Gå til innhold

Folk som retter på andre sine skrivefeil.


ExpectoPatronum

Anbefalte innlegg

Jeg har lest gjennom endel forumer i dag og en ting jeg merket var når folk kommenterte på små feil som folk skrev. Som f.eks. ''Det skrives med stor forbokstav'', eller '' det er hva ikke va'' osv.

La folk ha sine skrivefeil, les heller hva saken handler om!

Var sikkert feil å skrive det her og det beklager jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest New_Girl

Det er enkelte på forumet her som har som hobby å gå inn i tråder kun for å påpeke feil. Jeg kan ikke helt skjønne hva de får ut av det egentlig. De føler vel seg litt ovenpå sikkert.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg korrigerer når det er en gjennomgående feil, som f. eks slik:

Jeg ønsker å dra til Manhatten. Manhatten høres fint ut. Mange reiser til Manhatten.

Det er nemlig ingenting som heter Manhatten, og ved at man ikke sier ifra sprer man dårlige skrivevaner. Er det bare ett ord, en gang, bryr det meg lite. Da er det mest sanssynlig bare en skrivefeil som oppstod i farta.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overser det meste, men når noen skriver "åssen" eller andre grove feil så gjør det vondt. Er jeg i rett humør så kommenterer jeg, men det er heller sjeldent.

Anonymous poster hash: b4bf3...d35

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg overser det meste, men når noen skriver "åssen" eller andre grove feil så gjør det vondt. Er jeg i rett humør så kommenterer jeg, men det er heller sjeldent.

Anonymous poster hash: b4bf3...d35

Men "åssen" står i ordboken. Sorry, jeg vil egentlig ikke "be that guy", men nå er det nå slik.

Anonymous poster hash: 217de...3b7

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg overser det meste, men når noen skriver "åssen" eller andre grove feil så gjør det vondt. Er jeg i rett humør så kommenterer jeg, men det er heller sjeldent.

Anonymous poster hash: b4bf3...d35

Heisann!

Det heter sjelden ikke sjeldenT.

Anonymous poster hash: 79b6a...5c9

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Jeg kan kommentere om det blir en veldig morsom feil ut av det.

Som regel tenker jeg at det er slurv. Hos meg går det av og til alt for fort når jeg skal skrive, og da er det fort gjort at jeg bokstavene går litt hulter i bulter eller at jeg skriver slik jeg tenker (som ikke alltid er like gjennomtenkt ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at man bør prøve å anstrenge seg litt for å skrive ordentlig. Å ha mange skrivefeil gir et inntrykk av at den som skriver ikke er så smart. En ting er om man har lese og skrivevansker, noe helt annet er om man bare ikke gidder å prøve en gang. Det er som oftest lett å se forskjell.

Om man ikke gidder å prøve en gang får man tåle litt pepper.

Anonymous poster hash: aa61a...389

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg blir det som om noen konsekvent omtaler Sveriges hovedstad som København.

Greit at jeg skjønner det dreier seg om Stockholm, siden ordet "Sverige" går igjen 50 ganger i teksten, men likevel føler jeg min plikt til å opplyse om at forfatteren har manglende kunnskap.

Man ser lett forskjell på slurvefeil og manglende kunnskap.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann!

Det heter sjelden ikke sjeldenT.

Anonymous poster hash: 79b6a...5c9

Pøh!

Det heter SKJELDEN! Det står i ordboka!

Anonymous poster hash: f3904...1bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pøh!

Det heter SKJELDEN! Det står i ordboka!

Anonymous poster hash: f3904...1bd

Hehe. Nei.

Anonymous poster hash: 217de...3b7

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg påpeker gjerne feil hvis jeg allikevel skal skrive noe (og det er åpenbart at feilen ikke er en slurvefeil). Jeg kommenterer sjelden eller aldri bare for å opplyse om en feil, men tar det gjerne med i slengen.



Anonymous poster hash: 6e3b9...ac0
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, For meg med lese- og skrivevansker så er jeg godt vandt med at folk føler det er deres jobb å rette på mine skrivefeil, men jeg tenker da for meg selv at du må være bra autist om du irriterer deg over mine alternative skrivemåter, isteden for å irritere deg oer innholdet i det jeg skriver...

Det er ikke slik at jo flere kommentarer jeg får jo mer "vokser jeg av meg mine lese- og skrivevansker," men for all del bare kommenter ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har dyslexi og add. Og synes det er irriterende når folk kommenterer på skrivefeilene mine.Tenker da for det meste på hva jeg skriver og ser gjennom det flere ganger slik at det ikke ser dumt ut. Greit når venninner gjør det, men med engang en fremmed kommer å retter på meg, da blir jeg irritert!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

(...) men jeg tenker da for meg selv at du må være bra autist om du irriterer deg over mine alternative skrivemåter

Apropos irritasjon; glemte de som slenger diagnoser rundt seg uten det minste faglige grunnlag.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andres skrivefeil, ikke "andre sine" skrivefeil.

Jeg klarer ikke å ta innlegg på alvor der enhver setning inneholder grove skrivefeil.

Anonymous poster hash: 83a91...67d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andres skrivefeil, ikke "andre sine" skrivefeil.

Jeg klarer ikke å ta innlegg på alvor der enhver setning inneholder grove skrivefeil.

Anonymous poster hash: 83a91...67d

haha, da går du glipp av mye :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andres skrivefeil, ikke "andre sine" skrivefeil.

Jeg klarer ikke å ta innlegg på alvor der enhver setning inneholder grove skrivefeil.

Anonymous poster hash: 83a91...67d

Beklager, skrivefeilen. Var veldig feil av meg. :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...