Gå til innhold

Lærere som ikke har korrekt språk


kaprifolen

Anbefalte innlegg

Jo da, folk sier Osjlo, men grammatisk og historisk riktig er Oslo (fikk jeg høre på norskkurset mitt for en del år siden). Dessverre sier folk mye rart - ha'kke for har ikke, ska'kke for skal ikke, osv.

oh dear
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har åpenbart blitt feilinformert hva angår norsk språkpolitikk og kultur. Som innlærer av norsk regner jeg med at du "snakker bokmål". Det er slik norsk læres bort, men det betyr IKKE at det er dette som er den eneste korrekte måten å snakke på. "Dessverre sier folk mye rart" om dialektale trekk er en ganske drøy påstand, og du vil kunne vekke sterke reaksjoner - i alle samfunnsklasser - med slike holdninger.

_________________________

Og for å ikke la tråden skli ut, kan jeg jo komme med et bidrag til hva tråden faktisk handler om. Jeg er selv lærer, og ja, det hender jeg finner dokument ved kopimaskinen med små skrivefeil. De er stort sett begått av realfaglærere. Det er jo selvfølgelig ikke ideellt (ideell bøyes til ideelt), men jeg har aldri opplevd dette som et stort problem, nettopp fordi omfanget i mine øyne er så lite. Det er viktig å understreke at mange lærere utafor språkfaga utenfor språkfagene (om du skal ha a-ending, så vær konsekvent, dette er et eksempel på dialektisering som skriker i mine øyne, og jeg er realist) faktisk dyrker språket, og får til dette godt dette godt til (setningsflyt, menneske!). Dette står jo i Kunnskapsløftet, og slike grunnleggende ferdigheter blir faktisk vektlagt mye mer nå enn før. (det står i en tekst som ikke har hatt den praktiske virkningen den var ment å skulle ha fordi den er skrevet av mennesker uten praktisk erfaring med fralæring. Å putte "jo" vilkårlig inn i setninger regnes også for dårlig norsk.)

Ikke for å være stygg, Rossin. Men når du skriver at du kun ser "små feil" så er det kanskje fordi du ikke ser feilene? Det er viktig å lære fra seg et godt (ikke bare korrekt) språk.

Anonymous poster hash: 4ff4d...ac6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest regelen. Jeg jobber selv med språk og kjenner flere forskere og professorer som mener det samme. :) Det er godt å kunne språket sitt og ikke la seg påvirke av det som er motet med uttalen der ute i dag. Jeg regner med at siden feil uttale har satt seg fast, blir det nok regelendring om noen tiår for å kodifisere den nye uttalen. Men det er fortsatt feil i dag.

Anonymous poster hash: 7098f...616

Interessant. Da kan vi vel få noen kilder/linker?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Da kan vi vel få noen kilder/linker?

Island, Russland - sl og ikke sjl. Spør språkviteren du stoler på hvorfor det ikke uttales Isjland og Rusjland hvis Osjlo er grammatisk riktig. :) Kildene dine stoler du jo mest på eller?

Anonymous poster hash: 7098f...616

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Island, Russland - sl og ikke sjl. Spør språkviteren du stoler på hvorfor det ikke uttales Isjland og Rusjland hvis Osjlo er grammatisk riktig. :) Kildene dine stoler du jo mest på eller?

Anonymous poster hash: 7098f...616

Så ingen kilder? Tenkte meg det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Island, Russland - sl og ikke sjl. Spør språkviteren du stoler på hvorfor det ikke uttales Isjland og Rusjland hvis Osjlo er grammatisk riktig. :) Kildene dine stoler du jo mest på eller?

Anonymous poster hash: 7098f...616

Jeg har mange ganger hørt folk si Rusjland. Et annet ord er husleie som blir uttalt husjleie. Dette er selvfølgelig feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilket trinn er det disse lærerne underviser på? Hvordan undervisningen er kommer helt an på om det er snakk om GLU 1-7 eller GLU 5-10.

Anonymous poster hash: c8176...7f0

Det er begge deler, av det jeg har fått med meg. Og flere av dem er norsklærere.

Dette er det reneste vås. De første som fullfører den nye reformen er ferdige i år, dersom de ikke har fått godskrevet 60 studiepoeng bestående blant annet av didaktiske fag. Rundt regnet tilsvarer dette i høyden 10 stykker per høgskole (enda færre med norsk i fagkretsen), jeg tviler på at du kjenner så mange av disse. Tror heller du kjenner allmennlærere, som kan ha så lite som 30 studiepoeng i norsk, og likevel være norsklærere.

Har bodd med en som har 60 studiepoeng i norsk fra 5-10-programmet, vi sammenlignet i sin tid arbeidsmengden. Jeg går på et anerkjent studieprogram ved et av landets store universiteter, og er ikke en gang i nærheten. 60 studiepoeng i norsk på 5-10-programmet tilsvarer godt over 100 studiepoeng på andre studielinjer, i hvert fall ved anerkjente institusjoner for lærerutdanning.

At du hevder å kjenne noen allmennlærere som ser sitt snitt til å bli litt mindre formelle på Facebook er selvsagt beklagelig, men gir verken deg eller andre lekmenn grunn til å trekke inn kvaliteten på de ferske reformene. Det finnes økonomer, jurister og til og med leger som ikke egentlig burde bestått utdanningen sin også.

Anonymous poster hash: 9603a...370

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Offensive Pie

Island, Russland - sl og ikke sjl. Spør språkviteren du stoler på hvorfor det ikke uttales Isjland og Rusjland hvis Osjlo er grammatisk riktig. :) Kildene dine stoler du jo mest på eller?

Anonymous poster hash: 7098f...616

Jeg stoler ikke på en AB som ikke engang kan forskjellen på grammatikk og fonetikk... Uttale har ingenting med grammatisk korrekthet å gjøre, det er jo helt grunnleggende kunnskap innen språkvitenskapen! Det at du tydeligvis heller ikke har kjennskap til Arne Torp, som tross alt er et stort navn innen norsk lingvistikk, er også en grunn til å ikke akkurat ta argumentasjonen din seriøst.

Men, for å forklare for deg- enkelte dialekter får endring i konsonantuttale i kombinasjon med lepperunding på tidligere vokal. Det har du i Russland og Oslo, men ikke i Island. Fargingen av denne lepperundingen gjør at uttalen på den etterfølgende sibilanten endres. "Korrekt uttale" blir dermed avgjort lokalt, ut fra dialekten som snakkes. For noen skal det være sl, men for andre skal det være slj.

Tema; Jeg har også sett en rekke stygge norskfeil fra lærere. Ikke bare i sosiale sammenhenger, men også på ark og oppgaver som skal deles ut til elever og foresatte. Mange hadde hatt god nytte av en oppfriskning av skrivekunnskapene sine, eventuelt et kurs i stave- og grammatikkontroll.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det reneste vås. De første som fullfører den nye reformen er ferdige i år, dersom de ikke har fått godskrevet 60 studiepoeng bestående blant annet av didaktiske fag. Rundt regnet tilsvarer dette i høyden 10 stykker per høgskole (enda færre med norsk i fagkretsen), jeg tviler på at du kjenner så mange av disse. Tror heller du kjenner allmennlærere, som kan ha så lite som 30 studiepoeng i norsk, og likevel være norsklærere.

Har bodd med en som har 60 studiepoeng i norsk fra 5-10-programmet, vi sammenlignet i sin tid arbeidsmengden. Jeg går på et anerkjent studieprogram ved et av landets store universiteter, og er ikke en gang i nærheten. 60 studiepoeng i norsk på 5-10-programmet tilsvarer godt over 100 studiepoeng på andre studielinjer, i hvert fall ved anerkjente institusjoner for lærerutdanning.

At du hevder å kjenne noen allmennlærere som ser sitt snitt til å bli litt mindre formelle på Facebook er selvsagt beklagelig, men gir verken deg eller andre lekmenn grunn til å trekke inn kvaliteten på de ferske reformene. Det finnes økonomer, jurister og til og med leger som ikke egentlig burde bestått utdanningen sin også.

Anonymous poster hash: 9603a...370

Hvor har jeg nevnt så mye som et eneste ord om noen som helst reform? Sier ikke 1-7 og 5-10 noe om hvilke klassetrinn de er ment til å undervise i? For jeg vet nemlig at noen av disse vennene mine har praksis og vikariater på småskolen, mens andre har syvendeklassinger, og et par er på ungdomsskolen.

Om de nevnte forkortelsene og tallene betyr noe annet enn det jeg har oppfattet det som, så skal jeg heller ta til meg det. Her er det snakk om studenter på hhv høgskole, universitet, nettbaserte studier, og både heltid og deltidsstudier.

Hvilke fag de har på skolen, og hvor mange poeng de har i de forskjellige, det er virkelig ikke en sak jeg engasjerer meg i med venner. Jeg vet at de utdanner seg til lærere, og har fordypning (eller hva det heter på lærerutdanningen) i ting som norsk, kunst og håndverk, ikt osv. Jeg vet at en av dem tar mastergrad i norsk (selv om faget sikkert har en mer omfattende beskrivelse på fagplanen), men hun er altså langt fra den verste. Der er det vel stort sett tilgivelige feil enhver kan produsere i et avslappet miljø som private, sosiale medier.

Forøvrig kjøper jeg ikke argumentet ditt om å "se sitt snitt til å bli litt mindre formelle". Her handler det ikke om å bytte ut "autodidakt" med "selvlært", eller bruke uttrykk som "chille", "serr" eller blande inn engelske uttrykk, for å ta noen eksempler. Det er snakk om grove feil. KAN man språket skikkelig, faller det seg ikke naturlig å skrive "værre", "intresert", eller "henne besøkte meg i fjord" bare fordi klokken er passert 16, og man har fritid.

Edit: Dessuten burde det i grunnen ikka ha noe å si. Skal du undervise i et språk, burde du ha grunnleggende kompetanse i det selv. Enten du har 15 stp eller 1500.

Endret av kaprifolen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stoler ikke på en AB som ikke engang kan forskjellen på grammatikk og fonetikk... Uttale har ingenting med grammatisk korrekthet å gjøre, det er jo helt grunnleggende kunnskap innen språkvitenskapen! Det at du tydeligvis heller ikke har kjennskap til Arne Torp, som tross alt er et stort navn innen norsk lingvistikk, er også en grunn til å ikke akkurat ta argumentasjonen din seriøst.

Men, for å forklare for deg- enkelte dialekter får endring i konsonantuttale i kombinasjon med lepperunding på tidligere vokal. Det har du i Russland og Oslo, men ikke i Island. Fargingen av denne lepperundingen gjør at uttalen på den etterfølgende sibilanten endres. "Korrekt uttale" blir dermed avgjort lokalt, ut fra dialekten som snakkes. For noen skal det være sl, men for andre skal det være slj.

Tema; Jeg har også sett en rekke stygge norskfeil fra lærere. Ikke bare i sosiale sammenhenger, men også på ark og oppgaver som skal deles ut til elever og foresatte. Mange hadde hatt god nytte av en oppfriskning av skrivekunnskapene sine, eventuelt et kurs i stave- og grammatikkontroll.

I think I just had a little nerdgasm. :rodmer:

Anonymous poster hash: c8dc6...a06

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke rart flinke folk ikke vil bli lærere når alle syter over utdanninga og lærere generelt. De som kan mye vil heller studere noe annet da.

Så da blir alle andre lærere fordi det er "safe". Det er sånn det er blitt når lærere blir sett ned på.



Anonymous poster hash: e0c05...b16
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo da, folk sier Osjlo, men grammatisk og historisk riktig er Oslo (fikk jeg høre på norskkurset mitt for en del år siden). Dessverre sier folk mye rart - ha'kke for har ikke, ska'kke for skal ikke, osv.

Uttale har ingenting med grammatikk å gjøre. Ha'kke og ska'kke er helt vanlige sammentrekninger som man finner i alle språk. Eller mener du kanskje at alle som sier don't, isn't, I'm osv. snakker feil?

Anonymous poster hash: 1a290...845

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror problemet er at den norske AP/SV skolen i alle de år har oppfordret norske skoleunger til å bevare middelmådigheten. Det er lagt vekt på at ingen skal behøve å være spesielt flinke til noe. Det er ødeleggende for fellesskapet, og det legges med vilje ikke opp til å støtte opp om, eller sponse unger som er spesielt flinke.

Man legger heller vekt på å "få med seg" dem som ikke kan så mye,så alle skal være like middelmådige. (Ikke at man lykkes med akkurat det...Ingenting skal nemlig tilpasses den enkeltes individuelle nivå.)

Dette har vært en bevisst politikk i Norge i mange generasjoner.

Resultatet se rman på prestasjonene til elevene.

Eller,rettere sagt, de manglende prestasjonene.

Men så blir man jo heller ikke oppfordret,eller belønnet for å prestere noe i det norske samfunnet...

(Med mindre man går på ski.)

Hva har dette med Ap og SV å gjøre? SVs innflytelse i politikken er lik null, og var tilnærmet lik null selv da de satt i regjering. Skolen var ikke det fnugg bedre da det var de borgerlige/sentrum som styrte.

Generelt vil jeg si følgende:

Nordmenn tror de er flinke i engelsk, men gjør ofte helt banale feil og har sjelden vilje til å sette seg inn i hva som er passende, og ikke bare korrekt, språkføring. Jeg har vært på seminarer i England hvor en kjent norsk professor sa "bloody" i annenhver setning! Selv norske ambassadeansatte skriver "I'm afraid..." i eposter.

Nordmenn har også en manglende vilje (evne?) til å lære flere fremmedspråk. I flere av landene på kontinentet er det en selvfølge at man lærer engelsk i tillegg til minst ett annet fremmedspråk, og gjerne også latin.

Nordmenns kjennskap til verdenslitteratur er begredelig. Jeg har studert litteraturvitenskap og idéhistorie, og mange av verkene på pensumlistene fra universitetet hadde mine venner fra Frankrike, Polen, Italia og Tyskland allerede lest på gymnaset. For dem er det en selvfølge å kjenne til Tolstoj, Shakespeare og Tsjekov selv om disse ikke tilhører landenes egne forfattere.

I det store og hele bunner dette i nordmenns manglende kulturelle oppdragelse. Nordmenn på tur er kun moderat interessert i historie, kunst, språk og kultur og har gjerne manglende grunnlag for å forstå og lære om kultur. Selv de mest kulturinteresserte blir jo først entusiastiske når det er snakk om billig alkohol og mat. Den største bekymringen er visst om man finner taxfreesjappa og taxrefundkontoret på flyplassen, ikke om man har forstått betydningen av en bygning eller bevegelse som kanskje forandret verdenshistorien.

Konklusjonen min er at nordmenn rett og slett mangler respekt for kultur og språk. Det burde være direkte pinlig å ha så banale feil i skriftspråket sitt som eksemplene som står nevnt i hovedinnlegget, men det er det ikke. Bare det at stotrefjotter som Jagland og Brundtland har fått lede regjeringen og at nek som Anundsen og Horne sitter i regjeringen, sier sitt.

Anonymous poster hash: 1a290...845

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det verste er foreldre som skal pirke på rettskrivingen til lærerne til barna deres. Da jeg jobbet på skole hendte dette med en kollega, arbeidsplanen ble sendt i retur med røde streker. Jeg rådet henne til å skrive følgende i en melding til den aktuelle moren: Tak får att du rætter fæilene jæi skræiv!

Anonymous poster hash: 3ff0c...419

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt på sin plass, så ikke barna adopterer feilene læreren skriver på arbeidsplanen.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg oppdaget skrivefeil hos lærerne da jeg gikk på barneskolen. Det var en utrolig stor skuffelse for en ni år gammel jente som trodde lærerne kunne alt :fnise: Jeg mistet ganske fort respekten for norske lærere, kan man si...

Endret av Apocalypse
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er foreldre som skal pirke på rettskrivingen til lærerne til barna deres. Da jeg jobbet på skole hendte dette med en kollega, arbeidsplanen ble sendt i retur med røde streker. Jeg rådet henne til å skrive følgende i en melding til den aktuelle moren: Tak får att du rætter fæilene jæi skræiv!

Anonymous poster hash: 3ff0c...419

Ja, Gud forby at lærerne skal måtte lære seg korrekt grammatikk.

Anonymous poster hash: 95876...299

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er mer rart med logopeder som snakker urent. Jeg kjenner en.



Anonymous poster hash: d2eab...484
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg oppdaget skrivefeil hos lærerne da jeg gikk på barneskolen. Det var en utrolig stor skuffelse for en ni år gammel jente som trodde lærerne kunne alt :fnise: Jeg mistet ganske fort respekten for norske lærere, kan man si...

Men du respekterer utenlandske lærere?

Anonymous poster hash: 3ff0c...419

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...