Gå til innhold

Lærere som ikke har korrekt språk


kaprifolen

Anbefalte innlegg

Jeg synes i det store og hele det er skremmende å se hvor mange voksne som sliter med dårlig og gal skriftlig formulering og grammatikk. Det kommer så veldig tydelig frem etter at sosiale medier ble en hverdagslig ytringsarena.

Men det som skremmer meg nå er at jeg har venner som er nyutdannede LÆRERE, og har et skriftspråk pepret med feil! Norsklærere for grunnskolen som skriver "henne har mye bra litteratur", "interesant", "værre", "det skjedde i fjord"...

Altså ikke en og annen bommert eller usikkerhet, ei heller en gammel uvane, men mange, varierte og grove feil. Hvordan fungerer egentlig norskopplæringen for lærere på høyskolen? Blir man ikke korrigert for dårlig og galt språk?

Jeg har selv lært en del ting feil på norsk fordi jeg stolte på mine norske venner at de kunne morsmålet sitt. Det tok (og det fortsatt tar) tid å bytte det som er feil med det som er riktig. Jeg synes man skal kunne morsmålet sitt godt nok og jeg blir ordentlig frustrert når jeg ser nordmenn som gjør dumme språkfeil. Utlendinger som gjør feil når de snakker eller skriver et språk som er nytt for dem har jeg forståelse for, men innfødte? Det som jeg finner særdeles spennende er måten mine norske venner omtaler norsk skole på. De skylder på skolen som ikke krevde noe særlig fra dem og ikke oppfordret dem til å oppnå noe.

Jeg lurer på noe. Hvor mange av dere her kan uttale Oslo riktig (grammatisk sett) og kan regelen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ikke grammatiske regler for uttale. Oslo uttales av mange som Osjlo, og det er fordi sl ofte blir sj, som i slik og slå, f.eks. I en annen sosiolekt uttales det med s-lyd, ikke sj-lyd.

Ingen av delene er feil, og ingen er riktig. Vi har ikke normert talespråk i dette landet.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke grammatiske regler for uttale. Oslo uttales av mange som Osjlo, og det er fordi sl ofte blir sj, som i slik og slå, f.eks. I en annen sosiolekt uttales det med s-lyd, ikke sj-lyd.

Ingen av delene er feil, og ingen er riktig. Vi har ikke normert talespråk i dette landet.

Jo da, folk sier Osjlo, men grammatisk og historisk riktig er Oslo (fikk jeg høre på norskkurset mitt for en del år siden). Dessverre sier folk mye rart - ha'kke for har ikke, ska'kke for skal ikke, osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går GLU 1-7, og er nettopp ferdig med norskfaget. Vi lærte minimalt om rettskrivning i norsk. Hele faget gikk mer ut på lese- og skriveopplæring for barn, analyse av tekster, syntaks og lignende. Det forventes vel at studentene har kontroll på rettskrivningen sin fra før av, men er enig i at det er mange som ikke har det.

Minstekravet for å starte på lærerutdanningen er forresten at man har karakteren 3 i norsk fra vgs, så da sier det seg vel selv at nivået ikke er like høyt hos alle.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Jo da, folk sier Osjlo, men grammatisk og historisk riktig er Oslo (fikk jeg høre på norskkurset mitt for en del år siden). Dessverre sier folk mye rart - ha'kke for har ikke, ska'kke for skal ikke, osv.

Du har åpenbart blitt feilinformert hva angår norsk språkpolitikk og kultur. Som innlærer av norsk regner jeg med at du "snakker bokmål". Det er slik norsk læres bort, men det betyr IKKE at det er dette som er den eneste korrekte måten å snakke på. "Dessverre sier folk mye rart" om dialektale trekk er en ganske drøy påstand, og du vil kunne vekke sterke reaksjoner - i alle samfunnsklasser - med slike holdninger.

_________________________

Og for å ikke la tråden skli ut, kan jeg jo komme med et bidrag til hva tråden faktisk handler om. Jeg er selv lærer, og ja, det hender jeg finner dokument ved kopimaskinen med små skrivefeil. De er stort sett begått av realfaglærere. Det er jo selvfølgelig ikke ideellt, men jeg har aldri opplevd dette som et stort problem, nettopp fordi omfanget i mine øyne er så lite. Det er viktig å understreke at mange lærere utafor språkfaga faktisk dyrker språket, og får til dette godt. Dette står jo i Kunnskapsløftet, og slike grunnleggende ferdigheter blir faktisk vektlagt mye mer nå enn før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes i det store og hele det er skremmende å se hvor mange voksne som sliter med dårlig og gal skriftlig formulering og grammatikk. Det kommer så veldig tydelig frem etter at sosiale medier ble en hverdagslig ytringsarena.

Men det som skremmer meg nå er at jeg har venner som er nyutdannede LÆRERE, og har et skriftspråk pepret med feil! Norsklærere for grunnskolen som skriver "henne har mye bra litteratur", "interesant", "værre", "det skjedde i fjord"...

Altså ikke en og annen bommert eller usikkerhet, ei heller en gammel uvane, men mange, varierte og grove feil. Hvordan fungerer egentlig norskopplæringen for lærere på høyskolen? Blir man ikke korrigert for dårlig og galt språk?

Vi som utdanner oss til lærere innen engelsk og andre fremmedspråk ved universitet blir iallfall vurdert på språk i tillegg til innhold i tekster skrevet på målspråket. Jeg regner med at det samme gjelder for norsk på høgskolen, noe annet ville vært rart.

I løpet av et semester er det likevel ikke mange skriftlige arbeid som skal inn. En eller to innleveringer og en skriftlig eksamen. Eksamen får man ikke tilbakemelding på med mindre man ber om det, og det er langt i fra alle som skriver detaljerte tilbakemeldinger på innleveringene.

I tillegg er det ikke et karakterkrav for å bestå utdanningen. Det går an å komme seg gjennom skolen med E i alt og fortsatt få jobb i skolen.

Anonymous poster hash: da6a3...a83

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror problemet er at den norske AP/SV skolen i alle de år har oppfordret norske skoleunger til å bevare middelmådigheten. Det er lagt vekt på at ingen skal behøve å være spesielt flinke til noe. Det er ødeleggende for fellesskapet, og det legges med vilje ikke opp til å støtte opp om, eller sponse unger som er spesielt flinke.

Man legger heller vekt på å "få med seg" dem som ikke kan så mye,så alle skal være like middelmådige. (Ikke at man lykkes med akkurat det...Ingenting skal nemlig tilpasses den enkeltes individuelle nivå.)

Dette har vært en bevisst politikk i Norge i mange generasjoner.

Resultatet se rman på prestasjonene til elevene.

Eller,rettere sagt, de manglende prestasjonene.

Men så blir man jo heller ikke oppfordret,eller belønnet for å prestere noe i det norske samfunnet...

(Med mindre man går på ski.)

Hehe, ja det er bra skrevet og jeg er enig.

Så hadde man språkråd og greier her for noen år siden da de mente att alle skulle skrive slik de sa det....Så Champagne på kartet kunne være sjampanje. Eller skjampagne...osv...Det sa de i fullt alvor.Det var opp til deg hvordan du sa det. Ikke særlig lett å finne frem, google eller lære noen å skrive da.

Jeg har og fått mailer av folk over meg i jobben,storsjefer som skriver som 7 åringer. Utrolig ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ja det er bra skrevet og jeg er enig.

Så hadde man språkråd og greier her for noen år siden da de mente att alle skulle skrive slik de sa det....Så Champagne på kartet kunne være sjampanje. Eller skjampagne...osv...Det sa de i fullt alvor.Det var opp til deg hvordan du sa det. Ikke særlig lett å finne frem, google eller lære noen å skrive da.

Jeg har og fått mailer av folk over meg i jobben,storsjefer som skriver som 7 åringer. Utrolig ja.

Snakk om å kaste stein i glasshus. Du gjør deg jo knapt nok forstått, mann!

Anonymous poster hash: 0194a...4fb

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om 50 år vil Norge være et U-land. Takket være at våre unge får så dårlig utdanning. Heja Norge!

Anonymous poster hash: 58d1e...a27

Nå har norske elever en oppadgående kurve på sine prestasjoner så alt for gale kan det ikke være. Skal vi da heller snu fokuset over på kvaliteten på inntaket av lærerstudenter, og lønn som står til forventningene, siden vi alle tydeligvis er opptatt av god skolegang?

Anonymous poster hash: d8e50...d2c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tell me about it! Mange av lærerne mine har heftinge skrivefeil noen ganger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går lærerutdanningen og har til nå tatt 30 sp. i norsk. Jo, vi fikk rød strek under stavefeil i innleveringsoppgavene våre, og ordbok ble flittig brukt (spesielt mellom nynorsk og bokmål). Mitt inntrykk er at de fleste skriver godt norsk, jeg har enda ikke sett noen av mine klassekamerater skrive "i fjord" eller "værre". Regler om og/å og et/ett ble gjerne nevnt i en bisetning, men som noen andre her har påpekt, så er det forventet at man skal kunne dette! På GLU 1-7 som jeg går, er norsk obligatorisk for alle (de første 30 sp), og da er det så klart noen som er svake/ikke bryr seg så mye.. De som interesserer seg og som er flinke i norskfaget velger gjerne å fordype seg i det, og blandt disse vil jeg påstå at "standarden" er ganske høy. Det er nok en og annen dårilg norsklærer der ute, men sånne tilfeller som du beskriver er nok heller unntakene :)



Anonymous poster hash: aef22...00b
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes i det store og hele det er skremmende å se hvor mange voksne som sliter med dårlig og gal skriftlig formulering og grammatikk. Det kommer så veldig tydelig frem etter at sosiale medier ble en hverdagslig ytringsarena.

Men det som skremmer meg nå er at jeg har venner som er nyutdannede LÆRERE, og har et skriftspråk pepret med feil! Norsklærere for grunnskolen som skriver "henne har mye bra litteratur", "interesant", "værre", "det skjedde i fjord"...

Altså ikke en og annen bommert eller usikkerhet, ei heller en gammel uvane, men mange, varierte og grove feil. Hvordan fungerer egentlig norskopplæringen for lærere på høyskolen? Blir man ikke korrigert for dårlig og galt språk?

Det er vel ikke akkurat krav til høy karakter i norskfaget fra vgs. Er fra karakter 3 og oppover. Er vel omtrent ingen med karakteren 4 og oppover som velger å være lærer. En kamerat av meg underviser kommende lærere og han sier han er glad han ikke skal ha noen av dem på skolen- de er for dårlige.

Unnskyldningen er vel ofte at man ikke "gidder" å formulere seg korrekt i privat sammenheng, da er det jo ikke så viktig... Som om det skulle være utrolig slitsomt, og kreve enorme mengder hjernekapasitet å substituere en feil bokstav med en riktig en.

Det ser man vel her inne og? Folk som skriver at de ikke trenger å formulere seg korrekt for folk forstår jo hva de skriver likevel. Problemet er jo at når man skriver feil ofte så fortsetter man å gjøre det. Greit da, synes jeg, at man blir rettet på. :)

Jeg tror at dette har med at barn og ungdom leser mindre og mindre. Når man leser litt hver dag, får man inn språket bedre, fordi en ser riktig skrevne ord oftere enn man gjør på Internett.

Det er ikke bare barnas feil. Hvis foreldrene introduserer barn til god litteratur så vil de jo fortsette med det. Hvis foreldre bare introduserer barna til ipad og pcbruk, så er det jo klart at bøker blir uinteressante. :P

Anonymous poster hash: de0df...95d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det heter egentlig Oslo og ikke Osjlo. Kombinasjonen sl i midten av ordet uttales som sl og ikke som sl. Det er sjl bare i begynnelsen av ordet eller i lånte ord fra tysk som begynner med be- eller andre prefikser (beslag, opprinnelig ord er slag, derfor sjl).

Hvordan uttaler dere Island og Russland? ;) Tenk på det. Dere som mener at Osjlo er riktig uttale, da forventer jeg at dere sier Isjland og Rusjland for å være konsekvente. ;) Så ja, det heter ikke Osjlo, men Oslo (for å være helt grammatisk korrekte).



Anonymous poster hash: 7098f...616
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter egentlig Oslo og ikke Osjlo. Kombinasjonen sl i midten av ordet uttales som sl og ikke som sl. Det er sjl bare i begynnelsen av ordet eller i lånte ord fra tysk som begynner med be- eller andre prefikser (beslag, opprinnelig ord er slag, derfor sjl).

Hvordan uttaler dere Island og Russland? ;) Tenk på det. Dere som mener at Osjlo er riktig uttale, da forventer jeg at dere sier Isjland og Rusjland for å være konsekvente. ;) Så ja, det heter ikke Osjlo, men Oslo (for å være helt grammatisk korrekte).

Anonymous poster hash: 7098f...616

Har du aldri hørt noen si Russjland?:P

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter egentlig Oslo og ikke Osjlo. Kombinasjonen sl i midten av ordet uttales som sl og ikke som sl. Det er sjl bare i begynnelsen av ordet eller i lånte ord fra tysk som begynner med be- eller andre prefikser (beslag, opprinnelig ord er slag, derfor sjl).

Hvordan uttaler dere Island og Russland? ;) Tenk på det. Dere som mener at Osjlo er riktig uttale, da forventer jeg at dere sier Isjland og Rusjland for å være konsekvente. ;) Så ja, det heter ikke Osjlo, men Oslo (for å være helt grammatisk korrekte).

Anonymous poster hash: 7098f...616

Språkviter Arne Torp er uenig med deg.

http://www.forskning.no/artikler/2013/januar/345767

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Språkviter Arne Torp er uenig med deg.

http://www.forskning.no/artikler/2013/januar/345767

Regler er regler. Jeg stoler på reglene, ikke på 1 forskers personlig mening. Du får spørre forskeren om hvordan man uttaler Island og Russland for eksempel da.

Bare fordi flere har begynt å uttale navnet feil, betyr ikke det at den nye uttalen er riktig.

Anonymous poster hash: 7098f...616

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regler er regler. Jeg stoler på reglene, ikke på 1 forskers personlig mening. Du får spørre forskeren om hvordan man uttaler Island og Russland for eksempel da.

Bare fordi flere har begynt å uttale navnet feil, betyr ikke det at den nye uttalen er riktig.

Anonymous poster hash: 7098f...616

Bare fordi du har lest en regel om sl i begynnelsen av ord, betyr ikke at professoren i nordisk språkvitenskap ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier ved Universitetet i Oslo ikke har peiling.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fordi du har lest en regel om sl i begynnelsen av ord, betyr ikke at professoren i nordisk språkvitenskap ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier ved Universitetet i Oslo ikke har peiling.

Jeg har ikke lest regelen. Jeg jobber selv med språk og kjenner flere forskere og professorer som mener det samme. :) Det er godt å kunne språket sitt og ikke la seg påvirke av det som er motet med uttalen der ute i dag. Jeg regner med at siden feil uttale har satt seg fast, blir det nok regelendring om noen tiår for å kodifisere den nye uttalen. Men det er fortsatt feil i dag.

Anonymous poster hash: 7098f...616

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Bare fordi du har lest en regel om sl i begynnelsen av ord, betyr ikke at professoren i nordisk språkvitenskap ved Institutt for lingvistiske og nordiske studier ved Universitetet i Oslo ikke har peiling.

Jeg støtter deg, Pysa :blomst: Jeg fatter ikke hvor folk får informasjonen sin fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...