Gå til innhold

skrivefeil man blir heftig irritert over


KissKissBang

Anbefalte innlegg

Hva var det du ikke skjønte?

Anonymous poster hash: 7aed7...beb

At det er ting man har lært på skolen som jeg ikke kan/husker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At det er ting man har lært på skolen som jeg ikke kan/husker

Åh! Så du tror du husker absolutt alt dere lærte på skolen de første 3-4 årene?

Anonymous poster hash: 7aed7...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mye man lærte på barneskolen som du ikke kan også.

Anonymous poster hash: 7aed7...beb

Jeg kan ikke forskjellen. Kan noen forklare meg det kort? Når skal jeg bruke å og når skal jeg bruke og?

Anonymous poster hash: c5a1a...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke forskjellen. Kan noen forklare meg det kort? Når skal jeg bruke å og når skal jeg bruke og?

Anonymous poster hash: c5a1a...d93

"Å" skal kun brukes foran verb i infinitivsform. Unntaket er når to infinitiv henger sammen. Du er flink til å drikke og synge. Unntaket der igjen er når to infinitiv ikke henger sammen. Å prøve å drikke og synge når man har bæsjet seg ut, kan medføre skade på stemmebåndene.

Anonymous poster hash: 7aed7...beb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser så mange feil med ordene "hvis" og "visste" at jeg blir helt matt. Det er virkelig ikke så vanskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må bare respektere at ikke alle er like flinke i alt. Det kan være utallige grunner til at noen ikke kan skrive korrekt. De kan være de har dysleksi, lærevansker eller av andre grunner ikke har lært seg grammatikken. Man har man virkelig ingenting bedre å gjøre enn å irritere seg over usle skrivefeil, ville jeg heller irritert meg over det faktum at du behøver kritisere andre for deres feil. Sikker på at du heller ikke er perfekt. Jeg skriver dette fordi jeg har slitt meg mellom hele skolen, med nettopp dysleksi. Kommer ikke over hvor trangsynte og nedverdige noen mennesker kan være, bare fordi man ikke kan skrive 100% riktig..



Anonymous poster hash: 32579...f12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser så mange feil med ordene "hvis" og "visste" at jeg blir helt matt. Det er virkelig ikke så vanskelig.

Visst du synes dette er ett problem, så er det ganske så hvist ett lite et.

Anonymous poster hash: 7aed7...beb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Å" skal kun brukes foran verb i infinitivsform. Unntaket er når to infinitiv henger sammen. Du er flink til å drikke og synge. Unntaket der igjen er når to infinitiv ikke henger sammen. Å prøve å drikke og synge når man har bæsjet seg ut, kan medføre skade på stemmebåndene.

Anonymous poster hash: 7aed7...beb

Takk for hjelpen! Hva mente du med "Unntaket der igjen er når to infinitiv ikke henger sammen"?

Anonymous poster hash: c5a1a...d93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for hjelpen! Hva mente du med "Unntaket der igjen er når to infinitiv ikke henger sammen"?

Anonymous poster hash: c5a1a...d93

Å henge sammen var kanskje ikke det mest presise. Men se eksempelet. Å synge og danse. Du sang og danset. Å prøve å synge. Du prøvde å synge. Ser du forskjellen?

Anonymous poster hash: 7aed7...beb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å henge sammen var kanskje ikke det mest presise. Men se eksempelet. Å synge og danse. Du sang og danset. Å prøve å synge. Du prøvde å synge. Ser du forskjellen?

Anonymous poster hash: 7aed7...beb

TUSEN TAKK nå tror jeg at jeg har lært meg det. Takk for at du tok deg tid til å forklare :)

Anonymous poster hash: c5a1a...d93

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at noen kan irritere seg over tidligere tillatte former, som f.eks. blandt, sprog, hvalp osv.

Jeg trodde at "hvalp" var riktig da jeg gikk på skolen, men ser at jeg overdrev litt. Det utgikk visst i 1959.

Uansett er noen av oss så gamle at det var vanlig å bruke de eldre formene da vi var barn (og på den tiden var vi i opposisjon på grunn av overivrige pådyttede språkendringer, i samnorskens ærend f.eks.http://snl.no/Foreldreaksjonen_mot_samnorsk)..

Det er ganske urimelig å forvente at man skal legge av seg den skriftformen man etablerte som barn og som ble ansett som korrekt på den tiden... Ja, det virker rent historieløst.



Anonymous poster hash: 80bd3...78b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriterer meg naar folk ikke vet forskjell paa:

hvem-hvilke

de-dem

bekymringsverdig - bekymringsfullt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat en skrivefeil, men jeg irriterer meg over folk som bruker uttrykket "stikke under en stol". Det heter stikke under stol.

Irriterer meg også over folk som bruker ovenfor der de mener overfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Irriterer meg naar folk ikke vet forskjell paa

Det verste er folk som ikke vet hvordan man skriver æ, ø og å på tastatur som ikke har egne taster for disse bokstavene.

Anonymous poster hash: 7aed7...beb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verste er folk som ikke vet hvordan man skriver æ, ø og å på tastatur som ikke har egne taster for disse bokstavene.

Anonymous poster hash: 7aed7...beb

Sorry at jeg ikke har norsk tastatur da, bor ikke i Norge:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil bruk av akksent i en setning, altså feil trykk på ordet. De som legger til en unødvendig T-ending på omtrent alle ord. Herligt, deiligt, koseligt. Urgh. Og de/di feil. Di kom til oss. De blomstene er fine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Feil bruk av akksent

Men hva er akksent for noe?

Anonymous poster hash: 7aed7...beb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry at jeg ikke har norsk tastatur da, bor ikke i Norge:P

Hele poenget var jo nettopp at man fint kan skrive de bokstavene uten norsk tastatur!

Anonymous poster hash: 7aed7...beb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det irriterer meg veldig at folk ikke gidder å bruke hverken komma punktum eller spørsmålstegn når de skriver hvorfor må det være så forbannet vanskelig å bare sette på noen ekstra tegn

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...