Gå til innhold

Mørk blond- hvilke farger er det?


Gjest Meep1

Anbefalte innlegg

Jeg så at det var en annen tråd om hvorvidt man er mørk blond eller brunette eller noe sånt.

Apropos mørk blond, så er de undernevnte det:

Dark Blonde

Dark Blonde

Dark Blonde

Jeg skulle gjerne likt at det var litt mer vanlig info om slikt i media, og ikke bare at man har lys blond, brunette, svart og rødt. At alt skal være i "svart/hvitt". Enten det, eller det, og ingen variasjoner.

Jeg skjønner at det er blitt vanlig å kalle folk med brunt hår for brunette.

Begge mine foreldre og jeg var lys blonde da vi var små, og jeg nekter å tro at jeg er en brunette. Jeg tror ikke jeg kan hoppe over fra en hårfargetype til en annen. Det blir som å si at da jeg var liten var jeg hvit og nå er jeg en neger.

s025.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Wolfmoon

Broren min hadde nærmest hvitt hår da han var liten, i dag er håret hans en mørk brun/svart farge. Å skifte hårfarge fra man er liten til man blir voksen er såvidt jeg vet ikke spesielt uvanlig.

Ingen av de bildene du linket til ser jeg på som blonde, i mine øyne er de brunetter alle sammen. Og så veldig overraskende kan det da ikke være at folk med brunt hår blir kalt brunetter og ikke blondiner :klø:

Endret av Wolfmoon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilde nr 2 er det eneste jeg ville kalt blond. Bilde 1 og 3 ser helt klart mer ut som brunetter.

Endret av onyx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så veldig overraskende kan det da ikke være at folk med brunt hår blir kalt brunetter og ikke blondiner :klø:

Eva Longoria er en brunette, og som de fleste brunetter så har hun mørke øyne. Brunetter er som regel olivenbrune eller mørkere. :lur:

Eva%20Longoria%20en%20blonde3.jpg

Occasionally, natural blonde hair will darken over time, resulting in a darker blonde individual with light-colored eyes.

Blondt hår er forskjellig fra brunette, i både farge og hårstrå. En brunettes hårstrå er mye tykkere.

Det jeg mente med å skifte hårfarge, er at det er vanlig å skifte hårfarge. Jeg burde vel kanskje heller si at det er ikke mulig å skifte hårtype. Ergo, jeg kan ikke bli noe annet som stor enn jeg var da jeg var liten. Altså, blond som liten, brunette som stor. Det vil bli som om jeg hadde forandret hudfargen. Plutselig ble jeg olivenbrun. :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Jeg er fortsatt ikke enig i definisjonen, og kommer nok fortsatt til å bruke brunette om folk med brunt hår. Blir litt lettere å si brunette enn "hun blondina der borte med brunt hår"!

Og for meg sier utrykkene blondine og brunette kun noe om fargen, ikke om hårtypen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er fortsatt ikke enig i definisjonen, og kommer nok fortsatt til å bruke brunette om folk med brunt hår. Blir litt lettere å si brunette enn "hun blondina der borte med brunt hår"!

Og for meg sier utrykkene blondine og brunette kun noe om fargen, ikke om hårtypen.

"Den mørk blonde" går helt greit å si. :-P

Apropos brunette- i dine øyne så er er brunetter i Norge det samme som Latin-Amerikanere? :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon

Men håret er jo overhodet ikke blondt. Og hvis vedkommende står med ryggen til, så kan jeg vel ikke akkurat vite om hun er mørk blond eller brunette!?

Nei, en brunette er kun en person med brunt hår. En fra latin-amerika vil jeg mest sannsynlig omtale som latino hvis jeg har noe stort behov for å kommentere annet enn hårfargen. Nå må du slutte å lese ting jeg ikke har skrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må selvfølgelig bare være uenig så mye du vil. Jeg holder meg til fakta.

Dark Blonde

Dark Blonde

Den fancy hårfargen her gir deg en MØRK blond farge.

930784_l.jpg

Blonde hair is at the highest frequency among the indigenous peoples of Northern Europe. Due to vast movements of peoples from the 16th to the 20th centuries, blonds are also found in the Americas, Australia, New Zealand and South Africa. Generally, blonde hair in Europeans is associated with paler eye color (gray, blue, and green) and pale (sometimes freckled) skin tone.

Blonde hair is common in Caucasian infants and children.

Brown hair is common among West Eurasians-- especially in central and southern Europe, West Asia, and North Africa, where it transitions smoothly into blackish-brown and pure black hair.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men håret er jo overhodet ikke blondt. Og hvis vedkommende står med ryggen til, så kan jeg vel ikke akkurat vite om hun er mørk blond eller brunette!?

Man kan faktisk SE om det er mørk blond eller en såkalt brunette, utfra hårtypen.

Nei, en brunette er kun en person med brunt hår.

Nei, en brunette er ikke kun en person med brunt hår. Blondt hår har fine hårstrå. Brunetter har det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt klart en brunette og har vært det hele livet, men jeg har lys, nordisk hudfarge.

Mine hårstrå er heller ikke tykkere enn mange blondiners hår (dessverre). Jeg kan ikke være mørk blond, det vil bare være for sprøtt. Har brunt hår, mørke øyenbryn, nesten svarte vipper og grønnbrune øyne.

Jeg sliter ærlig talt litt med disse definisjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wolfmoon
Man kan faktisk SE om det er mørk blond eller en såkalt brunette, utfra hårtypen.

Nei, en brunette er ikke kun en person med brunt hår. Blondt hår har fine hårstrå. Brunetter har det ikke.

Det må være for spesielt interesserte, jeg ser det iallefall ikke. Men så er ikke jeg spesielt opptatt av hår da, så da er farge mye lettere å definere etter enn type.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har brunt hår, mørke øyenbryn, nesten svarte vipper og grønnbrune øyne.

Vel. Jeg er av kaukasisk (nordisk) opprinnelse. Jeg har brunt hår, mørke øyenbrun, svarte vipper, grønnbrune øyne og er mørk blond.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for noe tull.. Bare fordi du ikke vil bli kalt brunette, så tror du, du er "mørk blond"? Mørk blond er faktisk en hårfarge, ja, de som er det som voksne er ofte blonde som barn. Det er sånn musegrå hårfarge, også kalt "kommunal blond", eller noe sånn. :tunge1:, ikke noe fin hårfarge. Det er lett å sjekke om du er mørk blond eller brunette. Bleik håret ditt uten å farge det, ble det blond - da er du mørk blond, ble det orange/gulaktig - da er du nok brunette.

Jeg er av kaukasisk (nordisk) opprinnelse. Jeg har brunt hår, veldig lyse øyenbryn og vipper, lyse grå øyne og er brunette, hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest forvirret_mann
Du må selvfølgelig bare være uenig så mye du vil. Jeg holder meg til fakta.

Dine sitater sier da ikke at blond/brunette handler om hårtype?

At det er høyest frekvens av blonde folk i nord-europa og at grå/blå/grønn-øyer er assosiert med blonde er da ikke det samme som at det stilles krav om øyefarge for å bli definert som blond.

At man kan snakke om "mørk blond" er jeg med på, men da på bakgrunn av fargen alene.

Og finnes det i dine øyne lyse brunetter? Dvs det jeg ville sagt var blondiner med tykke hårstrå?

Wikipedia sier dette "Blond (also spelled blonde, see below) or fair-haired is a hair color characterized by low levels of the dark pigment eumelanin." og støtter mao ikke din versjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mørk blond er faktisk en hårfarge, ja, de som er det som voksne er ofte blonde som barn. Det er sånn musegrå hårfarge, også kalt "kommunal blond", eller noe sånn.

Jeg kjenner mange mørk blonde som er nesten svarte, men de er fremdeles mørk blonde. Forøvrig så heter det ikke "kommunal blond", men "kommune grå".

Bleik håret ditt uten å farge det, ble det blond - da er du mørk blond, ble det orange/gulaktig - da er du nok brunette.

Min hårfarge ved solbleking blir lys blond, så jo jeg er mørk blond. Forøvrig så har jeg vært lys blonde da jeg var liten... :-P

Apropos "dirty blond" (kommune grå) drew-premiere-2.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wikipedia sier dette "Blond (also spelled blonde, see below) or fair-haired is a hair color characterized by low levels of the dark pigment eumelanin." og støtter mao ikke din versjon.

Det er seff lov til å ha sin egen mening. Jeg tar ikke Wikipedia spesielt seriøst, det gjør ikke høyere lærersteder heller.

Jeg holder meg til fakta.

Hva dere forholder dere til er meg revnende likegyldig. Jeg vet at jeg har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lagt merke til at terskelen for mørk blond vs brunette er lysere her i Norge enn i utlandet, noe som ikke er så rart. Det midterste bilde kan gå for mørk blond, vanskelig å si med lyset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den Dama

Dark Golden Blond

Dark Natural Blond

Blond

(of a person) having light-colored hair and skin.

On a different note, Cinderella is blonde. The ugly stepsisters and the stepmother are, you guessed it... dark or red haired.

So, who want to be ugly and mean? :briller:

This is a dark blonde hair color

I really find blonde haired (white) people very attractive

Do you find people of other races attractive?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...