Gå til innhold

er 3000 i lommepenger mye, 16åring?


AnonymBruker

  

59 stemmer

  1. 1. Lommepenger, 16åring, pr måned. (utenom hva forsørgerplikt dekker)



Anbefalte innlegg

 

Problemstilling blir så klart ungdommer som synes alt er urettferdig, og ene veninnen for flere tusen mer enn andre i lommepenger. Eller at ene veninnen får både 2000kr fra lånekasse og 3000 fra mor og far + de betaler lappen og busskort. Mens andre får ingenting fra lånekasse og bare 500kr i lommepenger.

 

Anonymous poster hash: e2777...9c9

 

 

Hvis foreldrene har råd til 3000 kr/mnd i lommepenger får ikke ungdommen 2000 fra lånekassen. Bortsett fra utstyrstipend på en knapp 1000-lapp i august, er resten behovsprøvd mot foreldrenes inntekt siste ferdige ligningsår.

 

Kunne ikke dy meg og testet kalkulatoren på lånekassen.no. En hjemmeboende 16-åring med 2 småsøsken og foreldre med til sammen 800 000 kr i inntekt. Svar: kun 967 kr i utstyrstipend. Er man enebarn må forsørgerne ha under 340 000 i inntekt for å få noe mer (simulering i kalkulatoren). Testet med studiespesialisering som "fag" på vg - mulig utstyrsstipend er annet beløp på andre fagområder.

 

 

Anonymous poster hash: 0bc32...288

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette varierer fra hjem til hjem. Noen har mer penger enn andre.

Hadde egentlig vært lettere å svare om du faktisk skrev hva problemstillingen var?

Jeg kommer fra en familie som hadde normal- økonomi da vi var ungdommer, 3 barn. Vi jobbet alle fra 13 års alderen og hadde ca 4000kr i lønn. Jobbet ekstra i sommerferien. Foreldrene våre kjøpte bøker til skolen (på den tiden måtte man betale for VGS-bøker), klær og så fikk vi litt penger her og der når vi spurte. Tror ikke vi hadde fast ukelønn, men vi fikk litt hver uke. Klær var ikke mye vi fikk altså, men vi fikk så vi klarte oss. Kos, klær og sminke utenom betalte vi selv. Fikk også noe penger til sommerferien. Var aldri sånn helt blakk, jeg visste jeg kunne spørre om det var noe jeg trengte penger til, men det fløt på ingen måte over og vi var klar over at foreldrene våre ikke hadde anledning til å ødsle ut penger heller.

Anonymous poster hash: 8cea9...eb0

Akkurat slik var det hos oss også! :)

Anonymous poster hash: 379b9...d02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at ut i fra lånekassen.no, så ligger satsene på 1000, 2000, og 3000 pr måned i 10 mnd. Altså 10.000 - 20.000 & 30.000 pr år fra 16årsalder.

Så siden høyeste sats er 3000, og foreldre har forsørgelsesplikt, altså ikke har lov å kreve husleie av ungen og slik, så skal pengene gå til busskort, (bøker er gratis), kos, ferie, moro, kanskje lappen og bil? Eller skal foreldre utenom lommepenger betale for lappen og busskort?

Hva er det som er meningen her? Ser at lånekasse skriver det skal utjevne økonomiske forskjeller, men det er et litt løst begrep synes nå jeg. Nøyaktig hvilke utgifter skal ungen dekke selv. Hva er en selvfølge?

Andre skoleutgifter som utstyr får man et utstyrsstipend for pr år. Det dekker selvsagt ikke klassetur til Roma og slik. Ikke en selvfølge at alle klasser drar på klassetur, heller.

Så om noen vil sette opp budsjett med ca. utgifter til moro en 16åring bør unne seg, så kanskje jeg forstår mer. Har prøvd flere ganger å få litt veiledning, men folk nekter å lese og klarer å komme med flere 1000kr i skolebøker-utgifter, som nå er gratis for søren :dry:

Regner man med snus og alkohol?

Skriv også som svar hva du mener pengene skal gå til. OG om de f.eks betaler busskort, mobilregning, klassetur, frisør, lege og slik selv. Eller om de får det dekket i tillegg til lommepenger.

Anonymous poster hash: e2777...9c9

Hva...? Er skolebøker i videregående skole gratis?

Anonymous poster hash: 72e75...0a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

at andre får mer, ville jeg ikke akseptert som argument for å øke lommepenger. Livet er ikke rettferdig.

Her får 14- og 16-åringen 2500 i måneden hver. De får også mat, tak over hodet, busskort, klær og penger til lappen fra oss. Vil de ha spesielt dyre klær, må de betale mellomlegget selv (vi har et tak på hva vi synes er en akseptabel pris på f.eks en bukse). Så de har ikke mye de skal bruke penger på, men vi gir dem denne summen slik at de kan lære seg å spare og å forvalte pengene fornuftig. De har brukskontoer og sparekontoer, og på slutten av måneden overfører de det som står igjen på brukskonto til sparekonto. Dette har de kommet frem til helt av seg selv. Foreløpig klarer de seg altså veldig bra.

Anonymous poster hash: f9544...2f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...