Gå til innhold

er 3000 i lommepenger mye, 16åring?


AnonymBruker

  

59 stemmer

  1. 1. Lommepenger, 16åring, pr måned. (utenom hva forsørgerplikt dekker)



Anbefalte innlegg

Jeg tenker at ut i fra lånekassen.no, så ligger satsene på 1000, 2000, og 3000 pr måned i 10 mnd. Altså 10.000 - 20.000 & 30.000 pr år fra 16årsalder.

 

Så siden høyeste sats er 3000, og foreldre har forsørgelsesplikt, altså ikke har lov å kreve husleie av ungen og slik, så skal pengene gå til busskort, (bøker er gratis), kos, ferie, moro, kanskje lappen og bil? Eller skal foreldre utenom lommepenger betale for lappen og busskort?

 

Hva er det som er meningen her? Ser at lånekasse skriver det skal utjevne økonomiske forskjeller, men det er et litt løst begrep synes nå jeg. Nøyaktig hvilke utgifter skal ungen dekke selv. Hva er en selvfølge? 

Andre skoleutgifter som utstyr får man et utstyrsstipend for pr år. Det dekker selvsagt ikke klassetur til Roma og slik. Ikke en selvfølge at alle klasser drar på klassetur, heller.

 

Så om noen vil sette opp budsjett med ca. utgifter til moro en 16åring bør unne seg, så kanskje jeg forstår mer. Har prøvd flere ganger å få litt veiledning, men folk nekter å lese og klarer å komme med flere 1000kr i skolebøker-utgifter, som nå er gratis for søren  :dry: 

Regner man med snus og alkohol? 

 

 

Skriv også som svar hva du mener pengene skal gå til. OG om de f.eks betaler busskort, mobilregning, klassetur, frisør, lege og slik selv. Eller om de får det dekket i tillegg til lommepenger.

 

 

 



Anonymous poster hash: e2777...9c9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette varierer fra hjem til hjem. Noen har mer penger enn andre.

 

Hadde egentlig vært lettere å svare om du faktisk skrev hva problemstillingen var?

 

Jeg kommer fra en familie som hadde normal- økonomi da vi var ungdommer, 3 barn. Vi jobbet alle fra 13 års alderen og hadde ca 4000kr i lønn. Jobbet ekstra i sommerferien. Foreldrene våre kjøpte bøker til skolen (på den tiden måtte man betale for VGS-bøker), klær og så fikk vi litt penger her og der når vi spurte. Tror ikke vi hadde fast ukelønn, men vi fikk litt hver uke. Klær var ikke mye vi fikk altså, men vi fikk så vi klarte oss. Kos, klær og sminke utenom betalte vi selv. Fikk også noe penger til sommerferien. Var aldri sånn helt blakk, jeg visste jeg kunne spørre om det var noe jeg trengte penger til, men det fløt på ingen måte over og vi var klar over at foreldrene våre ikke hadde anledning til å ødsle ut penger heller.



Anonymous poster hash: 8cea9...eb0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette varierer fra hjem til hjem. Noen har mer penger enn andre.

 

Hadde egentlig vært lettere å svare om du faktisk skrev hva problemstillingen var?

 

Jeg kommer fra en familie som hadde normal- økonomi da vi var ungdommer, 3 barn. Vi jobbet alle fra 13 års alderen og hadde ca 4000kr i lønn. Jobbet ekstra i sommerferien. Foreldrene våre kjøpte bøker til skolen (på den tiden måtte man betale for VGS-bøker), klær og så fikk vi litt penger her og der når vi spurte. Tror ikke vi hadde fast ukelønn, men vi fikk litt hver uke. Klær var ikke mye vi fikk altså, men vi fikk så vi klarte oss. Kos, klær og sminke utenom betalte vi selv. Fikk også noe penger til sommerferien. Var aldri sånn helt blakk, jeg visste jeg kunne spørre om det var noe jeg trengte penger til, men det fløt på ingen måte over og vi var klar over at foreldrene våre ikke hadde anledning til å ødsle ut penger heller.

Anonymous poster hash: 8cea9...eb0

 

 

Glemte dette:

 

Skriv også som svar hva du mener pengene skal gå til. OG om de f.eks betaler busskort, mobilregning, klassetur, frisør, lege og slik selv. Eller om de får det dekket i tillegg til lommepenger.

 

Busskort var ikke aktuelt (bodde sentralt i på et relativt lite sted så tok omtrent aldri buss), mobilregning var heller ikke aktuelt -fikk penger til kontantkort her og der, men på den tiden var det vanlig å være tom på kontantkortet, de betalte klassetur, de betalte frisør (2 ganger i året)  og de betalte lege (eller var ikke det gratis?)

Anonymous poster hash: 8cea9...eb0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette varierer fra hjem til hjem. Noen har mer penger enn andre.

 

Hadde egentlig vært lettere å svare om du faktisk skrev hva problemstillingen var?

 

Anonymous poster hash: 8cea9...eb0

 

Problemstilling blir så klart ungdommer som synes alt er urettferdig, og ene veninnen for flere tusen mer enn andre i lommepenger. Eller at ene veninnen får både 2000kr fra lånekasse og 3000 fra mor og far + de betaler lappen og busskort. Mens andre får ingenting fra lånekasse og bare 500kr i lommepenger.

 

Vil jo ikke skape luksusfelle-kandidater heller. Verden er ikke rettferdig, det er ikke det jeg mener, men å få en liten veiviser. I følge lånekassen vil det jo da si at 16åringer skal ha 3000kr i mnd der de selv mulig dekker lege, buss, frisør, klassetur, mobilregning. Siden de mener de utgjevner økonomiske forskjeller. Så er forskjellene så store at man skal ha 3000kr i lommepenger? 

 

Det med penger en jo en ganske stor problemstilling. Flere og flere kvalifiseres som luksusfellen-deltagere. Når man går fra ungdomsskolen til vgs og plutselig går fra 0 til 3000kr i mnd kan jo det kanskje være litt mye siden foreldre har forsørgelsesplikt, ergo; det er lommepenger man ikke jobber for man får.

 

Så vil vite hva som er en ''selvfølge'' å gi ungen sin.

 

Anonymous poster hash: e2777...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg gikk på videregående, var de som fikk stipend de rike. De hadde "alltid" penger. Jeg fikk aldri mange tusen i mnd av foreldrene mine.

Stipend fra Lånekassen i den alderen lager forskjeller, de utgjevner ikke.

Anonymous poster hash: 61796...f69

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var borteboer, fikk 3300 i stipend fra lånekassen tror jeg. Fikk ingenting fra foreldrene mine, tror ikke noen hadde fortalt dem om forsørgerplikt. Husleien på hybelen min var vel på 2700 hvis jeg ikke husker helt feil, og jeg dekket selv alle utgifter. Det var et par år før bøkene ble gratis. 

 

Det var et skikkelig kjipt halvår først, så fikk jeg meg en vaskejobb. 

 

Hvor mye de skal få i lommepenger avhenger jo av hvor mye de gjør i hjemmet. Kan ikke gi masse penger bare for å gjøre det, hva lærer de av det? Snus og alkohol regner man selvfølgelig ikke med, ettersom det her er snakk om 16-åringer som ikke har lov til å bruke hverken snus eller alkohol. 

 

Pengene fra lånekassen burde gå til å dekke ungdommens utgifter. Hvis det ikke er lov å kreve husleie, og disse bor hjemme, bør man kunne kreve et minstenivå av deltagelse på husarbeidet, og deretter ha egne krav som gir ekstra penger. Hvis ungdommen vil bruke alle pengene fra lånekassen på nye klær, så får den bare gjøre det. Da blir det kanskje ikke nok til å kjøpe busskort og dra på kino, og da er det veldig trist og kanskje h*n lærer til neste måned. Det er sånn man lærer å klare seg :) 

 

Det er jo selvfølgelig en og annen individuell forskjell her, hvis ungdommen har en del utgifter i forbindelse med f.eks sykdom ville jeg ha hjulpet mer til, men ellers får de klare seg på det fra lånekassen og tjene selv hvis de vil ha noe utenom. 

 

 



Anonymous poster hash: b50b8...be9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De 3000kr skal jo egentlig gå til skoleelever som har foreldre med dårlig råd.

 

Lånekassen har jo selv sagt at disse pengene kan gå til busskort, kino, klær, frisør, annet forbruk. De skal altså ikke bare brukes "fornuftig". Disse skal utgjevne forskjeller ved at ungdommen har råd til vanlige ting. Kanskje ferie? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faste utgifter: buss, molbil (annet?): ca 500-600

 

Lege og frisør er sjeldne utgifter hos de aller fleste

 

Da blir det ca 2400kr til klær og moro.

 

Jeg hadde ror jeg hadde kuttet det ned til 2000 i begynnelsen og sett det litt an fra der. Gitt litt mer om det var spesielle anledninger.

 

Jeg ser mange studenter og ungdommer som ikke skjønner at penger ikke er en utømmelig kilde. Selv de som er fattige studenter på universitet syns det er helt ok å bruke 500 på å spise ute. For de har alltid foreldre som backer dem om de bruker opp pengene.



Anonymous poster hash: 4933e...e09
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker du nå om å GI en hjemmeboende unge 2-3000 kr mnd fordi "andre får det"? 😲😲😲

Jeg skaffet meg jobb selv som 15-åring, og etter dette betalte foreldrene mine minimalt, mest fordi jeg ville klare meg selv. Men var det noe jeg trengte betalte de selvfølgelig for meg. Fikk aldri noe "lommepenger" på forskudd...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv høyeste satsen på stipend er da ikke 3000,- pr mnd. Ihvertfall ikke for en 16 åring som fortsatt bor hjemme. 



Anonymous poster hash: 5b0c6...79b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en 16-åring som bor hjemme får 3000 i mnd burde dette gå til mobilregning, busskort, kino, shopping osv.

Ting som skolesekk, lege, joggesko og selvfølgelig mat og hus betaler foreldre for.

Da jeg var student satt jeg igjen med et budsjett på 5000 per mnd etter husleie. Og disse pengene skulle gå til mat, buss, mobil, lege, nye sko, reise, ja egentlig alt. Som ungdom som bodde hjemme fikk jeg 1000 i mnd for å vaske i huset og klarte meg helt fint. Men da betalte foreldre busskort, lege osv. Mobil og fritid måtte jeg betale selv. Da jeg fikk meg sommerjobb måtte jeg betale for mer selv.

Greit at foreldre tar ansvaret for å betale for nødvendige ting. Gir du ungdommen 2000kr og ber hun kjøpe seg nye, gode vintersko kan det godt hende hun bare stikker og kjøper noe ræl til 500kr, fryser på bena, må ha nye sko til neste vinter, og bruker de resterende pengene på tull. Det hadde jeg gjort selv hvert fall haha. Da jeg var ungdom gikk det minst penger på fornuftige, "kjedelige" ting, og jeg brydde meg ikke om kvalitet på disse tingene. Men det er jo selvfølgelig forskjell på folk, se det litt an.

Mobil og busskort kan de fint få ansvaret for å betale for selv. Har de ikke busskort må de gå hjem. Betaler de ikke mobilregninger kan de ikke bruke insta og snapchat og tekste med venner, så da lærer de fort at de må betale for dette.

Anonymous poster hash: 72db7...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får klare seg med stipendet, så lenge de bor hjemme. Lørdagsjobbing kan de ta.

Anonymous poster hash: 2e2e8...c86

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 16 skulle lommepengene mine gå til fritidsaktiviteter, kiosk-/gatekjøkken-/kantine-/kafémat/snop etc, klær jeg ikke trengte, CDer, ting og tang, buss (skolebussen var gratis), blader ++.

Klær,sko, frisør, hud-/hårpleie, ferie (med dem) og lappen betalte foreldrene mine (lærekjøring fra 17 år den gangen, og bil lånte jeg av foreldrene mine), fikk ringe gratis hjemme men måtte passe på tellerskrittene på samtaler som ikke var lokale (mobil hadde vi ikke den gangen).

Endret av Jade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da mine var seksten fikk de ikke lommepenger. De fikk busskort til skolen, de fikk mobiltelefon som vi betalte (opp til en viss grense, så sperring) og de fikk det de trengte av klær og utstyr og frisør og deodorant og helt basic ting. Ville de noe, eller ha noe, måtte de jobbe for å få penger - det er jo sånn verden er. Og vi hadde ikke spesielt dårlig råd. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at foreldre tar ansvaret for å betale for nødvendige ting. Gir du ungdommen 2000kr og ber hun kjøpe seg nye, gode vintersko kan det godt hende hun bare stikker og kjøper noe ræl til 500kr, fryser på bena, må ha nye sko til neste vinter, og bruker de resterende pengene på tull. Det hadde jeg gjort selv hvert fall haha.

Anonymous poster hash: 72db7...b38

 

Hadde foreldrene mine gitt meg 2000kr til sko hadde jeg trodd de røyka

Anonymous poster hash: 4933e...e09

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt for at tenåringen skal få 3000kr i lommepenger i mnd hvis foreldrene klarer å være beinharde at alt utenom kost og losji skal dekkes av de pengene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Synes fast beløp rett i hånda hver uke/måned bare er tull. Det innbyr til"sløsing". Her får de 500 kroner i måneden på sparekonto som går til sertifikat/boligsparing. Ønsker de penger til kino, turer og spill får de skaffe penger selv. Mat, husly og klær får de her hjemme. Det nytter heller ikke å tigge hos besteforeldre.

Anonymous poster hash: db486...89c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3000? Min får maksbeløp, det er ca 1850. Da dekker hun skolepenger på 1350 selv og har 500 i lommepenger, jeg dekker ca 550 i busskort og telefon.

Endret av Silfen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3000? Min får maksbeløp, det er ca 1850. Da dekker hun skolepenger på 1350 selv og har 500 i lommepenger, jeg dekker ca 550 i busskort og telefon.

 

 

Selv høyeste satsen på stipend er da ikke 3000,- pr mnd. Ihvertfall ikke for en 16 åring som fortsatt bor hjemme. 

Anonymous poster hash: 5b0c6...79b

 

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/vg/Sa-mye-kan-du-fa/grunnstipend/

?Høyeste sats for en hjemmeboende 16åring er 3020/mnd.  ca. 90.000kr innen fullført 3års vgs.

 

Du sier hun dekker skolepenger på 1350kr selv og sitter igjen med 500kr i lommepenger. Hun betaler vel ikke skoleutstyr hver måned til 1350? Bare 1 måned? Dersom det er grunnstipend det er snakk om (ikke utstyrsstipend)

 

Anonymous poster hash: e2777...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

https://www.lanekassen.no/nb-NO/Stipend-og-lan/vg/Sa-mye-kan-du-fa/grunnstipend/

?Høyeste sats for en hjemmeboende 16åring er 3020/mnd.  ca. 90.000kr innen fullført 3års vgs.

 

Du sier hun dekker skolepenger på 1350kr selv og sitter igjen med 500kr i lommepenger. Hun betaler vel ikke skoleutstyr hver måned til 1350? Bare 1 måned? Dersom det er grunnstipend det er snakk om (ikke utstyrsstipend)

 

Anonymous poster hash: e2777...9c9

 

Hver måned, jo. Hun går privat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...