Gå til innhold

Tvangstanker... :( noen med gode råd?


Mammaentilskatten

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er alenemamma for verdens skjønneste skatt.

Siden han ble født har jeg slitt mye med angst/tvangstanker.

Dette dreier seg alltid om de rundt meg som betyr mest for meg.

Som f.eks at jeg kommer til å skade sønnen min eller andre familiemedlemmer, at jeg er pedofil, at jeg egentlig er helt sinnsyk, at jeg egentlig ikke er glad i barnet mitt, at jeg kommer til å skade hunden min, osv... Er inne i en periode nå hvor det er helt kaos oppe i hodet mitt :S

Klarer av og til og kontrollere tankene, men fytti så forferdelig det er å ha det sånn!! Jeg VET med FORNUFTEN at jeg er ei normal jente, men når angsten setter inn, og tvangstankene kommer for fullt, da er jeg ikke mye høy i hatten lengre.

Noen andre her i samme dritt-situasjon?

Må bare legge til at jeg går til psykolog, så det går litt bedre.. Men føler meg ganske alene om dette til tider :/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tviler sterkt på at du er alene med slike tanker, har ingen erfaring selv, men ville bare sende deg en klem :hug:

Det er kjempebra at du tar tak i det og får hjelp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så mye man kan gjøre med tankene man har i hodet. Man kan gjerne ikke alltid velge de :) Ikke kan du velge følelser heller.

Tanker og følelser kommer og går, sånn er det - men tankene dine definerer ikke om du er en god person eller ikke. Det er dine handlinger som definerer hva slags person du er, og du er en god person og det vet du selv, det ser du, som du sier. 



Anonymous poster hash: a39f8...773
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier psykologen da? Har du fått noen tips til hvordan du kan bryte tankemønsteret?



Anonymous poster hash: f837a...441
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte helt samme tanker de første månedene etter fødselen.. Turte ikke si det til noen (selv pappaen) i tilfelle noen ville tro jeg var en fare for babyen. Jeg vet jeg ALDRI ville skade babyen, men det var helt jævlig å tenke sånne syke ting.

Jeg tror jeg var helt overveldet av ansvaret, samt helt ekstremt spist opp av søvnmangel og utmattelse. Det ga seg når jeg fikk sove mer, og babyen ble eldre og ikke gråt så mye. Samt at jeg aktivt tvang tankene bort ved å gjenta inni hodet mitt: "Dette gjør du kun for å plage deg selv, du er en god mor!".

Anonymous poster hash: f4a89...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Meg over..

Kanskje det er en form for fødselsdepresjon som ingen snakker om? Føles veldig tabu å tenke/se for seg at man skader babyen sin.

Anonymous poster hash: f4a89...fad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er alenemamma for verdens skjønneste skatt.

Siden han ble født har jeg slitt mye med angst/tvangstanker.

Dette dreier seg alltid om de rundt meg som betyr mest for meg.

Som f.eks at jeg kommer til å skade sønnen min eller andre familiemedlemmer, at jeg er pedofil, at jeg egentlig er helt sinnsyk, at jeg egentlig ikke er glad i barnet mitt, at jeg kommer til å skade hunden min, osv... Er inne i en periode nå hvor det er helt kaos oppe i hodet mitt :S

Klarer av og til og kontrollere tankene, men fytti så forferdelig det er å ha det sånn!! Jeg VET med FORNUFTEN at jeg er ei normal jente, men når angsten setter inn, og tvangstankene kommer for fullt, da er jeg ikke mye høy i hatten lengre.

Noen andre her i samme dritt-situasjon?

Må bare legge til at jeg går til psykolog, så det går litt bedre.. Men føler meg ganske alene om dette til tider :/

Jeg fikk høre av en psykolog at det bare viser at du bryr deg og er glad i de rundt deg. Jeg var mer plaget av det før. Fikk høre at det kunne hjelpe med fysisk trening. Nå greier jeg å stoppe ubehagelige tanker.

Anonymous poster hash: e6589...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS:

 

Jeg har ikke barn, men kan kjenne meg jeg i det du beskriver med "tankekjør" osv.

 

Min erfaring er at søvn, mat og uteaktivitet (trening, mosjon) er viktig. Begynte for en stund siden med mindfullness/oppmerksomhetstrening og det har hjulpet veldig. Prinsippet er at man kjenner på/bearbeider de følelsene som dukker opp i kroppen. Angst, sinne, osv. Følelser er ofte et resultat av tanker. Ligger masse om det på nett hvordan man kan gjøre det. Finnes apper til telefonen, album på spotify og masse videoer på youtube. Ca 20 min om dagen gjør underverker :)



Anonymous poster hash: c6504...cbb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...