Gå til innhold

Riktig grep i hånda for å skrive


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har dere barn som ikke holder blyanten riktig, som igjen fører til at man lettere blir sliten. Har dere klart å klærne barnet å skrive med riktig grep? Hvordan?

Anonymous poster hash: 6365d...7c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke barnet mitt, siden det er for ungt for å skrive, men jeg. Jeg har hatt dårlig grep siden jeg lærte å skrive. Det ble brukt "spesielle" blyanter, noen putelignende greier, osv. for å få meg til å holde blyanten rett, men det var håpløst. Jeg prøvde virkelig og få det til, og det gjorde jeg, men bare i noen minutter så ble det dårlig grep igjen.

Jeg blir veldig sliten av å skrive, men om jeg holder det som jeg burde så blir skriften min veldig stygg...

Har ikke tips til hvordan det går an å endre det, men bare tenk at det går an å holde feil og skrive fint, selv om man blir sliten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slet veldig med det som liten både foreldre og skolen prøvde aktivt å lære meg å holde riktig. men så snart de ikke hang over ryggen min byttet jeg til sånn som jeg hadde det mest komfortabelt. Den dag i dag (er 25) holder jeg fortsatt penner og blyanter feil. Klarer ikke holde riktig. Jeg både tegner og skriver mye så er absolutt ingen hindring i hverdagen.



Anonymous poster hash: 0dde5...671
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, jeg selv holdt blyanten feil gjennom hele barndommen. Som andre sier her, så var det mye styr og tiltak for å prøve å rette på det, men ingenting fikk meg til å skifte grep. Er veldig flink til å tegne, så en gang, når jeg var 20,etter en tegneøkt på vel 8 timer, bestemte jeg meg for å prøve å holde blyanten ordentlig. Først var det vanskelig, men så ble alt så mye lettere. Jeg ble til og med flinkere til å tegne. 😉 Det er virkelig noe i det med blyantgrep, men kanskje barn må bestemme seg for det selv?

Anonymous poster hash: 7921d...9c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se etter blyanter som er formet som trekanter i stedet for å bruke vanlige blyanter som er runde. Noen bokhandlere selger dette, blant annet Notabene så vidt jeg husker.

 

Det finnes også slike "gummilignende" "trekantting" (tror det heter blyantholder?) med hard gummi som kan festes utenpå blyantene. Dette kan være med på å gjøre det lettere for barnet å bli vant til det riktige grepet, sånn at et går fortere automatisk om h*n skal bruke andre blyanter etter hvert. 



Anonymous poster hash: 59e89...6d2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder pennen som en dust og det er veldig plagsomt. Fått kronisk muskelknute i nakken pga det. Mamma prøvde å fikse det men...

Anonymous poster hash: dbd92...2e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som flere har foreslått. Tykke, trekantede blyanter hjelper til, og gjør det lettere å holde blyanten riktig.

Dersom blyanten er veldig kort, mer en blyantstump, blir man også mer tvunget til riktig grep.

Eldste sønn slet med blyantgrep frem til skolestart, men med disse hjelpemidlene så hjalp det fort.

 

Vi har også hatt sånn trekantet greie til å ha utenpå blyanten for å gi rett grep. Den kjøpte vi på Nille, faktisk...



Anonymous poster hash: b82eb...155
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...