Gå til innhold

Er det greit å låne penger av barna sine?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hun har vel satt dem på en egen konto med det formål å spare for barna. Når det så viste seg hun ikke hadde råd til dette, så tok hun ut igjen noe. Jeg ser ikke problemet med dette. Å lage sparekonto til barna skal ikke gå på bekostning av å ha råd til barnas hverdag ellers. 

 

Hallo, har kontoen noen navn? Er det barnas konto så er det barnas penger. Har mor lite penger, ja da sparer hun på sin egen konto og til sitt eget forbruk.

 

Jeg har nemlig veldig liten sans for mødre som påberoper seg ansvarsfulle evner som forsørger og god oppdrager når de påpeker at de sparer for barnas skyld, men forbruker pengene selv.

 

- Fordi -

 

da heter det, - jeg klarer ikke å spare egne penger, så derfor bruker jeg barna som en slags terapi for mine egne økonomiske vanskeligheter. Skal man spare penger så sparer man til hverandre, og ikke bare til den ene. Mor burde her hatt spart halvparten til barna og halvparten til seg selv.

 

Forresten bør mor forbruke mindre penger og ikke tære på barnas egenkapital.

Endret av waco
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hallo, har kontoen noen navn? Er det barnas konto så er det barnas penger. Har mor lite penger, ja da sparer hun på sin egen konto og til sitt eget forbruk.

 

Jeg har nemlig veldig liten sans for mødre som påberoper seg ansvarsfulle evner som forsørger og god oppdrager eeeeehnår de påpeker at de sparer for barnas skyld, men forbruker pengene selv.

 

- Fordi -

 

da heter det, - jeg klarer ikke å spare egne penger, så derfor bruker jeg barna som en slags terapi for mine egne økonomiske vanskeligheter. Skal man spare penger så sparer man til hverandre, og ikke bare til den ene. Mor burde her hatt spart halvparten til barna og halvparten til seg selv.

 

Forresten bør mor forbruke mindre penger og ikke tære på barnas egenkapital.

eeeeh....Skj;nner ikke egentlig at jeg gidder..

 

Dersom kontoen heter Abrakadabra s[ kan man fritt bruke den ved feks baksmell på strømmen eller skatten. Hvis kontoen heter Truls og Fia" så kan du ikke røre den. Da er du DUM som i det hele tatt trodde du skulle spare til Truls og Fia....Du burde bare spart til Abrakadabra!!

 

Newsflash: Det er ikke alle som har mulighet til å spare. 

Ekempelvos er investering i utdannelse, og dermed noen år med dårlig råd en svært god langsiktig investering.

 

Men da kommer vel...eeeh. Burde ventet med å få barn da..Du er jo bare en drittsekk, Waco.

Anonymous poster hash: 45f1e...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er penger du selv har satt av på konto for din datter er det selvfølgelig bare å bruke dem som du selv ser best, hvis det er penger hun spesifikt har fått av noen andre, tja. Det er ikke som om unger er noen inntektskilde akkurat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

eeeeh....Skj;nner ikke egentlig at jeg gidder..

 

Dersom kontoen heter Abrakadabra s[ kan man fritt bruke den ved feks baksmell på strømmen eller skatten. Hvis kontoen heter Truls og Fia" så kan du ikke røre den. Da er du DUM som i det hele tatt trodde du skulle spare til Truls og Fia....Du burde bare spart til Abrakadabra!!

 

Newsflash: Det er ikke alle som har mulighet til å spare. 

Ekempelvos er investering i utdannelse, og dermed noen år med dårlig råd en svært god langsiktig investering.

 

Men da kommer vel...eeeh. Burde ventet med å få barn da..Du er jo bare en drittsekk, Waco.

Anonymous poster hash: 45f1e...d00

 

Det har ingen hensikt å diskutere med en som har så liten mellommenneskelig innsikt, mangler empati og livserfaring. :).( ..Og ikke har barn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eeeeh....Skj;nner ikke egentlig at jeg gidder.. Dersom kontoen heter Abrakadabra s[ kan man fritt bruke den ved feks baksmell på strømmen eller skatten. Hvis kontoen heter Truls og Fia" så kan du ikke røre den. Da er du DUM som i det hele tatt trodde du skulle spare til Truls og Fia....Du burde bare spart til Abrakadabra!!  Anonymous poster hash: 45f1e...d00

Riktig.

Jeg har for eksempel konto for NRK-avgift som jeg kaller for avsetning til NRK avgift. Der overføre jeg 235 kroner tror jeg det er i måneden, for å ha råd til nrk utgiften som er to ganger i året på over 1300 kroner.

De pengene på konto for avsetning av nrk avgift kan jeg selvsagt ikke bruke på ferie eller noe annet?

Jeg har egen konto for ferie jeg bruker på ferie.

Når mødre skaper seg konto til ungen sin så er det ungens penger. Her bør mor lage sin egen morkonto man sparer penger til slik at man slipper bruke av pengene til barna. Det handler bare om å vise littegranne respekt for sine egne barn og sine egne valg.

Jeg mener, når folk ikke klarer å spare til seg selv, hvorfor i helvete spare til barna? Først må man dekke sine egne behov, deretter kan kan man fordele overskudde og sette av penger til barna.

Å ikke spare til seg selv, men spare til sine barn, og så bruke av barnas sparekonto er uansvarlig og dårlig regnskapskikk og dårig bokføring og dårlig budsjettering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Jeg tok ut penger jeg selv hadde satt inn.

 

Det var jo mine penger ig mine gode forsetter.

Hadde jeg ikke råd til å spare, så hadde jeg ikke råd til å spare.

Enkelt.

 

men jeg tok aldri penger de fikk av andre. De anså jeg som utilgjengelig

Anonymous poster hash: 45f1e...d00

 

Jeg forstår virkelig ikke den logikken i det hele tatt. Du ser på penger du har satt inn på barna sine kontoer fremdeles som dine?

De pengene jeg gir til barna mine ( sparer eller på annen måte gir dem) er ikke lenger mine, men barna sine. Man kan ikke ta tilbake penger på den måten og rettferdig gjøre det.

For at jeg skulle ha lånt av barna mine, måtte det stå om mat på bordet, eller hus. Og jeg hadde ikke hatt en rolig dag før det var betalt tilbake.

Enig med den som sier, slik du tenker, burde du har satt inn pengene på din egen konto og ikke bruke ungenes konto som din egen sparekonto. Man gir ikke bort og tar tilbake når det passer en selv.

Anonymous poster hash: 8e0de...1c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var 1, 3 og 5 og jeg studerte.

Alternativet var å la være å forsøke.

At "etter beste evne, så langt jeg klarer"- prinsippet regnes som dårlig når man ikke klarer det forteller meg mye om verdisynet ditt.

Anonymous poster hash: 45f1e...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig.

Jeg har for eksempel konto for NRK-avgift som jeg kaller for avsetning til NRK avgift. Der overføre jeg 235 kroner tror jeg det er i måneden, for å ha råd til nrk utgiften som er to ganger i året på over 1300 kroner.

De pengene på konto for avsetning av nrk avgift kan jeg selvsagt ikke bruke på ferie eller noe annet?

Jeg har egen konto for ferie jeg bruker på ferie.

Når mødre skaper seg konto til ungen sin så er det ungens penger. Her bør mor lage sin egen morkonto man sparer penger til slik at man slipper bruke av pengene til barna. Det handler bare om å vise littegranne respekt for sine egne barn og sine egne valg.

Jeg mener, når folk ikke klarer å spare til seg selv, hvorfor i helvete spare til barna? Først må man dekke sine egne behov, deretter kan kan man fordele overskudde og sette av penger til barna.

Å ikke spare til seg selv, men spare til sine barn, og så bruke av barnas sparekonto er uansvarlig og dårlig regnskapskikk og dårig bokføring og dårlig budsjettering.

Å være tilsynelatende voksen og etablert og likevel så fattig at du har egen konto til noe jeg ser på som vekslepenger - Da snakker vi dårlig planlegging....

Anonymous poster hash: 45f1e...d00

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å være tilsynelatende voksen og etablert og likevel så fattig at du har egen konto til noe jeg ser på som vekslepenger - Da snakker vi dårlig planlegging....

Anonymous poster hash: 45f1e...d00

Jammen du er rik. Derfor kan du sløse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du betaler tilbake og det er virkelig knipe så er det greit, synes jeg.

 

Men ikke gjør som noen jeg kjenner; H*n "lånte" dåpspengene av barnet sitt, h*n har ikke betalt tilbake og dette er nå 10 år siden. Fysj! 



Anonymous poster hash: 6eb96...166
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen du er rik. Derfor kan du sløse!

Sløser jeg??

Anonymous poster hash: 45f1e...d00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor har du kommet i økonomisk krise? Har du generelt dårlig råd? Eller fikk du en stor uforutsett utgift? Er det pga sløsing? Eller er det ikke selvforskyldt?

Er du 110% sikker på at du er i stand til å tilbakebetale 1000 kr i mnd etter dette? Eller er du egentlig generelt (når du tenker etter) i underskudd hver måned fremover?

Hvor mye skal du låne? Alt hun har?

Hvilket beløp trenger du egentlig?

Endret av Jade
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer Litt ann på hvor datteren din har fått pengene i fra syns jeg...

Er det en gave fra besteforeldrene så syns jeg helt klart nei.

Er det du som har satt inn barnetrygden og spart forøvrig, så syns jeg det er helt greit.

Anonymous poster hash: bc455...447

helt enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er avhengig av hvor pengene kommer fra, men hva man skal bruke pengene til.

Hvis man eksempelvis går på en smell og må ha ny vaskemaskin så er jo det et produkt barnet trenger like mye som foreldrene. Samme hvis man er helt blakk og ikke har råd til mat, skal man sulte når man faktisk har penger tilgjengelig?

Forutsetningen er jo selvsagt at man betaler tilbake da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tømte kontoen til barnet en gang. Jeg hadde satt inn penger der i nesten fjorten år og besteforeldrene hadde satt inn. Det tok ett år, men jeg klarte å sette inn alt før konfirmasjonen da det var planlagt at det skulle være en gave. Barnet merket ikke at jeg hadde tatt ut alt og visste ingenting om kontoen, og merket heller ikke noe i hverdagen. Det kom tre uforutsette utgifter på rad og det var grunnen til at jeg hevet pengene, og selv om jeg måtte tvinne på fingrene ett år gikk det aldri utover barnet.

 

Det er ikke smart å røre barnas konto, og jeg lover at det var et nervepress og slit å få satt inn alle pengene igjen. Jeg kunne ikke ha stort sosialt liv, ikke unne meg nye klær. Og selv om det gikk bra, er det ikke å anbefale.



Anonymous poster hash: fdde4...b73
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har spart til barna i alle år, av våre egne penger! Når vi kom til konfirmasjon tok vi ut for å dekke festen og gave.

Her hadde vi også tatt til sertifikat om vi ikke hadde hatt økonomi, brukt til å betale utvekslingsår om de ønsker det. Altså store utgifter direkte knyttet mot barnet.

Så lenge du betaler tilbake ser jeg ikke på det som feil. Om du har spart og trenger hjelp for å dekke livsopphold ol ser jeg heller ikke noe galt i det.

Det er en kjempe ressurs å ha egenkapital når barna blir voksen.

Våre fikk med seg 200 000 hver, pga heldig avkastning på rentefondet vi hadde spart i, hadde summen doblet se.

Anonymous poster hash: ae076...313

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei hun blir nok kjempesur



Anonymous poster hash: 9d649...a12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...