Gå til innhold

Svigermor som har vaskemani, hos meg....


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler meg litt ekkel som reagerer på dette, men må bare høre om det er jeg som er på viddene eller om andre også ville reagert på dette.
Min svigermor bor 3 timers kjøretur fra oss. Hun er sjelden på besøk og ringer ALDRI for å høre hvordan det går med oss eller ungene.
Plutselig, sånn omtrent en gang i året eller så, finner hun ut at hun skal være litt bestemor og kommer på besøk.
Nå er det ferietid og hun antok at vi trengte litt hjelp med barnepass noen dager. Kjempehyggelig det, altså, og vi hadde slitt om hun ikke hadde kommet denne uken.
Dama er veldig hyggelig og barna er glad i henne, så det er koselig at hun kommer.
Men, og nå kommer det jeg syns er litt ekkelt.... På de 4 dagene hun var hos oss så vasket hun hele huset. Ungene satt foran TV eller nettbrett hele dagen mens hun for rundt i huset for å vaske. Hun skiftet sengetøy på alle sengene, vasket vinduer og tok en real nedvask på bad og kjøkken.

Ser at jeg sikkert burde vært glad for at hun gjorde det, slik at jeg slipper unna selv, men, jeg blir bare irritert....
For det første skulle jeg ønske at hun gjorde noe sammen med ungene når hun først er her. Hun var veldig klar over at ungene har grenser for hvor lenge de får se TV eller spille hver dag, men dette brød hun seg ikke om.
For det andre syns jeg det er litt ubehagelig at hun vasker huset uten å spørre. Jeg liker ikke at hun skifter sengetøy og slikt, da jeg mener hun ikke har noe på soverommet vårt å gjøre.

Hadde vi hatt et ekstremt rotete hus eller det var veldig møkkete så kunne jeg skjønt det, men jeg tror vi har et helt normalt hjem der vi har vaskedag hver fredag og støvsugeren går et par dager i uken ellers. Oppvasken tas hver dag og ellers holdes det greit rent i hverdagene.
 

Er jeg utakknemlig som irriterer meg over dette, eller ville dere også synes dette var litt ubehagelig?
Jeg ville satt mye større pris på om hun tok med ungene ut eller satt dem i gang med å rydde rommene sine. Det hadde også vært helt innafor om hun hadde hatt middagen klar til vi kommer hjem, men i stedet må jeg nå begynne med matlaging midt oppe i hennes vaskesjau når jeg kommer hjem fra jobb.
 

Ønsker å høre synspunkt på dette.


 



Anonymous poster hash: b1cdd...7db
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Personlig ville jeg syns det hadde vært helt himmelsk, men jeg har full forståelse for at det føles litt innvaderende. Og det virker jo litt trist for ungene da.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert det er behov for å ha det rent som er motivasjon. Med mindre det er kjent at hun har litt fobi mot bakterier og den slags. Partneren din må da ha noen synspunkter på hvorfor hun er slik?



Anonymous poster hash: c24bc...622
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg føler meg litt ekkel som reagerer på dette, men må bare høre om det er jeg som er på viddene eller om andre også ville reagert på dette.

Min svigermor bor 3 timers kjøretur fra oss. Hun er sjelden på besøk og ringer ALDRI for å høre hvordan det går med oss eller ungene.

Plutselig, sånn omtrent en gang i året eller så, finner hun ut at hun skal være litt bestemor og kommer på besøk.

Nå er det ferietid og hun antok at vi trengte litt hjelp med barnepass noen dager. Kjempehyggelig det, altså, og vi hadde slitt om hun ikke hadde kommet denne uken.

Dama er veldig hyggelig og barna er glad i henne, så det er koselig at hun kommer.

Men, og nå kommer det jeg syns er litt ekkelt.... På de 4 dagene hun var hos oss så vasket hun hele huset. Ungene satt foran TV eller nettbrett hele dagen mens hun for rundt i huset for å vaske. Hun skiftet sengetøy på alle sengene, vasket vinduer og tok en real nedvask på bad og kjøkken.

Ser at jeg sikkert burde vært glad for at hun gjorde det, slik at jeg slipper unna selv, men, jeg blir bare irritert....

For det første skulle jeg ønske at hun gjorde noe sammen med ungene når hun først er her. Hun var veldig klar over at ungene har grenser for hvor lenge de får se TV eller spille hver dag, men dette brød hun seg ikke om.

For det andre syns jeg det er litt ubehagelig at hun vasker huset uten å spørre. Jeg liker ikke at hun skifter sengetøy og slikt, da jeg mener hun ikke har noe på soverommet vårt å gjøre.

Hadde vi hatt et ekstremt rotete hus eller det var veldig møkkete så kunne jeg skjønt det, men jeg tror vi har et helt normalt hjem der vi har vaskedag hver fredag og støvsugeren går et par dager i uken ellers. Oppvasken tas hver dag og ellers holdes det greit rent i hverdagene.

 

Er jeg utakknemlig som irriterer meg over dette, eller ville dere også synes dette var litt ubehagelig?

Jeg ville satt mye større pris på om hun tok med ungene ut eller satt dem i gang med å rydde rommene sine. Det hadde også vært helt innafor om hun hadde hatt middagen klar til vi kommer hjem, men i stedet må jeg nå begynne med matlaging midt oppe i hennes vaskesjau når jeg kommer hjem fra jobb.

 

Ønsker å høre synspunkt på dette.

 

Anonymous poster hash: b1cdd...7db

 

Hehe.. Dette er både ekkelt, godt og tragisk sikkert.. skjønner deg!!

 

Du vet jo hvordan ett familiehjem oftest ser ut.. Ikke skinnende rent og ryddig til hver en tid.. Sikkert sånn hos deg også.

Svigermor var hos oss og gjorde akkurat det samme. Bortsett fra at hun satt barnevakt en kveld vi var på kino bare.

Da jeg var så dum at jeg takket henne for hjelpen(jeg syns dette var himmelsk, helt til -->), fikk jeg glefset i trynet at hun ikke gjorde dette for å hjelpe, men for å vise MEG hvordan det skal se ut i ett hjem.. trodde jeg skulle trille av stolen der jeg satt... Hun får ikke sitte barnevakt hjemme hos oss lenger :P:P

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Dette er både ekkelt, godt og tragisk sikkert.. skjønner deg!!

Du vet jo hvordan ett familiehjem oftest ser ut.. Ikke skinnende rent og ryddig til hver en tid.. Sikkert sånn hos deg også.

Svigermor var hos oss og gjorde akkurat det samme. Bortsett fra at hun satt barnevakt en kveld vi var på kino bare.

Da jeg var så dum at jeg takket henne for hjelpen(jeg syns dette var himmelsk, helt til -->), fikk jeg glefset i trynet at hun ikke gjorde dette for å hjelpe, men for å vise MEG hvordan det skal se ut i ett hjem.. trodde jeg skulle trille av stolen der jeg satt... Hun får ikke sitte barnevakt hjemme hos oss lenger :P:P

Å hallo! ! Jeg hadde blitt kruttsint! !

Anonymous poster hash: de1bd...684

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja, disse fæle svigermødrene :(. Gjør aldri mødrene deres noe dere ikke liker?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff ja, disse fæle svigermødrene :(. Gjør aldri mødrene deres noe dere ikke liker?

Min mor ringer aldri meg, jeg må alltid ringe henne... 

Anonymous poster hash: a5a91...44f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Dette er både ekkelt, godt og tragisk sikkert.. skjønner deg!!

 

Du vet jo hvordan ett familiehjem oftest ser ut.. Ikke skinnende rent og ryddig til hver en tid.. Sikkert sånn hos deg også.

Svigermor var hos oss og gjorde akkurat det samme. Bortsett fra at hun satt barnevakt en kveld vi var på kino bare.

Da jeg var så dum at jeg takket henne for hjelpen(jeg syns dette var himmelsk, helt til -->), fikk jeg glefset i trynet at hun ikke gjorde dette for å hjelpe, men for å vise MEG hvordan det skal se ut i ett hjem.. trodde jeg skulle trille av stolen der jeg satt... Hun får ikke sitte barnevakt hjemme hos oss lenger :P:P

Jeg har ikke takket... så hun syns sikkert jeg er voldsomt utakknemlig....

Mannen min synes også det er dumt at hun vasker i stedet for å finne på noe med ungene, men vil ikke ta det opp med henne for "hun gjør det jo bare for å være hyggelig"...

TS

 

Anonymous poster hash: b1cdd...7db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja, disse fæle svigermødrene :(. Gjør aldri mødrene deres noe dere ikke liker?

Joda, min mor gjør masse jeg ikke liker, men da forteller jeg det til henne og så lærer hun kanskje til neste gang... ;-)

Svigermor er veldig hyggelig og jeg er veldig glad i henne. Skulle bare ønske hun ville vise litt mer interesse i barnebarna sine i stedet for å gi meg dårlig samvittighet for at jeg ikke vasker under sengene annenhver dag...

TS

 

Anonymous poster hash: b1cdd...7db

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis svigermor vil vaske så skal hun værsågod få å slite seg ut 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min er/var også sånn... Jeg har tatt det opp med henne og sagt at det er fint at hun hjelper til, men at detxer visse ting jeg helst gjør selv og at jeg setter pris på om hun hadde brukt tid med ungene også. Er blitt litt bedre så sier meg fornøyd med det.

Anonymous poster hash: 9e2b2...840

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg føler meg litt ekkel som reagerer på dette, men må bare høre om det er jeg som er på viddene eller om andre også ville reagert på dette.

Min svigermor bor 3 timers kjøretur fra oss. Hun er sjelden på besøk og ringer ALDRI for å høre hvordan det går med oss eller ungene.

Plutselig, sånn omtrent en gang i året eller så, finner hun ut at hun skal være litt bestemor og kommer på besøk.

Nå er det ferietid og hun antok at vi trengte litt hjelp med barnepass noen dager. Kjempehyggelig det, altså, og vi hadde slitt om hun ikke hadde kommet denne uken.

Dama er veldig hyggelig og barna er glad i henne, så det er koselig at hun kommer.

Men, og nå kommer det jeg syns er litt ekkelt.... På de 4 dagene hun var hos oss så vasket hun hele huset. Ungene satt foran TV eller nettbrett hele dagen mens hun for rundt i huset for å vaske. Hun skiftet sengetøy på alle sengene, vasket vinduer og tok en real nedvask på bad og kjøkken.

Ser at jeg sikkert burde vært glad for at hun gjorde det, slik at jeg slipper unna selv, men, jeg blir bare irritert....

For det første skulle jeg ønske at hun gjorde noe sammen med ungene når hun først er her. Hun var veldig klar over at ungene har grenser for hvor lenge de får se TV eller spille hver dag, men dette brød hun seg ikke om.

For det andre syns jeg det er litt ubehagelig at hun vasker huset uten å spørre. Jeg liker ikke at hun skifter sengetøy og slikt, da jeg mener hun ikke har noe på soverommet vårt å gjøre.

Hadde vi hatt et ekstremt rotete hus eller det var veldig møkkete så kunne jeg skjønt det, men jeg tror vi har et helt normalt hjem der vi har vaskedag hver fredag og støvsugeren går et par dager i uken ellers. Oppvasken tas hver dag og ellers holdes det greit rent i hverdagene.

 

Er jeg utakknemlig som irriterer meg over dette, eller ville dere også synes dette var litt ubehagelig?

Jeg ville satt mye større pris på om hun tok med ungene ut eller satt dem i gang med å rydde rommene sine. Det hadde også vært helt innafor om hun hadde hatt middagen klar til vi kommer hjem, men i stedet må jeg nå begynne med matlaging midt oppe i hennes vaskesjau når jeg kommer hjem fra jobb.

 

Ønsker å høre synspunkt på dette.

 

Anonymous poster hash: b1cdd...7db

 

Jeg tror hun prøver å være til hjelp, og kanskje føler at hun har kommet til kort fordi hun ikke er hos dere så mye. Så da overkompenserer hun med å ville vaske og "hjelpe"...

 

Jeg ville forsøkt å "takke for hjelp" (høflig og pent for å ikke støte hennes følelser), men fortelle at det er godt å ha oversikt over alle sånne ting selv, og hun bør spørre deg om ting du vil ha hjelp til, før hun begynner.

Så kan du jo si ting du selv syns det er ok at hun starter opp og vil gjøre, hvis hun vil holde på med saker og ting for dere.

"Jeg hadde så gjerne fått plantet noen stemorsblomster i hagen..."

 

Kanskje det kan funke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe.. Dette er både ekkelt, godt og tragisk sikkert.. skjønner deg!!

 

Du vet jo hvordan ett familiehjem oftest ser ut.. Ikke skinnende rent og ryddig til hver en tid.. Sikkert sånn hos deg også.

Svigermor var hos oss og gjorde akkurat det samme. Bortsett fra at hun satt barnevakt en kveld vi var på kino bare.

Da jeg var så dum at jeg takket henne for hjelpen(jeg syns dette var himmelsk, helt til -->), fikk jeg glefset i trynet at hun ikke gjorde dette for å hjelpe, men for å vise MEG hvordan det skal se ut i ett hjem.. trodde jeg skulle trille av stolen der jeg satt... Hun får ikke sitte barnevakt hjemme hos oss lenger :P:P

Jaa, det var jo....

hyggelig... av henne.

 

:roll:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde blitt hoppende glad hvis hun tok bad, kjøk og stue, men mitt soverom og mine laken tror jeg at jeg vil ta selv.

Nå skal det sies at jeg vasker mer nøye enn svigermor, så kanskje ikke. Men min mor er hjertligvelkommen til å ta en runde med vaskefilla..

Litt trist at hun prioriterte dette før barna. Men litt vask og litt aktivitet samme dag hadde vært fint og deilig

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja, disse fæle svigermødrene :(. Gjør aldri mødrene deres noe dere ikke liker?

Jo, men nå var vell denne tråden om svigermødre???

Lag en tråd om mødrene du, om du kjeder deg :)

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg har ikke takket... så hun syns sikkert jeg er voldsomt utakknemlig....

Mannen min synes også det er dumt at hun vasker i stedet for å finne på noe med ungene, men vil ikke ta det opp med henne for "hun gjør det jo bare for å være hyggelig"...

TS

 

Anonymous poster hash: b1cdd...7db

 

 

Først: både mødre og svigermødre er voksne personer. De både tåler og har godt av at handlinger får konsekvenser. Både du og din partner må forstå dette i den videre kommunikasjonen. Derfor, få din mann til å ringe sin mor og ta en lang men hyggelig alvorsprat.

 

Der må han formidle:

1. Å bli invitert over er ikke ensbetydende med "føl deg som hjemme og vask ned hver krok i vårt hjem". For fremtiden går man ikke inn på verken deres eller barnas soverom uten ettertrykkelig tillatelse fra rommets eiger.

2. Dere er dypt skuffet over at hun valgte å helt ignorere oppgaven hun hadde akseptert. Å ta seg av barna. At hun muligens gjorde en ok jobb med vask er irrelevant - hadde dere ønsket nedvask ville dere hyrt inn et vaskefirma og dratt ut på skøy og moro med barna. Dere er ikke det minste taknemlige. Ikke en flik. Hun var (viktig å si dette rett ut) en rævva barnevakt.

 

Sett ned foten. Svigermor har ikke vondt av å høre at folk ikke tilber grunnen hun går på. Barna er de (om noen) som trenger at noen sier i fra på vegne av dem.

Anonymous poster hash: 8c120...b58

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Badebuksa

Det er jo noen muligheter..

1: hun kjeder seg, og rydder som hobby

2: hun invaderer dere og "viser hvem som er sjefen" ved å fortelle dere at det dere gjør og hvordan der lever på ingen måte er godt nok for henne

3: hun forsøker å være snill og gjøre dere en tjeneste

4: hun har OCD og er redd for bakterier

Velg den som passer best?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Først: både mødre og svigermødre er voksne personer. De både tåler og har godt av at handlinger får konsekvenser. Både du og din partner må forstå dette i den videre kommunikasjonen. Derfor, få din mann til å ringe sin mor og ta en lang men hyggelig alvorsprat.

 

Der må han formidle:

1. Å bli invitert over er ikke ensbetydende med "føl deg som hjemme og vask ned hver krok i vårt hjem". For fremtiden går man ikke inn på verken deres eller barnas soverom uten ettertrykkelig tillatelse fra rommets eiger.

2. Dere er dypt skuffet over at hun valgte å helt ignorere oppgaven hun hadde akseptert. Å ta seg av barna. At hun muligens gjorde en ok jobb med vask er irrelevant - hadde dere ønsket nedvask ville dere hyrt inn et vaskefirma og dratt ut på skøy og moro med barna. Dere er ikke det minste taknemlige. Ikke en flik. Hun var (viktig å si dette rett ut) en rævva barnevakt.

 

Sett ned foten. Svigermor har ikke vondt av å høre at folk ikke tilber grunnen hun går på. Barna er de (om noen) som trenger at noen sier i fra på vegne av dem.

Anonymous poster hash: 8c120...b58

 

ABC i "Hvordan skaffe deg et elendig forhold til din manns mamma"...

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo noen muligheter..

1: hun kjeder seg, og rydder som hobby

2: hun invaderer dere og "viser hvem som er sjefen" ved å fortelle dere at det dere gjør og hvordan der lever på ingen måte er godt nok for henne

3: hun forsøker å være snill og gjøre dere en tjeneste

4: hun har OCD og er redd for bakterier

Velg den som passer best?

Eller så kan du smekke inn alle fire på én gang, så har du min svigermor... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ABC i "Hvordan skaffe deg et elendig forhold til din manns mamma"...

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...