Gå til innhold

Flytte til USA med barn


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med det?

Hvordan fungerer det? Må ungene starte i aug/sep eller er det mulig å begynne midt i skoleåret?

Må man søke for å komme inn på offentlig skole?

Hvordan er klasseindelingen? Går det på alder eller nivå ?

Er det stor forskjell på offentlig og privat skole?

Skal selvfølgelig Google og lese mer, men akkurat nå snuser vi bare på ideen.

Anonymous poster hash: e161e...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Dytter for deg 😊

Anonymous poster hash: 493e8...443

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan melde inn barn på ny skole hvis du flytter til skoledistrikt inn i skoleåret. Vanligvis deles klassene in etter alder men "cut off" er gjerne 1. Oktober istedet for 31. Desember (i Norge). Barna begynner gjerne på skolen det året de fyller fem, det kalles kindergarten. Året etter er første klasse osv. I gode skoledistrikter kan offentlige skoler være fantastiske og ofte like gode som de private, mens i dårlige (ofte fattigere) skoledistrikter er ofte offentlige skoler elendige faglig og sosialt. Ofte er et OK alternativ private, katolske skoler - de ligger ofte på ca 5000 dollar i året og ikke-katolikker er helt velkomne så lenge de lar barna delta i skolens religionsundervisning. En god ressurs for å finne gode skoler er www.greatschools.org(com?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn, så har ikke satt meg innmari mye inn i skolesystemet enda, men vet man må begynne tidlig for å få plass på de beste private skolene iallefall, sånn type når barna er født.

Det skal ikke være noe problem å bytte skole midt i skoleåret, men er litt usikker på hvordan det er når man kommer fra Norge og ikke har vært innom amerikansk skole før, er jo litt forskjellig læreplan og slik, så er kanskje best å begynne ved nytt skoleår?

Regner med at dere har fått jobb/skal overflyttes til USA via arbeidsgiver, så da får man ofte hjelp til sånne praktiske ting som å finne skole osv, når vi får utlendinger på jobben min hjelper vi til med bolig og andre praktiske ting, men ofte kommer en alene først og jobber litt og setter seg inn i ulike praktiske ting så kommer resten av familien etter når man har ordna ting og tang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts

Takk for svar :)

Er ikke pga jobb vi skal flytte men studie (om alt går i boks), så vi står på egne bein og må ordne og finne ut av det meste selv.

Anonymous poster hash: e161e...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts

Takk for svar :)

Er ikke pga jobb vi skal flytte men studie (om alt går i boks), så vi står på egne bein og må ordne og finne ut av det meste selv.

Anonymous poster hash: e161e...4cd

Dette høres ikke akkurat gratis ut. Hvordan blir det med helseforsikringer osv da? Og oppholdstillatelse for barna? Har du virkelig tenkt gjennom dette nå da?

Anonymous poster hash: dfde5...90b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres ikke akkurat gratis ut. Hvordan blir det med helseforsikringer osv da? Og oppholdstillatelse for barna? Har du virkelig tenkt gjennom dette nå da?

Anonymous poster hash: dfde5...90b

Er min utendlanske man som skal studere. Han får dekket utdannelse, forsikringer, reise osv + utbetalt ca 40 000kr i mnd av staten. Selv er jeg uføretrygdet og får uføretrygd med meg om vi flytter

Oppholdstillatelse er ikke noe problem under studietiden.

Ellers har vi ikke tenkt så veldig gjennom dette nei, og håper på flere råd og tips på veien før vi bestemmer oss

Anonymous poster hash: e161e...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

What hvordan er det mulig? Får forsikringer, utdannelse i USA og 40k utbetalt i mnd?? Av staten?? Hvilken stat er det?? Ikke Norge håper jeg...

Hvorfor kan du fortsette å få uføretrygd av Norge om du flytter??? Høres helt skrudd ut! Tviler ikke på at du snakker sant altså, men det er jo helt latterlig..

Anonymous poster hash: 36cf2...9cc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

What hvordan er det mulig? Får forsikringer, utdannelse i USA og 40k utbetalt i mnd?? Av staten?? Hvilken stat er det?? Ikke Norge håper jeg...

Hvorfor kan du fortsette å få uføretrygd av Norge om du flytter??? Høres helt skrudd ut! Tviler ikke på at du snakker sant altså, men det er jo helt latterlig..

Anonymous poster hash: 36cf2...9cc

Ikke Norge nei, et av de arabiske oljelanda.

Og uføretrygd får man med seg ut av Norge til en del land, blandt annet til USA.

Anonymous poster hash: e161e...4cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

What hvordan er det mulig? Får forsikringer, utdannelse i USA og 40k utbetalt i mnd?? Av staten?? Hvilken stat er det?? Ikke Norge håper jeg...

Hvorfor kan du fortsette å få uføretrygd av Norge om du flytter??? Høres helt skrudd ut! Tviler ikke på at du snakker sant altså, men det er jo helt latterlig..

Anonymous poster hash: 36cf2...9cc

Stress ned og pust med magen! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke Norge nei, et av de arabiske oljelanda.

Og uføretrygd får man med seg ut av Norge til en del land, blandt annet til USA.

Anonymous poster hash: e161e...4cd

Det var det en tråd om her om dagen og hun fant ut at hun ikke kunne; trådstaarter, det er noe regler rundt dette og ikke bare når det gjelder hvilke land man skal flytte til

Anonymous poster hash: ce1f7...821

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det en tråd om her om dagen og hun fant ut at hun ikke kunne; trådstaarter, det er noe regler rundt dette og ikke bare når det gjelder hvilke land man skal flytte til

Anonymous poster hash: ce1f7...821

Hvis du har en varig uføretrygd kan du vel ta den med å flytte ut av Norge, er den derimot tidsbegrenset stiller det seg nok noe anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har en varig uføretrygd kan du vel ta den med å flytte ut av Norge, er den derimot tidsbegrenset stiller det seg nok noe anderledes.

 

Hvis du har ung ufør-tillegget er det også spesielle regler. 

Anonymous poster hash: 838f5...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel pass på at dere ikke blir syke siden da kan dere ende opp på gata.



Anonymous poster hash: 54055...8d5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis du har ung ufør-tillegget er det også spesielle regler. 

Anonymous poster hash: 838f5...927

 

Ja var blant annet slike tilfeller jeg tenkte på, men regner med at TS har vanlig uføretrygd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Vel pass på at dere ikke blir syke siden da kan dere ende opp på gata.

Anonymous poster hash: 54055...8d5

 

Hvis du hadde giddet å lese hele saken ville du sett at mannens hjemland finansierte studiene, inkludert forsikringer og 40K I mnd.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har ung ufør-tillegget er det også spesielle regler.

Anonymous poster hash: 838f5...927

ts

Jeg har allerede fått klarsignal fra NAV. Jeg beholder vanlig uføretrygd og barnetillegg, selve ung uføretillegget mister jeg. Må betale litt ekstra skatt for å fremdeles være medlem av folketrygden.

Så ang NAV og økonomi har jeg egentlig ingen spørsmål.

Vi vil få litt lavere inntekt i USA enn hva vi har nå, men så er gjerne levekostnadene litt lavere der også.

Anonymous poster hash: e161e...4cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ts

Jeg har allerede fått klarsignal fra NAV. Jeg beholder vanlig uføretrygd og barnetillegg, selve ung uføretillegget mister jeg. Må betale litt ekstra skatt for å fremdeles være medlem av folketrygden.

Så ang NAV og økonomi har jeg egentlig ingen spørsmål.

Vi vil få litt lavere inntekt i USA enn hva vi har nå, men så er gjerne levekostnadene litt lavere der også.

Anonymous poster hash: e161e...4cd

 

Men er det da slik at man ikke får tilbake ung ufør-tillegget om man kommer tilbake til Norge? (Spør fordi jeg har også vurdert å ta med barn og bo i Spania mens barnet går ungdomsskole, pga min helse.)

Anonymous poster hash: 838f5...927

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det da slik at man ikke får tilbake ung ufør-tillegget om man kommer tilbake til Norge? (Spør fordi jeg har også vurdert å ta med barn og bo i Spania mens barnet går ungdomsskole, pga min helse.)

Anonymous poster hash: 838f5...927

Det spurte jeg om, men husker faktisk ikke hva de svarte. Jeg skulle få alt skriftlig, men det kom til å ta noen mnd før jeg fikk det.

Anonymous poster hash: e161e...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...