Gå til innhold

barn blir slått og truet på skolen, hvilke rettigheter har jeg?


Gjest Vinglepetra

Anbefalte innlegg

Er det mulig å anmelde et barn? Nå snakker vi om barn på barneskolen.

Tviler, men du kan anmelde rektor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det mulig å anmelde et barn? Nå snakker vi om barn på barneskolen.

Man kan anmelde hos fylkesmannen ja, det ble gjort på vår skole der et barn truet med seksuelle overgrep og pengeutpressing. (Et barn på 3 trinn!)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Skolen bryter forsåvidt paragraf 9a i Opplæringsloven:

§ 9a-3.Det psykososiale miljøet

Skolen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremje eit godt psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleve tryggleik og sosialt tilhør.

Dersom nokon som er tilsett ved skolen, får kunnskap eller mistanke om at ein elev blir utsett for krenkjande ord eller handlingar som mobbing, diskriminering, vald eller rasisme, skal vedkommande snarast undersøkje saka og varsle skoleleiinga, og dersom det er nødvendig og mogleg, sjølv gripe direkte inn.

Dersom ein elev eller forelder ber om tiltak som vedkjem det psykososiale miljøet, deriblant tiltak mot krenkjande åtferd som mobbing, diskriminering, vald eller rasisme, skal skolen snarast mogleg behandle saka etter reglane om enkeltvedtak i forvaltningslova. Om skolen ikkje innan rimeleg tid har teke stilling til saka, vil det likevel kunne klagast etter føresegnene i forvaltningslova som om det var gjort enkeltvedtak.

Du kan true med å anmelde.

I neste møte med skolen skal vi ta opp dette. Det stesønn opplever er absolutt i tråd med det som står her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Castielz

Jeg husker vi hadde en slik i klassen, svær voldelig jævel var han, helt uberegnelig.
Han terroriserte oss fra 1. klasse til 7.
Da ble jeg større enn ham, og gjett om han fikk skambank hver gang han plaget noen.
Det gikk så langt til slutt at familien bestemte seg for å flytte, og problemet var løst!

Ville anbefalt stesønn om å gå sammen med venner, og forsvare seg.
Enten lærer han andre, eller så flytter de ham til en annen skole.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anmeld skolen ved rektor og klasselærerene til politiet , med kopi til fylkesmannen,  uten å si i fra  fordi du har sagt i fra  mange ganger, bruk lovparagrafen nevnt over her  og beskriv dagene til barnet og de andre på skolen både barn og voksne

 

en kamerat av meg har adhd  og denne sier at adhd ikke er grunn for å ikke oppføre seg skikkelig , og denne har også tatt opp med lærere og foreldre  at de skal stille krav til barna om oppførsel selv om de har adhd  - adhd er ikke en unnskyldning for å oppføre seg ufint og slemt mot andre,



Anonymous poster hash: cd454...6a7
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal skolen gjøre? Off. Sånne saker er jo helt umulig! Skolen må jo prøve å dekke opp eleven med en ekstra voksen. Dessverre får jo skolen ingen penger til slikt.

Anonymous poster hash: 03895...737

Løsningen er egne skoler for atferdsvansker. På den måten får de syke ungene den hjelpen de trenger og de normale ungene får være i fred å får ett bra miljø for læring.

Anonymous poster hash: e1f00...4bb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I neste møte med skolen skal vi ta opp dette. Det stesønn opplever er absolutt i tråd med det som står her.

 

Flott!

Jobber selv som vikar i ungdomsskole, og er straks ferdig med lærerutdanning. Det virker dessverre som at denne paragrafen er skoleledelsens største skrekk, og ikke noe man snakker høyt om. Foreldre burde virkelig begynne å bruke denne mer aktivt. Barn har krav på en trygg skolegang. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det har gått så langt uten at skolen gjør noenting, ville jeg sagt til barnet mitt at neste gang han blir angrepet, er det greit at han slår tilbake. Kanskje dette er måten den andre eleven lærer på?

Ville også fortalt lærer/rektor dette. At nå er det nok, ditt barn kan ikke gå og grue seg til skolen pga dette. Det kan ødelegge MYE, skape en utrygghet som ikke forsvinner så lett.

I barnehagen til barna våre var det en gutt med ADHD som slo de andre barna, tok kvelertak på 2-3-åringer, etc. Barnehageansatte var konsekvente og strenge, han ble fotfulgt ute og satt i et annet rom enn de andre barna når han utagerte slik. Vi følte at barna våre var trygge der, selv om det såklart gjør inntrykk når han gjentatte ganger sa til meg at han skulle drepe min toårige sønn, da jeg hentet sønnen min i barnehagen...

Nå har han begynt på skolen. Har tenkt mye på hvordan klassen hans har det...

Anonymous poster hash: 03426...69e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Min samboer ønsker å skrive et brev til skolen der vi tar opp dette, og forteller om hvor mange ganger vi har tatt dette opp, uten at det har skjedd noe. Hvis det ikke skjer noe da, da bør vi gå videre i systemet. Vi vurderer å alliere oss med de andre foreldrene, slik at vi står mer samlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Når det har gått så langt uten at skolen gjør noenting, ville jeg sagt til barnet mitt at neste gang han blir angrepet, er det greit at han slår tilbake. Kanskje dette er måten den andre eleven lærer på?

Ville også fortalt lærer/rektor dette. At nå er det nok, ditt barn kan ikke gå og grue seg til skolen pga dette. Det kan ødelegge MYE, skape en utrygghet som ikke forsvinner så lett.

I barnehagen til barna våre var det en gutt med ADHD som slo de andre barna, tok kvelertak på 2-3-åringer, etc. Barnehageansatte var konsekvente og strenge, han ble fotfulgt ute og satt i et annet rom enn de andre barna når han utagerte slik. Vi følte at barna våre var trygge der, selv om det såklart gjør inntrykk når han gjentatte ganger sa til meg at han skulle drepe min toårige sønn, da jeg hentet sønnen min i barnehagen...

Nå har han begynt på skolen. Har tenkt mye på hvordan klassen hans har det...

Anonymous poster hash: 03426...69e

Stesønnen min er veldig beskjeden og rolig, han vil aldri greie å slå tilbake. Han er i tillegg til dette fysisk mindre og svakere enn medeleven. Stesønnen min slår aldri tilbake, han blir bare veldig redd. Det er akkurat det som plager meg og pappaen veldig. Nå er det så ille at vi må fysisk tvinge han til skolen hver morgen, han er redd for å være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Flott!

Jobber selv som vikar i ungdomsskole, og er straks ferdig med lærerutdanning. Det virker dessverre som at denne paragrafen er skoleledelsens største skrekk, og ikke noe man snakker høyt om. Foreldre burde virkelig begynne å bruke denne mer aktivt. Barn har krav på en trygg skolegang.

Vi håper inderlig at de tar tak i dette, det er fryktelig ubehagelig når stesønnen ikke vil på skolen fordi han er redd for en medelev. Det at skolen har en assistent inne i klasserommet er virkelig ikke nok, assistenten greier ikke alltid å forhindre at barn blir slått. Og ute i friminuttene er det virkelig "fritt fram", da det ikke settes inn assistent ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn med adhd, vil jo være under ppt og  Bup, skolen kan søke de om penger til assistent og ekstra ressurs. Noe jeg vil tippe skolen alt har gjort, men at skolen bruker disse øremerkede midlene til andre ting. Jeg ville gått til rektor, funger ikke det så er det skolekontoret, fylkesmann osv osv. Et barn som skader andre barn, må ha full tilsyn av en voksen.

I Oslo får vi ikke en krone ekstra for å sette inn ekstra ressurser på utagerende barn. Niks, nada. Ressursene må tas fra resten av elevene og andre styrkingstiltak. Når det gjelder utagerende elever er det svært utfordrende å jobbe med. Man skal både ivareta ofrene, men også den som utøver volden. Det er en kjempeutfordring. Å isolere elever er ikke tillat. Da skal alt annet være prøvd først. Å flytte utøveren til en annen skole er også et langt lerret å bleke. Rett og slett.

 

Når det gjelder skolens plikter i den saken så skal det fattes et enkeltvedtak etter opplæringsloven § 9a-3. I vedtaket skal det stå tiltak som skal ha til hensikt å skjerme ditt barn fra den utagerende eleven. I vedtaket skal det stå noe om oppfølging og det skal evalueres. Skolen bør kontakte utadrettet tjeneste (i Oslo heter det Læringsmiljøteamet), PPT og BUP for observasjon og veiledning. Assistent/ekstra voksne må settes inn for å skjerme de andre elevene. 

 

Jeg ser at Fylkesmannen er nevnt. Skolen plikter å fatte et enkeltvedtak så fort som mulig etter at dere har vært i kontakt med skolen angående situasjonen til barnet. De må undersøke saken, men hos oss prøver vi å fatte vedtak innen en uke. Av og til fatter vi vedtak om at det ikke har skjedd mobbing/krenkende ord/handlinger, andre ganger fatter vi vedtak med tiltak. Alt etter hva undersøkelsene våre har avslørt. Når man får vedtaket har man 3 ukers klagefrist. Klager man går klagen til fylkesmannen. MEN, opplæringsloven gir dere også rett til å klage til fylkesmannen dersom skolen ikke fatter vedtak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at du skal ta kontakt med skolen og true med å anmelde dem på grunnlag av paragraf 9a3, brudd på opplæringsloven. Det du beskriver er absolutt et brudd på opplæringsloven og nesten menneskerettighetene.

Jeg har jobba som assistent på skolen i mange år, og kjenner veldig godt til dette. Det stesønnen din ikke forteller om er uroen i klasserommet. Jeg har jobba med ADHD barn før, og de fører alltid med seg en del uro i klasserommet, det finnes ingen arbeidsro.

Jeg syns du skal stå på, få med deg andre foreldre og krev at det settes i gang tiltak. Dette er virkelig ikke greit.

Anonymous poster hash: 80fe8...022

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vinglepetra

I Oslo får vi ikke en krone ekstra for å sette inn ekstra ressurser på utagerende barn. Niks, nada. Ressursene må tas fra resten av elevene og andre styrkingstiltak. Når det gjelder utagerende elever er det svært utfordrende å jobbe med. Man skal både ivareta ofrene, men også den som utøver volden. Det er en kjempeutfordring. Å isolere elever er ikke tillat. Da skal alt annet være prøvd først. Å flytte utøveren til en annen skole er også et langt lerret å bleke. Rett og slett.

Når det gjelder skolens plikter i den saken så skal det fattes et enkeltvedtak etter opplæringsloven § 9a-3. I vedtaket skal det stå tiltak som skal ha til hensikt å skjerme ditt barn fra den utagerende eleven. I vedtaket skal det stå noe om oppfølging og det skal evalueres. Skolen bør kontakte utadrettet tjeneste (i Oslo heter det Læringsmiljøteamet), PPT og BUP for observasjon og veiledning. Assistent/ekstra voksne må settes inn for å skjerme de andre elevene.

Jeg ser at Fylkesmannen er nevnt. Skolen plikter å fatte et enkeltvedtak så fort som mulig etter at dere har vært i kontakt med skolen angående situasjonen til barnet. De må undersøke saken, men hos oss prøver vi å fatte vedtak innen en uke. Av og til fatter vi vedtak om at det ikke har skjedd mobbing/krenkende ord/handlinger, andre ganger fatter vi vedtak med tiltak. Alt etter hva undersøkelsene våre har avslørt. Når man får vedtaket har man 3 ukers klagefrist. Klager man går klagen til fylkesmannen. MEN, opplæringsloven gir dere også rett til å klage til fylkesmannen dersom skolen ikke fatter vedtak.

Her er det satt inn assistent, men bare inne i klasserommet og ikke i alle timer. Men utfra det min stesønn sier så er det ikke nok til å ivareta tryggheten hans, medeleven er såpass uberegnelig og rask.

Dette med 9a3 skal vi gå videre med og foreslå i neste møte med skolen. Pappaen er forbanna at han vurderer å reise opp til skolen og kreve at noe blir gjort. Det er fryktelig vondt se hvordan det påvirker stesønnen, han er dessverre beskjeden og ganske innadvendt fra før av, dette gjør alt mye verre. Jeg og pappaen vil komme til bunns i dette før sommerferien, vi vil ikke at gutten skal engste seg hele sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det hørtes helt forferdelig ut!  Det er grusomt når barn må gå i slike forhold er sted der de hat rett til å føle seg trygge! Dessverre er det slike forhold på mange skoler nettopp fordi alle barn har rett til å gå på vanlig skole selv om de og de andre elevene hadde hatt best av å gå på en skole med større lærertetthet, kunnskap og erfaring på deres diagnose.. 

 

Her ville jeg tatt kontakt med rektor/inspektør, og bedt om et møte. Det er nemlig ikke slik at læreren har noe de skulle ha sagt i denne saken, og han/hun er sikkert like frustrert over situasjonen som det dere er.. En lærer har heller ikke lov til å snakke med andre foresatte om ulike tiltak som prøves og hva de har gjort og ikke gjort for å bedre situasjonen. Ta kontakt med ledelsen! Håper det ordner seg for stesønnen din!



Anonymous poster hash: b8b3f...826
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen har satt inn en assistent som er tilstedeværende inne i klasserommet, men til tross for dette hender det at medeleven går løs på andre elever eller læreren. Det er verst ute i friminuttene, der har de ikke satt inn noen.

Dette ligner en sak vi hadde i klassen vår. Vi prøvde ALT! Ppt og BuP var inne men de hadde fokus på barnet med diagnosen og mente det var best for han å være i klassen. De glemte de andre barna...

Vi hadde møter med rektor, skolesjeg, advokater og Barneombudet.

En lang og tung prosess- til slutt flyttet de problembarnet til en annen skole. I ordinær klasse... Needless to say: problemet overført til nye barn.

Håper bare ikke det er "deres" klasse han har komt i!

Men stå på- ingen barn skal være redde for å gå på skolen!

Anonymous poster hash: b8498...84b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg husker vi hadde en slik i klassen, svær voldelig jævel var han, helt uberegnelig.

Han terroriserte oss fra 1. klasse til 7.

Da ble jeg større enn ham, og gjett om han fikk skambank hver gang han plaget noen.

Det gikk så langt til slutt at familien bestemte seg for å flytte, og problemet var løst!

Ville anbefalt stesønn om å gå sammen med venner, og forsvare seg.

Enten lærer han andre, eller så flytter de ham til en annen skole.

Vold er virkelig ikke løsningen her. Dette vet jeg av erfaring, når man tar igjen så har du virkelig ikke en sak. Da vil skoleledelsen si at de andre barna "egger" ungen. Og som regel så er disse adhd barna fysisk robuste og sterkere enn andre unger. Jeg jobbet med en slik for noen år siden, innimellom måtte jeg hs hjelp av to andre bare for å få på han yttertøy. Tenk hvor ille det er for barna da.

Anonymous poster hash: 80fe8...022

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Dette ligner en sak vi hadde i klassen vår. Vi prøvde ALT! Ppt og BuP var inne men de hadde fokus på barnet med diagnosen og mente det var best for han å være i klassen. De glemte de andre barna...

Vi hadde møter med rektor, skolesjeg, advokater og Barneombudet.

En lang og tung prosess- til slutt flyttet de problembarnet til en annen skole. I ordinær klasse... Needless to say: problemet overført til nye barn.

Håper bare ikke det er "deres" klasse han har komt i!

Men stå på- ingen barn skal være redde for å gå på skolen!

Anonymous poster hash: b8498...84b

Det er vondt å lese det du skriver. Denne medeleven har gått her siden skolestart, så han er ikke overført. Jeg forstår ikke hva de tenker med når de bare flytter en elev med alvorlige atferdsvansker fra en klasse til en annen ordinær klasse?! Ved å gjøre dette dytter man bare problemet over til en annen skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en herlig gutt i nærmere familie som har adhd, store problemer med følelsesliv og impulskontroll, og som har vansker sosialt på skolen og også utagerer der. Skolen må ta det på alvor, disse barna greier ikke å korrigere seg selv, og det er et svik både mot de utsatte barna, og mot barnet som har så alvorlige atferdsproblemer og ikke får nok skjerming og hjelp sosialt. Foreldrene har lite å stiller opp med i skoletid, det er ikke manglende oppdragelse som er problemet. Jeg håper de ikke er slike som nekter medisinering, men det er ikke innenfor din kontroll. Dere må bare ansvarliggjøre skolen for å beskytte medelever.

Anonymous poster hash: 402e5...6ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vondt å lese det du skriver. Denne medeleven har gått her siden skolestart, så han er ikke overført. Jeg forstår ikke hva de tenker med når de bare flytter en elev med alvorlige atferdsvansker fra en klasse til en annen ordinær klasse?! Ved å gjøre dette dytter man bare problemet over til en annen skole.

Det er ganske få plasser på skoler som spesialiserer seg på elever med atferdsproblemer. Og dersom foreldrene nekter skal det ufattelig mye til for å vedta skolebytte. Alt annet skal være prøvd først. Dessverre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...