Gå til innhold

barn blir slått og truet på skolen, hvilke rettigheter har jeg?


Gjest Vinglepetra

Anbefalte innlegg

Gjest Vinglepetra

Jeg er lei av at mitt barn blir slått og truet på skolen av en medelev. Eleven som slår mitt barn har ADHD, samt en annen diagnose som går på adferds vansker. Denne eleven har plaget stebarnet mitt lenge, i tillegg til flere andre elever. Skolen er klar over dette, jeg har tatt dette opp med både kontaktlærer og inspektør, dette er også noe andre foreldre har gjort. Jeg føler at skolen gjør lite med dette, hver gang barnet mitt forteller meg at han har blitt slått av denne eleven tar jeg dette opp med læreren hans, hver gang får jeg til svar at: "Per" kan ikke noe for dette, han har en diagnose som fører til at han gjør sånn og sånn. De andre foreldrene får også dette svaret.

Jeg er klar over at medeleven har atferdsvansker, men mitt stebarn fortjener ikke å bli slått på grunn av det? Det er såpass ille at stesønnen min er redd for å oppholde seg i skolegården, for denne medeleven kan plutselig gå fysisk løs på han. Stesønnen min forteller at han hele tiden prøver å holde seg i nærheten av en voksen som kan hjelpe. Inne i klasserommet har medeleven en voksen som assistent. Assistenten har flere ganger måtte skille ungene fra hverandre. Det er ofte masse bråk og uro, medeleven kan finne på å rive i stykker bøker, kaste ting rundt seg, innimellom har han gått fysisk løs på læreren.

Jeg lurer på hvordan dette kan løses? Jeg er klar over at medelev har en diagnose, og kan ikke noe for alt dette. Men hva med tryggheten til de andre barna?

Endret av Vinglepetra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I slike tilfeller synes jeg problembarna burde tas ut av klasserommet/skolen.

INGEN hadde godtatt å bli slått og truet av en medarbeider på jobb, så hvorfor skal folk tolerere at barn blir det?

 

Stå på ditt, og ta det opp med rektor, gang på gang, ikke finn deg i slik behandling av barnet ditt!

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Det er greit at at han har en diagnose, og ikke kan noe for det, men da har skolen et ansvar for å forhindre at han klarer å mishandle andre elever. Enten ved å holde han unna de andre elevene, eller ved å ansette en asistent som har kontinuerlig oppsyn med han, som kan gå mellom om det blir noe.

 

Ingen vokse hadde godtatt å gå på jobb, hvor man kunne forvente å få seg en på tryne, uten å forlange at det ble satt inn tiltak.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal skolen gjøre? Off. Sånne saker er jo helt umulig! Skolen må jo prøve å dekke opp eleven med en ekstra voksen. Dessverre får jo skolen ingen penger til slikt.



Anonymous poster hash: 03895...737
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som brukeren over sier er mye av problemet at skolen får bevilget ressurser etter antall elever, ikke etter antall elever med ekstra behov. Derfor er det mange skoler som ikke har nok folk å "sette på" elever som trenger ekstra oppfølging, og dersom eleven kommer fra et ressurssvakt hjem er det ekstra utfordrende.

 

Ingen skal måtte være redd for å gå på skolen. Jeg hadde truet med det som var for å løse problemet, gått til rektor, til kommunen, til avisa eller hva som helst. 



Anonymous poster hash: 4d769...6ca
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

WTF?! Ingen som tar tak i dette? Syns det er ekstremt rart. At ETT barn skal ha så stålkontroll (i mangel på bedre ord) på andre barn, slik at deres skoledag blir ødelagt?

 

Nei, ta en telefon til foreldrene.



Anonymous poster hash: 96246...f23
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er lei av at mitt barn blir slått og truet på skolen av en medelev. Eleven som slår mitt barn har ADHD, samt en annen diagnose som går på adferds vansker. Denne eleven har plaget stebarnet mitt lenge, i tillegg til flere andre elever. Skolen er klar over dette, jeg har tatt dette opp med både kontaktlærer og inspektør, dette er også noe andre foreldre har gjort. Jeg føler at skolen gjør lite med dette, hver gang barnet mitt forteller meg at han har blitt slått av denne eleven tar jeg dette opp med læreren hans, hver gang får jeg til svar at: "Per" kan ikke noe for dette, han har en diagnose som fører til at han gjør sånn og sånn. De andre foreldrene får også dette svaret.

Jeg er klar over at medeleven har atferdsvansker, men mitt stebarn fortjener ikke å bli slått på grunn av det? Det er såpass ille at stesønnen min er redd for å oppholde seg i skolegården, for denne medeleven kan plutselig gå fysisk løs på han. Stesønnen min forteller at han hele tiden prøver å holde seg i nærheten av en voksen som kan hjelpe. Inne i klasserommet har medeleven en voksen som assistent. Assistenten har flere ganger måtte skille ungene fra hverandre. Det er ofte masse bråk og uro, medeleven kan finne på å rive i stykker bøker, kaste ting rundt seg, innimellom har han gått fysisk løs på læreren.

Jeg lurer på hvordan dette kan løses? Jeg er klar over at medelev har en diagnose, og kan ikke noe for alt dette. Men hva med tryggheten til de andre barna?

Er ikke moren til din kjærestes barn oppegående og ressurssterk?!

Hva med barnets far: ikke engasjert?!

Anonymous poster hash: 988f7...78f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Har du snakket med foreldrene? De har også ansvar for dette.

Jeg har ringt foreldrene, fikk til svar at han ikke kan noe for det han gjør. De sa at de skulle snakke med han, men det har ikke hjulpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn er det dessverre med i skolenorge. :(

Og dette er ikke veldig uvanlig.

 

Stå på, stemor! Mas på rektor og ikke på læreren.



Anonymous poster hash: 03895...737
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest morhjertegod

 

Hva skal skolen gjøre? Off. Sånne saker er jo helt umulig! Skolen må jo prøve å dekke opp eleven med en ekstra voksen. Dessverre får jo skolen ingen penger til slikt.

Anonymous poster hash: 03895...737

 

Et barn med adhd, vil jo være under ppt og  Bup, skolen kan søke de om penger til assistent og ekstra ressurs. Noe jeg vil tippe skolen alt har gjort, men at skolen bruker disse øremerkede midlene til andre ting. Jeg ville gått til rektor, funger ikke det så er det skolekontoret, fylkesmann osv osv. Et barn som skader andre barn, må ha full tilsyn av en voksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Er ikke moren til din kjærestes barn oppegående og ressurssterk?!

Hva med barnets far: ikke engasjert?!

Anonymous poster hash: 988f7...78f

Både jeg og barnefar har tatt dette opp med skolen. Jeg skrev "jeg" fordi jeg skrev innlegget litt fort. Far er like mye "på saken" som meg. Stesønns mor har lite kontakt med sønnen sin, han bor fast hos oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen bryter forsåvidt paragraf 9a i Opplæringsloven:

 

§ 9a-3.Det psykososiale miljøet

Skolen skal aktivt og systematisk arbeide for å fremje eit godt psykososialt miljø, der den enkelte eleven kan oppleve tryggleik og sosialt tilhør.

Dersom nokon som er tilsett ved skolen, får kunnskap eller mistanke om at ein elev blir utsett for krenkjande ord eller handlingar som mobbing, diskriminering, vald eller rasisme, skal vedkommande snarast undersøkje saka og varsle skoleleiinga, og dersom det er nødvendig og mogleg, sjølv gripe direkte inn.

Dersom ein elev eller forelder ber om tiltak som vedkjem det psykososiale miljøet, deriblant tiltak mot krenkjande åtferd som mobbing, diskriminering, vald eller rasisme, skal skolen snarast mogleg behandle saka etter reglane om enkeltvedtak i forvaltningslova. Om skolen ikkje innan rimeleg tid har teke stilling til saka, vil det likevel kunne klagast etter føresegnene i forvaltningslova som om det var gjort enkeltvedtak.

 
Du kan true med å anmelde. 
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde anmeldt det til politiet. Jeg hadde også klaget skriftlig til fylkesmannen. All kommunikasjon bør være skriftlig, tenk dokumentasjon. Stå på!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Det er greit at at han har en diagnose, og ikke kan noe for det, men da har skolen et ansvar for å forhindre at han klarer å mishandle andre elever. Enten ved å holde han unna de andre elevene, eller ved å ansette en asistent som har kontinuerlig oppsyn med han, som kan gå mellom om det blir noe.

Ingen vokse hadde godtatt å gå på jobb, hvor man kunne forvente å få seg en på tryne, uten å forlange at det ble satt inn tiltak.

Skolen har satt inn en assistent som er tilstedeværende inne i klasserommet, men til tross for dette hender det at medeleven går løs på andre elever eller læreren. Det er verst ute i friminuttene, der har de ikke satt inn noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et barn med adhd, vil jo være under ppt og  Bup, skolen kan søke de om penger til assistent og ekstra ressurs. Noe jeg vil tippe skolen alt har gjort, men at skolen bruker disse øremerkede midlene til andre ting. Jeg ville gått til rektor, funger ikke det så er det skolekontoret, fylkesmann osv osv. Et barn som skader andre barn, må ha full tilsyn av en voksen.

De bruker nok ikke pengene på noe annet.

Resursene blit tildelt som anatll timer pr elev. Og det er slett ikke sikkert denne eleven har fått tildelt så mange timer. Så vil det nok være flere i klassen som har behov for assistent. Og da må nok alle dele på denne assistenten.

Så hender det at det ikke finnes resurser i kommunen. Da kan det gjøres vedtak på at behov for assistent blir dekket opp på andre måter eller ikke i det hele tatt.

Det er mange ting som spiller inn her.

Så selv om jeg er enig i at denne eleven burde ha en person på seg hele tiden, så er det ikke så enkelt likevel.

Det er ikke sånn at alle barn som har fått sakkyndige vurderinger som konkluderer med behov for assistent,får en egen person på seg.

Anonymous poster hash: 2c8dd...6a0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anmeld skolen for vold og brudd på o polæringsloven, og anmeld barnet for vold. Da tvinger du frem handling.

Anonymous poster hash: a13b2...0c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som stemor har du ingen rettigheter, men barnet har rett til ikke å bli slått.



Anonymous poster hash: 0a57f...eed
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vinglepetra

Anmeld skolen for vold og brudd på o polæringsloven, og anmeld barnet for vold. Da tvinger du frem handling.

Anonymous poster hash: a13b2...0c9

Er det mulig å anmelde et barn? Nå snakker vi om barn på barneskolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skolen har satt inn en assistent som er tilstedeværende inne i klasserommet, men til tross for dette hender det at medeleven går løs på andre elever eller læreren. Det er verst ute i friminuttene, der har de ikke satt inn noen.

De skal så klart ha frimerke på eleven i alle friminutter også. Gjør rektor oppmerksom på at dere klager inn skolen til fylkesmannen, og rektor som personlig ansvarlig, dersom dette ikke taes tak i med en eneste gang.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...