Gå til innhold

Billig eller dyrt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg undrer med litt over barneklær priser og da spesielt på ullklær.

Jeg har skjønt at mange syntes klærne fra woolland og nøstebarn er veldig fine, men de er jo også veldig dyre!

Er det slik at vi syntes de klærne er fine fordi de er dyre? Blir klærne populære fordi de koster mer en andre og derfor syntes folk det er litt "stas" å kjøpe disse?

Ville de samme klærne vært like attraktive hvis de kostet halvparten??

Anonymous poster hash: bdc05...d43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøper det som funker best for oss, uavhengig av pris. HM for eksempel har aldri verken hatt bra kvalitet eller funket. Nøstebarn har jeg aldri prøvd annet enn arvet, men det er veldig kløende. Her har Troll, Reflex og ClaireDK funket, så da kjøpes det. Fortrinnsvis på salg. Har absolutt ingen betydning hva slags merke det er eller pris, så lenge det fungerer.

Det samme gjelder andre klær, stort sett, men da kjøpes det gjerne merkeklær innimellom fordi det er fint. Men det kjøpes ikke om det er upraktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi også kjøper det som funker for oss, uansett pris. Men vi har gjerne endt opp med de billige variantene i en del type klær og vært helt fornøyd med det. Ullklærne har vært fra Janus og tilsvarende billigmerker. Vi har riktignok ikke prøvd noe fra Nøstebarn og kan ikke sammenligne, men vi har ingenting å utsette på de billige klærne.

Utedresser som bare brukes når det er kaldt, men ikke vått (dvs når det er snø men ikke sørpe) har også vært av billige merker. Den aller første var faktisk fra H&M, og flere senere har vært fra Europris eller Coop. De har også gjort nytten sin, holdt barnet godt og varmt og ikke blitt spesielt fort slitt. Men nå har vi bare ett barn, da, så det har ikke vært noe krav om at klærne skal holde flere sesonger.

Men jeg har inntrykk av (i hvert fall fra KG) at det kun er det beste som er godt nok for mange, om en dress får karakter 10 i en test og en annen får bare 9, er det svært få som velger den som bare får 9 selv om det bare er bagateller som skiller dem.

Dresser som skal brukes når det er rundt null og vått og ufyselig ute har vi derimot lagt litt mer penger i. Ikke voldsomt mye, vi har stort sett endt opp med Helly Hansen-dresser solgt på Coop. Skotøy har vi også lagt en del penger i. Jeg synes det ser ut til å være større kvalitetsforskjeller i plagg/sko som skal holde vann ute, enn i de som "bare" skal holde på varmen.



Anonymous poster hash: ac18c...f59
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det i alt fra SparKjøp og Ellos til NameIt og Reima. Vanlige klær kjøper vi mest på Lindex og Ellos, tynn ull er stort sett Pierre Robert kjøpt på Coop-butikker når de har tilbud, tykk ull er fra SparKjøp eller hjemmestrikket. Vinterdress kjøpte jeg på Ellos i høst, med masse rabatter, fikk en skikkelig god Reimadress til "bare" 700 kr (under halv pris). Har ingen behov for å kjøpe kun etter merker, og gidder ikke kjøpe f.eks Nøstebarn fordi det heter Nøstebarn, men fordi jeg eller noen nær meg anbefaler tøyet der.



Anonymous poster hash: 728f6...9ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Pierre Robert. Kjøper de stort sett på 40% på Coop. Tykk ull er hjemmestrikket. Nøstebarn og lillelam har masse fint, men så mye kan vi ikke bruke på klær. Hadde heller ikke følt meg komfortabel med å sende med så dure klær i barnehagen. Jeg ønsker at ungen min skal leke så mye at klærne blir skitne og slitte, da strekker ikke økonomien til med så dyrt ulltøy. Da blir det tynn "billi-ull" innerst, og tykk hjemmestrikket ullnutenpå det. Funker supert!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt Nøstebarn-ull til mine barn (og meg selv). Men ikke fordi det er "dyrt" men fordi jeg liker best ull som er ubehandlet.



Anonymous poster hash: 8a33c...0cf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg går heller ikke etter merker. Men har både nøstebarn og woolland i samlingen med ullklær. Har også janus og tom&trine. Kjøper der jeg kommer over. Men jeg synes ullribben og ullfleecen til nøstebarn er helt super. Og ulla til woolland kan minstemann med eksem fint bruke for den er så myk og god. Så man finner jo merker man synes fungerer :) Jeg har ellers ingen betenkeligheter med å handle på H&M når de er så små at klærne er for små før de rekker å bli utslitt uansett!

Vi er mye ute, så uteklærne synes jeg er viktig er i god kvalitet, men jeg hører heller på andres erfaringer enn en test i foreldre og barn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt mye nøstebarn i år, ikke fordi det er spesielt fint for det er jo stripet eller ensfarget. Men jeg synes det er god kvalitet på dette. Ikke nupper det og ikke blir det slitt. Ullfleecedressen er dessuten myk, varm og klærne er gode i str så regner med det kan brukes neste år også, guttungen er straks 2. Hadde jeg funnet klær med de samme kvalitetene til en annen pris hadde jeg kjøpr de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solstråla88

Vi arvet nylig masse ulltøy fra niesene våre, dette var både nøstebarn, tom og trine, polarn og pyret, cubus og noe janus. Synes det aller meste så veldig fint ut, selv etter bruk på to barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper en del på nøstebarn, og de varer veldig lenge og er veldig slitesterke. Skikkelig god kvalitet. Bodyer helst ull/silke. Frottedress og ullfleecedress har jeg som begge er i bruk på 5. året! Men det er dyrt så kjøper også joha, janus, osv. Joha synes jeg er kjempefint og veldig god passform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har syntes nøstebarn har vært for dyrt å kjøpe, men de plaggene vi faktisk har fått i gave som har vært derfra, har vi brukt mye. Ikke fordi det er nøstebarn, men fordi det er veldig gode og anvendelige plagg.

De har vært foretrukket både av oss og ungene fremfor tilsvarende klær fra janus og Joha.

Ellers har jeg foretrukket ull/silke fremfor ren merinoull fordi det er mykere. Og jeg merker ungene også velger de mykeste plaggene når de velger selv.

Vi handler en del dyrere klær dersom de har egenskaper vi foretrekker. (Som klær i bambus fra lilleba, som holder over flere str, og derfor kan koste det dobbelte og fortsatt være økonomisk.)

Til vanlig brukstøy, som vaskes mye, slites mye og skitnes til hele tiden, har vi brukt mest janus, Pierre Robert, safa, tom og Trine og troll, og vært fornøyde med alt.

Hadde nøstebarn kostet mindre, hadde vi hatt mye mer av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Jeg syntes nå at ull generelt er dyrt og at f.eks nøstebarn egentlig ikke har så ille priser med tanke på hva du får for pengene. 

 

Nå har jeg trålet uttallige nettbutikker etter priser og tilbud på ull til barn og jeg syntes selv de "billige" merkene er dyre, skuffende lite å spare på å velge rimelige alternativer. Dessuten syntes jeg mange (Cubus, HM) har mest lys ull, noe som er ekstremt upraktisk med en skikkelig søleunge så det vil jeg helst unngå. 

 

Dessuten ER det forskjell på om man ønsker behandlet eller ubehandlet ull. Forskjellige egenskaper og fordeler. Superwash ull er jo supert iht vasking da det tåler mer, men så har jo ulla blitt tilsatt en "syntetisk coating" av fibrene og lanolinen er fjernet (hvis jeg har forstått dette riktig!). Og selvfølgelig forsvinner jo da fordelene som lanolinen gir. Jeg foretrekker ubehandlet, men det gir selvsagt litt mer jobb. Plaggene er mer selvrensende og trenger ikke vaskes så hyppig, men det spørs hvor mye det hjelper når man står ovenfor makrell i tomat rester og plagg dynket i melk og tiss. Spesialvaskemiddel, skyllemiddel med lanolin en gang i blant og evt håndvask. Jeg syntes det er litt sjarm i det også ;) 

 

En annen ting er jo mulesing. Jeg er opptatt av dyrevelferd så for meg er det veldig viktig at ikke slik praksis forekommer hos de jeg kjøper ull av. Desverre er dette noe som forekommer oftere av de som tilbyr rimeligere ull. 

 

Sist men ikke minst er det begrenset hvor mange som tilbyr blanding av ull og silke. For oss som har varme barn er dette gull verdt, dessuten gjør det plagget mer slitesterkt også

 

Så jeg vil heller ha få gode plagg som er økologiske, der rettferdig handel, gode arbeidsforhold og dyrevelferd blir prioritert. Jeg får heller leve med å vaske oftere... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det også en salig blanding av billig og dyrt. Jeg kjøper det jeg synes er fint, uavhengig av pris (til en viss grad). Av ull går det mest i Pierre Robert, fordi jeg liker sterke farger. Nøstebarn synes jeg ikke har noe fint, så det har jeg aldri villet bruke penger på.

 

Ellers liker jeg veldig godt dyre merker som Molo og Me Too, men det er fordi jeg liker designet og de sterke fargene. Andre dyre merker som MeMini og Lilleba er uinteressant fordi jeg ikke synes det ser særlig fint ut.

 

Så ja, Lindex og Molo går hånd i hånd her hjemme - ispedd mye arvetøy og bruktkjøp. ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

^^Belle^^ Kanskje playground serien fra Janus da? Meneh, der snakker vi jo nærmest neon :) 

 

De har mye på salg her nå, om det er riktige størrelser tilgjengelig; 

http://www.krabaten.no/sok?s=playground

 

Jeg er litt motsatt av deg, jeg elsker jordfarger og syntes nøstebarn har sååå mye fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge de holder varmen og ikke klør så ser jeg ikke på prislappen. For vår del har Janus fungert helt utmerket. Ikke er det dyrt heller. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

daemonia, kan du hjelpe meg litt med størrelsene til janus? 

 

jeg har funnet noe fra janus jeg har lyst til å bestille på nett, men ser at noen mener størrelsene er store så jeg er veldig usikker på hva jeg skal gå for. Jenta mi er ca 88cm høy nå og bruker str 92, noe i 86. Er det såpass stort at jeg bør gå for str 90 eller kan hun bruke str 100 uten å drukne i det? Er jo fint å ha litt å vokse i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

daemonia, kan du hjelpe meg litt med størrelsene til janus? 

 

jeg har funnet noe fra janus jeg har lyst til å bestille på nett, men ser at noen mener størrelsene er store så jeg er veldig usikker på hva jeg skal gå for. Jenta mi er ca 88cm høy nå og bruker str 92, noe i 86. Er det såpass stort at jeg bør gå for str 90 eller kan hun bruke str 100 uten å drukne i det? Er jo fint å ha litt å vokse i :)

 

Når jeg har kjøpt ull uten ungene med så har i hvert fall jenta vokst utav det veldig fort. Fordi jeg kjøper størrelsen som passer til hennes alder. Hun ble 5 år i vinter, og jeg kjøpte den størrelsen som passet til alder. 

Så min personlige erfaring er at man godt kan kjøpe en størrelse større enn man faktisk trenger fordi de passer ganske akkurat. Buksene kan bli littegrann korte, men det kan ha med at mannen vasket ulltøyet deres en gang ;) 

Nå vet jeg ikke alder på dine barn, men noen aldre og perioder betyr jo veldig store sprang i den fysiske utviklingen. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja her har mannen fått streng beskjed om å holde seg langt unna ullvasken, til og med sine egne ting. Gjør jo helt vondt å se innskrumpa ullstrømper hengende på rekke og rad på tørkestativet etter en 90! graders vask  :sjokkert:

 

Datteren min er 22 mnd. Vet jo at hun fort kan strekke seg mye bare på noen mnd nå, men ser jo at til og med str 92-98 er gigantisk i enkelte plagg. Hun var en lubben og lang baby som brukte str ett år når hun var 7 mnd. En gang var jeg så lei av at klærne bare ble brukt en mnd at jeg kjøpte klær som var så store at de ikke endte med å passe før ett år senere. Jeg fikk helt latterkrampe når jeg så hvor enorme klærne jeg hadde bestilte var. Men, de kom nå til sin rett til slutt  :laugh: Vel, etter at hun hadde en veldig voksestopp og kunne bruke str 80 i nesten ett år  :fnise:

 

Helt umulig med disse størrelsene. De vokser jo sånn i rykk og napp! 

Men takk for tips. Hun er jo over to år når ulltøyet tas i bruk til høst og vinter, siden hun drar litt i bredden så satser jeg på str 100! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ja her har mannen fått streng beskjed om å holde seg langt unna ullvasken, til og med sine egne ting. Gjør jo helt vondt å se innskrumpa ullstrømper hengende på rekke og rad på tørkestativet etter en 90! graders vask  :sjokkert:

 

Datteren min er 22 mnd. Vet jo at hun fort kan strekke seg mye bare på noen mnd nå, men ser jo at til og med str 92-98 er gigantisk i enkelte plagg. Hun var en lubben og lang baby som brukte str ett år når hun var 7 mnd. En gang var jeg så lei av at klærne bare ble brukt en mnd at jeg kjøpte klær som var så store at de ikke endte med å passe før ett år senere. Jeg fikk helt latterkrampe når jeg så hvor enorme klærne jeg hadde bestilte var. Men, de kom nå til sin rett til slutt  :laugh: Vel, etter at hun hadde en veldig voksestopp og kunne bruke str 80 i nesten ett år  :fnise:

 

Helt umulig med disse størrelsene. De vokser jo sånn i rykk og napp! 

Men takk for tips. Hun er jo over to år når ulltøyet tas i bruk til høst og vinter, siden hun drar litt i bredden så satser jeg på str 100! 

 

Det høres lurt ut :) 

2 års perioden er en slik som tar knekken på både garderobe og lommebok :P 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i sportsforening og får tritt og ofte spørsmål om ull til både voksen, junior og barn. Er det et problem at det klør så gå for 2-lags ull. Der ligger ullaget på utsiden av trøyen/longsen og et lag med polyester inn mot huden, og skal derfor ikke klø. Kjennes ut som en genser egentlig. For de svært sensitive, kan nok sømmer i hals og rundt håndledd klø. Disse anbefaler jeg til barn og voksen som ikke takler stikkende og kløende ull rett på kroppen, og de som sliter med eksem eller andre hudproblemer. Dog er dette noe tykkere og varmere enn ren merinoull. Merinoull (som finnes i de fleste ulltrøyer og longser) skal i prinsippet ikke klø i seg selv, men mange reagerer likevel. 

 

Ulvang har for eksempel 2-lags ull helt ned til 2 år. Byr på god kvalitet hvis en vasker det forsiktig. Ellers finnes merket "Vill" med enkle ullklær; både 2-lags og ren merinoull. Ikke så stive priser. Holder vel seg under 300, enten det er ullbody, longs eller trøye. Finnes vel også i heldress. Dette går helt ned i babystørrelser :) Ellers er Bergans et godt alternativ. Noe dyrere i pris, og er heller ikke 2-lags.

 

Har erfart at ull må byttes tritt og ofte etter mye bruk og kropper i rask vekst. Gjelder å ta vare på ulla ved å vaske det på riktig program/temperatur og bruke ullvask. Ull er gull! :) 



Anonymous poster hash: bc166...9a8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...