Gå til innhold

Veien til sunnere livsstil.. (Reflecting´s treningsdagbok)


Reflecting

Anbefalte innlegg

Hei og hopp!  :blomst:

 

Jeg har utallige ganger begynt med mitt prosjekt om å gå ned i vekt og leve et sunnere liv, men hver gang har jeg falt ut. Jeg har for tiden ingen treningspartnere, og grunnet manglende motivasjon er jeg ikke flink til å trene regelmessig. Kostholdet mitt kan også forbedres på alle måter  :rodme:

 

Derfor har jeg laget en treningsdagbok her. Tanken er å fange opp all motivasjon jeg kan få, samt tips og råd. 

 

Litt om meg - jeg er fullltidsstudent, er nesten ferdig tannlege. Dermed går store deler av dagen min på universitetet og dermed på lesesalen. Yrket mitt krever at jeg har en bra helse, hvis ikke ender jeg opp med ryggproblemer snart. 

På fritiden liker jeg å skrive noveller og lage mat. Jeg elsker å bake - en dårlig kombinasjon, jeg vet...  :rodmer:

 

Ellers liker å gå turer i skogen, men det er veldig begrenset hvor mye jeg klarer å jogge. Jeg er medlem på et treningssenter, og skal snart komme meg tilbake dit etter en lang pause nå i sommer. 

 

Planen er å få bedre kondisjon, gå ned -10 kg og få bedre kostholdsvaner. Jeg har gått opp + 9 kg siste året, da dette året har vært tøft av ulike grunner (spiser som en gal når jeg er deprimert). Dette har for det meste lagt seg på magen og i ansiktet. Men dette skal nå bort!

 

Jeg ser frem til å bli kjent med flere mennesker her. Og fint hvis folk legger fra spor etter motivasjon her - jeg tar imot alt jeg kan få!  :jepp:  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

#Dag 1:

 

Jeg kan jo begynne dagboken med dagen i dag  ;)

 

I dag har jeg spist:

Frokost: 3 knekkebrød med gulost og agurk.

Lunsj: en bolle med salat (ulike grønnsaker)

Middag: tortillabrød med grønnsaker (asiatisk rett)

 

Fikk trent litt kardiotrening i stad (25 min) Elsker å danse - kan danse til jeg svetter i hjel  :skya:

Ikke mye, men en grei start.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Gratulerer med treningsdabok og velkommen til veien mot et sunnere liv! :)

 

Så bra du elsker å danse, da kan du få mye trening uten at det nødvendigvis føles som det! 

 

Blir du ikke sulten av å spise så lite? Det hadde jeg blitt. Selv om man skal kutte ned må man ikke gå i ekstremt stort underskudd heller, og det er ikke mye kalorier i hverken knekkebrød eller salat. 

 

Heier på deg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Gratulerer med treningsdabok og velkommen til veien mot et sunnere liv! :)

 

Så bra du elsker å danse, da kan du få mye trening uten at det nødvendigvis føles som det! 

 

Blir du ikke sulten av å spise så lite? Det hadde jeg blitt. Selv om man skal kutte ned må man ikke gå i ekstremt stort underskudd heller, og det er ikke mye kalorier i hverken knekkebrød eller salat. 

 

Heier på deg! :D

 

Hei Rainbow  :blomst:

Nei, sjokkerende nok blir jeg ikke sulten. Jeg pleier å drikke en del vann underveis gjennom hele dagen, muligens det som holder meg mett. 

Når studiet begynner igjen spiser jeg faktisk mye mindre, kan ende opp med å bare spise middag og kveldsmat. Dette skal desidert gjøres noe med fra nå av.

 

Takk for at du heier  :takke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#Day 2

 

Jeg sitter og leser til en kontinuasjonseksamen for å forbedre en karakter fra sommer, derfor kommer jeg ikke meg til treningssenteret. Men jeg har prøvd å holde meg aktiv hjemme.

 

06.08.12

Fikk danset intens i 25 minutter. Var helt gjennomsvett da jeg var ferdig. Deretter hoppet jeg tau i 10 minutter. Ikke mest utfordrende treningen, men bedre enn ingenting.

Skal ta pause fra lesingen snart. Få på meg mine headset og hoppe litt i rommet som en frosk :fnise:

Trening er gøy!  :danse:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult at du får trent så godt med dans! Jeg vurderer et treningsprogram med dans, som holdes av yndlingstreneren min, men er så usikker på om jeg hadde fått det til!! 

 

Syns hoppe tau er imponerede, jeg! Det har jeg nemlig aldri fått til. Bare snubler. Så i et videoprogram jeg hadde var det hoppetau, og jeg droppa hele greia og bare hoppa på eh...frifot! 

 

Jaaa, trening er gøy! :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

#Day 3

 

I dag har jeg gått en tur i skogen. Var godt å komme seg ut etter flere dager inne med lesing.

Gikk rolig opp til skogen (4 km), tok ca. 1 time. 

 

I morgen er det tilbake til vanlige rutiner, med skole igjen. Blir lettere å lage en fast treningsplan nå som ting kommer i rutiner igjen. Har sett på gruppetrening som treningssenteret har og er motivert til å bli med på noen gruppetimer også fremover.

 

Har vurdert å bli med på pilates, yoga og cardio challenge. Får håpe nivået passer med min toppers kondisjon  :fnise:

 

Hoia trening  :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur er bra! :)

 

Enig i at det er lettere med faste rutiner når man har hverdagen rundt seg og ikke feriemodus! 

Bra du er motivert for gruppetimer, jeg takler ikke treningssenter av en eller annen grunn, det er så slitsomt mentalt. Blir så selvbevisst og klarer ikke å yte max. 

 

Er det du nevner timer på senter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tur er bra! :)

 

Enig i at det er lettere med faste rutiner når man har hverdagen rundt seg og ikke feriemodus! 

Bra du er motivert for gruppetimer, jeg takler ikke treningssenter av en eller annen grunn, det er så slitsomt mentalt. Blir så selvbevisst og klarer ikke å yte max. 

 

Er det du nevner timer på senter?

 

Treningssenter kan være slitsomt, det hjelper å ha med en treningsvenninne som distraherer meg litt fra hele "miljøet". 

Ja, disse timene finnes allerede på treningssenteret, så det blir spennende å prøve det ut.

 

 

 

Har avtalt med treningsvenninne å trene i morgen, gleder meg til å komme i gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#Day 4

Igår var jeg på min første gruppetrening (Cardio challenge, 55 min) Og det var - GØY! Veldig flink og motiverende instruktør og jeg likte at man kunne styre nivået selv. Dette skal desidert gjentas! :) Det hjelper også for meg nå som jeg ikke har en treningspartner.

Jeg kjenner i hele kroppen at jeg er støl, det føles godt ut.

Jeg har vurdert å delta i Yoga eller Pilates. Er det noen som har erfaring med dette, som vil anbefale det ene eller det andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Kikker innom ... Hallo, hvordan går det?

Velkommen hit :)

Jeg må ærlig innrømme at trening ble litt lagt på sidebenken i det siste. Har hatt noen dårlige dager, hvor jeg ikke har hatt ork til å gjøre noe bortsett fra å se på serier og spise søtsaker etter skole.

Men nå har jeg tatt meg selv i øret. Slik kan jeg ikke fortsette. Så nå skal jeg komme meg på bena igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag var jeg på gruppetrening igjen. Dette var på et annet treningssenter hvor min søster pleier å trene, så dette var bare en prøvetime :)

Det var tilsammen 60 min, med 5 min oppvarming og 10 min tøying og avspenning til slutt.

25 min kardiotrening og 20 min styrketrening.

Veldig fornøyd med instruktøren også:)

Jeg har allerede 12 mnd binding der hvor jeg ellers pleier å trene, og er storfornøyd der. Skal se om jeg finner noen gruppetimer som passer med min timeplan denne uken.

Heia heia til god helse! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke fått tid til å skrive her så mye. 

 

Var på gruppetreing på onsdag, min første Step Basic-time (55 minutter). Det virket veldig utfordrende i begynnelsen med mange raske steg. Følte meg plutselig som Ganesh med mange ukontrollerte hender og føtter :fnise:  Men etterhvert som jeg lærte meg stegene ble det utrolig gøy, i tillegg til at jeg ble ordentlig svett! 

 

Mitt kosthold har vært suboptimalt, det er stort forbedringspotensiale der. Men jeg jobber med saken, og prøver å kutte ut gamle vaner forsiktig, i stedenfor å gjøre store drastiske endringer. Da er det større sannsynlighet at jeg ikke faller tilbake til mine gamle spisevaner. 

 

Jeg har meldt meg opp til 2 gruppetimer denne kommende uken. Ser frem til mer trening  :danse:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gått ned noe i vekt, da?

 

Jeg har ikke veid meg siden sist, men regner med at det ikke har skjedd store endringer foreløpig. Merker det hvertfall ikke i klesstørrelsen. Det skjer nok etterhvert får jeg håpe.... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...