Gå til innhold

Sprettballens sprett


Gjest Sprettballen

Anbefalte innlegg

Gjest Sprettballen

Etter å ha mislykkes med vektnedgang i mange år, har jeg bestemt meg for å ta skjeen i en annen hånd.

Det er kanskje feil å si at jeg har mislyktes, for jeg har gått ned 7 av 12 kg, men de 7 kiloene forsvant for 3 år siden, og etter dette har jeg stått helt stille både når det gjelder vekt og cm.

Lysten til å gi opp har vært stor, men staheten er enda større, så jeg har prøvd alt, bortsett fra "kosttilskudd".

Det har vært perioder hvor jeg har tenkt både på karboblokkere og fetthemmere, men det som har fått meg bort fra det har vært prisen mer enn sunn fornuft.

Nå fant jeg akkurat ut at jeg har feilberegnet kostholdet mitt og treningen min, så ved å spise 200 kcal mer enn jeg trodde, og å forbrenne 200 mindre på trening enn jeg trodde, så har jeg ligget i energibalanse i stedet for underskudd.

Det er jo en kjedelig, men også veldig nyttig, oppdagelse. :)

Andre ting jeg har lært i løpet av denne tiden, er at jeg ikke er flink nok til å lytte til kroppen, og presser den i perioder alt for mye.

Det må jeg lære meg å ikke gjøre lenger.

Jeg vil ha en rolig vektreduksjon, og satser på ca 1 kg pr mnd.

Så, nå er det fram med kjøkkenvekten, nå skal kalorier telles. ;)

Sunt spiser jeg fra før, men nå er det mengdene som skal til livs. Ikke det at jeg spiser mye fra før, men det er uansett litt for mye mtp vekt og vektmål.

Jeg kommer til å slutte å spise treningskaloriene, de utgjør ikke så mye pr dag uansett, men måltidene times slik at de passer inn med treningen min.

Treningen er jeg allerede godt i gang med, og det skal jeg fortsette med.

Jogging 3 dager i uken, og daglige styrke- og bevegelighetsøvelser.

I tillegg til dette går jeg ca 10 000 skritt om dagen, så jeg har en relativt aktiv hverdag ut over treningen.

I dag hadde jeg planlagt 5 km jogging, men siden jeg har hatt dårlig med søvn i natt, blir det nok heller en roligere gåtur med påfølgende øvelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Sprettballen

Jeg tok bort tickeren min siden jeg syntes den ble for dominerende, så da må jeg nesten skrive opp målene her i stedet.

Jeg skal ned til 58-59 kg i første omgang, så får jeg se hvordan jeg ligger an da, om jeg må ned ytterligere, eller om det er tilstrekkelig.

Jeg skal i alle fall ned minst 5 cm i midjemål!

På torsdag veide jeg 64,7 kg, men det var mye vannvekt, for i dag tidlig veide jeg 62,7 kg.

Det ble forresten ikke noen gåtur i dag - jeg måtte være med svigermor på blomsterjakt, utføre en del ærend og lignende, så da ble det bare øvelser.

Men jeg har fått laget meg fruktkompott, og det er deilig.

Da har jeg dessert i 4 dager framover :)

Og jeg kommer hele tiden på ting jeg skulle ha tatt med.

Røykeslutt!

I dag er det en uke siden jeg stumpet røyken og fant frem e-sigaretten igjen.

Det var mye verre å kutte ut denne gangen enn første gang, men det kommer vel an på motivasjonen.

Jeg har lyst til å slutte med røyken, men egentlig ikke.

Jeg sprakk fordi det skjedde så mye i livet mitt for noen uker siden, og jeg hadde behov for den trøsten røyken gir meg.

Stresset har ikke gått over, men jeg kom til fornuften igjen og fant ut at det blir ikke lettere å vente, så jeg gikk tilbake til e-sigaretten igjen.

Siden jeg kuttet ut røyken har jeg vært røyksugen 24/7, men så lenge jeg har viljestyrke nok til å la være å kjøpe røyk når jeg er på butikken, så går det greit nok.

Det er derfor jeg lager meg kalorifattige desserter/søtsaker, slik at jeg har noe kos å se fram til selv om jeg ikke har sigarettene.

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Sov litt bedre i natt, så i dag ble det 4 x 4 - :heiajente:

Det går ikke så fort, men det går i alle fall framover. :)

Styrkeøvelser er det kjedeligste jeg vet, men det må gjøres det også, så etter intervallene var det 20 minutter på gulvet.

Det er morsomt å se resultater med smart jobbing, selv om det ikke er så hard jobbing. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillelarve

Lykke til! :laugh: Jeg liker heller ikke styrkeøvelser, det er så grusomt kjedelig. Derfor blander jeg litt kardio inn i det hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Hei lillelarve. Hyggelig å se deg. :)

Det er greit å finne løsningeer man trives med når man må gjøre noe man egentlig ikke liker. :ler:

I går ble det en god del mer aktivitet enn forutsett etter intervalltreningen jeg hadde på formiddagen.

Det nærmer seg 17.mai med stormskritt, og dermed blir det en del ekstraarbeid som krever sitt.

I går kveld var jeg så stresset at jeg slet med å roe ned på kvelden.

Jeg følte at jeg ikke hadde fått gjort noe som helst i løpet av dagen, selv om jeg ikke hadde sittet uvirksom mer enn 20 minutter totalt fra kl 5.30 - kl 22, og det var mens jeg spiste. (Med unntak av den timen jeg satt i kø da)

I dag blir det en gåtur i rolig tempo for å prøve å få ryggen på plass igjen etter å ha båret 40 kg på ryggen i rundt en km i går.

Etter dette må jeg lose gressklipperen gjennom sumpen jeg vanligvis kaller en plen, før kantklipperen også får seg en luftetur. Så venter vinduene på en vask. Jeg lurer på når selvrensende vinduer blir et faktum? Jeg hadde byttet uten å blunke!

Jeg skulle vasket bilen også, men jeg tror det får vente til i morgen, for det er viktigere at jeg får vasket og renset uniformene i dag, slik at de er klare til damping i morgen.

Vanlige oppgaver slipper jeg heller ikke unna, så dette kommer så klart i tillegg til en allerede fullbooket dag!

Ja ja, på slike ekstremt hektiske dager får jeg i alle fall litt ekstra trim. :)

Endret av Sprettballen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, det hørtes hektisk ut og jeg som følte jeg hadde det hektisk fordi jeg har gruppeeksamen på mandag. :lol:

Hektiske dager medfører seg trim i aller høyeste grad. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sprettballen

Oi, det hørtes hektisk ut og jeg som følte jeg hadde det hektisk fordi jeg har gruppeeksamen på mandag. :lol:

Hektiske dager medfører seg trim i aller høyeste grad. Lykke til! :)

Heisann, det ble ikke noe bedre i dag, og jeg kollapset bokstavlig talt kl 14! :vetikke:

Men eksamenstider er slitsomt, og jeg vil mye heller ha det hektisk enn å lese til, og ha, eksamen hvis jeg kan velge. ;) Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Da var "den store dagen" endelig over, og selv om det er hyggelig med forberedelser og gjennomføring av en festdag, liker jeg hverdagene best.

I dag skal det bli godt å ta en rolig joggetur om et par timer for å få de siste dagers stress ut av kroppen! Jeg håper føttene mine godtar det, for de fikk skikkelig juling i går! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

I dag ble det en kort restitusjonsøkt på 3,5 km + de vanlige styrkeøvelsene.

Det er så kjedelig med restitusjonsøktene fordi det går så utrolig treigt, men de er så nyttige! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nyttige er de så absolutt! Creds for at du gjør de til tross for at du synes de er kjedelige. :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Takk for hyggelig tilbakemelding. ;)

Jeg endelig har lært av mine feil, og det burde jeg vel egentlig være stolt av. :)

Mangel på kunnskap både hos meg selv, og personlig trener har gjort veien hit tyngre og vanskeligere enn nødvendig, men slik har det nå blitt, og da må jeg gjøre det beste ut av det.

I dag skal jeg til kiropraktor - en konsekvens av feiltrening - og da blir eneste aktivitet en rolig gåtur etterpå. Styrkeøvelsene utgår også etter behandlingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig trener også faktisk?

Lykke til hos kiropraktor og kos deg med gåturen etterpå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sprettballen

Personlig trener også faktisk?

Lykke til hos kiropraktor og kos deg med gåturen etterpå. :)

Dessverre hos personlig trener også! :(

Hun er veldig flink, men manglet kunnskap/erfaring om overbelastning/feiltrening, og oppdaget ikke at jeg behøvde roligere trening framfor hardere trening. Det førte til en del komplikasjoner.

Hun fikk også en bratt læringskurve da jeg ikke responderte som forventet på opplegget, for så å bli skadet da trengsmengde og belastning økte.

Av det har vi begge lært at å trene smart er viktigere enn å trene hardt. :)

(Jeg trener ikke med henne i dag, men hun har også tatt med seg den kunnskapen videre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synd at hun måtte lære det på den måten da. Rart hun ikke lærte det på PT-kurs. Vi fikk ganske streng opplæring i dette når jeg gikk idrettslinja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Synd at hun måtte lære det på den måten da. Rart hun ikke lærte det på PT-kurs. Vi fikk ganske streng opplæring i dette når jeg gikk idrettslinja.

Hun hadde nok den teoretiske kunnskapen, men manglet erfaring til gjenkjenne ting i praksis.

Og når jeg da i tillegg hadde atypiske symptomer, så mistenker jeg at dette kunne skjedd stort sett "hvem som helst" av de vanlige PT-ene vi finner på treningssentrene.

Jeg klandrer ikke henne for at det ble som det ble, selv om hennes opplegg ble en del av årsaken. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun hadde nok den teoretiske kunnskapen, men manglet erfaring til gjenkjenne ting i praksis.

Og når jeg da i tillegg hadde atypiske symptomer, så mistenker jeg at dette kunne skjedd stort sett "hvem som helst" av de vanlige PT-ene vi finner på treningssentrene.

Jeg klandrer ikke henne for at det ble som det ble, selv om hennes opplegg ble en del av årsaken. :)

Skjønner. Godt å få en slik erfaring da, for dere begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...