Gå til innhold

tannverk!


NoAngel

Anbefalte innlegg

noen som har noen gode råd mot tannverk sånn på kveld og over en fri helg? :P

utenom tannlege vakt ogl ..

noen kjærringråd eller andre tips og triks som funker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Syrin_Ulven

Kjerring råd: Plassere nellik stilk på vondten og la den ligge (evt suge på den).

Funka ikkje på sambo når han hadde tannverk, men han hadde altså betennelse i tanna si da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paracet og andre smertestillende midler ;)

Ellers kan det føles lindrende å holde noe varmt eller kaldt (eheh, husker ikke hvem av dem det var jeg prøvde ut, men det fungerte litt) på tanna/tannkjøttet. Fungerer mest når man har det der, i grunn.

Ellers er det nok ikke så mye som hjelper, desverre. De gangene jeg har hatt tannverk synes jeg (men det kan være innbilning) at det har hjulpet å holde blodtrykket nede, altså slappe av mye og ikke stresse og drive med aktiviteter som øker pulsen.

Håper du overlever helga da, og kom deg til tannlegen så fort det er mulig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tok 2 stk fenazon-koffein.. føler meg sjøsyk :(

har tatt 600 mg ibux nå..

++++ x antall smertestillende i løpet av dagen. men nå hjelper det ikke lenger!!

tannverk er gruuuusomt!

jeg vet ikke om det er oppe eller nede engang :( kan ikke se det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1g Panodil Zapp. Evt 1l vodka.

tror vodka er beste forslag .. :fnise:

særlig for meg som ikke drikker, hadde stupt i koma etter 1 glass :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smør Vademecum på tanna og tannkjøttet. Det kan svi litt i noen sekunder, men smerten forsvinner. Kjerringråd :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal i utgangspunktet være veldig forsiktig med å blande smertestillende legemidler, men om du har skikkelig vondt kan du ta 500 mg Paracet og 200 mg Ibux (en tablett av hver). Det hjelper ofte godt mot tannsmerter.

Ellers bør du oppsøke tannlege ganske raskt. Om smertene eventuelt skulle gi seg, så er det stor sjanse for at tannen må repareres på uansett, og det blir ikke bedre med tiden. Derfor er det ingen vits i å "glemme" at du har hatt vondt nå, for da vil du sikkert få samme problemet om en stund.

Som akutt selvhjelp kan altså Ibux og Paracet fungere bra, og så tar du en tur til tannlegen enten som akutt-time nå i morgen eller på nyåret. Lykke til! :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tannlegestudent
tok 2 stk fenazon-koffein.. føler meg sjøsyk :(

har tatt 600 mg ibux nå..

++++ x antall smertestillende i løpet av dagen. men nå hjelper det ikke lenger!!

tannverk er gruuuusomt!

jeg vet ikke om det er oppe eller nede engang :( kan ikke se det.

Kjære deg, gå til tannlegen! Det er vel noen som er åpne i morgen så du slipper tannlegevakten? De kan jo være ganske tøffe med borret og gjerrige på bedøvelsen. Ikke gå hele nyttårshelgen og ha vondt.

Forøvrig vil jeg anbefale deg å ikke irritere tannen ved å stadig eksponere den for mat og drikke. La nerven få ro, og la hele kroppen din få ro, så virker nok de smertestillende bedre også. Stress hemmer den smertedempende virkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg er så redd for tannlegen. det er vel det aller største problemet her.

vi snakker alvorlig fobi,

besvimer på venterom osv.

tannlegen kan ikke røre, ikke snakke til meg, bar kikke, så sende meg på sykehus for full narkose..

om jeg noengang får masse penger skal jeg bytte ut alle tennene mine med fake tenner på stift.

jeg er så redd at jeg har mareritt i mange dager før jeg har time. klarer ikke å gå inn døra engang uten at noen holder meg..

jeg vet det er helt tragisk, men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det beste jeg har tatt mot tannverk noengang er Dispril brusetabletter. De er blodfortynnende også, så jeg synes de virker både fort og spesielt godt på tannverk. Smaker dritt, menmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har von willebrandt sykdom. så jeg skal helst ikke ta dispril.. men i nøden spiser fanden fluer... så kanskje det er verdt et forsøk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst!!!!

kom deg til tannlegen før det blir værre:(

få med deg noen du stoler på!.. det er ikke tragisk!, har selv bra tannlege skrekk!.

og det er viktig at du finner en tannlege etter jul som forstår deg!.

nå må du bare være tøff!!!!

og når du er hos tannlegen det er over fortere enn du aner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

jeg prøver å finne en tannlege som har lystgass. bruker de fortsatt det?

kanskje jeg bare må ringe rundt å lete? endelig er det ikke vondt lenger, så nå skal jeg prøve å sove.. foventer at jeg våkner opp med vondt om noen timer.. vann og smertestillende ved siden av senga ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du kommer deg til en helsekost eller noe lignende, så er bukkehorn effektivt. Det er en knust plante som er knust til et pulver. Du legger det rett og slett rundt den vonde tanna, på tannkjøttet. Det beste er å sove med det, for det smaker høgg. Man kan også koke og drikke det som te, men det smaker som sagt ikke all verden. Jeg syntes det har funket best å sove med det, så jeg slipper å kjenne så mye på smaken. Bukkehorn er en gammel urt som bla hjelper på betennelse. Tidligere ble den solgt på apotek, men jeg vet ikke om man får den der lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg prøver å finne en tannlege som har lystgass. bruker de fortsatt det?

kanskje jeg bare må ringe rundt å lete? endelig er det ikke vondt lenger, så nå skal jeg prøve å sove.. foventer at jeg våkner opp med vondt om noen timer.. vann og smertestillende ved siden av senga ja!

Ja, det gjør de. Jeg ville sjekket gule sider og internett for tannleger i ditt område som tilbyr lystgass.

Tannverken kan nok forsvinne, men det betyr ikke automatisk at tanna er bra. Og jo lenger man venter, jo mer vondt kan det gjøre i VISA kortet når den tiden kommer at man er pukka nødt til å dra til tannlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...