Gå til innhold

Hvem bryr seg, har de lov til det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I det nye programmet på tv2, så har de skjult kamera for å se hvem som bryr seg. Hvis man er offer for et slikt program, kan man da si at du ikke vil at de skal vise deg på tv? Selv om de blurrer ut ansiktet?



Anonymous poster hash: 2d719...c1b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg regner med at de spør før de sender det.

Jeg ble kvalm av det programmet. De går og konfronterer folk som ikke hjelper en fattig alenemor.

Anonymous poster hash: 2d719...c1b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Jepp er rimelig sikker på at de har lov til dette TS.

Fint program, det viser hvor få som faktisk bryr seg/tør å gjøre noe.

Endret av Malanthor
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp er rimelig sikker på at de har lov til dette TS.

Helt sykt at de har lov til det. Det er jo nesten mobbing av folk. Greit, man bør bry seg, men synes ikke man skal bli hengt ut sånn.

Anonymous poster hash: 2d719...c1b

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med strenge Data- og teletilsynet vi har i Norge er dette 100% lovlig



Anonymous poster hash: cd510...8a2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syned ikke noe om å henge ufrivillige folk på TV sånn.

Kan jo faktsik være relevante årsaker til at folk ikke sier fra.

Om en med sosial angst ble hengt ut slik pga at de ikke sa ifra, vil jeg tro det å bli hengt ut på TV er deres verste mareritt.

Selvfølgelig skal vi bry oss, men da for å hjelpe andre og hvos man har "kapasitet" til det, ikke fordi man skal framstå bra på TV.

Dessuten kan det jo hende at den som ikke sa ifra (si at denne personen har blitt mobbet og ikke tørr stikke seg fram), har hatt kjempe dårlig samvittighet i ettertid og bebreider seg selv, så vil neppe dette hjelpe noe.

Anonymous poster hash: a4cdc...744

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Malanthor

Jeg orker ikke å slå opp nå, men er det ikke slik at åndsverkloven også gjelder for video?

generelt sett kan man ikke publisere bilder av andre med mindre: avbildningen har aktuell og almenn interesse, ehrr avbildningen er mindre viktig enn innholdet i bildet, hendelser som har almenn interesse eller noe slikt og et par punkter til.

Men igjen jeg er ikke 100% sikker på om den loven gjelder i dette tilfellet. Personopplysningensloven er jo også relevant men tror ikke den kommer til anvendelse her.

Er ikke helt stødig på det her men TROR at de har lov til å vise deg sladda så lenge et av punktene over er oppfylt. Men igjen its just an educated guess. :laugh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syned ikke noe om å henge ufrivillige folk på TV sånn.

Kan jo faktsik være relevante årsaker til at folk ikke sier fra.

Om en med sosial angst ble hengt ut slik pga at de ikke sa ifra, vil jeg tro det å bli hengt ut på TV er deres verste mareritt.

Selvfølgelig skal vi bry oss, men da for å hjelpe andre og hvos man har "kapasitet" til det, ikke fordi man skal framstå bra på TV.

Dessuten kan det jo hende at den som ikke sa ifra (si at denne personen har blitt mobbet og ikke tørr stikke seg fram), har hatt kjempe dårlig samvittighet i ettertid og bebreider seg selv, så vil neppe dette hjelpe noe.

Anonymous poster hash: a4cdc...744

"Henge UT" skulle det stå.. ikke "henge" hehe

Anonymous poster hash: a4cdc...744

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser jo av og til at noen er sladdet ut, så regner med de har sagt nei til å vises på TV :) Tror ikke de som blir konfrontert nekter å bli vist på TV, jeg mener også at den loven sier at man må ha tillatelse før man viser bilder der en person er i fokus, og ikke tilfeldig forbipasserende hvor noe annet er i fokus. Ikke helt sikker nå, men det er vel en grunn til at noen er sladdet ut og noen ikke er det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke å henge ut folk, de blir jo helt sikkert spurt om det er greit at de vises på tv!



Anonymous poster hash: 513e0...b95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig som Siyha sier.

De MÅ spørre når man har skjult kamera i Norge. I utlandet er det nok andre regler, men hvis man kan identifiseres må man si ja for at det skal vises. De som er blurra ut har enten sagt nei eller man fikk ikke tak i de etterpå for å få bekreftelse. Noen kan virkelig nekte og da TROR jeg de ikke kan vise det blurra heller.



Anonymous poster hash: ab429...9c8
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De må spørre og lov til å sende dette. Har en bekjent som ble utsatt for skjult kamera, noe som ikke ble godt mottatt, hun nektet å gi de lov til å sende det og de kunne ikke vise henne på tv da.

Jeg var med på et opplegg for noen år siden hvor det ble filmet til en informasjonsfilm. Måtte skrive under på at jeg samtykket til å bli filmet og at filmen ble vist.

Uansett, knallbra program. Helt utrolig st mange ikke griper inn. Er ikke alle situasjoner jeg selv ville ha sagt fra i, men f.eks mobbesaken kunne jeg ikke gått forbi.

Anonymous poster hash: 83068...e39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett, knallbra program. Helt utrolig st mange ikke griper inn. Er ikke alle situasjoner jeg selv ville ha sagt fra i, men f.eks mobbesaken kunne jeg ikke gått forbi.

Jeg har ikke sett på programmet men jeg skjønner hvorfor mange ikke vil gripe inn ved for eksempel mobbesaker- man er redd for at man selv skal bli angrepet. Enda verre er det selvsagt hvis man er et mobbeoffer selv, da vil man jo virkelig slite. Jeg er det, jeg synes det er ille med mobbing, men jeg er faktisk redd for at noe skulle ha skjedd med meg og. Og da ser man vel hvor mye mobbing ødelegger. En liten digresjon bare, men for å stoppe mobbing av unge så nytter det ikke å ta det lenge etterpå, man må ta det med én gang.

Anonymous poster hash: 6805b...5b6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble kvalm av det programmet. De går og konfronterer folk som ikke hjelper en fattig alenemor.

Anonymous poster hash: 2d719...c1b

Er det det at denne var en alenemor som plager deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest alegria

Helt sykt at de har lov til det. Det er jo nesten mobbing av folk. Greit, man bør bry seg, men synes ikke man skal bli hengt ut sånn.

Anonymous poster hash: 2d719...c1b

I noen av tilfellene synes jeg det faktisk er greit de blir hengt ut. Som episoden der de bare gikk forbi jenta som ble mobba, ble kalt hore osv. De begynte tilogmed å vise antydning til å bli fysiske. Og dette var "13-15 år gamle jenter". Hvorfor hjalp nesten ingen? Det er jo helt sinnsykt å være så uempatisk

Uansett sladder de ansiktet til de som ikke ønsker å bli "hengt ut"

Endret av alegria
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest daisydaisy

I noen av tilfellene synes jeg det faktisk er greit de blir hengt ut. Som episoden der de bare gikk forbi jenta som ble mobba, ble kalt hore osv. De begynte tilogmed å vise antydning til å bli fysiske. Og dette var "13-15 år gamle jenter". Hvorfor hjalp nesten ingen? Det er jo helt sinnsykt å være så uempatisk

Uansett sladder de ansiktet til de som ikke ønsker å bli "hengt ut"

Syntes det var latterlig dårlig skuespill.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alegria

Syntes det var latterlig dårlig skuespill.

Det er jo helt irrelevant! Det er ingen som vet at dette er skuespill, og da synes jeg det er absurd å la de holde på slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er synd at voksne ikke griper inn når barn/ungdommer mobber.

Men jeg kan forstå at man ikke vil gripe inn og gi penger når et barn vil kjøpe yoghurt i butikken og moren sier de ikke har råd. Synes jo det er en helt annen situasjon enn mobbing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...