Gå til innhold

SVANGER


Pasjonsblomst

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner godt det var litt "kaos" de første ukene! Men det er godt dere har litt bedre kjent og at hormonene har roet seg litt. Jeg kjenner meg så godt igjen! Det var mye kos, men også lite søvn, stive og ømme muskler og en hel del oppgitthet her i gården den første tida. :klemmer:

Supert at du har mistet all babyvekten da! Hjelper på når en lukter sur melk og gulp! :fnise:

Jeg å følte at snuppa ødela alle måltidene våre og at vi nesten aldri fikk sitte ned sammen og spise varm mat. Det blir bedre! Forhåpentligvis hjelper det at hun får komme opp å se dere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres ut som en fin tid du er inne i! Så deilig å finne rytmen og føle seg litt tryggere på mammatilværelsen! :jepp: Morsomt å lese om små øyeblikk fra hverdagen :rodmer:

Grattis med matchvekt! Det er jo ganske utrolig at du allerede er nede igjen! *Krysser fingrene for at jeg er like heldig* ;) Hvor mye gikk du opp igjen? Men ja, kroppen forandrer seg nok en del, og det tar vel litt tid før den finner tilbake fasongen, om den noen gang gjør det.. :sjenert:

Ønsker dere en fin, litt kjøligere dag :)

Gikk opp 10-11 kg, så da er det jo raskere tilbake til målet. Lurer litt på om jeg noensinne får på meg de fine buksene mine igjen, håper det!

Lillegutt har sittet i nyfødtsetet til tripp trappen siden dag en og vi er veldig fornøyd med det :) Kan jo brukes til de er et halv år, så veldig kjekt med tanke på grøtspising og slikt seinere :Nikke:

Herlig å være tilbake til matchvekt da :tommelsmil: Merker på klærne her også at kroppen har forandret seg litt i form selvom vekten er den samme....kjedelig!

Lurer litt på å montere tripp trapp stolen idag, så er den klar til vi får handlet inn nyfødtsetet. Forhåpentligvis trives hun oppi der, så får vi brukt det endel.

Herlige lillemor :rodmer:

Godt å være tilbake i matchvekt, har et ørlite håp om at jeg ikke bruker så alt for lang tid tilbake.. Håper på å komme inn i buksene mine igjen ila høsten, kjøpte meg noen gode (litt dyre) da vi var på ferie i høst som jeg nesten ikke har brukt....

jepp, er jo krise hvis ingen av de gamle buksene ikke passer lengre. Har noen skikkelige favoritter der, og noen ganske dyre også. MÅ prøve å få det til. Får på meg buksene nå, men det strammer vel mye over mage/hofter, og får såvidt knappen igjen. Ikke sånt at jeg klarer å gå med de, så det blir mammabukser, joggebukse osv.. kjedelig!

Jeg skjønner godt det var litt "kaos" de første ukene! Men det er godt dere har litt bedre kjent og at hormonene har roet seg litt. Jeg kjenner meg så godt igjen! Det var mye kos, men også lite søvn, stive og ømme muskler og en hel del oppgitthet her i gården den første tida. :klemmer:

Supert at du har mistet all babyvekten da! Hjelper på når en lukter sur melk og gulp! :fnise:

Jeg å følte at snuppa ødela alle måltidene våre og at vi nesten aldri fikk sitte ned sammen og spise varm mat. Det blir bedre! Forhåpentligvis hjelper det at hun får komme opp å se dere.

Godt å høre at ting blir bedre, tror jo også det selv. Og gleder meg. Men er vel noe hele veien fremover nå, iallfall til de blir 3-4 år tenker jeg? Bleier og avvenning og pupp og måltider og søvn.. Men blir jo kjekt når kommmunikasjonen blir noe mer enn bare gråt.

'''''''''''

Babyen min er 1 mnd idag, lurer litt på om jeg skal ta noen fine bilder. Og gjøre det samme hver måned, så følger jeg utviklingen. Tenkte å dandere henne litt på saueskinnet, men får nå se hvordan det går. Kanskje nå når hun sover..

Noen som kan anbefale en god bok til å skrive minner fra babytida på, en slik som man limer inn bilder, navnebånd fra sykeshus og skriver "jeg tok mitt første skritt" osv..???

Hilsen mammablomsten og jenta i bæresjalet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 1 mnd! :gratulerer: Hjelpes, så fort det går...

Så herlig å ha gått ned alle kiloene! :tommelsmil: Jeg gikk raskt ned med Turnerose, men denne gangen sitter det visst litt bedre... :sjenert: Kjenner meg dog igjen i at gamle bukser ikke passer med en gang. Her passet de igjen til slutt, altså, men det tok noen måneder. Tror rett og slett hoftene mine måtte tilbake til normalen...? Også gikk jeg ned litt mer enn jeg hadde gått opp, også, så en periode var de for store. Men det ga seg fort da jeg sluttet å amme. :roll:

Vi fikk denne til Snorkfrøken, har en annen en fra Litor til Turnerose (en sånn "gammeldags" en med blomsterranker og greier ;) - fant den ikke på nett). Vurderer faktisk å kjøpe en til av hver, for de har litt ulikheter og jeg synes på en måte det ville være fint å få dokumentert de samme tingene for begge to... Får se hva jeg ender opp med. :) Vet at mange liker denne veldig godt, uten at jeg har sett den IRL selv. Vi har forresten en til fra Turnerose, som vi fikk av banken da svigermor opprettet sparekonto for henne, av alle ting (liten sparebank på mannens hjemsted, litt annen kundepleie der enn i de store, gitt!), den er fin! Liker veldig godt tegningene til Eva Eriksson. Håper vi får den til Snorkfrøken også!

Kult at du bærer så mye, forresten! :tommelsmil: Hva har dere av bæretøy? Her bæres det også mye, det er helt genialt med bæretøy til og fra barnehagen, til husarbeid, på tur og i det hele tatt... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown

Gratulerer med 1 mnd gammel babyjente :)

Jeg synes siste mnd har gått nesten litt for raskt..

Jeg kan nok ikke anbefale deg noen bok. Jeg brukte bare en album med kartongark, for jeg fant ingen selv. Men der har jeg ikke disse typiske "mine første.." og jeg føler nå at jeg skrev for lite i den.

Dagene blir nok bedre og bedre skal du se. Er jo en helt enorm forandring i hverdagen når disse små kommer til verden. Og ikke kan de fortelle hva de vil heller, det synes jeg er det mest frustrerende. M har jo kommet dit at ho forteller hva ho vil og fikser selv, og plutselig er vi tilbake til start med en liten som er helt hjelpesløs!

Buksene passer nok snart :jepp: Er bare en mnd siden du fødte, etterhvert blir nok kroppen "normal" igjen :) Du er i alle fall heldig som ikke gikk opp/ned så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et sino elastisk sjal, og kun det. Savner av og til noe som er raskere å få babyen inn og ut av, type sele eller slynge, som funker bra for mer "akutt" kos og trøst. Noe å anbefale?

Koselig å bære, og slapper mer av med babyen tett inntil, får gjort mer også med hendene fri.. Og babyen ser ut til å sove riktig så godt der ;)

takk for tips om bøkene, ser jo kjekke ut både begge to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et sino elastisk sjal, og kun det. Savner av og til noe som er raskere å få babyen inn og ut av, type sele eller slynge, som funker bra for mer "akutt" kos og trøst. Noe å anbefale?

Koselig å bære, og slapper mer av med babyen tett inntil, får gjort mer også med hendene fri.. Og babyen ser ut til å sove riktig så godt der ;)

takk for tips om bøkene, ser jo kjekke ut både begge to.

Jeg bruker ringslynge mye her hjemme, supert til hurtigbæring - også i butikken, til og fra bilen osv. Har sydd selv, men f.eks. Vidunderslynga er et godt kjøp. Eller de fantastsisk vakre Oopa-slyngene, men de er dyre. Ellers er meitai "mitt" bæretøy, og det er vel den jeg bruker mest om dagen, ved siden av det elastiske sjalet. Meitai med sjalstropper er herlig til en liten knert. :hjerte: Jeg har sydd selv, men det er mange merker på markedet. Hos norske hjemmesyersker kan du jo designe litt selv, som Bebinær (hun skal gi seg snart, men lager nydelige meitaier som er skikkelig gode å bære i!), Taitasi, Go'klompen, Beredilla. Du kan da også som regel velge hva slags stropper du vil ha ("vanlige", sjalstropper, klips), stoffer, broderier/stofftrykk m.m. Eller prøv å få tak i en Lupita på bruktmarkedet - de lages ikke lenger, men er visst helt fantastiske til nyfødte/små babyer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for gratulasjoner. Ser ikke helt hvor tida er blitt av midt i ammetåka".dagene glir litt over i hverandre.

I går fikk jeg handla " da jeg ar liten", minnebok for pasjonsfrukten. Gleder meg til å begynne å skrive i den. Handla litt scappeting også, tenkte å lage dåpsinvitasjoner og evnt scappesider. Jeg ar en ivrig scapper før, men lenge siden jeg har laget en lo nå. Og alt utstyret mitt står stablet i kasser i et skap...kjøpte forøvrig en smoothiebok av superdamene også, men oppskriftene ser litt vel "tekniske" ut.... Mye spesifikke pulver osv..

Barseltreff i går, dvs det var streik så det utgikk :tristbla: Men fikk nå møtt 3 andre møte og utveksla NRK osv. Ar svært skuffende, jeg trenger det nettverket og hadde gleda meg.

Ellers opplevde jeg noe fryktelig i forgårs. I form av ei fryktinngytende kjerring på 50-60 år. Jeg gikk tur grunnet skrikende og urolig jente, stakk innom kjøpesenter. Hun begynte å grine i en butikk,og ville ikke slutte m litt vogging av vogna. Jeg går ut av butikken for å inne en benk og amme litt. Da kommer denne data vimsende og glor fælt, før hun utbryter" jeg synes du skal løfte opp det barnet når det skriker så fælt!" med både kritisk stemme og blikk. Hvorpå jeg kvast svarer " og jeg synes du skal holde kjeft!!!, tilbake :gjeiper: Herregud for et kvinnfolk! Jeg var jo på vei, men hadde ikke forklare noespm helst. Helt ærlig så ble jeg både opprørt, forbanna, usikker og lei meg over dette. Kom meg heldigvis over det, og sambo hylla meg som en helt over svaret mitt. Angrer litt på at jeg ikke satt henne mer på plass.

Sambo sover som vanlig... Hvor mye deltar deres menn i barnepasset, f.eks på helgemorgen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med 1 mnd til lille snuppa :hjerte: Tiden går fort altså!

Irriterende at folk skal bry seg med andre :sinna: Godt du fikk gitt henne et sold svar :klappe:

Her hjemme gjør ikke mannen så mye enda...får satse på at det blir lettere når lillegutt blir større og ikke så avhengig av mat fra meg ;) Men han ordner med han og i dag dusjet de sammen mens jeg laget frokost, men det meste faller på meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var på plass med et slikt svar til den dama :jepp: Tøffe du :tommel: Jeg er 100% sikker på at det ikke er første gang hun blander seg slik og håper hun tenker seg om før hun åpner munnen neste gang.

Kjedelig at barseltreffet utgikk pga streik :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sambo sover som vanlig... Hvor mye deltar deres menn i barnepasset, f.eks på helgemorgen?

Barselperioden er nok litt ekstra spesiell, særlig når man ammer og sånn. Baby er jo fortsatt så liten og vil ha mat OFTE :daane: Husker ikke helt hvordan vi gjorde det på morningene hos oss, men kjære lå gjerne med klumpen på brystet sitt på kvelden/første delen av natta. Da fikk jeg sove litt ordentlig alene, i senga :)

Vet ikke hvor lenge du/baby er våken om natta nå, men hos oss fant han døgnrytmen ved 8 uker. Dvs at han sovnet med en gang etter maten, i stedet for etter 1-2 timer :sjenert:

Grattis med mei-tai forresten! :nigo: Beste jeg hadde de første månedene :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sambo sover som vanlig... Hvor mye deltar deres menn i barnepasset, f.eks på helgemorgen?

Min sambo høres like trøtt ut som din! :fnise:

Og han deltar ikke så særlig aktivt i barnepasset på morningen...Det er jeg som står opp og ordner med tassen..Noen ganger er han såpass våken at jeg kan la lillemann ligge i senga sammen med han mens jeg evt dusjer eller setter på en klesvask eller lignende huslige oppgaver...

Men ellers på dagen så skifter han bleie og duller og holder og koser med han da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alabama

Når samboer har hatt fri, så har han tatt noen rapinger, bleieskift og byssing på natt, men det var mest de første ukene. Nå har lillemann ganske fin døgnrytme og sovner etter mat, så da fikser jeg alt selv. Om morgenen når han våkner, så tar samboer han med seg ut i stua sånn at jeg kan sove litt mer.

Han steller og styrer nesten like mye som meg. Mannen var jo hjemme fra jobb i fire uker i forbindelse med fødselen og var mest sammen med lillemann de første dagene, så sikkert derfor han tar så stor del i alt. :)

For en dame du møtte på! Bra at du svarte henne på den måten! :Nikke:

Endret av Alabama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barselperioden er nok litt ekstra spesiell, særlig når man ammer og sånn. Baby er jo fortsatt så liten og vil ha mat OFTE :daane: Husker ikke helt hvordan vi gjorde det på morningene hos oss, men kjære lå gjerne med klumpen på brystet sitt på kvelden/første delen av natta. Da fikk jeg sove litt ordentlig alene, i senga :)

Vet ikke hvor lenge du/baby er våken om natta nå, men hos oss fant han døgnrytmen ved 8 uker. Dvs at han sovnet med en gang etter maten, i stedet for etter 1-2 timer :sjenert:

Grattis med mei-tai forresten! :nigo: Beste jeg hadde de første månedene :jepp:

Håper det blir bra med mei-taien, veldig praktisk og kos for mamma, og babyen nyter det jo (som regel).. ;) Nettene bruker å gå bra, dvs. som regel våkner jeg av smatting og lyder, tar henne opp og gir henne mat, og så slukner hun i armene mine rett etterpå. venter litt og legger henne, så slukner jeg selv. så går det 2-3 timer til neste måltid.

Min sambo høres like trøtt ut som din! :fnise:

Og han deltar ikke så særlig aktivt i barnepasset på morningen...Det er jeg som står opp og ordner med tassen..Noen ganger er han såpass våken at jeg kan la lillemann ligge i senga sammen med han mens jeg evt dusjer eller setter på en klesvask eller lignende huslige oppgaver...

Men ellers på dagen så skifter han bleie og duller og holder og koser med han da! :)

Det irriterer meg litt at sambo sine netter i helgene gjerne er fra 2-3 tida om natta til 11 om morgenen, ialllfall om jeg står opp med en urolig baby 7.30 eller noe. Men jeg kan vel egentlig bare vekke ham.. Mannen min synes han er veldig flink, og er flink ute, støvsuger 1 gang i uka og lager endel mat. Men resten av husarbeidet ser han ikke..

Han er søt og god med vesla da, litt vel avslappa kanskje i forhold til meg.. ;)

Når samboer har hatt fri, så har han tatt noen rapinger, bleieskift og byssing på natt, men det var mest de første ukene. Nå har lillemann ganske fin døgnrytme og sovner etter mat, så da fikser jeg alt selv. Om morgenen når han våkner, så tar samboer han med seg ut i stua sånn at jeg kan sove litt mer.

Han steller og styrer nesten like mye som meg. Mannen var jo hjemme fra jobb i fire uker i forbindelse med fødselen og var mest sammen med lillemann de første dagene, så sikkert derfor han tar så stor del i alt. :)

For en dame du møtte på! Bra at du svarte henne på den måten! :Nikke:

I forgårs var jeg ute igjen, og da fikk jeg besøk av en dame fra Canada "i vognen" som skrøt sånnn av babyen min og også av den flotte vogna mi. Det var myyyyye kjekkere opplevelse. :)

Mannen din høres kjempeflink ut!! ;) Heldige deg.

'''''

Ikke det at mannen min er herlig og jeg heldig, for all del :rodmer: Har bare vært svært irritert på ham noen dager, trolig grunnet hormoner/sliten osv. Alt han gjør ble liksom bare feil. Vi har fått prata ut nå, og han sier at jeg helst skal spørre mer om hjelp, så jeg får vel bli flinkere da. ;)

Håper jeg får meitaien i posten idag.. Vesla sover så deilig i sjalet sitt nå, elsker å ha henne sovende på meg. I hele går kveld sov hun på brystet mitt, og JA, jeg ble litt skadelidende av det. Da vi skulle legge oss i halv 12 tida var det bare sutring og kaving, slik at jeg kl 01 gikk ut for trilletur. Hun sovna, men våkna etter kort tid på soverommet igjen. Tilslutt våkna jeg sittende i sofaen nede kl 03, med en gryntende og skjønn sovende jente i fanget. Jeg var så lykkelig over de lydene og at hun sov. Vi hadde visst slukna begge to. Så de to siste nettene har jeg fått en 3-4 timers søvn hver natt, litt lite kjenner jeg. :sovne:

Ingen planer for idag, men været er godt.. Blir nok en trilletur iallfall. Og så skal jeg bestille takkekort til etter fødselen, men synes de sidene er litt styrete, og sliter med opplasting av bilder. Kan noen anbefale meg en god side? Hvilken str bør bildene man laster opp være? :hallo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bare svarer på det med takkekort her, jeg. Vi har brukt Optimalprint til sånt, og har vært veldig fornøyde med det! Kjenner også mange andre som har brukt dem, og synes kortene derfra alltid er fine. :) Så det kan anbefales, ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...