Gå til innhold

Islam- kan ikke kritiseres?


Gjest Valhalla

Anbefalte innlegg

Gjest Valhalla

Kristendommen i Norge kan i dag kritiseres og latterliggjøres og den muligheten blir flittig brukt. Når det gjelder Islam blir ofte de samme som latterligjør kristendommen illsinte hvis man peker på kritikkverdige forhold i denne religionen eller latterligjør den.I ett tilfelle misten en person jobben for muslimhets. Ikke bare det. Vi har sett hvordan mennesker som har kritisert religionen har blitt drapstruet og også drept. Jeg synes det er et tilbakesteg, ingen religion skal være unntatt fra kritikk eller latterliggjøring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest StoreSky

Folk som har truet kristendommen har også blitt drapstruet og drept for dette opp gjennom historien og idag -vi bare hører ikke om det!

Forøvrig så er jeg for diskusjon om ALLE former for religion og samfunn og kultur.

Men skal JEG delta i diskusjonen, så bør debatten holdes på et nivå over "han lukter hvitløk så derfor skal alle pakkisa ut av landet" (tro meg; jeg har diskutert med en person som mente dette!!)

Involverte bør også ha litt kunnskap om tema.

mulig jeg er litt kravstor til deltakerne da.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Men skal JEG delta i diskusjonen, så bør debatten holdes på et nivå over "han lukter hvitløk så derfor skal alle pakkisa ut av landet"

Men "de helvetes kristne" og "forbanna hjernevaskete moralvoktere" er greit? :roll:

Enig med trådstarter. Kristen er ikke noe verdt i dette landet. Men måtte satan dømme deg til en evighet i helvete ytrer et skjevt ord om islam. Folk flest er så pisse redd for å ikke bli oppfattet som politisk korrekt, at den knapt finnes selvstendige meninger lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daniella_
Alle religioner kan diskuteres, for i ekstremform er alle nettopp det - ekstremt farlige.

Enig med du.

Og ungdomiel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle religioner kan diskuteres, for i ekstremform er alle nettopp det - ekstremt farlige.

ER alle religionar det? Korleis det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Folk flest er så pisse redd for å ikke bli oppfattet som politisk korrekt' date=' at den knapt finnes selvstendige meninger lengre.[/quote']

Jøss, det var et argument jeg ikke hadde hørt før. Formoder du er en av disse som forfekter andres selvstendige meninger?

Det er lettere å diskutere kristendommen i Norge, da flere har kunnskaper og personlige erfaringer med den. Ikke rart, egentlig. Kommer man med kritikk av jødedommen (eller for guds skyld, Israel) eller islam, kan man fort bli stemplet som antisemitist eller rasist, men da gjerne av useriøse eller hvis man selv debatterer useriøst.

Og så dreier det seg også om den gode gamle "jeg kan prate dritt om mora mi, men ikke faen om du kan gjøre det samme".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skal kun regne med de monoteistiske religionene da.. =P Tror ikke Buddhisme går under det, gjør deT? :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det finnes da andre religioner enn de monoteistiske som går over alle støvleskaft iblant.

forøvrig var referansen ovenfor til ALLE religioner, mono-, poly- eller ateistiske...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Litjmæ

Jeg har hvertfall til gode å se noen religion som ikke har tanker om liv og død og menneskeverd som går an å dra til en ekstrem - og dessverre finnes det alltid mennesker som gjør det. Dette ender ofte opp i ganske banale jeg-er-bedre-enn-deg-konflikter, som igjen kan føre til "heksejakt" på mer eller mindre grufulle måter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.

http://www.weeklystandard.com/Content/Publ...04/468rruhe.asp

Hvis du karakteriserer militante buddhister på Sri Lanka som relativt fredelige har du et annet fredsbegrep enn meg.

ja, men dette er nasjonalister, ikke folk som insisterer på å følge buddhas lære i ekstem grad.

blander du inn nasjonalisme kan du jo få det meste til å eksplodere.

som artikkelen sier:

MILITANT BUDDHISM may sound like a contradiction in terms

buddhisme er i utgangspunktet heller ikke militant. en ekstrem buddhist av den ortodokse arten vil gå til store anstrengelser for å unngå å skade noe levende vesen, så militant nasjonalistisk buddhisme har ingen ting med buddhas lære å gjøre.

dette er altså bare snakk om nasjonalisme under falskt flagg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes nå det er flere religioner som har sine militante ekstremister, eller nasjonalister om du vil.. Vil ikke halle Hizbollah eller Islam Hellig Krig for nasjonalister da.. Og spør du en "vanlig" muslim vil h*n nok si at å drepe andre hører ikke til Muhammeds lære.

Kommer nok veldig ann på tolkningene til en hver religiøs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

kan du ikke lese den artikkelen det var linket til så du skjønner hva jeg snakker om.

dette blir bare goddagmannøkseskaft...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Islam fredlig?

009.029

YUSUFALI: Fight those who believe not in Allah nor the Last Day, nor hold that forbidden which hath been forbidden by Allah and His Messenger, nor acknowledge the religion of Truth, (even if they are) of the People of the Book, until they pay the Jizya with willing submission, and feel themselves subdued.

PICKTHAL: Fight against such of those who have been given the Scripture as believe not in Allah nor the Last Day, and forbid not that which Allah hath forbidden by His messenger, and follow not the Religion of Truth, until they pay the tribute readily, being brought low.

SHAKIR: Fight those who do not believe in Allah, nor in the latter day, nor do they prohibit what Allah and His Messenger have prohibited, nor follow the religion of truth, out of those who have been given the Book, until they pay the tax in acknowledgment of superiority and they are in a state of subjection.

http://www.usc.edu/dept/MSA/quran/009.qmt.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, RAM, jeg lurer på hvor mange flotte ekstreme eksempler man kan ta fra kristne skrifter.. Om man skal sammenligne da.. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Hehe, RAM, jeg lurer på  hvor mange flotte ekstreme eksempler man kan ta fra kristne skrifter.. Om man skal sammenligne da..  :wink:

Vel - skal du samanlikna, sjå på kva Muhammed gjorde og lærte, og på kva Jesus gjorde og lærte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...