Gå til innhold

Hva synes dere om å bli spurt om lov til å klappe hunden?


YoyoMa

Anbefalte innlegg

Så lenge man spør først ser jeg ikke problemet! Hunden min er 1 1/2 år og har ikke helt enda skjønt at man skal være rolig når man hilser på folk, så han må jeg sette meg ned med og få de som skal hilse på til å sitte også! Ikke særlig glad i å bli tatt på hodet er han heller, så det er aldri greit å vite hvilke hunder som er hvordan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pærecider

Er såå takknemlig for at folk spør, stort sett sier jeg ja, men innimellom passer det ikke (kanskje fordi hundene er syke eller man står og trener med dem) Hadde to nyopererte hunder ute på en kort luftetur (med krage og alt) og så kom det forsyne meg en mann og sønnen hans syklende bort og ville klappe dem, samt introdusere dem for jack russelen deres. De kom og gjorde tegn til å klappe- uten å spørre. Da er man litt blåst, spør du meg.

Så, ja, er så absolutt for at folk spør, og tror de aller fleste hundeeiere setter pris på det, selv om de noen ganger sier nei. Kan være mange årsaker til at de sier nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, hva feiler det folk?! Jeg har hatt hund i 15 år, men om noen vil klappe hunden, synes jeg det bare er koselig. Klappe den får de lov til. Jeg klarer ikke la være å kose med vofsen min, så jeg skjønner at andre vil det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pheel

Blir overhodet ikke irritert av at noen spør om å få klappe eller hilse på hunden min, synes derimot det er irriterende med de som bare gjør det uten å spørre.

Hunden min har overhodet ikke noe problem med det og er veldig sosial ang. mennesker, men absolutt ikke alle hunder som synes det er like ok at ALLE fremmede skal komme bort og kose, heller ikke så greit for de som har hunder som er veldig ivrige etter folk og ønsker å trene på at hunden skal forstå at ikke alle mennesker betyr kos og full baluba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærecider

Herregud, hva feiler det folk?! Jeg har hatt hund i 15 år, men om noen vil klappe hunden, synes jeg det bare er koselig. Klappe den får de lov til. Jeg klarer ikke la være å kose med vofsen min, så jeg skjønner at andre vil det også.

Er jo enig, forsåvidt. Forstår og godt at folk syns at nurkene mine er søte. Men syns det er bedre at folk spør først. Kan jo være at hunden er redd for barn, er aggressiv eller syk, uansett hvor søt den måtte være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at folk flyr rundt og klapper andres bikkjer. Må da være mye artigere å spørre om å få klappe eieren?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er mye bedre når folk spør først, istedenfor å overfalle hunden med kos og klem. Når folk spør først, kan jeg forklare at han er skeptisk til folk han ikke kjenner og at de kan prøve forsiktig å se om han er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maria_Marihøne

Jeg syns det er koslig å bli spurt :) Vi har en hund som spesielt barn syns er veldig søt og rar så vi blir spurt ganske ofte. Noen blir litt skuffa over hvor "uinteressert" han virker når han blir klappa, men han er i hvert fall veldig rolig og står stille mens han blir klappa. Han er glad i oppmerksomhet, men liker å spille litt "hard to get" :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg elsker og bli spurt , syntes det er koselig .

Liker derimot ikke at barn kommer løpende og "overfaller" hundene mine.

Han eldste er litt nervøs for barn så da bjeffer han mot dem , og det er jo ikke særlig stas det at han "skremmer" barna. Men da sier jeg bare ifra at skal dere prøve og hilse på han så må dere være rolige og sette dere helt ned og la han komme til dere.

Mens halen til minstegutt går fortere enn lynet så fort noen vil hilse på han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fairydust

Det kommer ofte barn og voksne bort til hunden min som ønsker å hilse på den. De færreste spør på forhånd. De bare setter seg ned og gjør det, noe som gjør meg irritert. Jeg roser en person som spør om det er greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er hyggelig når folk spør først og ikke bare gjør det. Syns også det er hyggelig at noen vil klappe de. Selvom det ikke alltid passer like godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad mange her synes det er koslig og/eller ok, jeg spør nemlig ofte folk med hunder om å få hilse på... Barnslig kanskje men jeg har lyst til å kosemose alle hunder jeg ser haha.

Synes selv det er bare hyggelig om folk vil klappe min, men han selv synes det er totalt uinteressant, så da hender det at folk blir litt skuffet:P han er ikke en sånn glad og sosial hund med folk han ikke kjenner. (Han er ikke sur eller aggresiv altså, han bare står der liksom, eller går sin vei for å snuse på noe)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det synes jeg bare er koselig. En annen fin ting er at jeg kan fortelle hvordan han liker å hilse på fremmede og hva han absolutt ikke liker. Fks liker han ikke at fremmede henger rundt halsen hans for å kose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Bare koselig om folk spør om å få klappe hunden min:-) Hunden setter også utrolig stor pris på det, og er glad i alle mennesker. Ser også på det som litt "forebygging" dersom en fremmed plutselig skulle "overfalle" henne uten å spørre først. Da føler jeg med uansett trygg på at hun ikke blir skremt og reagerer.

Men...det jeg ikke kan fordra er når unger kommer løpende bort og skal "klappe hesten". Brå bevegelser, roping, og barn som rekker dem knapt til magen, er ingen god kombinasjon. Ikke synes hestene det er spesielt trivelig å bli plukket på heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uanonymbruker

Jeg synes det er mye bedre når folk spør først, istedenfor å overfalle hunden med kos og klem. Når folk spør først, kan jeg forklare at han er skeptisk til folk han ikke kjenner og at de kan prøve forsiktig å se om han er interessert.

Samme her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som mange vil hilse på, og det syns jeg er kjempehyggelig, og jeg blir ikke fornærmet hvis noen bare må klappe litt på den, heller glad og smigret. Men jeg syns det er veldig bra at folk spør før de begynner å klappe på en hund de ikke kjenner, både for sin egen, hunden og eierens del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har jo en hund som de fleste jenter veldig gjerne vil kose med (chihuahua) så blir litt lei av og til, men så lenge de spør først så går det bra. Er mest irriterende med dem som bare hiver seg ned å skal begynne å løfte på huden uten å engang se meg i øynene. Da blir jeg sint, det er jo faktisk en hund, ikke et leketøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en hund som er veldig pen, så mange har lyst til å klappe ham. Hadde noen "overfalt" ham uten å spørre først hadde jeg nok blitt rasende. De kjenner ikke min hund, og han kjenner ikke dem! Jeg setter veldig pris på at folk spør først. Som noen andre her også sier; dersom de spør kan jeg forklare hvordan de må forholde seg til ham. Jeg lar også alltid hunden min velge selv. Jeg sier at den som vil klappe må stoppe et stykke unna, for så å la hunden selv komme bort. Har hunden min lyst til å få kose går han bort. Er han ikke i humør går han ikke bort. Da må vi også respektere valget hans, og vi unngår dumme episoder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis lite av den problemstillingen når man går med så mange :-). Går jeg med en eller to er det hyggelig om folk spør først, så kan vi (hundene) velge om de har lyst å bli stadig stoppet for å bli klappet av folk de ikke kjenner. Mine hunder har ikke det helt store behovet for å bli kost med uten grunn av komplett fremmede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Synes det er hyggelig! :) Vi driver sosialiseringstrening, så det er bare fint at folk vil hilse på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...