Gå til innhold

Lily & Spiren


Lily

Anbefalte innlegg

For lenge siden var jeg innom KG titt og ofte, og fulgte med i graviditetsbøkene blant annet. Jeg syntes det var så trivelig å følge de gravide og familiene deres. I går morges testet jeg positivt, så nå er det min tur til å ha ei lita rugebok :)

Såvidt jeg klarer å regne er jeg 4 uker og 4 dager på vei, men jeg er jammen ikke sikker. Men det er noe deromkring, så det er jo fortsatt veldig tidlig. Spiren er vel ikke så veldig planlagt, litt sånn verken eller, kalkulert risiko på en måte.. ;) Men vi er veldig glade. Jeg sprang inn til (en veldig trøtt) samboer straks testen var klar, og prøvde å få han til å gjette. Han orka ikke gjette noe som helst, trøtt og morragretten som han er, så da hviska jeg bare at han skulle bli pappa. Da våkna han fort gitt :fnise: Og ble veldig glad, og vil helst fortelle hele verden nyheten med en gang. Vi skal vente litt med det tror jeg, selv om det frister å si noe ja!

Det eneste jeg har gjort hittil er å kjøpe folat og begynt å ta det. Så har jeg haste-lest litt om graviditet og sushi og slikt som har skjedd før jeg visste jeg var gravid. Det "verste" er vel et lite glass champagne, men vi får tro det bare bidrar til at det blir en sprudlende liten baby ;)

Symptomene hittil er tretthet, ømme bryster, metallisk smak i munnen og ikke minst et slags press eller spenn i livmora. Litt ubehagelig, men litt koselig å kjenne at det skjer noe også :)

Akkurat nå for tida driver vi med et litt for stort, litt for krevende prosjekt, så eeegentlig var det ikke aller beste tidspunktet å bli gravid på. Men det passer vel egentlig aldri, så jeg får prøve å tilpasse innsatsen til formen. Det er vanskelig da vi har tidsfrister på oss, men det må bare gå.

Nå skal jeg kose meg litt med å surfe etter pappa-bøker, tips mottas med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er første legetimen bestilt, 12. oktober ble det. Litt lenge til, og det er i utgangspunktet ok, men jeg skulle gjerne hatt et par ord med legen før det.. Kunne tenke meg å lufte litt bekymringer rundt dette oppussingsprosjektet vårt, og hva jeg evt bør avstå fra å gjøre. Jeg jobber fysisk som vanlig, men straks må vi igang med tapetsering og maling, og der er jeg litt usikker.. Får søke litt rundt, jeg regner med at vannbasert maling går greit om jeg lufter godt, men hva med tapetlim..?

Ellers er fomen fortsatt fin, bortsett fra at jeg er helt usigelig trøtt. Når jeg er et murmeldyr fra før av så blir dette ganske overveldende.. :sjenert: Men det går greit, bare veldig vanskelig å komme seg opp om morgenen.

Er fem uker på vei nå (iallefall i følge mitt noe unøyaktige regnestykke. Hvem går rundt og husker datoene for mensen egentlig?) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Lucky :klemmer: Koselig at du fant frem til meg her.

Din er faktisk den første gratulasjonen jeg har fått! :)

Jeg kjenner at foreløpig er jeg veldig avslappa med hele graviditeten. Hadde trodd jeg skulle bli ekstrem i ene eller andre retninga, men nei. Litt godt det og :) Er kanskje fordi det fortsatt er veldig tidlig. Men sånn i bakhodet tenker jeg på alt fra navn og babyutstyr, til hvem denne lille spiren skal bli til. Det er helt rart at det blir til et menneske inne i meg, akkurat nå... :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Gratulerer så mye med spire i magen :strix:

Skal bli spennende å følge med videre her inne :)

Hei Pjusk :) Måtte inn og snike litt i boka di idag jeg, koselig av deg å legge spor her inne :happy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jah, her har jeg ikke greid å holde så mye liv gitt. Men jeg skal prøve å skjerpe meg fremover! :jepp: En av grunnene var jo å kunne kikke tilbake i etterkant, og for å kunne gjøre det må jeg jo skrive litt :)

Er 9+5 idag, og formen er fin. Jeg er veldig, veldig trøtt, og kjenner ofte press og stikk i magen. Men alt det er såvidt jeg forstår normalt, så jeg tenker ikke så mye over det. I tillegg er jeg ganske ukonsentert, på jobb kan jeg ta meg selv i å bare kikke ut i lufta, begynne på ørten oppgaver uten å gjøre ferdig en eneste, etc.. :sjenert: Jeg håper det ikke er så ille at det merkes veldig godt. Men min nærmeste kollega har faktisk bemerket det, men så vet hun om rompetrollet også :)

Midt i uke 7 ble jeg plutselig ekstremt kvalm. Jeg våkna en morgen med hodepine, og kunne ikke gå over gulvet uten å kaste opp. Prøvde å komme meg avgårde til jobb, men måtte kjøre av veien og kaste opp i en hundebæsjepose, så da snudde jeg bare og kjørte hjem igjen.. Hehe. Etter det var det noen dager med :spy: hver morgen, men ble raskt bedre igjen etter frokost. Det er utrolig rart, det er mer enn 10 år siden jeg slutta å spise frokost, og nå greier jeg meg ikke uten. Noen setter krav gitt ;)Nå er jeg ikke særlig kvalm lenger, men tør nesten ikke si det i fare for å jinxe det!

Jeg var også hos legen i uke 7, jeg trodde jo man skulle til legen når man oppdaga graviditet jeg.. Men neida, legen min (som ikke er norsk, og snakker bare sånn halvveis norsk) gratulerte meg tre ganger, ba meg bestille ny time etter uke 12 og lurte på om det var noe annet han kunne hjelpe med? Jeg ble helt paff, hadde med meg urinprøve, trodde han skulle ta blodprøve og veie og alt mulig. Men det skjer jo ingenting før i uke 12! Litt flaut da.. :sjenert:

Vi har også fortalt det til noen. Mine foreldre, som ble kjempeglade, det samme med mine søstre. Min svigermor som ikke sa noenting (og jeg trodde hun skulle hoppe i taket av glede, ble ganske skuffa da ja..), og svigersøster som også ble veldig glad :) Så har jeg fortalt det til noen venninner også. Nå er det nok, har legetime onsdag om 14 dager. Hvis han sier alt er ok, skal jeg fortelle det på jobb også. Gleder meg litt til det :)

Rusla innom barnas hus her om dagen også. Artig å kikke litt på ting selv om vi ikke skal handle noe før om lenge. Vi funderer litt på om vi har lyst å vite kjønnet. Jeg synes det er litt sjarm ved å ikke vite, men det er klart at det er mye mer praktisk også.. Men hvis det blir at vi får vite det, vil vi ikke fortelle om det tror jeg.

Koser meg med å surfe rundt på sånne utvikling uke-for-uke-sider også, men linktips mottas med takk :)

Jeg kikker også litt i graviditetsforumet her inne, men tror jeg skal holde meg unna for mye diskusjoner. Må innrømme at jeg oppfatter mange kvinnfolk litt i overkant hysteriske.. Jeg tror det er mye sunnere for mor& barn å slappe av og ikke stresse enn å bli paniske over ei skive med salami... Men det er kanskje bare meg. Ikke at jeg spiser salami nå, men som eksempel bare.

Nå skal jeg krølle meg sammen på sofaen og surfe tv-kanaler tror jeg :) Satser på at det ikke går en måned før neste oppdatering!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antatt befruktning: Mandag 12. september (det vet jeg faktisk at det var.. :sjarmor: )

Fredag 7. oktober: Det lille hjertet slår

Embryoet er ca. 2 millimeter langt.

Søndag 30. oktober: Bevegelse

Denne uken vil embryoet begynne å røre på seg, men det er en stund til du kan kjenne bevegelser i magen. Den lille er nå på størrelsen med et jordbær.

Søndag 20. november: 2. trimester

Du er i 12. uke og den kritiske, første fasen av svangerskapet er over. Risikoen for spontanabort er kraftig redusert fordi det nå 10 uker gamle fosterets organer er ferdig dannet.

Søndag 25. desember: Tid for ultralyd

Alle gravide får i ukene 17-19 tilbud om en gratis ultralyd. Nå skal det være mulig å oppdage om det er en gutt eller jente i vente. Fosteret kan holde seg selv i hånden og suge på totten.

Mandag 2.januar: Du kjenner bevegelser

Fosterets bevegelser merkes. Noen synes det kjennes som en luftboble eller som slag med en fiskehale. Har du ikke vært gravid før, kan det ta en stund før du blir klar over at bevegelsene er fra fosteret.

Mandag 16. januar: Søvnmønster

Du er halvveis! Fosteret har fått søvnvaner. Ofte slapper det av når du er våken, og er mer aktivt om natten.

Mandag 6. februar: Hører deg

Synger du i dusjen, har du nå fått en trofast tilhører som nå er rundt halvkiloen. Fosteret kan høre deg og riktignok gjennom vann og kroppen din, men det vil reagere på lyder.

Søndag 11. mars: 3. trimester

Nå kan du feire 7-månedersdagen med trygghet for at barnet mest sannsynlig vil klare seg om det skulle bli født nå. Sjansen for å få et friskt barn ved for tidlig fødsel, øker for hver dag.

Mandag 16. april: Liten plass

Nå er det nesten ikke mer plass i magen, og du kan se sparkene gjennom mageskinnet. Allerede nå kan fosteret legge seg med hodet ned – i den stillingen de fleste ligger i før fødselen.

Onsdag 16. mai: Svangerskapspermisjonstart

Skulle barnet komme nå er det ikke noe skummelt i det hele tatt.

Onsdag 6. juni: Termin

Terminen har en feilmargin på pluss/minus fjorten dager. Om barnet ikke har kommet nå, så er det ikke lenge om å gjøre.

:hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsjbæsj-helg. Krangla med sambo, det blir selvfølgelig 10 ganger verre med hormontrollet meg, og masse murringer i magen :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk meja :D

12 uker idag :strix:

Føles helt uvirkelig, og jeg kjenner jeg fortsatt synes det er utrolig rart å snakke om det. Men jeg venner meg nok fort til det, når jeg endelig "får lov" å skravle :fnise:

Formen er fin, jeg er fortsatt trøtt og det er fortsatt frustrerende. Ellers merker jeg lite, magen kjennes stinn og oppblåst, og jeg må tisse oftere. Kvalmen er så og si helt borte :D Innimellom får jeg en bølge av kvalme over meg, men har ikke kasta opp på lenge. Deilig!!

På onsdag er det legetime. Både gleder og gruer meg til den, synes fastlegen min er så merkelig. Leste på nett i dag at jeg kunne velge å gå til svangerskapskontroll hos gynekolog, skulle ønske jeg hadde lest den litt tidligere.. Men men. Blir jo uansett godt å få høre at han bekrefter graviditeten og forhåpentligvis sier at alt er ok :) Hvis han gjør det skal nyheten ut til verden :)

Jeg har tenkt mye på en ting, et rundstykke med brie... Kom halvveis før jeg plutselig kom på at neih, det skal man jo IKKE spise, og kasta resten.. Skal fortelle om det til legen og høre, er litt stressa for den der. Merker man noe til eventuell listeriasmitte? Håper inderlig det var trygg ost jeg spiste. Den kom fra et bakeri, så man skulle tro de har høyt gjennomtrekk av ost og slikt, så den iallefall ikke var gammel.. Prøver det jeg kan å ikke tenke på det, det hjelper iallefall ikke å bli redd.

Har sett endel på jordmødrene på nett-tv også, fine serien :hjerte:

Begynner å gjøre meg opp noen flere tanker om fødsel også, som legen skal konfereres med. Moren min, som jeg slekter veldig på, har ikke kunnet føde noen barn pga for trangt bekken. Så vi får se. Håper jeg slipper keisersnitt, men vil heller det enn å ende med krise-keisersnitt pga for smalt bekken altså..

OG, jeg har meldt meg frivillig til et studie om svangerskapsforgiftning :) Hvis jeg blir tatt med er det i første runde bare en ekstra ultralyd, i uke 13, så blir det oppfølging nærmere fødsel og etterpå. Håper jeg blir tatt med, synes sånt er viktig og interessant.

Etter legetimen skal jeg også kjøpe litt strikkeoppskrifter tror jeg.. :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk :biggrin:

Ja, legetimen gikk fint.

Jeg er fortsatt litt i stuss over hvor lite han egentlig gjør.. Idag fylte vi ut helsekortet, han målte blodtrykket og jeg veide meg. Thats it.. Så leverte jeg urinprøve og tok blodprøve på laben. GU var ikke rutine lenger sa han. Jeg fikk labdama til å ta graviditetstest da, hun synes sikkert jeg var litt teit.. :sjenert: Men det er noe med å få det bekrefta også da. Hun tok testen da, og sa med en liten latter at "her er det ganske så positivt ja!". :fnise: Og brien skulle jeg visst ikke tenke på :)

Så har jeg fortalt det på jobb, og sjefene tok det overraskende fint. De var rett så hyggelige faktisk. Og bestemor ble glad :) Nå begynner det å bli virkelig, når det ikke lenger er en hemmelighet!

Jeg ble tatt opp til forskningsstudiet, så det blir ultralyd neste onsdag :biggrin:

Endret av Lily
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legen beholdt forøvrig termindato på 4. juni han. Jeg stilte jo inn terminkalkulatoren etter den datoen jeg vet unnfangelsen fant sted, og da tilsier det at jeg har litt lengre syklus enn normalt, noe jeg tror er riktig. Men det spiller vel ikke enorm rolle, er 2 dager i forskjell :) Så idag er jeg enten 12+5 eller 13 uker på vei.

Nyheten sprer seg, og kollegene mine synes det er såå koselig at jeg er gravid. Jeg jobber med endel menn på rundt min alder, og flere av dem har sagt at de tror jeg blir en fantastisk mor :rodmer: Søte er de! :)

Idag kjente jeg litt ekstra på disse hormonene også. Oppussinga går sakte, jeg er drit sliten og frustrert for at vi bor i et kaos, og samtidig har jeg så inderlig lyst å heller ha masse energi og stå-på-vilje og positivitet. Men nei.. Og så er det liksom ikke så mye jeg får gjort for å sørge for fremgang heller, og det er helt uutholdelig. Samboeren min skulle trøste meg litt, og sa at jeg kunne jo feste på de små silikonputene som beskytter og demper skapdørene? Da satte jeg i å stortute, for det er jo en teit liten filleting som tar bare fem minutter og hjelper ikke i det hele tatt! :rodme::sjenert: Og samboeren min lo, og jeg grein og synes det ikke var noe artig i det hele tatt :ler:

Berit gjør det utrivelig rundt hushjørnene her, så biskene får klare seg med en liten tissetur idag. Jeg skal lage taco, så blir det vel tittekassa tenker jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Pasjonsblomst! Selvfølgelig, velkommen :)

Og takk skal du ha, kjennes godt å komme forbi den milepælen. Føler at jeg kan planlegge og glede meg litt mer nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 dager fra eller til har ikke så mye å si nei ;) Jeg ble satt frem en hel uke etter ul i uke 18, vet at det ikke kan stemme....men er jo helt greit det egentlig ;)

Hormonell ja...velkommen til klubben :sjenert:

Kos deg inne i dette været :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, nå forsvant hele det lange innlegget jeg hadde skrevet..

2 dager fra eller til har ikke så mye å si nei ;) Jeg ble satt frem en hel uke etter ul i uke 18, vet at det ikke kan stemme....men er jo helt greit det egentlig ;)

Hormonell ja...velkommen til klubben :sjenert:

Kos deg inne i dette været :klemmer:

Ikke sant? Holder meg til legens ord, som tilsier 13+5 idag :)

Ultralyd idag, helt utrolig artig og rart. Det er ei sprellespire i magen, lå knapt nok stille! Og vinka til mammaen sin :fnise:

Men jeg synes fortsatt det er mest surrealistisk. Får nesten litt skyldfølelse av at alle andre griner på mine vegner, og jeg synes det er mest rart.. Jeg er selvfølgelig veldig glad og stolt, men blir ikke rørt, ennå. Håper og tror det kommer da :)

Jeg sliter med korsryggen for tida og. Trodde først det var tilfeldig at det kom nå, men ei venninne har hatt samme plagene, like tidlig, i begge sine svangerskap.. :forvirret:

Men ellers alt fint :) Tror jeg har bestemt meg for oppskrift på pledd, med mitt tempo må jeg sette igang straks!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig surrealistisk! Kan nesten ikke skjønne det ennå jeg da :sjenert:

Jeg har også hatt vondt i korsrygg/bekken, men fått behandling og det hjelper :Nikke:

Ha en fin dag :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14+5 idag :)

Det er veldig surrealistisk! Kan nesten ikke skjønne det ennå jeg da :sjenert:

Jeg har også hatt vondt i korsrygg/bekken, men fått behandling og det hjelper :Nikke:

Ha en fin dag :klemmer:

Åh, det var litt godt å høre :) Vet ikke om dette går opp for meg før jeg har ungen her :fnise: Jeg skal til naprapat på fredag (endelig!!), så er litt spent på å høre hva hun sier. Men de siste par dagene har det ikke vært så ille.

... Idag har jeg ikke orket noen ting. Mandag jobba jeg i 14 timer, igår sto jeg opp kvart på seks for å reise i møte og kom hjem klokka ni om kvelden. Arbeidsdagen idag ble seig, for å si det sånn! Sovna på sofaen tvert da jeg prøvde å se Big bang theory. Gleder meg til å få tilbake energien, det er litt slitsomt å ikke orke ting som normalt synes jeg. Men jeg skal ikke klage, jeg har jo ingen skikkelige plager, og det er jeg jo glad for :)

Jeg har begynt å strikke på dette teppet. Er spent på om jeg får til. Strikker i lyst beige bomullsgarn, tenker det blir bra til en sommerbaby :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...