Gå til innhold

Ubehag under ribbeina


ninuska_

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Det er "morsomt"/interessant (misforstå meg rett) at dere snakker om å være hypokondere, for smerter i regionen dere prater om, har gitt opphav til begrepet hypokonder. Området under ribbensbuen heter nemlig hypokondriet. Man ser for seg at pasienter med uforklarlige smerter i hypokondriet, etterhvert fikk navnet "hypokondere" av leger (tror det skal ha vært på 1800-tallet, men dette husker jeg ikke helt sikkert). I dag legger man jo noe annet i begrepet hypokonderet (og jeg sier altså ikke at dere er det).

Har dere lagt merke til om smertene/presset er stressrelatert, eller frustrasjonsrelatert, og evt går over ved bevegelse/mosjon? En del som har smerter/press i hypokondriet opplever dette. Noen opplever også at det følger sykluser, f.eks. opptrer sterkere sammen med PMS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mine smerter kan komme mens jeg bare sitter i sofaen og ser på tv. I en helt avslappende situasjon. Og jeg klarer ikke bevege meg i det smertene kommer, for det gjør enda mer vondt når jeg beveger meg. Er dette hypokondriet.. eh.. nå kommer det et teit spørsmål her.. muskel eller bruskrelatert? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Mine smerter kan komme mens jeg bare sitter i sofaen og ser på tv. I en helt avslappende situasjon. Og jeg klarer ikke bevege meg i det smertene kommer, for det gjør enda mer vondt når jeg beveger meg. Er dette hypokondriet.. eh.. nå kommer det et teit spørsmål her.. muskel eller bruskrelatert? :)

Hypokondriet refererer til et område.. enten det sitter muskler eller brusk der, så vidt jeg har forstått. Korriger meg gjerne hvis jeg tar feil, noen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan godt hende, jeg bare tenke det var relatert til noe; "Området under ribbensbuen heter nemlig hypokondriet.", og det området må jo bestå av noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Ja, det kan godt hende, jeg bare tenke det var relatert til noe; "Området under ribbensbuen heter nemlig hypokondriet.", og det området må jo bestå av noe :)

Virker som det er flere gjennomgående plager; noen stressrelaterte, som smerter fra magesekken og tolvfingertarmen (magekatarr, evt magesår, syreproblemer), halsbrann (ofte på venstre side det også, men endel av smertene er høyere opp i brystregionen), muskel- og bruskproblemer og kanskje noen som skyldes nerver i midlertidig klem. Jeg har slitt lenge med å forstå mine egne plager, men har kommet fram til at endel skyldes halsbrann, noe skyldes magekatarr i varierende grad pga stress og uhensiktsmessige matvaner (jeg spiser igrunn sunt, men har en tendens til å småspise hele tiden og drikke for mye kaffe og alkohol). Legen kan evt utelukke alvorligere årsaker til slike plager, stort sett skyldes det ting man enten kan forbedre selv, eller som IKKE har noen logisk eller sykdomsrelatert årsak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Fernando

Jeg vet ikke om dere har kommet til en løsning på dette, men jeg har hatt samme lidelse som dette. Jeg har en polsk fastlege som er litt mer direkte enn vanlige leger. Det første han spurte meg om da eg fortalte om samme symptomer jeg leser gjennom hele tråden her, var om jeg stresset mye eller hadde angst. Angst har jeg ikke, men jeg visste godt at jeg stresset mye i denne perioden. Mye jobb, lite søvn og dårlig kosthold gjorde meg stresset og fysisk sliten.

Min behandling var ikke verre enn å hvile ut, spise sundt og gå turer. Har ikke hatt det siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Har i perioder slitt med det smerter "under ribbeina" - for meg kjennes det ut som voksesmerter, men mye mer smertefullt. Det har som regel oppstått mens jeg har sittet på sofaen om kvelden. Et par ganger våknet jeg om natten av smerter.

Min lege fant ingenting etter en rekke undersøkelser og vi konkluderte med stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Å herregud! Dette er hva jeg har lett etter.

Siden mandag (nå er det onsdag) har jeg hatt "hold" på venstre side. Som om man løper til man får hold, bare at holdet ikke gir seg. Og det kan stråle litt nedover magen også. Er skikkelig bekymret og aner ikke hva det kan være. Har vanskeligheter med å puste også, for det kjennes som pustemuskelen er hemmet eller noe sånt.

Jeg har nylig vært sykmeldt for stress, så jeg er ganske sikker på at det skyldes stress og angst (jeg spiser ellers veldig sunt). Lurer på om jeg bør dra til legen eller ikke? Vil ikke bli stemplet som hypokonder, men smerten/holden i magen er en reell smerte og jeg er redd det skal være noe alvorlig :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Gjest_Cecilie_*

Hei. Jeg er en jente på 22 år som har fått akkurat det samme som andre forklarer.

Fikk beskjed på legevakten i går at det er betennelse under ribbeinene mine på høyre side. Og at jeg skulle ta paralginforte, voltaren og ibux noen dager og ikke anstrenge meg. Men tror de smertene her kan være mer enn bare en ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Har også hatt sånne stikk med høyst ujevne mellomrom.

Er 41 og har sikkert hatt sånt i 20-25 år og kanskje ikke en gang i året en gang.

Har hatt følelsen av at det er noe som kommer i klem, f.eks. ei stor blodåre som klemmes og utvider seg, men det er kun gjetting naturligvis.

For mitt vedkommende er dette i hjerte-regionen, kanskje bittelitt høyere.

Får et stikk og så kan man ikke trekke pusten for da stikker det brått igjen.

Så forsvinner det like brått som det kom, etter noen sekunder.

Har veldig god lungekapasitet og har alltid hatt det for meg å trekke pusten kraftig i blant (skylle ordentlig ut/inn all luft i lungene liksom). Men dette stikket kommer som fra intet.

Har aldri nevnt det for noen lege. Tøffe gutter går heller aldri til lege om det ikke gjelder livet der og da.... :/

Hei

Dette syntes jeg høres veldig ut som WPW-syndrom.

WPW-syndrom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest ingvild

Hei:)

Har også hatt lignende, men kun engang. Var så vondt at jeg trodde jeg hadde bristet et ribbein (eller flere), selvom det ikke var noen måte det kunne ha skjedd på..:P

Hos meg mente legen (dro faktisk på legevakten, redd det var noe alvorligere) at det var en nerve i klem i ryggen som førte til smerter. Altså, nerve som går "rundt" brystkassen fra ryggraden på en måte.:) Ibux i to dager, og prøve å ikke skrattle og holde meg nogenlunde i ro hjalp.

Merker det kommer smålig tilbake når det er stress, eller jeg har presset meg for hardt i idrett. Ellers hjelper det med trening (selvfølgelig ikke under anfall, men som forebygging.)

For meg var det ikke noe mer enn denne ene gangen det var virkelig vondt, så håper dere som har vondt ofte får funnet ut av det. Men nerver i klem/muskler som er strukket er ikke uvanlig i det området hvertfall, og kan kjennes ut som brukkete ribbein, med vanskelig for å puste, bevege seg, uten å ha vondt. Heldigvis ikke så farlig akkurat det i alle fall, om det nå er det som er problemet..:)

God bedring alle ! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også disse smertene, gallen er fjernet så det var ikke den som stod for de. For min del tar det nattesøvnen min to ganger i mnd, ved eggløsning og ved mens, da er det ikke til å holde ut. Kjenner det ellers også, men trenger ikke være sengeliggende. Hovedsaklig venstre side, men høyre kan "murre" den også. For min del er det litt vanskelig å si om det sitter i ryggen eller magen under ribbeina. Tok CT av hele overkroppen for et år siden og da så alle organene fine ut. Dòg det gjorde gallen også og den var full av stein. Måtte innvendig ultralyd til for å konstantere gallestein helt sikkert på meg.

Uansett "godt" å se at dette er et problem for flere og vi lever sterkt nok til å skrive her så da regner jeg med at det ikke er noe alvorlig i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Annonse

Gjest otrivin

Jeg har det samme og fikk beskjed om at det var fordi jeg pustet med musklene og ikke lungene elns. Løsningen var å puste ned i magen, men er litt vanskelig å puste manuelt hele tiden da... Haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er veldig lenge siden noen har skrevet i den tråden her.

Men jeg har siden jul, ca 9 månder hatt samme plagene, hver eneste dag. Som oftest kveld og etter jeg har spist. Legene fant ut i sommer at jeg har hatt kyssesyken og lungebetennelse. Men fikk pencelin og begge delene er kurert nå men smertene på venstre side under ribbeinet er der fortsatt. Det kommer noen ganger også lengst ned i magen(blindtarmen)? Det er så vondt at jeg ikke orker og trene lengre. Jeg har også diaré eller forstoppelse hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hei! Er veldig lenge siden noen har skrevet i den tråden her.

Men jeg har siden jul, ca 9 månder hatt samme plagene, hver eneste dag. Som oftest kveld og etter jeg har spist. Legene fant ut i sommer at jeg har hatt kyssesyken og lungebetennelse. Men fikk pencelin og begge delene er kurert nå men smertene på venstre side under ribbeinet er der fortsatt. Det kommer noen ganger også lengst ned i magen(blindtarmen)? Det er så vondt at jeg ikke orker og trene lengre. Jeg har også diaré eller forstoppelse hele tiden.

Jeg har lest alt dere har skrevet, og jeg lurer på om noen av dere har tenkt på Dercums sykdom (reumatisme i fettvevet og på skjellettet, rammer både tynne og tykke mennesker), en tillstand som ofte forveksles med lipomer (vonde fettkuler i vevet). Smertene noen av dere beskriver; skjærende, stikkende, plutselige smerter under/ved ribbena, buken og lysken er vanlig ved Dercums sykdom. Det finnes en forening i Sverige, men i Norge er det få leger som vil vedkjenne seg denne lidelsen. Typisk for Dercum er at man føler seg skikkelig mørbanket, og smerten kan flytte seg rundt på kroppen, man får etterhvert problemer med mage og tarm og stive/ømme led, gjerne forsterket under kalde dager, man kan plutselig legge på seg mange kilo og det er vanskelig å gå ned i vekt etter dette. Min fastlege trodde først det var tarmene/magen min, så lurte hun på om det var lipomer. Det var først da jeg gikk til en privat lege at jeg fikk diagnosen Dercum. Håper for deres skyld at ingen av dere har Dercum, for det er helt forferdelig! Men når man går med smerter og ubehag hele tiden er det bedre å ha en diagnose enn å gå og lure på hva som er galt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Annonse

[1] Category widget

Gjest jente 16

Hei

jeg er en aktiv 16 år gammel jente. Etter ett fall der jeg hoppet og landet på ryggen så fikk jeg smerter, jeg oppsøkte fysioterapeut og fikk svar at jeg kanskje hadde bristet et ribbein. Så jeg begynte å trene igjen, etter ca. 2uker fikk jeg plutselig serke smerter. Nå etter 2 måneder kjenner jeg fortsatt litt ubehag og hvis jeg puster dypt så stikker det der.Har også hatt søvnproblemer.

Lurer på hva det er og hva jeg kan gjøre med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Du har kostakondritt, ufarlig og går over av seg selv, varer fra 1uke til en mnd. Det er betente brusk som ligger mellom ribben, har du vært i noe som fysisk aktivitet/ tunge løft den siste tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Henriette

Søk alternativ hjelp! Finn en terapaut som gir bioresonansterapi. Det er utrolig hva ubalanser i dine meredianer kan forårsake av kroppslige plager og det kan faktisk repareres, det er min erfaring. Jeg tar Spirulina og clorella i tillegg. Stor forbedring etter 3 behandlinger over 5 dager! ps: Dette får du ikke høre hos legen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om dette kan være til hjelp for noen av dere men jeg prøver selv om tråden er gammel, sikkert mange som kommer hit via google.

Da jeg danset ballett aktivt lærte jeg en teknikk der man pustet ved å på en måte aktivt bevege ribbebein-området inn og ut i stedet for at mage- og mellomgulvområdet skulle bevege seg. Det ble kalt 'å puste med sidene' og meningen skulle være at man kunne ha bedre spenn i magemusklene, og dermed bedre senter og balanse.

Læreren sa da at jeg måtte være forsiktig så jeg bare gjorde det når jeg danset og at det ikke ble en vane, fordi det ofte førte til smerter. Hun hadde opplevd det selv og sa at det ble vanskelig å puste og at hun fikk muskelsmerter som ved hold bare sterkere og lenger oppe.

Kan det være at noen av dere puster på denne måten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...