Gå til innhold

Det er det ekleste jeg har værrt med på


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg synes det er helt gallskap å ta med datteren med på sånt. Du høres ikke så veldig gammel ut så datteren kan ikke være så gammel heller. Jeg antar hun er et barn og ikke 18..

Så nakenheten kan skade datteren?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Derfor må man passa godt på og ikke la barna bade naken forran menn. En jente på 10 kan like godt være i puberteten også og skal på ingen måte blir sett naken av menn eller gutter. På ei strand så har man vel på truse ihvertall

Ja, for hår og pupper er så fælt og stygt at straks barna får dette, så må de for all del ikke bli sett nakne. Det er slike holdninger som skaper et skamfullt forhold til sin egen kropp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår deg veldig godt at du var ukomfertabel der jeg!! Personlig hadde jeg aldri blitt med på noe sånt:) men nå har du blitt en erfaring rikere, og reiser heller på et vanlig bad neste gang!! Jeg syns heller ikke det hører noen sted hjemme og ta med seg en 10-åring på noe slikt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest

Dersom din datter hadde lyst til å være med, er det ikke nødvendigvis sagt at hun må være med. Du er den som er ansvarlig. Hun er 10 år, hun klarer ikke ta ansvarlige avgjørelser. Jeg synes ikke en 10 åring, gutt eller jente, har noe på en sånn plass å gjøre. Selv om det ikke er noe seksuelt over det. Hvis du synes det er ekkelt å se 60 åringer nakne, hva med din datter? Jeg synes synd på din datter som har blitt utsatt for noe som ikke hadde vært nødvendig, om du hadde tatt ANSVAR!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn deg et vann hehe, det gjør jeg , mannen min og barna :) Etter en lang varm tur på Hallingskarvet er det gøy i å vrenge av seg tøyet og la det tørke litt og hoppe ut i friskt vann::)

LIker og å ta nattlige bad på badeplassen, uten en tråd sammen med mannen min;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest KateW

Første gang jeg var på naturiststrand tenkte jeg at det kanskje ble som å gå i godtebutikk med diabetes. Det er det ikke. På naturiststrand er det derimot slik at man kan få justert sitt eget selvbilde, og se at jaggu har de fleste mennesker skavanker både her og der, og det er også det som gjør dem flotte. Perfekt er kjipt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dreamdrops

Jeg synes du virker skremmende umoden. Tror du virkelig at en nudiststrand har som prinsipp "Heii se på meeg, se hvor deilig jeg er"- opplegg?

Greia er jo at alle skal kunne slappe slik de ble født; både med cellulitter, klumpete mager, strekkmerker, hengepupper og ølmage. Alt hører med!

Tror du at pene mennesker har større rett til å være der fordi de ikke er ekle å se på?

"Ekle" menn oppi åra har like stor rett til å være der som deg! Og det at du ser på andre som ekle fordi de har levd noen år lengre enn deg, synes jeg er ganske forkastelig.

Tror du burde velge en strand hvor folk har på seg bikinier og kjoler til neste gang :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Jeg synes du virker skremmende umoden. Tror du virkelig at en nudiststrand har som prinsipp "Heii se på meeg, se hvor deilig jeg er"- opplegg?

Greia er jo at alle skal kunne slappe slik de ble født; både med cellulitter, klumpete mager, strekkmerker, hengepupper og ølmage. Alt hører med!

Tror du at pene mennesker har større rett til å være der fordi de ikke er ekle å se på?

"Ekle" menn oppi åra har like stor rett til å være der som deg! Og det at du ser på andre som ekle fordi de har levd noen år lengre enn deg, synes jeg er ganske forkastelig.

Tror du burde velge en strand hvor folk har på seg bikinier og kjoler til neste gang :)

De fleste andre har fått med seg at det var et basseng og ikke en strand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Dreamdrops

De fleste andre har fått med seg at det var et basseng og ikke en strand.

Beklager, jeg leste mesteparten av tråden, men åpenbart ikke hele.

Var forsåvidt egentlig ikke noe vits av deg å kommentere noe som ikke hadde noe relevans for innlegget mitt. Om jeg hadde skrevet "basseng" i stedet for de gangene jeg hadde skrevet strand, hadde det ikke utgjort noen særlig stor forskjell.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det innendørs naturistbassenger i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Dersom din datter hadde lyst til å være med, er det ikke nødvendigvis sagt at hun må være med. Du er den som er ansvarlig. Hun er 10 år, hun klarer ikke ta ansvarlige avgjørelser. Jeg synes ikke en 10 åring, gutt eller jente, har noe på en sånn plass å gjøre. Selv om det ikke er noe seksuelt over det. Hvis du synes det er ekkelt å se 60 åringer nakne, hva med din datter? Jeg synes synd på din datter som har blitt utsatt for noe som ikke hadde vært nødvendig, om du hadde tatt ANSVAR!

Ja, skal vi ikke bare kalle henne overgrepsoffer med det samme, så har hun fått den offerrollen hun "fortjener"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tancos

Du bør ikke ha speil hjemme når du blir 50-60år. Du får deg et sjokk. Jeg vet ikke hvem som er ekkel jeg, du som glor å baksnakker andre for kroppen sin eller naturistmennene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke så rart at datteren din ikke vil tilbake igjen, 10-åringer er ofte prepubertale og begynner å synes ting er flaut.

Men jeg skjønner ikke hva du gjør i et naturistbasseng hvis du synes nakne kropper er ekle og at det er ekkelt å bade med nakne menn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tenker på, er at TS kanskje har misoppfattet den påståtte "glaningen" til disse eldre mennene. Kanskje reagerte de på at hun hadde med seg et barn dit? (Som i at de mente det ikke passer seg)

Kanskje så de på TS og hennes venninne - som utfra det jeg leser mellom linjene til TS har "perfekte" kropper som de egentlig håpet på å få vist frem til sexy yngre menn med minst like "perfekte" kropper - og så følte disse eldre mennene seg litt... ukomfortable? Kanskje er de vant til å få være der i fred, med sine ikke så perfekte kropper - og så plutselig vandrer det inn 2 stramme kvinner i 20-årene, med en 10-åring på slep?

Jeg kan ikke noe for det, men i mine øyne er det TS og hennes følge som antakelig var malplassert i denne badehallen, ikke de eldre mennene.

(Jeg ante forøvrig ikke at det fantes innendørs naturistbad her i landet, så det forbauser meg at TS og venninnen hennes i det hele tatt visste om dette stedet)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Jeg ante forøvrig ikke at det fantes innendørs naturistbad her i landet, så det forbauser meg at TS og venninnen hennes i det hele tatt visste om dette stedet)

Det er faste nakendager på noen av badene i Oslo. Jeg har aldri vært på det, men jeg har hørt om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Trådstarter har oppført seg merkelig, holdt seg i en krok for seg selv, sett på de andre badende og synes de var ekle.

I den grad de andre badende stirret tilbake, må det ha vært fordi de reagerte på oppførselen til trådstarter og hennes følge, ikke nakenheten.

Er det noe naturister er vant til, er det nakne kropper i alle aldre og fasonger.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Naturist

Jeg kom over denne og følte at jeg måtte kommentere denne. Jeg er en mann på over 40 som har vært naturist hele mitt liv. Jeg er både oppvokst i en naturistfamilie og har nå min egne lille naturistfamilie.

TS, jeg er ikke særlig overrasket over hverken din eller din datters reaksjon og synes du får vel mye pepper her.

Vårt forhold til nakenhet er i stor grad avhengig av vane. Når folk flest ser nakne mennesker så er det enten fotomodeller i filmer, blader på plakater o.s.v. eller så er det i en seksuell sammenheng. Når man har denne kulturelle balasten er det ikke rart at man første gangen reagerer slik som du gjør. Uansett innstilling man forsøker å ha vil fotomodellreferansen og potensiell sexpartner referansen ligge i bakhodet. Når man da møter en hele masse folk som ikke passer i forhold til det så får man lett en negativ reaksjon. Til sammenligning så er det ikke slik i vår kultur at øyekontakt automatisk tolkes som seksuell tilnærming slik det er i enkelte andre i kulturer. I Norge kan ei jente på 20 kan møte blikket til en fremmed mann på 60 under en vanlig samtale uten å føle noe ubehagelig ved det. I noen andre kulturer vil jenta føle det sterkt ubehagelig og nesten som et lite overgrep.

Som sagt har jeg vokst opp i naturistmiljøer. Som ungdom hadde jeg ikke noe problem med å møte nakne eldre kvinner nettopp fordi jeg ikke opplevde det som seksuelt. Derimot var det et problem for meg å starte på dansekurs som student og danse med 10 år eldre kvinner nok fordi jeg hadde en baktanke om sjekking. Når jeg etterhvert aksepterte at vi i utgangspunktet var der for å lære tango så ble det helt greit å danse med 30år eldre damer.

Jeg synes det er urimelig at du blir kritisert for ikke å ha snudd med en gang. Det er svært mange ting vi gjør og som oppleves som ubehagelig med en gang og som vi etter å ha prøvd litt til finner ut at faktisk fungerer. Jeg har som hovedregel at jeg prøver tre ganger før jeg bestemmer meg.

Det er et flertall menn men du har nok vært litt ekstra uheldig med kjønnsfordelingen. I snitt vil jeg tro at det er mellom 1/4 og 1/3 kvinner på innebading. Årsaken til at det er færre kvinner er nok at det ligger dypt i kvinners oppdragelse at de må være "anstendige" og at nakenhet for mange fortsatt oppfattes som en del av denne anstendigheten. Også for noen tiår siden hvor man på mange offentlige bad hadde egne dager for menn og for kvinner (og hvor alle gikk nakne) så var det færre besøkende på kvinnedagene enn på dagene for menn.

Min opplevelse er at det er tryggere for barn på naturistbad enn på noen andre bad. Man er en liten "sekt" og man er svært opptatt av å ta vare på nye og at de skal trives. Man har bedre kontroll med hvem som kommer dit. Men er også veldig opptatt av at det ikke skal skje noe upassende da det vil kunne være svært belastende for hele miljøet. Kommer det noe barn, unge kvinner eller andre "utsatte" så er det dermed flere som passer på enn på andre steder. Menn er også flinkere til å gi hverandre tilbakemeldinger hvis noen opptrer på en måte som kan oppfattes ubehagelig. (Jeg må bare innrømme at jeg selv dessverre er mer på vakt og ansvarlig når jeg er på naturistbad enn på offentlige bad.).

For barn som vokser opp med den almennkulturen vi har i Norge og som samtidig er i begynnelsen av puberteten vil det selvfølgelig oppleves som et sjokk. Selv for mange naturistbarn kan det være vanskelig nok med de holdningene de møter rundt seg. Ofte er det lavere terskel og lettere for barn å møte naturismen ute på en strand. Ulempen med strender er at det er dårligere kontroll der spesielt på offentlige fristrender. Jo lettere det er for barn og kvinner å stikke innom jo lettere er det dessverre også for uønskede individer å komme innom.

Jeg tror nok at opplevelsen av å bli beglodd nok i stor grad er subjektiv. Selvfølgelig hvis du er ny og kvinne så vil man nok være litt ekstra nysgjerrig på deg. Men samtidig sitter det i ryggmargen til alle naturister at de ønsker at nye skal trives og at man må være spesielt oppmerksom på at kvinner og barn skal trives. Manlige naturister vet svært godt at barn og spesielt kvinner kan oppleve det ubehegelig og skremmende å bli glant på når de har gjort noe som er så på tvers av dagens kultur som å kle av seg sammen med fremmende menn, De fleste mannlige naturister vil nok derfor være spesielt innstilt på å ikke glane på deg. Hvis du hadde kommentert at det var en mann som glante spesielt mye så ville jeg trodd på deg - kanskje en ny mann som ikke hadde lært seg de uskrevne reglene. Men når du sier at det er mange så tror jeg heller at det ligger hos deg.

Siden du trives med å bade naken så synes jeg du skal forsøke litt til. Snakk gjerne med noen av de erfarne der om det er noen bad eller dager hvor det er flere kvinner. Når det gjelder din datter så tror jeg den rådende kulturelle moten er for tøff å jobbe mot og at du skal akseptere at hun ikke vil være med. Hvis hun alikevel vil være med en annen gang vil jeg anbefale å heller besøke en naturistcampingplass om sommeren. Der er det forholdvis trygt og vanligvis flere barn. Spesielt hvis du besøker naturistcampingplasser i Nederland eller Frankrike så vil hun møte mange jevnaldrende som vil opptre som om nakenhet er naturlig og det vil gjøre det lettere for din datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nudisme er ekshibisjonisme og noe tull. Å sole seg naken eller toppløs er en ting, men når man skal sprade rundt og gjøre alt mulig annet naken bare for å være naken går det for langt. Slutt med det og oppfør dere normalt.

Nakenhet er forøvrig heller ikke naturlig, i hvert fall ikke om du er menneske. Det er ekstremt lenge siden mennesket utviklet seg forbi det stadiet og så fordelen med verktøy, husly og klær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...