Gå til innhold

Rar kroppsfasong på katten min, noen sier at hun er fet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en vakker, svart kattedame. Hun kom til meg når hun var ca. 5 måneder. Og hadde da en tydelig mage, og korte bein. Det har hun fremdeles (hun er 3 år nå). Hun er kjempevakker for meg: Lite hode/ansikt, vakker halvlang pels, lysende grønne øyne - men altså veldig korte bein. Derfor ser hun fetere ut enn nabokattene. Dyrlegen sier at hun er en frisk, flott og tillitsfull katt. Og han sier at jeg forer henne riktig.

Men jeg får "pes" av folk som sier at jeg må slanke katten. Hun er ikke fet, men bena er mye kortere enn normalt!

Andre med katter som ikke er perfekt og elegant utstyrt fra naturens side?



Anonymous poster hash: 1db32...637
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en vakker, svart kattedame. Hun kom til meg når hun var ca. 5 måneder. Og hadde da en tydelig mage, og korte bein. Det har hun fremdeles (hun er 3 år nå). Hun er kjempevakker for meg: Lite hode/ansikt, vakker halvlang pels, lysende grønne øyne - men altså veldig korte bein. Derfor ser hun fetere ut enn nabokattene. Dyrlegen sier at hun er en frisk, flott og tillitsfull katt. Og han sier at jeg forer henne riktig. Men jeg får "pes" av folk som sier at jeg må slanke katten. Hun er ikke fet, men bena er mye kortere enn normalt! Andre med katter som ikke er perfekt og elegant utstyrt fra naturens side? Anonymous poster hash: 1db32...637

Kan du ikke legge ut ett bilde av henne da :)

Jeg hadde en ilder som ikke var spesielt heldig med kroppen han fikk utdelt stakkars.

Han var beinete, kantene og skakk i ryggen, og liten av vekst.

Men fortsatt utrolig herlig og i mine øyne vakker :)

Så det ikke så godt da jeg kun hadde han, men så fikk jeg en til som var rundt, myk i formene og en stor flott kar.

Var flere som komenterte at han så så rar ut i forhold til den andre.

Men han smeltet folk med personligheten sin ♡

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min har også korte ben og skikkelig bollefasong, men han kan ikke bli salere, det er bare sånn han er formet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis katten ser normal ut ellers, men har svært korte bein, så kan det være en Munchkin.

Munchkins er ikke opprinnelig en rase, men et genetisk avvik som oppstår i alle typer katteraser. Det er egentlig en tilfeldig mutasjon, men munchkingenet er dominant, slik at om en munchkin parrer seg med en katt med vanlig beinlengde, er sjansen for å få munchkinkattunger ganske stor, så det har blitt en slags rase gjennom selektiv parring.

Bilder

Munchkins er generelt sett friske og selv om den korte beinlengden kan gjøre at det blir litt vanskeligere for dem å hoppe opp i høyden, virker det ikke som de sliter med å løpe, hoppe og sprette som andre katter med normal beinlengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis katten ser normal ut ellers, men har svært korte bein, så kan det være en Munchkin.

Munchkins er ikke opprinnelig en rase, men et genetisk avvik som oppstår i alle typer katteraser. Det er egentlig en tilfeldig mutasjon, men munchkingenet er dominant, slik at om en munchkin parrer seg med en katt med vanlig beinlengde, er sjansen for å få munchkinkattunger ganske stor, så det har blitt en slags rase gjennom selektiv parring.

Bilder

Munchkins er generelt sett friske og selv om den korte beinlengden kan gjøre at det blir litt vanskeligere for dem å hoppe opp i høyden, virker det ikke som de sliter med å løpe, hoppe og sprette som andre katter med normal beinlengde.

Ikke nødvendighvis sant, har vært borti munchkins og bambinoer som kan hoppe like høyt som andre katter. Det er utrolig fasinerende å se på :laugh: Men nå skal det sies at de blir litt mer klumsete i noen settinger da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Næmmen så søte:-)

Neste gang noen kaller katten din tykk kan du jo si " det er du òg"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode svar! Og herlige bilder av munchkins :hjerter_rundt:

Men pusen min er nok ikke en munchkin. Hun er vel mer en blanding av munchkin og vanlig katt, rent utseendemessig. Korte bein, men ikke fullt så korte som munchkin. Men bare ca. 50% av lengden på bena til nabokatten (som har helt vanlig kattekropp). Hun har også litt "inntilbens"(heter det det?) bakben.

Uansett, jeg synes pusen min er supervakker. Men må innrømme at jeg flirer litt når hun "vralter" avgårde sammen med sin høyst elegante nabokattevenn....



Anonymous poster hash: 1db32...637
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun bryr seg garantert ikke, og er fornøyd med seg selv!!

Vær bare glad hun er frisk og fin, og gi blaffen i hva naboer eller andre sier! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ah, hun er bare litt kort i beina, og tildels kalvbeint bak?
Da skal du ikke høre på de kjipe folka som maser om å slanke henne. Si at pus er helt frisk og veier akkurat passe, bare ikke av perfekt utseende og at du og pus er fornøyd sånn som hun er.

Ja til søte puser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Det er like stor variasjon i kroppsbygning blant katter som blant oss to-bente.

Min funksjonshemmede hjertevenn har en solid romersk neseprofil og er bredskuldret med kraftig nakke og en solid hale som er tykkest inne ved halefestet og smalner av utover mot spissen.

Bena er en antydning hjulbent foran og kalvbent bak.

- han har lett for å legge på seg og har to-lags pels.

Min sorte Gentleman er støpt i en helt annen form. Nesen hans har antydning til litt 'oppstoppernese', ansiktet er smalt, kroppen er som en gepard i motsetning til 'løven' som ble først beskrevet.

Han er smalskuldret, langbent og har en lang 'pipestilk' av en hale med samme tykkelse (eller mangel på tykkelse_= fra rot til tupp. Bena hans er 'rette' kun med tilløp til hjulbent foran og kalvbent bak.

Pelsen hans er tynn, nesten uten underull.

Frøken Fryd er av samme 'fabrikat' som min funksjonshemme skatt

Så lenge vetrinæren er fornøyd med din (s)katts vekt så blås en lang tubamasj i hva andre mener seg berettiget til å meddele at de mener.

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk skal nå blande seg opp i alt mulig.. :roll: Jeg sier som de andre her: Så lenge pus er frisk og rask, så gi blaffen i hva de måtte mene. Jeg har ei selv som har "kraftig kroppsbygning" eller er "formfullendt" (alt etter humøret vårt ;) ), som jeg har fått høre bør slankes. Faktum er at veterinæren sier hun har en helt ideell kroppsvekt etter størrelsen. Men hun har veldig tykk pels (semilanghåret), og er.. ja.. litt stor rett og slett. I tillegg har hun litt hengemage etter kastrasjonen slik mange katter får. Hun er definitivt ikke overvektig. Jeg har da sett henne komme inn søkkvåt.. Det beinrangelet! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...