Gå til innhold

Syk katt


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Da katta mi kom hjem i kveld virka den bittelitt vinglete, men så gikk den til matfatet og spiste, og oppførte seg normalt da han gikk derfra. Senere på kvelden skulle han ligge helt inntil meg, men uten å male og han hadde store oppsperrede øyne. Merka etter hvert at han også kosa mindre med den ene poten (han stamper vanligvis skikkelig med begge). Da han hoppa ned fra sofaen var det tydelig at han ikke klarte å gå noe særlig på den ene fremlabben og han sto og vaska den veldig lenge.

Den siste timen har han vært ganske slapp, vil bare ligge og har enten nesten helt svarte øyne, eller mer hvitt en normalt visende. Han skjelver innimellom og puster tidvis tungt. Jeg får ta på poten og kjenner ikke umiddelbart noe feil..

Veldig "shot in the dark" det her, men om noen har erfaringer å dele tar jeg dem gjerne i mot.

Skal ta han med til veterinær med en gang veterinæren åpner i morgen, men er redd det blir en lang våkennatt før den tid. Trenger noen trøstende ord :(



Anonymous poster hash: 04daa...32d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veterinæren ble ikke så klok på hva som feilet katten, men katten fikk smertestillende og beskjed om å holde seg i ro ;) Mulig en forstuing/overtråkk ettersom dyrlegen ikke fant ut noe annet. Han tenkte først bitt, men vi finner ikke noen merker på han.

Han er i mye bedre form i dag, men halter enda litt.



Anonymous poster hash: 04daa...32d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag oppfører han seg som normalt, men halter en del igjen.. Verre enn i går. Han reagerer ikke noe særlig når jeg tar på poten (annet enn at han er generelt kilen og lite villig til å bli håndtert). Må vel bare se det an og håpe det går over når veterinæren ikke fant ut hva det var :/



Anonymous poster hash: 04daa...32d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har vasket seg mye på poten han haltet med, og nå ser jeg at han har et lite sår på foten. Har ikke kunne sett dette tidligere, men ser det nå ettersom en del hår rundt såret har forsvunnet, hårene alltid er våte fordi han vasker seg mye og det blør litt.

Jeg er ganske ny med katt, og regner med at dette også er noe jeg bare må se an litt. Synes bare det er litt rart at det er først nå jeg ser blod, når dette startet på mandag. Kanskje han har klort og klødd seg til blods? Skal bort og kjøpe klorhexidin og se om jeg får lov til å rense såret litt. Hvor lenge skal man egentlig vente før man gjør noe mer med slike sår?

Han virker for øvrig frisk og rask ellers, men litt på alerten og slapper ikke heeelt av enda. Kjenner jeg er veldig nervøs og overbeskyttende, redd for å gjøre noe feil.. :vetikke: har fulgt rådet om å gi han ekstra god mat og mye kos, han får viljen sin når jeg synes synd på han :)



Anonymous poster hash: 04daa...32d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vanlig at man først ser blod/sår etter noen dager. Pelsen skjuler det frem til det.

Kjenn på ørene - varme ører betyr feber og infeksjon, og da bør dere til dyrlegen.

Utover det er det viktig at du renser godt, klorhexidin uten sprit er det beste. (hindre at pus slikker i seg sprit). Og hindre at pus vasker/klorer, det gjør det bare værre. Har du krage? Eventuelt kan du forsøke med en bandasje dersom du har gassbind eller noe liggende, dersom det er høyere oppe på poten. Men normalt får katten dette av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig at man først ser blod/sår etter noen dager. Pelsen skjuler det frem til det.

Kjenn på ørene - varme ører betyr feber og infeksjon, og da bør dere til dyrlegen.

Utover det er det viktig at du renser godt, klorhexidin uten sprit er det beste. (hindre at pus slikker i seg sprit). Og hindre at pus vasker/klorer, det gjør det bare værre. Har du krage? Eventuelt kan du forsøke med en bandasje dersom du har gassbind eller noe liggende, dersom det er høyere oppe på poten. Men normalt får katten dette av.

Vet ikke om det er med alkohol den jeg har..Det står i pakningsvedlegget at man må ringe giftsentralen om man får i seg stoffet. Og nå ble jeg redd for å bruke det siden katten hele tiden skal vaske seg. Hvordan bandasjerer man egentlig en pote uten å bli klort i stykker og pus får den av? :P

Anonymous poster hash: 04daa...32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er med alkohol den jeg har..Det står i pakningsvedlegget at man må ringe giftsentralen om man får i seg stoffet. Og nå ble jeg redd for å bruke det siden katten hele tiden skal vaske seg. Hvordan bandasjerer man egentlig en pote uten å bli klort i stykker og pus får den av? :P

Anonymous poster hash: 04daa...32d

Hvis såret er helt nede på poten vil den ikke finne seg i å bli bandasjert. Om det er litt lengre opp på labben kan det fungere, men pus vil sannsynligvis forsøke å vaske det bort.

Du tar gassbind og surrer rundt poten, og fester med plastertape. Ikke noe tape rett på pelsen, og ikke for stramt.

Det skal stå i innholdsfortegnelsen om det er alkohol i den eller ikke. Ingredienser som slutter på "ol", mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ikke noe som slutter på "ol" nei. Prøvde å ha på klorhexidin etter beste evne nå, men nå snart det var gjort løp han under sofaen og gjemte seg. Så jeg får ikke passet på han og hadde ikke sjans til å bandasjere han :/

Håper dette hjelper mot kløen hans og at han ikke vasker så mye.. Bekymra for stakkars pus, angrer på at jeg prøvde å rense såret nå



Anonymous poster hash: 04daa...32d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slikking og vasking går ofte over av seg selv etter noen dager. God bedring til pus :)



Anonymous poster hash: 4dfa5...d8d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...