Gå til innhold

Kontroll over bredbåndet i huset!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne ha mer kontroll over bredbåndet. Har en sønn som må holdes litt i ørene.

Fordi han spiller mye er han på ledning. Det skal han få lov til og det har jeg lovt han. Problemet er at som unge gutter flest er det ikke alltid han hører på voksne folk! Derfor vil jeg stenge av bredbåndet til hans rom inntil han har gjort som vi sier.

Da lurer jeg på. Kan jeg stenge hans leding av fra routeren? Altså bare slå av og på igjen senere når han har blitt snill :D Kan selvfølgelig nappe ut ledningen, men det er litt tungvindt å komme til og kjedelig hvis jeg må gjøre det ofte.

Et annet spørsmål. Det hender vi ser Netflix. Samtidig laster han ned masse greier og bruker masse båndbredde. Kan jeg også senke hastigheten til hans kabel?

Tips mottas med takk :)



Anonymous poster hash: ef7ec...6ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du oppgir modellnavnet på routeren er det lettere å hjelpe. Å stenge han helt ute burde gå greit, men å kontrollere båndbredden er mer usikkert. Mer sannsynlig at du kan nedprioritere trafikk til hans maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår hva du vil nå, men kan du ikke bare bytte passord på routeren? Og gi ham det nye når han "er blitt snill" ?



Anonymous poster hash: 61ca8...557
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modem?

Du kan enkelt stenge for hans ethernet-tilgang. Du kan ikke kontrollere båndbredden, men du kan senke prioriteten til hans kabel.



Anonymous poster hash: b49ac...8de
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår hva du vil nå, men kan du ikke bare bytte passord på routeren? Og gi ham det nye når han "er blitt snill" ?

Anonymous poster hash: 61ca8...557

Hun skriver han bruker kabel

Anonymous poster hash: b49ac...8de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D-link heter den. Kan ikke finne noe mer på den.



Anonymous poster hash: ef7ec...6ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

D-link heter den. Kan ikke finne noe mer på den.

Anonymous poster hash: ef7ec...6ab

Se under/siden, det skal være en merkelapp med mer info.

Endret av -Leon-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg misforstår hva du vil nå, men kan du ikke bare bytte passord på routeren? Og gi ham det nye når han "er blitt snill" ?

Anonymous poster hash: 61ca8...557

Jo, har tenkt på det, men jeg har så mye annet som er koblet til nettet så det blir stress å gå rundt og stille inn alle dingsene :P

Anonymous poster hash: ef7ec...6ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyfaen, dette er ondskap fra din side TS....



Anonymous poster hash: 7b703...b54
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å snakke med ham om det først? Forklare at om han skal laste ned store filer må han gjøre det utenom den "prime-time"-tiden dere andre også bruker nettet (til Netflix osv)? Men..er det så mye at Netflix hakker? For om ikke så ser jeg ikke helt poenget med at han skal få dårligere linje enn dere.. det er jo ikke sånn at det går tomt for internett :)

Hvor gammel er sønnen? Om problemet er spilling om natten så kunne dere kanskje stengt hans linje etter 01 eller noe, hvis han er ung og skal på skolen. Men ville forsøkt å prate om det først og blitt enige om en ordning. Kjæresten min fikk ikke lov å ha nett som 16åring så han skaffet egen linje til sitt rom som han betalte selv... :P



Anonymous poster hash: f95cc...baa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke ondskap nei. Han er 21 år og løfter ikke en finger. Jeg betale alt og gjør alt. Dette er kanskje den eneste måten å kommunisere med han på tror jeg.

Du som mener jeg er ond syns kanskje det er greit at han spiller hele sin våkne tid mens jeg vasker tøyet hans?

Nå skal han vaske selv og jeg vil slå av nettet så han skal få tid til det rett og slett.



Anonymous poster hash: ef7ec...6ab
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere andre som vil hjelpe. Der står det DIR-655 og en masse tall på en strekkode.



Anonymous poster hash: ef7ec...6ab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere andre som vil hjelpe. Der står det DIR-655 og en masse tall på en strekkode.

Anonymous poster hash: ef7ec...6ab

Ser ut som den ruteren støtter sk. " Traffic shaping" noe som er bra. Men det ser ikke ut til at den støtter dette på spesifikke MAC adresser (dvs at den kan sette et tak på nettverkstrafikken til/fra en bestemt pc).

Egentlig er ikke dette noen ideel løsning isolert sett, spesielt ikke for noen såpass gammal som han. Han kommer bare til å lære seg å koble ut denne sperren, og kanskje tilogmed stenge deg ute fra nettet. :Hehe:

Jeg hadde snakket med ham om at nettverkstrafikken hans kvæler netflix, og så investert i en bedre ruter der båndbredden kan fordeles bedre. Men jeg hadde ikke hatt som noe mål å bruke det som noen form for straff eller oppdragelse. Han er 21. Da er det litt seint. Behandle ham heller som en likemann som bør kunne dele båndbredden litt mer solidarisk. Det er på det siste punktet her at man kan bruke teknologi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kjenner ikke til innstillingene på den ruteren, men på gode rutere er det ofte "foreldrekontroll" eller "QOS". Her kan du sette hva som skal ha prioritet og også begrense tilgang basert på MAC-adressen hans. Dvs at spill og streaming av film kan få høy prioritet, samtidig som nedlastning fra hans MAC får lavest prioritet. I tillegg finnes det i mange rutere mulighet for å nekte tilgang til internet etter et klokkeslett du velger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil gjerne ha mer kontroll over bredbåndet. Har en sønn som må holdes litt i ørene.

Fordi han spiller mye er han på ledning. Det skal han få lov til og det har jeg lovt han. Problemet er at som unge gutter flest er det ikke alltid han hører på voksne folk! Derfor vil jeg stenge av bredbåndet til hans rom inntil han har gjort som vi sier.

Da lurer jeg på. Kan jeg stenge hans leding av fra routeren? Altså bare slå av og på igjen senere når han har blitt snill :D Kan selvfølgelig nappe ut ledningen, men det er litt tungvindt å komme til og kjedelig hvis jeg må gjøre det ofte.

Et annet spørsmål. Det hender vi ser Netflix. Samtidig laster han ned masse greier og bruker masse båndbredde. Kan jeg også senke hastigheten til hans kabel?

Tips mottas med takk :)

Anonymous poster hash: ef7ec...6ab

Det du har tenkt å gjøre, gjør du helt rett i!!

Og den ruteren jeg kommer på i farten, hvor du kan styre når poden får lov til å være på nett, heter ASUS. Der legger du inn mac-adressen til pc'n som skal kuttes ut på et gitt tidspunkt på kvelden, eller tidligere på kvelden. Kan sette den opp slik at den kutter ut pc'n fra internett som du vil.

Jeg veit det blir gjort av flere, og jeg er helt enig med de, og deg i den avgjørelsen :)

Det er da en forutsetning at han ikke får tak i påloggingsinfo til ruteren også, de er jo ganske smarte serr'u :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår at du ringer de du kjøper bredbånd fra, de vet hvilket modem du har og kan kanskje til og med hjelpe deg å ordne det. Jeg fikk mye hjelp fra nextgentel når jeg hadde et lignende problem..

Og det var veldig effektivt å kunne begrense nett-tilgang! Lykke til :)

Anonymous poster hash: 30505...a0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...