Gå til innhold

The secret - Tenk deg lykkelig! Bullshit?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Citronella

Jeg har ingen kjennskap til akkurat denne boken, men det kommer stadig mer forskning på psykosomatisk sykdom og subjektive helseplager. Egentlig veldig interessant, og det er klart at kropp og sinn henger sammen. Så jeg vil nok utfra det si at man kan tenke seg friskere i alle fall, og dermed kanskje også lykkeligere?

Kropp og sinn henger sammen. Vi er holistiske. Og psykiske plager kan gi seg utslag i bl.a muskelsmerter og mageproblemer. Samt lammelser. Jeg har sett det med mine egne øyne i min profesjon. Dette er anerkjent vitenskap.

Men å tro at tanken kan gjøre deg frisk! Herlighet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Badabing

Kropp og sinn henger sammen. Vi er holistiske. Og psykiske plager kan gi seg utslag i bl.a muskelsmerter og mageproblemer. Samt lammelser. Jeg har sett det med mine egne øyne i min profesjon. Dette er anerkjent vitenskap.

Men å tro at tanken kan gjøre deg frisk! Herlighet.

Det kommer jo an på hva slags sykdom det er snakk om selvfølgelig, jeg tenker altså ikke på kreft eller MS, men psykosomatisk sykdom. Vet som sagt ikke hva denne boken påstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Det kommer jo an på hva slags sykdom det er snakk om selvfølgelig, jeg tenker altså ikke på kreft eller MS, men psykosomatisk sykdom. Vet som sagt ikke hva denne boken påstår.

Jeg tror vi er på samme spor. Psykosomatisk sykdom. Det er lidelser som kan behandles i samarbeid med lege og psykolog/kognitiv terapi. Og om noen blir friske av mer alternative behandliger, så hvorfor ikke? Men uansett; psykosomatiske lidelser er et spennende felt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Jeg tror vi er på samme spor. Psykosomatisk sykdom. Det er lidelser som kan behandles i samarbeid med lege og psykolog/kognitiv terapi. Og om noen blir friske av mer alternative behandliger, så hvorfor ikke? Men uansett; psykosomatiske lidelser er et spennende felt.

Ja, da er vi enige. :) Jeg er en skeptiker selv, men jeg har også blitt mer skeptisk til å avfeie den subjektive opplevelsen mennesker har av å være syke og som faktisk gjør dem syke og sykmeldte.

Et av problemene har jo vært at legestanden ikke har tatt denne pasientgruppen på alvor, og at de derfor ender opp med å søke etter andre behandlingsformer. Det er et dilemma, spesielt om det ligger økonomisk vinning i det for alternativbehandlerne (som det jo ofte gjør).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Ja, da er vi enige. :) Jeg er en skeptiker selv, men jeg har også blitt mer skeptisk til å avfeie den subjektive opplevelsen mennesker har av å være syke og som faktisk gjør dem syke og sykmeldte.

Et av problemene har jo vært at legestanden ikke har tatt denne pasientgruppen på alvor, og at de derfor ender opp med å søke etter andre behandlingsformer. Det er et dilemma, spesielt om det ligger økonomisk vinning i det for alternativbehandlerne (som det jo ofte gjør).

Man skal ta alle pasienter på alvor, men jeg er enig med deg; det har ikke alltid vært slik og er vel heller ikke slik. Det er en stund siden jeg var i klinisk virksomhet, men det holistiske menneskebilde er viktig i min forskning. Det er bl.a spennende dette med ME. Og for ikke å glemme fibromyalgi som var en hyppig diagnose for noen år siden. Jeg skal ikke begi meg inn på noen lengre analyser av disse to diagnosene. Jeg bare nevner de som spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest SummerJudith

Noen slike bøker funker. Det er jeg et levende bevis på. Jeg kjøpte "Fire leveregler" av Miguel Ruiz i sommerferien. Dagen før førsteskoledag var jeg livredd og skalv og tenkte jeg aldri kom til å klare å møte opp. Da jeg la meg gråt jeg ganske mye. Så kom jeg på at jeg hadde en bok om selvhjelp, og begynte å lese den midt på natta.

Boka leste jeg ut på 1 time siden den var så lettlest og liten. Jeg smilte etterpå. Og gjett hva.. Jeg kom meg på skolen. Og går der ennå. Vel, det hjelper!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Man skal ta alle pasienter på alvor, men jeg er enig med deg; det har ikke alltid vært slik og er vel heller ikke slik. Det er en stund siden jeg var i klinisk virksomhet, men det holistiske menneskebilde er viktig i min forskning. Det er bl.a spennende dette med ME. Og for ikke å glemme fibromyalgi som var en hyppig diagnose for noen år siden. Jeg skal ikke begi meg inn på noen lengre analyser av disse to diagnosene. Jeg bare nevner de som spennende.

Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hva du forsker på! Høres ut som det er noe jeg kunne ha likt å lese. :) (Har sittet og lest en del om moderne helsebekymringer, subjective well-being, subjektive helseplager m.m. i det siste, og synes det er utrolig spennende!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Noen slike bøker funker. Det er jeg et levende bevis på. Jeg kjøpte "Fire leveregler" av Miguel Ruiz i sommerferien. Dagen før førsteskoledag var jeg livredd og skalv og tenkte jeg aldri kom til å klare å møte opp. Da jeg la meg gråt jeg ganske mye. Så kom jeg på at jeg hadde en bok om selvhjelp, og begynte å lese den midt på natta.

Boka leste jeg ut på 1 time siden den var så lettlest og liten. Jeg smilte etterpå. Og gjett hva.. Jeg kom meg på skolen. Og går der ennå. Vel, det hjelper!

:-)

Og det er jeg veldig glad for. At det fungerte for akkurat deg. Jeg er cyber-glad i deg. :)

Og den boken du leste var nok mer selvhjelp enn New Age. Men den funket. Akkurat som alternativ medisin og metoder kan funke. Og om resultat er bra, så er ikke veien dit så viktig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SummerJudith

Og det er jeg veldig glad for. At det fungerte for akkurat deg. Jeg er cyber-glad i deg. :)

Og den boken du leste var nok mer selvhjelp enn New Age. Men den funket. Akkurat som alternativ medisin og metoder kan funke. Og om resultat er bra, så er ikke veien dit så viktig. :)

Åhh, koslig å høre! Du er så god :)

Den funget ufattelig bra! Leser den når jeg trenger ispirasjon. Har reddet livet mitt på flere måter. En bok har det, helst sant ;)

Anbefaler alle å lese den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hva du forsker på! Høres ut som det er noe jeg kunne ha likt å lese. :) (Har sittet og lest en del om moderne helsebekymringer, subjective well-being, subjektive helseplager m.m. i det siste, og synes det er utrolig spennende!)

Aha! Men jeg vil nok være mest mulig anonym her inne. Men tema du skisserer er noe av det jeg forsker på. Og det blir mye MeSh-terms søk nattestid... Men en gang nerd, alltid nerd. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Aha! Men jeg vil nok være mest mulig anonym her inne. Men tema du skisserer er noe av det jeg forsker på. Og det blir mye MeSh-terms søk nattestid... Men en gang nerd, alltid nerd. :)

Morsomt at jeg da antagelig har sittet og lest noe av deg allerede uten å vite hvem du er. ;) Skriver om noe relatert til SWB, men på masternivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Citronella

Morsomt at jeg da antagelig har sittet og lest noe av deg allerede uten å vite hvem du er. ;) Skriver om noe relatert til SWB, men på masternivå.

Spennende! Og jeg er veldig glad for at flere forsker på SWB and so on. Det er altfor lite fokus på akkurat dette, men det er helt klart at det er en av våre største helseutfordringer. Nå ble jeg så oppglødd at min norsk også bare ruller av gårde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og jeg har heller ikke sagt at positivitet er negativt. Jeg er kritisk til humbug og New Age. Og jeg er som regel ikke sur heller. Men det er sunt å anerkjenne alle følelser, og om jeg er sur så er jeg sur. Og av og til er det befriende å være negativ og misantrop. Jeg er generelt skeptisk til mennesker som alltid er glade og positive.

Hehe ja folk som er blid og glad HELE tida, tror jeg det er noe fundamentalt galt med. Tror de må være lettere tilbakestående... :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GlutenBlaster

Enig. Har flere venninner som har uflaks på uflaks. Hele tiden! Det er ikke tilfeldig. Er man negativ, så vil man alltid tiltrekke seg det verste ubevisst. Hvem har ikke opplevd på bussen f.eks. Tenker man "Å, gjett om den personen kommer til å sette seg ved siden av meg" Så gjør h*n nettopp det. Man fokuserer så mye på det negative slik at man ikke tenker på noe annet og det vil også gi signaler. Tenker man positivt så vil man også få det positive i mange tilfeller.

Anonymous poster hash: 89806...cc0

Nei. Det som skjer, er at når du sitter og tenker på "håper ikke han setter seg ned ved siden av meg" så husker du den ene gangen det faktisk skjedde og ikke de 38 gangene det ikke gjorde det, og vips så har man kontroll over livet sitt med tankens kraft. Bare tull. Derimot er det ingen tvil om at det er hensiktsmessig å ikke være for negativ osv. Men følger man logikken til The Secret skal man jo klare å tjene penger bare ved å tenke hardt nok på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det som skjer, er at når du sitter og tenker på "håper ikke han setter seg ned ved siden av meg" så husker du den ene gangen det faktisk skjedde og ikke de 38 gangene det ikke gjorde det, og vips så har man kontroll over livet sitt med tankens kraft. Bare tull. Derimot er det ingen tvil om at det er hensiktsmessig å ikke være for negativ osv. Men følger man logikken til The Secret skal man jo klare å tjene penger bare ved å tenke hardt nok på dem.

Vel.. (ikke ab du siterte) Jeg leste the secret i en sårbar og veldig søkende periode av livet. Tror det var da den først kom ut i Norge 07/08? Uansett.

Jeg fikk tilbake eksen min. Eksen min, som aldri egentlig var noe særlig glad i meg for han ble dumpet av dama og prøvde seg da på meg. Jeg trengte bare noen og så jeg var glad i han. Også ville gamledama hans ha han tilbake og han gikk.

Men hver dag så jeg for meg han og meg sammen. Jeg hørte stemmen hans, jeg hørte fine ord han sa til meg og så for meg ting vi gjorde sammen. Dette visualiserte jeg gjennom hele dagen. Jeg hørte ikke et pip fra han på disse to ukene hvor jeg holdt på sånn, men hørte fra bekjente at han og dama hadde det fint. Da to uker (ja, ca da) gikk mot slutten fikk jeg plutselig mld igjen. Vi møttes og ble sammen. utav det blå! Jeg hadde han tilbake! Så klart var jo ingenting forandret, han hadde fortsatt ingen følelser for han og ikke jeg for han heller. Etter en ukes tid gikk vi hvert til vårt. Så vi fikk det aldri bra sammen, men det jeg fokuserte på var jo at vi skulle være sammen. Jeg var aldri så opptatt av at han skulle behandle meg godt, men at han skulle ville ha meg. Det er greia, man får nøyaktig det man sender ut.

Jeg fortsatte med dette og i denne perioden brukte jeg også mye tabletter++. Brukte dette for å få interesse fra gutter og ikke minst dop. det funket hver gang. Gratis alt mulig. Dette var ikke så vanlig før jeg leste boken, mer sporadisk før.

Men.. Jeg overdrev hele greia. Jeg rusa meg jo mer og mer og vet egentlig ikke hva jeg holdt på med, men til enhver pris skulle jeg være positiv. På et punkt ramlet jeg ned trappen og tenkte: "jaja, da var nok dette meningen, lærer nok noe lurt av dette også kommer det noe godt ut av det. TAKK universet for at du gir meg denne opplevelsen!" Ja, jeg var seriøst. Du ser at det gikk for langt. ALT var noe positivt absolutt alle opplevelser gode som vonde takket jeg for. Jeg ble tvangsinnlagt på aker. på akuttpsykiatrisk lukket post.

Det gjorde the secret med meg.. Jeg har aldri turt å nærme meg den igjen selv om jeg er frisk nå. Tenker jo gjerne positivt, men tør ikke så mye visualisering (i boken nevner de at en helst skal ha en tavle med bilder av drømmene dine og nesten oppføre seg som om det har skjedd allerede) Det i rødt pluss det med at en skal være så fordømt takknemmlig for alt var det som fikk det til å si klikk for meg iallefall..

høres sikkert gal ut nå, men det jeg startet med å ville ha frem var at dette faktisk funket for meg. Til jeg ble helt manisk om det.

Anonymous poster hash: 04de0...937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...