Gå til innhold

Er Bibelen den eneste måten å bli Kristen på? (kun kristne tilbakesvar)


Anbefalte innlegg

Dette er et emne kun for kristne, jeg trenger ikke svar fra andre religioner og fra ateister. Det blir bare krangling av slikt. Jeg trenger noen erfarne kristne.
Helst folk som er gamle i alder.

Jeg er en meget meget forvirret person når det kommer til religion. Jeg har lyst til å bli kristen, men jeg vil ikke lese bibelen. Jeg failer alltid og den er helt uinteressant, fordi jeg hater bøker generelt.

Jeg ber hver dag, men alikevel er jeg skeptisk på Guds eksistens.

Hva er jeg egentlig da? Agnostiker eller Kristen?

Hva skal jeg gjøre? Jeg VIL bli Kristen, men det er så mye jeg vil ignorere!

Er virkelig en bok, den eneste veien å bli kristen på?

Det høres latterlig ut. Vi snakker tross alt om universets mest intelligente vesen.

Jeg tror Gud (om han finnes) var smart nokk til å lage flere metoder

jeg blir gaaaal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

snakk med Gud og han vil lytte og hjelpe deg å sortere. kristendommen er en tro, så bare tro du.

du kan følge bibelen uten å lese den. det finnes også andre måter : lyd cd, undervisning.

Eneste jeg blir skeptisk til er at du sier du bevisst ønsker å ignorere, det synes jeg ikke blir riktig av en kristen. vi skal ikke med viten ignorere Guds ord og vilje. (og dermed avvise hans kjærlige ønsker)

Lykke til med å finne ut av deg selv :) Husk at Gud avviser ingen, du kan jo bære troen til Ham i hjertet ditt



Anonymous poster hash: 193e5...d58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snakk med Gud og han vil lytte og hjelpe deg å sortere. kristendommen er en tro, så bare tro du.

du kan følge bibelen uten å lese den. det finnes også andre måter : lyd cd, undervisning.

Eneste jeg blir skeptisk til er at du sier du bevisst ønsker å ignorere, det synes jeg ikke blir riktig av en kristen. vi skal ikke med viten ignorere Guds ord og vilje. (og dermed avvise hans kjærlige ønsker)

Lykke til med å finne ut av deg selv :) Husk at Gud avviser ingen, du kan jo bære troen til Ham i hjertet ditt

Anonymous poster hash: 193e5...d58

tusen takk :) jeg er en episk forvirret sjel X)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan også anbefale deg kristen tv, som Gospel Channel, Kanal 10 og Visjon Norge. Ikke alt der er etter alles smak selvfølgelig, men de har mange bra programmer med mye god undervisning. Det at du VIL tro er nok for Gud det. :) Be han om å hjelpe deg å komme i kontakt med andre kristne. Vedr. det å lese i Bibelen, så er det helt normalt at det oppleves tungt ofte når man ikke er vant til det. Gå innom en bokhandel og kjøp en andaktsbok. :) Der står det korte bibelvers for hver dag og en liten tekst som forklarer verset. Det er en fin måte å begynne på. Og: Har du en bibel, så begynn i det nye testamentet, gjerne Matteus. Les et vers av gangen, det er nok. :)

Fortsett å be (for han hører deg og er glad for at du kommer!) og del alle tankene dine med Gud. Det er ingen som elsker deg så høyt og betingelsesløst som han. Husk at du kan komme til han med all tvil og vanskelige tanker du strever med ang. han og hans eksistens. Tvil er ikke å ikke tro. Tvil er en naturlig del av troen.

Hilsen mann 48 (kristen i 25 år) :)



Anonymous poster hash: 85e36...627
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er forresten en av mange kristne nettsteder det går an å besøke: http://jesusnett.com/?cat=11

Ellers skal du vite at Bibelen ikke er noen vanlig bok. Det er Guds eget ord, hvor han åpenbarer (viser) for oss hvordan/hvem han er.

Hvis du er tiltrukket av en dame, har du lyst til å bli bedre kjent med henne, ikke sant? Og når du er forelsket vil du vite alt om den personen. Vel, du vil bli kristen. Det betyr at du vil høre Jesus til og bli kjent med han. Det gjør du gjennom å lese hans egne ord. All kristen forkynnelse er basert på Bibelen. Det står t.o.m at Jesus ER Ordet. Så det går det ikke an å skille.

Men selvsagt: Er det tungt å lese, finnes det lydbøker, dvd, netttv. og mye annet. Det er bare å søke seg fram. Den som leter den finner, på alle måter! ;)



Anonymous poster hash: 85e36...627
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Laste ned andakter på podcast er en bra måte. Bibelen på lydbok er heller ikke dumt. Det er lurt og bra og lese bibelen, men ikke noe krav. Han sier tross alt at "hver den som tror skal ha evig liv" og ikke "hver den som tror og leser bibelen"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser du ikke vil ha svar fra folk som ikke er kristne, men jeg skal forsøke å redde sjelen din allikevel: Husk at du trenger ikke å kjøpe et sett med dogmer og regler, skrevet av mennesker som tror de kjenner Guds vilje, bare fordi du tror på en høyere makt. Du trenger ikke være kristen - eller noe som helst annet - for å tro på Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibelen er en gave til den som vet å bruke den. Den kan brukes som et verktøy i mange sammenhenger. Store deler av den er bakgrunnsinfo for å forstå andre deler av den, og ikke tvingende nødvendig å ha vært gjennom. Husker med gru slektsoppramsinga i blant annet moseboka. Det er en grunn til at ting er der, slektsremsene er der for til syvende og sist verifisere Jesu jordiske slektskap, og med det peke på oppfylte messiasprofetier.

Dette er nyttig hvis du skal studere teologi, og få dybdeforståelse på et helt annet plan enn hva som er nødvendig for å være kristen. Bibelen har også mer lettleste deler. Husk at det ikke dreier seg om en bok, men om et helt bibliotek.

Mest nytte har jeg av den når jeg skal skille skitt fra kanel. Når en kommer til en menighet og noen står og preiker, høy på seg selv, løftet av alle de oppmerksomme blikkene, teatralsk, og sier mye som virker fornuftig der og da - da er det greit å lese selv, og finne ut at selv om det låt som fornuft, står det ikke noe som underbygger ham i de ordene mesteren etterlot seg. Bibelen gjør deg mer bevisst på hva som er bra og ikke bra. Mange menigheter har et sett med uskrevne regler for hvordan en kristen skal oppføre seg, som ikke speiler seg i teksten.

Det er rett og slett skummelt å ikke ha denne referansen, når mennesker prøver å påvirke deg. Spesielt de som påstår de er ledere på vegne av Gud. Samtidig må en tenke at Gud heter: Jeg Finnes, Jeg Eksisterer. Det er en levende gud. Sånn sett er en ikke avhengig av en boksamling for å tilbe.

Erkjenner en Guds eksistens, erkjenner en også at her er krefter som motarbeider. I min bok er bibelen et verktøy for å finne ut hvor ting kommer fra. Det er ikke en lettlest bok, for mye som står der krever at en må sette seg inn i talemåter og kulturer som er fremmed for oss i distanse og tid, før vi får en klar forståelse av hva som egentlig står der. Jeg tror dette er gitt som et hjelpemiddel til prester som kan oversette for folk som ikke evner dette selv. Derfor er det samtidig viktig å kunne nok, og ha såpass sunn skepsis, til at du kan gå videre hvis prestene misbruker sin kunnskap og sine følgere til å påvirke med sine private meninger og ikke bibelens. Ellers risikerer en å drepe det frie individet, som du er skapt til å være.

Du trenger ikke lese hele, begynn med det som er lett å forholde seg til, og bruk mulighetene nettet gir til å skaffe bakgrunnsinfo.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg er en meget meget forvirret person når det kommer til religion. Jeg har lyst til å bli kristen, men jeg vil ikke lese bibelen. Jeg failer alltid og den er helt uinteressant, fordi jeg hater bøker generelt.

Hva skal jeg gjøre? Jeg VIL bli Kristen, men det er så mye jeg vil ignorere!

Er virkelig en bok, den eneste veien å bli kristen på?

Kanskje jeg er for sent ute, men prøver allikevel. Du sier også at du helst vil ha svar fra mennesker som er gamle - akkurat der må jeg skuffe deg litt, ikke mye, men litt :P

Jeg har hørt flere som har spurt "må man lese bibelen for å bli frelst", og svaret på det er vel ganske greit "nei" i den forstand at man blir ikke automatisk frelst ved å ha lest den. *H*n har lest bibelen, greit, check, han blir frelst..*. Men bibelen er en rettesnor og en åpenbaring av Gud(Altså Jesus, ikke Maria og den slags). Jeg hatet bøker selv, og jeg syntes også at bibelen var omtrent umulig å forstå, men husk at du kan ikke forstå den av deg selv, du må be Han som har inspirert de menneskene som har skrevet boken om hjelp og veiledning.

Det var mye jeg selv ville ignorere da min begynnelse startet, jeg ble forbanna og lei, men så kommer man til det punktet der man bare må akseptere at "slik er det". Om du virkelig vil følge Herren, så bør du ikke ignorere sannheten når Han åpenbarer ting for deg litt etter litt (eller kanskje Han ser du er så sterk at du får alt på en gang :) )

Ang. siste spørsmål; man kan lese bibelen, men allikevel forkaste sannhetene, og da er man iallfall ikke en Jesu disippel/etterfølger. Jeg har møtt mange som utgir seg/sier å være kristne, men måten de oppfører seg på sier det stikk motsatte ("Et godt tre kan ikke bære dårlig frukt, og et dårlig tre kan heller ikke bære god frukt. (..) Derfor skal dere kjenne dem på fruktene (altså gjerningene)" Matt: 7:18-20).

Det er mange som viser til Joh 3:15; "for at hver den som tror på Ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv" og påstår/tror at de skal arve frelsen, samtidig som de fortsetter sitt ugudelige liv. Men man kan jo ikke bare tro på Gud og fortsette å synde i livet dersom man vil ha det evige liv. "Hva søker Herren hos deg, annet enn å gjøre rett, å elske miskunnhet og vandre ydmykt med din Gud?"(Mika 6:8). Guds ord sier at du må omvende deg fra synden og følge Jesus. De ti bud hjelper deg med å påpeke synd. Om du velger å følge Gud, så vil trolig mange fortelle deg at De ti bud kun gjaldt for jødene, og at Jesus fjernet denne loven da Han ble korsfestet. Det er helt.. helt feil.. Jesus sier selv "hvis dere elsker Meg, så hold Mine bud"(Joh 14:15). Det er ut ifra De ti bud alle skal bli dømt etter.

Og nesten til slutt; Guds Ord røper også Satans bedrag, og for oss er det spesielt viktig ang. endetiden. For å ikke bli forført av Djevelen, så må man kjenne til planen(e) han planlegger. Eks sier Åpenbaringen at Satan selv vil fremstå som Kristus. Da er det kanskje greit å vite hva Jesus har sagt om Hans gjenkomst? ;)

Om du velger å lese bibelen, så pass på hvilken utgave du skaffer deg. Jeg anbefaler "Guds ord", som er basert på King James versjonen. Dessverre er det tekster som har blitt endret og fjernet i de nyere biblene. Styr unna katolske bibler, og "Bibelen 2011" eller hva den heter.

Dersom du ikke orker å lese med en gang, så kan jeg anbefale internettsiden amazingdiscoveries.org, eller søke på "Walter Veith, total onslaught" på youtube. Han er meget dyktig og røper blant annet hva frimurere, katolikker, jesuitter og verdens eliten tenker å gjøre, og hvilken rolle de har i endetiden. Han viser også til mange av de løgnene som kristne får kastet over seg (eks; katolikkene mente før at man kunne kjøpe seg frelse og syndstillatelse gjennom penger), og løgner som er aktuelle for vår tid.

Håper ikke du ble helt demotivert nå, men jeg legger ved et siste vers som du gjerne kan huske på om du skulle møte mostand dersom du velger å følge Gud: "(..)Vær sterk og modig! Vær ikke redd og bli ikke forferdet, for Herren din Gud skal være med deg overalt hvor du går" (Jos 1:9)

:)

Endret av LevendeVann
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir ikke frelst bare av å lese bibelen, men hvis du er en søkende sjel så vil du lese bibelen. Men til noe litt annet. På YouTube, hvis du søker på Will Baron så forteller han om villfarelser i denne verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hver klar over 4 VIKTIGE ting (siden du ikke kommer til å lese bibelen):

hebreerne 10:26:

26 For synder vi med vilje efter å ha lært sannheten å kjenne, da er det ikke mere tilbake noget offer for synder,

Mat 12:31-32:

Derfor sier jeg dere: All synd og spott skal menneskene få tilgivelse for, men spott mot Ånden skal ikke bli tilgitt. 32 Den som taler et ord mot Menneskesønnen, skal få tilgivelse. Men den som taler mot Den Hellige Ånd, skal ikke få tilgivelse, verken i denne verden eller i den kommende.

Hebreerne 6:4

4For de som en gang er blitt opplyst, som har smakt den himmelske gave og har fått del i Den Hellige Ånd, 5og har smakt Guds gode ord og den kommende verdens krefter, 6og så faller fra, de kan umulig igjen fornyes til omvendelse, siden de på nytt korsfester Guds Sønn for seg og gjør ham offentlig til spott.

Matt. 7. 21

Ikke enhver som sier til mig: Herre! Herre! skal komme inn i himlenes rike, men den som gjør min himmelske Faders vilje. 22 Mange skal si til mig på hin dag: Herre! Herre! har vi ikke talt profetisk ved ditt navn, og utdrevet onde ånder ved ditt navn, og gjort mange kraftige gjerninger ved ditt navn? 23 Og da skal jeg vidne for dem: Jeg har aldri kjent eder; vik bort fra mig, I som gjorde urett!

Dette er det vel ingen som forteller om i kirken?



Anonymous poster hash: bc419...d04
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hebreerne 10:26:

26 For synder vi med vilje efter å ha lært sannheten å kjenne, da er det ikke mere tilbake noget offer for synder,Anonymous poster hash: bc419...d04

det er ikke mulig å bli fri fra synd i dette livet. altså, å slutte å synde

Endret av Haru
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare hver klar over 4 VIKTIGE ting (siden du ikke kommer til å lese bibelen):

hebreerne 10:26:

26 For synder vi med vilje efter å ha lært sannheten å kjenne, da er det ikke mere tilbake noget offer for synder,

Mat 12:31-32:

Derfor sier jeg dere: All synd og spott skal menneskene få tilgivelse for, men spott mot Ånden skal ikke bli tilgitt. 32 Den som taler et ord mot Menneskesønnen, skal få tilgivelse. Men den som taler mot Den Hellige Ånd, skal ikke få tilgivelse, verken i denne verden eller i den kommende.

Hebreerne 6:4

4For de som en gang er blitt opplyst, som har smakt den himmelske gave og har fått del i Den Hellige Ånd, 5og har smakt Guds gode ord og den kommende verdens krefter, 6og så faller fra, de kan umulig igjen fornyes til omvendelse, siden de på nytt korsfester Guds Sønn for seg og gjør ham offentlig til spott.

Matt. 7. 21

Ikke enhver som sier til mig: Herre! Herre! skal komme inn i himlenes rike, men den som gjør min himmelske Faders vilje. 22 Mange skal si til mig på hin dag: Herre! Herre! har vi ikke talt profetisk ved ditt navn, og utdrevet onde ånder ved ditt navn, og gjort mange kraftige gjerninger ved ditt navn? 23 Og da skal jeg vidne for dem: Jeg har aldri kjent eder; vik bort fra mig, I som gjorde urett!

Dette er det vel ingen som forteller om i kirken?

Anonymous poster hash: bc419...d04 [/

Sant det. Veldig bra og viktig det du skriver her. Helt enig. I kirken og mange andre steder så serverer de for mye av det søte ord da mange ikke tåler sannheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sant det. Veldig bra og viktig det du skriver her. Helt enig. I kirken og mange andre steder så serverer de for mye av det søte ord da mange ikke tåler sannheten.

dere må virkelig være mer informativ for meg. det finnes tusenvis av levemåter og versjoner innenfor kristendom, hvilken er rett og hvilken er gal? jeg tror ikke det er opp til oss å velge det. Det er ikke mennesker som skal bestemme hva synd er heller. Men om kun Gud vet det, hva skal man velge for å være sikker på at en kommer til himmelen?

dette er et viktig spørsmål og jeg utfordrer dere til å svare meg. jeg vedder på at dere ikke tør,

og det gjør meg trist når jeg trenger svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med Guds kraft er det mulig å overvinne synden.

Naturligvis er det ikke mennesker som bestemmer hva som er synd og ikke, det har Gud gjort, blant annet gjennom De ti bud, som jeg skrev tidligere.

Haru, jeg kan anbefale deg en norsk side, hvor det er lagt ut informative hefter (bibelstudie). Jeg har lest dem selv, og jeg har lært mye av det. Om du ikke p.d.d vil lese i bibelen, så kan du i det minste starte her som en begynnelse og se hvor du går etter det :) Her står det om frelsen, det okkulte/spiritismen, de dødes tilstand, hvem/hva som er Antikrist, Satans bedrag m.m.

http://livingwater.no/norsk/resources/biblecourse/biblecourse.html

(OBS: jeg har samme nick som navnet på siden, men jeg er på ingen måte en som står bak/samarbeider med siden. Jeg har sendt meld. om å bytte nick her)

Jeg tror kanskje du ønsker en slags bekreftelse på at du vil komme til himmelen den dagen Herren kommer igjen, men husk at uten tro er det umulig å behage Gud(Heb 11:6). Du må ha tillitt til Han.

- "ved tro, etter å ha fått guddommelig varsel om de ting som ennå ikke var synlige, bygde Noah i gudsfrykt en ark til frelse for sin husstand"

- "ved tro var Abraham lydig da han ble kalt til å dra ut (..) Og han dro ut, uten å vite hvor han kom."

- "ved tro fikk også Sara selv kraft til å unnfange en ætt, og hun fødte, selv om hun var kommet over den alderen en føder, for hun regnet Ham for trofast som hadde lovet at dette skulle skje.

- "alle disse døde i tro, uten å ha fått det som løftene talte om. Men de hadde sett det langt borte og stolte på det".

Profeten Habakkuk erkjenner etter hvert at "(Men) den rettferdige ved sin tro skal leve" (Hab 2:4).

Jesus sier også "Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på Meg, skal leve selv om han dør"(Joh 11:25). Og hva er tro? "Tro er full tillit til det en håper på, overbevisning om det en ikke ser"(Heb 11:1).

Kanskje du ser mer sammenhengen nå? ;) Stol på Han som ingenting er umulig for!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis er det ikke mennesker som bestemmer hva som er synd og ikke, det har Gud gjort, blant annet gjennom De ti bud, som jeg skrev tidligere.

Med de ti bud; mener du de ti Moses mottok, eller er går du utfra (som Den norske kirke) de ti bud som Martin Luther omskrev?

Flott å høre til en kirke som ikke godtar det eneste Gud virkelig skal ha skrevet selv, ikke sant?



Anonymous poster hash: fc019...92f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med de ti bud; mener du de ti Moses mottok, eller er går du utfra (som Den norske kirke) de ti bud som Martin Luther omskrev?

Flott å høre til en kirke som ikke godtar det eneste Gud virkelig skal ha skrevet selv, ikke sant?

Anonymous poster hash: fc019...92f

De ti som Moses mottok. DNK bruker vel de katolske, og den er naturligvis ikke fra Gud.

Martin Luther omskrev ikke de ti bud, det var pavemakten,den katolske kirke. Og Martin som tidligere var en munk, var på ingen måte i stand til å endre Guds lov. Han var jo bare en munk.. Han ga derimot så mye motstand mot pavemakten at paven selv og deres ugudelige prester prøvde alt for å drepe han.

Det er fullt mulig å skrive seg ut av kirken, skal gjøre det selv. Norske kirker blir mer og mer katolsk, så jeg ser ingen grunn til å bli.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dere må virkelig være mer informativ for meg. det finnes tusenvis av levemåter og versjoner innenfor kristendom, hvilken er rett og hvilken er gal? jeg tror ikke det er opp til oss å velge det. Det er ikke mennesker som skal bestemme hva synd er heller. Men om kun Gud vet det, hva skal man velge for å være sikker på at en kommer til himmelen?

dette er et viktig spørsmål og jeg utfordrer dere til å svare meg. jeg vedder på at dere ikke tør,

og det gjør meg trist når jeg trenger svar

Det er derfor vi har bibelen. Vi er alle forskjellige,men Gud har satt opp leveregler for de som velger å følge Han. De 10 bud er faktisk våre rettesnor i livet. Vi mennesker feiler,men reiser oss opp igjen. Å tro at kristne kan gjøre hva dem vil er villendende. Tror du på Gud, Han som sendte sin Sønn så holder man seg til Hans lære. Leser du ikke bibelen så vil du bli bedratt. Skal komme med bibelvers senere, er ikke hjemme nå og har den ikke for hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ti som Moses mottok. DNK bruker vel de katolske, og den er naturligvis ikke fra Gud.

Martin Luther omskrev ikke de ti bud, det var pavemakten,den katolske kirke. Og Martin som tidligere var en munk, var på ingen måte i stand til å endre Guds lov. Han var jo bare en munk.. Han ga derimot så mye motstand mot pavemakten at paven selv og deres ugudelige prester prøvde alt for å drepe han.

Det er fullt mulig å skrive seg ut av kirken, skal gjøre det selv. Norske kirker blir mer og mer katolsk, så jeg ser ingen grunn til å bli.

Ugudelige prester? Mange katolikker går gjerne langt mer inn i utøvelse av kristendom enn veldig mange protestanter, det ser man om man bor i et katolsk land en stund. At man ikke er enig i katolikkene sine tolkninger er en ting, men det er noe søkt å hevde at de er ugudelige. Å sammenlikne oldtidens katolske (og brutale) kirke med den nåværende katolske kirke blir ikke helt riktig.

Anonymous poster hash: b0a40...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugudelige prester? Mange katolikker går gjerne langt mer inn i utøvelse av kristendom enn veldig mange protestanter, det ser man om man bor i et katolsk land en stund. At man ikke er enig i katolikkene sine tolkninger er en ting, men det er noe søkt å hevde at de er ugudelige. Å sammenlikne oldtidens katolske (og brutale) kirke med den nåværende katolske kirke blir ikke helt riktig.

Anonymous poster hash: b0a40...a15

Katolikker har mange rutiner og tradisjoner som man ikke finner støtte for i bibelen. Da er det ikke vits å gå "mer inn i utøvelse av kristendom". De tilber også jomfru Maria, noe som er avgudsdyrkelse - og dette er ikke bare oldtidens katolikker, men også nåtidens. Flere prester har også blitt avslørt for overgrep, om du ikke synes det er ugudelig, så er det greit, jeg synes fortsatt det samme.

Det som er synd er at mange oppriktige katolikker som søker Herren tror på all løgnen den katolske kirke har spredt ut i verden. Heldigvis forteller Gud oss at de som oppriktig søker Han skal høre Hans røst og forlate de frafalne.

Jeg har ikke tenkt å gå inn i debatt med deg, dette er ikke hva tråden handler om.

Om du vil vite mer, så søk gjerne opp Walter Veith på youtube, han går grundig til verks.

Ha en fin dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...