Gå til innhold

hvor lang tid tar det før religion dør ut?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

helt latterlig at ingen har innsett det

men

Ateister som for en hver pris skal bekjempe religion blir en del av problemet.

De blir det de hadde lovet seg selv å ikke bli, det de sto imot: noen som skaper uro

Så det går begge veier

Tenk på den dere

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Religionen tilbyr en tilsynelatende forklaring på hvorfor ting er, men siden man aldri får den egentlige forklaringen, bare formuleringer som "Guds veier er uransakelige" og antydninger om en "større plan", så deler jeg ikke din oppfatning av religion på dette punktet. Slik jeg ser det, er religionens svar på "Hvordan?", "Gud gjorde det." Og svaret på "Hvorfor?" er "Gud ville ha det slik."

Det jeg skrev er ikke bare noe jeg mener. Det er et generelt svar på hvorfor religion og vitenskap fint kan leve sammen. Dette er en del av læreplanen i religion i skolen, så dette har du også sikkert lært deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Når mennesker slutter å være redde for å dø...

Religon vil fortsatt eksistere selv om folk ikke er redd for å dø. Religion skaper blant annet samhold, fellesskap og tilhørighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religon vil fortsatt eksistere selv om folk ikke er redd for å dø. Religion skaper blant annet samhold, fellesskap og tilhørighet.

Det er mange ting som skaper samhold, fellesskap og tilhørighet uten at det må ha en religiøst utgangspunkt.

Religion er jo avhengig av at folk skal tru på historiene som blir fortalt. Når de f.eks kan motbevises av intelligent liv på en annen plass enn "midtpunktet" jorden, så vil det jo være merkelig at man skal følge en religion som bevist er oppspinn. Da blir det nok mer vanlig å tru på noe annet mellom himmel og jord enn en historie som faller mer og mer fra hverandre jo mer vi vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Tvert imot. Ateisme og agnostisisme er de raskest voksende livssyn i verden. Årsaken til det kan man saktens diskutere, men slik det ser ut for meg, så er ateisme et produkt av høyere utdanningsnivå og en økende grad av rasjonalitet. Landene med det høyeset utdanningsnivået er også de mest sekulære. Så ateisme er et biprodukt av det 20.århundres fremskritt, og jeg jeg tror at det vil fortsette i dette.

Men tatt i betraktning at det fortsatt finnes folk som på ramme alvoret tror at jorden er flat, så er det tvilsomt at religioner kommer til å dø ut. Men jeg tror vi vil se dagen da det blir ganske uvanlig å tilhøre et religiøst samfunn, og der religioner vil bli berøvet enhver innflytelse på samfunnsordningen.

Dette er et alt for komplisert spørsmål til at du kan svare på det sånn som du gjør her. Religion blir for eksempel flere steder mer privatisert enn de har vært, men det betyr ikke at den dør ut. Den blir bare mer usynlig. Se til USA for eksempel. Høyere utdannelse fører nok heller ikke til at man mister sin tro. Man trenger faktisk ikke tro at jorda er flat for å være religiøs. Religion i seg selv er et utrolig "bredt" ord. Med det mener jeg at man trenger ikke være kristen eller muslim for å være religiøs om du skjønner hva jeg mener. New Age er jo helt nytt i forhold til de største religionene, og dette er en stor grunn for at man forstår at religion aldri vil forsvinne. Vi bare er sånn at vi trenger tilhørighet og ha noen vi kan snu oss til i vonde stunder som alltid tar i mot oss med åpne armer.

Det finnes nok bevis på at religion ikke kommer til å forsvinne eller bli så lite som du tror det vil bli.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest avocadoen

Det er mange ting som skaper samhold, fellesskap og tilhørighet uten at det må ha en religiøst utgangspunkt.

Religion er jo avhengig av at folk skal tru på historiene som blir fortalt. Når de f.eks kan motbevises av intelligent liv på en annen plass enn "midtpunktet" jorden, så vil det jo være merkelig at man skal følge en religion som bevist er oppspinn. Da blir det nok mer vanlig å tru på noe annet mellom himmel og jord enn en historie som faller mer og mer fra hverandre jo mer vi vet.

Religion er vanskelig å definere, men her ser jeg at du må lese deg opp litt på religionsdefinisjoner før du diskuterer. Her er det veldig enkelt forklart, men se her: http://pilatusikkepilates.wordpress.com/religionskunnskap-og-religionskritikk/substansielle-og-funksjonelle-definisjoner-av-religion/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religion er vanskelig å definere, men her ser jeg at du må lese deg opp litt på religionsdefinisjoner før du diskuterer. Her er det veldig enkelt forklart, men se her: http://pilatusikkepilates.wordpress.com/religionskunnskap-og-religionskritikk/substansielle-og-funksjonelle-definisjoner-av-religion/

Jeg fant ingen fast definisjon på hva en religion er for noe der, og ikke gidder jeg å bruke en masse tid på å søke etter det heller da jeg har null interesse av å lære mer om det enn det jeg allerede har pint meg igjennom fra skoletiden. Fantasi er morsomt det, men ikke når det blir fortalt om og om og om igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er et alt for komplisert spørsmål til at du kan svare på det sånn som du gjør her. Religion blir for eksempel flere steder mer privatisert enn de har vært, men det betyr ikke at den dør ut. Den blir bare mer usynlig. Se til USA for eksempel. Høyere utdannelse fører nok heller ikke til at man mister sin tro. Man trenger faktisk ikke tro at jorda er flat for å være religiøs. Religion i seg selv er et utrolig "bredt" ord. Med det mener jeg at man trenger ikke være kristen eller muslim for å være religiøs om du skjønner hva jeg mener. New Age er jo helt nytt i forhold til de største religionene, og dette er en stor grunn for at man forstår at religion aldri vil forsvinne. Vi bare er sånn at vi trenger tilhørighet og ha noen vi kan snu oss til i vonde stunder som alltid tar i mot oss med åpne armer.

Det finnes nok bevis på at religion ikke kommer til å forsvinne eller bli så lite som du tror det vil bli.

Jeg refererer bare til at andelen av agnostikere og ateister øker i land med høyt utdanningsnivå. Det er et faktum. Og det fins andre kilder til tilhørighet og støtte enn troen på imaginære entiteter.

Jeg ser på ateisme som et ganske logisk neste steg i vår kulturelle utvikling.

Det med at det finnes mennesker som faktisk den dag i dag tror at jorden er flat, er bare en henvisning til at det alltid vil finnes mennesker som ikke vil forholde seg til fakta, ikke engang de aller best underbygde fakta. Jeg kunne referert til kreasjonister i stedet, det ville gjort samme nytten. Men det at det i det 21. århundre finnes et "Flat Earth Society", sier vel tydeligere enn noe at enkelte er villige til å tro på hva som helst.

Endret av Mann 42
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Religon vil fortsatt eksistere selv om folk ikke er redd for å dø. Religion skaper blant annet samhold, fellesskap og tilhørighet.

Alle de tingene kan man få uten å tro på ting som det ikke er bevis for. Helt sentralt i religion er nettopp det at det tilbys en løsning på det ultimate problemet: Døden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det? Det er ikke religionen som er rot til alt det onde her i verden, det er mangelen på toleranse og respekt.

Dessverre er religion en av de fremste pådriverne for mangelen på toleranse og respekt. Religiøse dogmer dikterer ulike ting som de troende må underkaste seg, og når man tror på en ufeilbarlig autoritet så kan nær sagt hva som helst rettferdiggjøres.

Det gjelder også de som ikke tolererer religioner - de er jo ikke et fnugg bedre.

Det blir som å si at de som ikke tolererer nazisme ikke er bedre enn nazister. Jeg er helt uenig. Nazisme er en ond ideologi, akkurat som f.eks. kristendommen og islam. Å vise intoleranse over for onde/intolerante ideologier er toleranse. Å vise toleranse overfor onde/intolerante ideologier er intoleranse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ateister som for en hver pris skal bekjempe religion blir en del av problemet.

Tullprat. Det blir som å si at de som prøver å bekjempe nazismen er en del av problemet.

Hvordan er det forresten ateister prøver å bekjempe religion? Med argumenter og fakta. Religion møter derimot i hovedsak andre ideologier med fysisk vold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vitenskapen forteller hvordan ting er, religion forteller hvorfor. Religion og vitenskap kan fint leve sammen

De kan ikke leve sammen. Religion og vitenskap er diametrale motsetninger. De spiser av hverandre. Jo mer vitenskapen vokser, desto mindre blir det igjen av religion. Jo mer makt religionen får, destå mindre blir det igjen av vitenskapen.

Religion forteller ingen verdens ting. Religion er ubegrunnede dogmer. Fantasihistorier. Og nettopp her har vitenskapen stadig hakket løs på religionene og i større og større grad motbevist disse dogmene.

I dag skjuler religion seg kun i hullene i vitenskapen. Og de blir mindre og mindre. Hadde religion og vitenskap kunnet leve sammen hadde ikke religion krympet når etter hvert som vitenskapen forklarer mer og mer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dessverre er religion en av de fremste pådriverne for mangelen på toleranse og respekt. Religiøse dogmer dikterer ulike ting som de troende må underkaste seg, og når man tror på en ufeilbarlig autoritet så kan nær sagt hva som helst rettferdiggjøres.

Det blir som å si at de som ikke tolererer nazisme ikke er bedre enn nazister. Jeg er helt uenig. Nazisme er en ond ideologi, akkurat som f.eks. kristendommen og islam. Å vise intoleranse over for onde/intolerante ideologier er toleranse. Å vise toleranse overfor onde/intolerante ideologier er intoleranse.

Kan du forklare meg hvorfor kristendommen og islam er "ondt"?

Anonymous poster hash: 1a6ef...689

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror fortsatt folk at religion er "grunnen til alt ondt" som kriger, tortur, osv.? Alle mennesker har fri vilje, ikke dra alle troende under samme kam. Det er som om jeg skulle si at alle ateister er noen "bedrevitende" rasshål, som tydeligvis har problemer med seg selv og tror de er så veldig "opplyste". Det stemmer ikke, for noen er ikke det, selv om mange dessverre er det. Vi religiøse kan faktisk lese og forstå akkurat de samme tekstene som dere, forskjellen er bare det at vi søker noe mer, -en grunn til at ting skjer som det gjør.

Det er ikke tro som dreper, det er mennesker. Mennesker blir heller ikke styrt av tro, men av seg selv.



Anonymous poster hash: 1a6ef...689
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kan ikke leve sammen. Religion og vitenskap er diametrale motsetninger. De spiser av hverandre. Jo mer vitenskapen vokser, desto mindre blir det igjen av religion. Jo mer makt religionen får, destå mindre blir det igjen av vitenskapen.

Religion forteller ingen verdens ting. Religion er ubegrunnede dogmer. Fantasihistorier. Og nettopp her har vitenskapen stadig hakket løs på religionene og i større og større grad motbevist disse dogmene.

I dag skjuler religion seg kun i hullene i vitenskapen. Og de blir mindre og mindre. Hadde religion og vitenskap kunnet leve sammen hadde ikke religion krympet når etter hvert som vitenskapen forklarer mer og mer.

Vitenskap og religion går fint sammen... Bare fordi jeg er troende, får jeg ikke dårligere karakterer i kjemi/naturfag/biologi/fysikk, gjør jeg? Nei.... Gjør deg selv en tjeneste og hold de tåpelige """faktaene"""" dine for deg selv.

Anonymous poster hash: 1a6ef...689

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tror ikke religion noensinne kommer til å dø ut. Behovet for en øvre makt ligger i genene våre, det blir som å spørre "når kommer menneskeheten til å slutte å føle et behov for å reprodusere/være elsket/frykt/etc".

Jeg er per dags dato ateist og har vært det siden jeg var gammel nok til å forstå hva religion er (husker jeg var med en venninne på søndagsskole som 4-5 åring og tenkte "dette er ikke sant"). Men jeg har nesten hele livet hatt et tørt, varmt og trygt sted å bo og har hatt mat i magen. Av erfaring vet jeg dessverre at om/når det blir røffere tider (uten varmt/tørt/trygt sted å bo og uten mat i magen) så vil også jeg søke trygghet i en øvre kraft og/eller noe som er større enn meg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Jeg refererer bare til at andelen av agnostikere og ateister øker i land med høyt utdanningsnivå. Det er et faktum. Og det fins andre kilder til tilhørighet og støtte enn troen på imaginære entiteter.

Jeg ser på ateisme som et ganske logisk neste steg i vår kulturelle utvikling.

Det med at det finnes mennesker som faktisk den dag i dag tror at jorden er flat, er bare en henvisning til at det alltid vil finnes mennesker som ikke vil forholde seg til fakta, ikke engang de aller best underbygde fakta. Jeg kunne referert til kreasjonister i stedet, det ville gjort samme nytten. Men det at det i det 21. århundre finnes et "Flat Earth Society", sier vel tydeligere enn noe at enkelte er villige til å tro på hva som helst.

Man kan tro på en Gud eller noe som er større enn oss og likevel forholde seg til fakta. Man ser at når samfunnet når et punkt med for mye ateisme (jeg prøver å forklare dette så godt jeg kan, men synes det er litt vanskelig, så bare si fra om du ikke forstår hva jeg mener så skal jeg prøve å forklare bedre) så "faller" man litt tilbake på religion igjen.

Jeg vil bare at du og de andre her skal forstå at jeg sier ikke dette fordi jeg håper på at religiøsitet vil fortsette å være så stort som det er, men fordi jeg har lest en del om dette og derfor forstår det sånn da. Jeg tror selv på Gud, men for meg er min tro utrolig personlig og ikke noe jeg snakker om og det er heller ikke noe som kontrollerer mitt liv (som i at jeg har et seksualliv og gjør masse andre ting som jeg mener er riktig for meg selv om bibelen ikke sier det) så jeg føler i alle fall at jeg diskuterer uten at jeg har noen sterk mening om det.

Og jeg forstår det at det kanskje føles annerledes for andre som enten er ateistisk eller veldig sterkt religiøs, og at dette derfor kan være vanskelig å diskutere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

De kan ikke leve sammen. Religion og vitenskap er diametrale motsetninger. De spiser av hverandre. Jo mer vitenskapen vokser, desto mindre blir det igjen av religion. Jo mer makt religionen får, destå mindre blir det igjen av vitenskapen.

Religion forteller ingen verdens ting. Religion er ubegrunnede dogmer. Fantasihistorier. Og nettopp her har vitenskapen stadig hakket løs på religionene og i større og større grad motbevist disse dogmene.

I dag skjuler religion seg kun i hullene i vitenskapen. Og de blir mindre og mindre. Hadde religion og vitenskap kunnet leve sammen hadde ikke religion krympet når etter hvert som vitenskapen forklarer mer og mer.

Det går ikke an å diskutere med noen som deg. Lag en ny tråd om du ønsker å slenge dritt. Denne diskusjonen handler ikke om det du skriver her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest avocadoen

Alle de tingene kan man få uten å tro på ting som det ikke er bevis for. Helt sentralt i religion er nettopp det at det tilbys en løsning på det ultimate problemet: Døden.

Ja, du har rett i at det også gir svar på spørsmål som livet etter døden, men det er bare en veldig liten del av hvorfor folk er religiøse. Religion vil ikke forsvinne om folk ikke er redd for døden. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...