Gå til innhold

Aldri fått attester fra tidl. arbeidsgiver. Ringe nå, 10 år etter og be om det?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg driver å søker jobb og alle ønsker attester fra tidligere arbeidsgivere. Jeg har jobbet 3 steder, den første jobben sluttet jeg i for 14 år siden, den andre for 8 år side, og fikk ingen attester derfra. Jeg jobber fortsatt i nåværende jobb så her kan jeg enkelt be om attest.

Jeg vil jo gjerne få lagt ved attester til cv'en min. Er det nødvendig å ha med for mer enn siste jobb? Er det "rart" å ta kontakt etter hhv 14 og 8 år og be om det?

Anonymous poster hash: e63a4...26f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest C'est la vie:)

Dette er noe du har krav på når du slutter i jobben. Ingen problem å ringe å be om det, dersom dette er noe nye arbeidsgivere ønsker å ha fra deg i et intervju. Er attest vanskelig å få tak i, kan du be tidligere kolleger og arbeidsgivere om å være referanse for deg i stedet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle attester bør være med. Det bygger jo opp under det du skriver i CV'en din. Og dersom arbeidsgiver legger til positive opplysninger om deg i tillegg til utført jobb kan jo det være det lille ekstra som gjør at akkurat du får jobben. Men det må ikke være med. Selv har jeg ringt og fått attest ca 6 år etter og fikk det selv om bedriften hadde byttet eiere og ledelse. Den var relativ kort og konsis der det stod hva jobben gikk ut på og at jeg hadde vært ansatt i gitt tidsrom. Men greit nok det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis firmaene fortsatt eksisterer er det bare å kontakte dem og be om attest. For arbeidsforhold så langt tilbake i tid vil det jo bare være en bekreftelse på at du jobbet der, og hvilke hovedarbeidsoppgaver du hadde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jobben du hadde var veldig urelevant for det du søker på, er det ikke nødvendigvis lurt å sende det inn med mindre det står at man skal sende inn alt. Det er få som bryr seg om at du gikk med avisa som 15-åring om du søker f. eks en høytflyvende ingeniørstilling innen "olja".



Anonymous poster hash: f64f6...4a5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...