Gå til innhold

Smerte i beina- hva kan det være?


Gjest Vondt

Anbefalte innlegg

Håper noen kjenner seg igjen og kan hjelpe meg med hva dette kan være:

Problemet er at jeg har slitt med vondt i beina nå flere månder.

Smertene flytter på seg. I perioder kan jeg ha vondt i de tynne beina oppå foten. Slik at når jeg tråkker, så stikker det. Dermed blir det slik at jeg vrir foten, for å ungå å belaste der som det er vondt. Har vært til lege med dette og tatt røntgen for jeg trodde det var brudd, slik føltes det - men nei da.

Jeg har også i perioder vondt fremme på leggene, vondt å gå og vondt å berøre. Sitter jeg på gulvet så kommer jeg meg nesten ikke opp.

For et par månder siden, så tråkket jeg skjeivt og forstrakk høyre lyske/ lår. Skarp smerte. Dette har ikke gitt seg. jeg kan ikke stå på den høyre foten og f.eks ta på sko, eller tråkke i klærne, for da kommer det en lynende smerte, og foten klapper sammen. Så jeg må sitte. Når jeg går så blir det med en vaggende gange fordi det er vondt. Smerte kan sitte i lysken, eller også forflytte seg nedover i låret, forran eller på innsiden. Ned mot kneet, og over kneet.

Jeg har også vondt i venstrebeinet, slik at det gjør veldig vondt på begge sider når jeg går masse. Løpe klarer jeg ikke.

Jeg klarer ikke finne ut om det sitter i skjelettet, muskler eller sener. Eller om det er nærver i klem.

Før disse smertene i lår og lyske pleide jeg få vondt i knærne når jeg gikk tur, også på mykt underlag. Og bak i korsryggen.

10 år tilbake i tid da jeg satt på skolebenken fikk jeg isjas lignende smerter av å sitte lenge. Det strålte ned i beina. Når jeg sitter masse uten å kunne sikfte stilling, f.eks på kino eller i bil får jeg også vondt i beina.

Jeg må legge til at jeg har gått opp nesten 30 kg siste 1,5 år.

Min mor sliter også med mye smerter som de ikke vil sette diagnose på. Selv har jeg ikke gått til lege med dette ennå, for jeg er redd de ikke skal finne noe galt. Men det er da ikke normalt å ha så vondt? Jeg klarer ikke gå tur lenger heller. Og trapper er til tider grusomt, for da belaster jeg høyrefoten alene annnenhvert trinn.

Kjenner du deg igjen i noe - hva kan dette være??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan du fortelle litt om hvordan du har det?

trådstarter

Smertene begynte da jeg var ca 4 år gammel, tror jeg. Kanskje hadde jeg det da jeg var yngre også, men den tiden husker jeg naturlig nok ikke så klart.

Det begynte vel mest som noe som liknet på, og ble tolket som, voksesmerter. Verking som føltes som den satt inne i selve benet, spesielt i leggene og i hender/håndledd. Men disse "voksesmertene" gav seg liksom aldri, og har forfulgt meg frem til nå (jeg er 30).

Etterhvert kom det flere og flere symptomer; andre typer smerter, stivhet, hovenhet og kraftløshet. Alt kommer og går i perioder, men er aldri borte. Smertene flytter seg rundt, fort eller sakte, men alltid i et visst system. Begynner det i f.eks. skuldra, fortsetter det enten ned til overarmer, så albuer, underarmer, håndledd og hender, for så å begynne igjen et helt annet sted på kroppen, eller det beveger seg nedover ryggen til hoftene, så lår, knær, legger og føtter. Noen ganger sitter smertene overalt på en gang. Noen ganger kan de flytte seg med minutters mellomrom, andre ganger kan det ta uker.

Smertene kan være verkende, brennende, prikkende, ilende eller kjennes ut som stikkende kniver. Smertene forverres kraftig ved å sitte, ligge eller stå rolig over tid, og enda mer ved for mye bevegelse. Det er vanskelig å finne den rette balansen... :forvirret: Som oftest er det sånn at det er umulig å avgjøre om smertene kommer fra ledd, skjelettet for øvrig, sener, nerver eller musklatur.

Andre symptomer er som sagt bla. stivhet i ledd. Noen ganger sånn at leddene ikke kan bøyes, men som oftest heller sånn at leddet kan bøyes, men bare ved bruk av stor kraft fordi det virker "seigt" på en måte. Hovenhet har jeg også innimellom, oftest i sammenheng med stivheten. Leddene blir da røde, varme og kjennes ut som de "brenner". Kraftløsheten kan være moderat og vare en stund, eller den kan komme plutselig og resultere i at jeg mister ting eller faller. Av og til har jeg så lite krefter at jeg f.eks. ikke kan holde et glass selv eller spise med skje.

Noen ganger føles det som om leddene sklir ut, og jeg kan da falle hvis jeg ikke tilfeldigvis lener meg til noe eller holder meg fast i noe.

Berøring er også til tider svært smertefult, og dersom jeg skumper borti ting kan det være uutholdelig vondt ganske lenge selv om jeg bare så vidt kom borti noe. Spesielt hvis en av mine spesielt vonde punkter er det stedet som berøres eller rammes. Jeg har en del slike punkter spredt rundt på kroppen som er utrolig vonde og ømme, og hvor smerten sitter i veldig lenge hvis de berøreres.

Nå er det vel ikke sånn at fibromyalgi har et bestemt sykdomsbilde som er likt for alle, så symptomene kan variere enormt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Tror ikke jeg har fibromyalgi. Leste litt på nettet og da står det at det må være over og under midjen, og banke i bordet - jeg er bare vond i beina.

Men det plager meg mye, og jeg klarer ikke gå turer lenger. Hvilke undersøkelser vil legen gjøre? Jeg har ikke fastlege for øyeblikket for jeg er på flyttefot, og er usikker på om det er vits i å begynne undersøkeksene et sted og så flytter jeg.

trådstarter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Annonse

Gjest mor50

Jeg har store smerter i beina mine jeg også, det virker som det er i musklene og blodårene. Dettte startet for ikke så veldig lenge siden. Jeg fikk høre at det kunne være pga vekten min, men jeg har gått ned masse og enda like store/ værre smerte. Noen som vet hva det kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Høres ut som det kan være et sammensatt problem av flere diagnoser.

Den -enkleste- undersøkelsen er at du tar en blodprøve på B-vitamin. B6 fek. kan gi kramper i muskelaturen. Dette kan en gå på TrioB kur på over 3 mnd.

Smerter fra nedre del av rygg som stråler nedover bena -kan- være prolaps i nedre del av ryggen.

Stråler smertene fra rygg, ut i hofte og ned langs låret (litt på oversiden av låret) ned mot kne, legg og ankel er det typisk for prolaps i 4-5 skive blant annet.

Stråler smertene fra litt bak på "rompa" og mer på baksiden av låret, kne, legg og ned i ankelen er det gjerne lengre opp i ryggen det kan være prolaps.

Slitarsjeskader i nedre delen av ryggen kan også gi lignende smerter.

Falsk isjas og isjas gir gjerne smerter i "baken" og hofta. Rimelig intense smerter kan dette være.

Disse kan og spre seg nedover lår (yttersiden av låret) og ned langs hele benet.

Da kjenner en gjerne partier i bakpartiet som er rimelig sårt når en trykker inn/masserer.

Når det gjelder kne og en får vondt i trapper, opp og spessielt nedoverbakker kan det være skade på brusken inni kneet. Det kan også være en varierende smerte som kan komme og gå litt.

Dette heter patellafemoralt smertesyndrom. Noe du kan lete opp mer info om på nett.

Disse smertene kan av og til også få kneet til å "kolapse" fulstendig.

Smerter under foten -kan- vere en betennelse. Om det følels som om du går på stener er dette typisk. Det heter facitt (tror jeg det var) . Det er en sene som starter under helen og går frem mot tærne. Når en lenge med dette kan betennelsen gå opp i ankelledd og oppover leggen. Er også vanlig at en får en skjevstilling i ankelen siden en gjerne forsøker avlaste for smertene.

Dette kan også påvirke resten av systemet oppover i kroppen. kne, lår, hofte, rygg og nakken siden en står og går feil for å avlaste smertene.

De fleste av disse tingene er noe som kan komme og gå. Enkelte perioder kan vere veldig fine mens andre perioder riktig ille. Det kan også forværres av aktivitet.

Når det gjelder nervesmerter, klem eller skader på nerven er også dette noe som kan komme og gå litt. Typiske nervesmerter er en brennende, kriblende følelse som kan være svært intens. Det føles numment samtidig som en er ekstra ømfintlig på området skaden er. På bena har en en nerve som heter femoralisnerven, søker du det opp kan du se hvor den er. Denne nerven kan bli skadet av et stort traume som en kutter årene helt. Men en kan også skade nervetråder på denne nerven som kan gi smerter i så og si hele femoralis.

Nerveskader kan også gi nummenhet og følesløshet, det er mer konstant plage. OG det varierer ikke mellom disse to reaksjonene.

Som du skjønner kan det være mer en en ting når det gjelder smerter i rygg, hofte og nedover bena. Sikkert også flere ting en hva jeg har nevnt her.

For å undersøke rundt disse plagene kan du ta div. MR bilder.

Både av ankel, kne, hofte og rygg for å se om det synes noe der. Husk da at bilder av hofte og rygg må vise mykdeler ellers synes ikke betennelse eller slitarsje like godt.

Spessialister som kan mest om slike ting er Ortopeder.

For nervesmertene er det Nevrologer.

Siden du har sammensatte plager burde du kanskje vært på det som heter "helhetlig vurdering". Siden 1 ortoped kan ha vansker med å undersøke mange ting på en gang, da får du neppe svar på noe.

Prøv å tenk etter NÅR plagene startet og HVOR de starter, det kan hjelpe til med å finne hovedårsaken til plagene. En plage som ikke blir gjort noe med kan utvikle seg, påvirke andre deler av kroppen. Det er viktig å finne hovedårsaken og behandle den, en å kun behandle symptomene som har kommet i ettertid.

Av behandling er det gjerne fysioterapi som kan være det beste. Behandling som går på trening, ikke massarsje. Men da må en først hvite HVA en trener.

Har du låsninger, falsk isjas/isjas kan en kiropraktor vere god å gå til da. Kan gjøre sykt vondt de første dagene i starten siden han løser opp ting, men blir bedre etterhvert.

Håper du finner ut av ting. Ikke godt å gå med smerter over lang tid. Det påvirker både kroppen fysisk og psykisk.

Lykke til, håper du får litt nytte av svaret mitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Noen av smertene dine beskrives akkurat som mine.. Jeg er bare 14 år og har problemer med beina. Har tatt røntgen or MR men de fant ingen ting.. Jeg fikk først problemer med knærne, og kunne ikke gå på lenge, jeg kunne heller ikke løpe. Og HVER gang jeg setter med ned på huk eller skal sitte på knærne på gulvet for å kose med hunden min eller annet knekker det.. Hver gang..

Deretter fikk jeg problemer med foten, der du beskriver det, og på siden av foten. Jeg fikk problemer med gå og løpe igjen. Jeg er også født med for korte sener i beinet og sliter veldig. Jeg løper med krokete bein, alltid gjort det pga senene i foten. Og nå for litt siden fikk jeg vondt i høyere foten igjen opp på siden.. Og nå har jeg fått samme smerter i venstre foten også.. Jeg sliten i gym og svømming.. Var flink til å svømme helt til skadene kom. Jeg vet ikke om det er arvelig, men mammaen min har skiveprollaps og ''ruglete'' ledd osv. Har ingen anelse, men frykter også det kan være noe farlig som sprer seg. Jeg er ikke sikker på om jeg skal ta sjansen på å dra til legen, de bryr seg lite.

Jeg går ikke mange turer med hunden min lenger pga beina. Savner det, og siden jeg sliter med beina har jeg fått dårlig kondiss.. Jeg gjør det dårlig i gym. Hjelper lite med bandasje også. Jeg drar på svømming èn dag i uka for å trene beina, og jeg håper det vil hjelpe.

Og jeg kan ikke stå lenge på beina heller før jeg nesten faller sammen pga smertende i knærne.

Men jeg anbefaler deg å se ann på beina dine. Dra til legen å få en grundig sjekk.

IKKE vent så lenge som jeg har. Jeg har ødelagt beina mine v_v

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...