Gå til innhold

Kjøpe valp fra utlandet


Gjest Gjest_maja_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_maja_*

Vi har tenkt å skaffe oss en hund som er av en rase jeg ikke har funnet oppdrettere på i Norge. Det er en nederlandsk markejse (det er kanskje ikke akkurat sånn det skrivers....).

Er det noen som har erfaring med kjøp fra utlandet?

Man får jo ikke akkurat mulighet til å besøke oppdretter først og se på valpen. Hvordan velger man valp? Blir den bare valgt for deg?

Forrige hund vi hadde var jo kjøpt her i Norge og da var vi med å valgte valp fra kullet selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror kanskje at å lære seg skrivemåten på rasen er et sted å begynne. Hvis den ikke finnes i Norge og du ikke vet hvordan rasenavnet skrives er det kanskje ikke så lett å gjøre research om den på internett heller?

Når det gjelder valg av valp osv. så ville jeg reist over og hilst på oppdretter og kullet. Oppdretter kan du finne gjennom den nasjonale raseklubben, slik at du vet at de har godt renommé.

Om man får velge valp selv eller ikke har lite med norsk/utenlandsk oppdrett å gjøre. Ettersom oppdretter er den som vet mest om hvert enkelt individ og kan danne seg et riktig bilde av hvilken valp som passer hvor blir ofte avgjørelsen tatt av oppdretter. Ikke uvanlig kan man velge mellom to, og ta den som man føler man har best kjemi med. Men det avhenger også av ventelister og hvor mange det er om beinet. Vi fikk tildelt valp sist, og er veldig fornøyd med det. Det var ekstra viktig å velge med hodet istedet for hjertet siden vi har små barn nå. Men den første valpen var det mannen min som plukket ut selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...