Gå til innhold

Finnes det noen grunn til å ikke kastere?


Gjest Miley

Anbefalte innlegg

Min hannkatt er nå 8 mnd, og klar for kastrering. Likevel kjenner jeg at jeg kvier meg litt.

Vi har ingen planer om å bruke ham til avl, men man vet jo aldri (selv omjeg vet ;) )

Aner ikke hva jeg er redd for, men jeg utsetter det og utsetter det, sambo er heller ikke lysten på å kastere, men han vet heller ikke hvorfor.

Så, finnes det noen grunn til å ikke kastere?

Han er forresten innekatt og skal forsette med det, så noe uplanlagte kattunger blir det ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt rart formulert av gjest, men jeg ser ingen positive sider ved å ikke kastrere enn avl.

Kattens piss lukter fryktelig sterkt og når det skjer på fint parkett gulv er ikke det å foretrekke. Den blir og roligere som kastrert.

Vi og følte det litt rart når vi kastrerte vår, men vi angrer så absolutt ikke. Det er samme pusen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over her, særlig når den skal være innekatt!

Den lukta er bare helt pyton... Den vil nok også bli roligere, får ikke "det behovet" for å komme ut å sjekke damer.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vår katt ble roligere etter vi kastrerte ham. ikke ble han med i slosskamper heller.

ikke det at han er en slosskjempe,men katter sloss om det kommer noen inn på området hans.

han skvetter ikke lengre :) og det er jo bra,for det luktet.

mye bra med å kastrere, men så mye om ikke kastrerte vet jeg ikke om- ser bare positivt om det. serlig å tenke på at vi ikke lar han få masse unger. Det er nokk katter i verden.

Endret av Chianty
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan bare signere de over. Har allerede bestilt time til kastrering til vår guttepus når han er 4 måneder. Nettopp for å unngå slåssing med dertilhørende sår og infeksjoner, og ikke minst markeringen. Klarer ikke den lukta inne i huset.

At det dermed ikke kommer flere kattunger tilverden pga oss er også et pluss siden han skal få gå ute etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må si meg enig med de over, grunner som markering inne (det kan også være vanskelig å få bort pga sterk lukt), slossing, større sjangs for at han stikker av og ikke kommer tilbake, mindre kosete, større sjangs for at han angriper dere ved kos pga dere tar på steder som ikke er lov, mer aktiv på å holde territoriet sitt (er det innekatt blir det enda verre, da kan han faktisk ende opp med å fly på små barn/hunder om man er virkelig uheldig).

Og når det gjaldt dette med å stikke av, jeg har faktisk opplevd katter som har lært å åpne opp vinduer og stikke av, så man skal aldri si aldri.

Det finnes faktisk flere argumenter for hvorfor den burde kastreres når den er innekatt enn utekatt. Er den utekatt holder det med at den kan parre seg, for er den ute slipper man gjerne markering o.s.v.

Men hvis han er 8 mnd alt ville jeg nok bestilt time snart, er man uheldig og han begynner med noen av disse uvanene så kan det hende han fortsetter med det når han blir kastrert. Og det er ikke særlig gøy å legge seg om kvelden og oppdage at senga er våt og har blitt markert på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ulikt hvordan vi mennesker ser på dette med kastrering. Mange ser på det som like natulig å kastrere sine dyr, som det er å gi de mat.

Andre føler de tar fra dyret noe av identiteten dens. Selv har jeg hatt både hun og hankatter som har vært både kastrert og ikke kastrert. Den siste hannen vi hadde ble ikke kastrert før han var 6 år, og da pga medisinske grunner.

Ikke skvettet han, ikke lukta det noe spesielt mye av hans urin heller, han var helt fra kattungestadiet en veldig rolig katt.

Så har man en slik, så ser ikke jeg heller noen grunn til at man må kastrere bare for liksom ha gjort det.

Syns dere skal vente jeg med dette her, til det i såfall fins en grunn dere mener er påkrevet for dere. Hva andre syns er jo også i grunnen uvesentlig, så lenge katta er inne og ingen har noe problem med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i mye av det andre som er sagt. Jeg ser virkelig ingen god grunn til å ikke kastrere uansett om det er inne- eller utekatt. Risikoen ved kastrering er svert lav. Det er litt jobb de første dagene, da pus er litt groggy og må passes litt på samt at katter ofte ikke er helt fornøyd med body/krage.

Det er en del følelser rundt kastrering. Men ingen undersøkelser viser at kattene tar skade av dette på noen måte, hverken fysisk eller psykisk. Faktisk lever kastrerte katter lengre, siden de trives best nær dere og tar færre risikoer.

I tillegg er kastrerte hankatter betydelig mer kosete og hjemmekjære enn de som ikke er kastrert. Samtlige katter jeg har hatt/vært bort i har blitt mye roligere etter kastreringen. Generelt blir det mindre bølling og bråk hjemme, og de trives bedre i fanget. Jeg vil nesten gå så langt som å si at en ikke-kastrert hankatt ofte ikke er egnet som kjæledyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som ansvarlig dyreeier sørger man iallfall for at det ikke er sin egen katt som er årsaken til at det fødes mange hundre kull med uønskede kattunger som lider en ublid skjebne hvert år.

Ta ansvar og kaster katten din! Det er et enkelt og ukomplisert inngrep, og katten blir roligere og mer hjemmekjær etter inngrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må være forberedt på at han fortsetter med hannkatt nykene når du kastrerer ham etter evt avl. Er derfor det er anbefalt tidlig, pga de beholder oppførselen sin..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle svarene.

Vi må rett og slett bestemme oss for om vi skal bruke ham i avl og så kastrere om vi finner ut at vi ikke vil det.

:helen:

Denne setningen ser litt skummel ut i mine øyne...

Er det rasekatt du har?

Hva er i såfall ditt mål for å bruke ham i avl?

Kan han tilføre rasen noe bra?

Har du tenkt å teste ham for genetiske sykdommer, slik at han ikke gir dette videre til sine eventuelle avkom?

Har du kjøpt ham som avlskatt, altså at han står i stamklasse 1 på stamtavla hans?

Har du satt deg godt nok inn i rasen, slik at du vet hvilke eventuelle partnere han kommer til å passe godt sammen med eller ei?

Har han eventuelle restriksjoner fra oppdretteren?

Har du kjøpt ham som kosekatt, og ikke har planer om å låne ham ut som avlskatt, så ville jeg ikke ha nølt med å kastrere ham.

Kastrering av hannkatt er et enkelt inngrep, som skjelden gir komplikasjoner. Katten er ofte frisk og rask igjen bare timer etter operasjonen.

En fertil hannkatt som ikke får parre, kan bli fustrert, og det er ikke noe gøy å ha en slik katt hjemme. En fertil hannkatt krever også mer stell, da pels og lukt kan bli et problem.

Jeg anbefaler kastrering på det varmeste!!!

Ofte blir katter flottere når de blir kastrater, og de roer seg ned og blir mer kosete!

Lykke til med kastrering!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne setningen ser litt skummel ut i mine øyne...

Er det rasekatt du har?

Ja

Hva er i såfall ditt mål for å bruke ham i avl?

Nå vet vi ikke enda om vi skal bruke ham i avl.

Kan han tilføre rasen noe bra?

Vis ikke vil vi ikke avle på ham.

Har du tenkt å teste ham for genetiske sykdommer, slik at han ikke gir dette videre til sine eventuelle avkom?

Klart.

Har du kjøpt ham som avlskatt, altså at han står i stamklasse 1 på stamtavla hans?

Ja.

Har du satt deg godt nok inn i rasen, slik at du vet hvilke eventuelle partnere han kommer til å passe godt sammen med eller ei?

Ja.

Har han eventuelle restriksjoner fra oppdretteren?

Nei.

:)

Endret av Miley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er jo bra, men det er jo ikke noe permanent løsning.

Han kommer til å være inne selv om vi kastrerer ham. Vi bor ved en svært trafikkert vei, så her kan puser ikke gå ute. Han ville blitt påkjørt med en gang da veien ligger helt inn til hagen vår.

Vi kommer nok til å kastrere ham, men tanken om at det er endelig gjør at jeg avventer det hele. Vi er 90% sikker på at han ikke skal brukes i avl, men tenk om kverner rundt i hodet vårt.

Han er en nydelig pus, med fantastisk gemytt. Vi kan avle på ham om vi vil. Ingen restriksjoner.

Tanken har hele tiden vært å kastrere ham. Vi vil gjerne ha en hokatt, og før vi får det må han eventuelt kastreres da vi ikke vil ha uplanlagt kull.

Nei, det er vel i grunn bare å bestemme seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT men .. så dere på Oprha i går?

der borte avlives 10.000 katter i året forde eierne ville ikke kastrere kattene sine. synd dette!

Mange dyreliv som går tapt. Hvor mange det er i norge vet jeg ikke, men mange er det!

Selv om du tror at katten din kommer til å holde seg inne / på plenen,tror du feil. Ukastrerte hannkatter løper så fort dem får ferten av ei hu katt!

Skal du ikke bruke den i avl,bør du kastrere den!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...