Gå til innhold

Hund når man reiser mye?


Gjest ts

Anbefalte innlegg

Jeg har i årevis hatt fryktelig lyst på hund. Jeg trives med dyrehold og jeg tror en liten hund hadde passet meg og min livssituasjon som student bra. Derimot lurer jeg på hvordan det er med hundehold i forhold til mye reising?

Vi reiser hjem til familiene våre hver sommer, i alle fall 5 uker hver sommer. Hver høst og vår er vi i alle fall på to reiser og julen tilbringes også langt fra hjemmet vårt. Hvordan vil dette være i forhold til en hund?

Og hvor lenge etter at jeg får valpen bør vi vente med å reise noe sted?

Jeg har en kanin som blir veldig fort forvirret og satt ut hvis vi reiser noe sted. Det går over etter noen dager, men er ikke typen dyr som det bør reises så mye med.

Hvordan er det med hunden? Samboeren min mener at det viktigste for en hund er å være med eierne sine, stemmer det? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har selv en hund og hun takler helt fint å reise bort. Så lenge hun er sammen med meg og har med kurven sin så har hun det helt greit, merker i allefall ingenting på henne. Hun har jo med seg "plassen sin" siden kurven med dyna er med overalt når vi ikke er hjemme. En hund har bare godt av å reise lit og å bli vant med folk. Hvis du tenker på reiser til utlandet er det viktig å huske på vaksiner eller å evt ha noen til å passe den den hvis den ikke skal være med. Jeg har ingen til å passe min hund så det blir lite med reising utenlands, men jeg vil ikke ha henne på kennel, det er bare fordi jeg er sær altså.

Lykke til med valget av hund hvis det blir det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Fint at reising skal gå bra. Det er ikke snakk om reiser utenlands, men lengre bilturer innenlands. Den ene familien i nord, den andre i sør, og vi bor midt på :) Den skal få sin egen kurv som den forhåpentligvis vil føle seg trygg i.

Da er bare spørsmålet hvor lenge etter vi har fått oss valp bør vi vente før vi reiser noe sted?

Vi tenker på å skaffe oss valp i november, og lurer på om det er for tidlig å da reise hjem på juleferie rundt 20. desember? Tenker også i forhold til renslighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden har godt av å reise ganske raskt for å bli mer sosial med andre mennesker og å lære seg å kjøre bil uten å bli bilsyk. I fht renslighet må dere jo bare passe på det samme som hjemme, lufte etter mat, etter lek, etter søvn osv... La hunden ha et sted å være i bilen, ikke la den vandre rundt. Bur er bra å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først tenkte jeg: dette er et menneske som reiser MYE (forbindelse med jobb osv)

Så fant jeg, nei, det er kun ferier. Så gikk ut ifra at da dro dere sikkert "lengre turer" til syden osv.

Men, om det kun er snakk om bilturer så er det ikke noe problem å ha med hunden :)) Eneste du må huske på da er å stoppe for å lufte, og sørge for at hunden har det bra i bilburet. Det blir fort varmt for hundene i bilen om sommern.

Å ta med hunden rundt på turer, til foreldre osv i jula, når den er valp, er noe jeg ser på som veldig positivt. Jeg var ikke så flink med den eldste hunden min da den var liten, så den bruker litt tid på å roe seg på nye steder.

Men er den ikke renslig enda er det kanskje greit å ta vekk teppene dit dere skal være ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik reising du beskriver er null problem for en hund. De takler nye omgivelser bra (og vil snart kjenne igjen sine "andre hjem"). Ny steder og lukter er spennende. De blir på ingen måte satt ut.

Får du valpen i november kan du dog IKKE regne med at den er renslig til jula, det må nesten din familie godta. Mange vil nok velge en løsning med avispapir her. Det kan også være at hunden er nødt til å sove i samme rom som deg når du er på julebesøk første året for å være trygg siden valpen fortsatt vil være ung.

Ellers vil valpen ha godt av å hilse på familiens store og små, men selvsagt kan ikke hele ungeflokken dille med valpen hele tiden. Den trenger fred og ro innimellom også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for flotte svar! Er utrolig lettet for at det ikke skal være noe problem med reisingen i forhold til hunden, heller at det kan være positivt. Er jo redd for å gjøre noe som er usunt for den lille.

Det er ikke snakk om reiser med jobb, ikke snakk om utenlands, bare snakk om å reise hjem til hans familie og min familie med jevne mellomrom. Vi blir borte store deler av sommeren, et par ganger om vår og høst, pluss juleferie selvfølgelig. 9 timers reise til det ene stedet og 6-7 timer til det andre stedet. Lufting skal selvfølgelig skje, og det skal heller ikke bli for varmt i buret hennes/hans.

I den ene familien er det en hund til, ei tispe, men jeg tror det skal gå bra? De skal få møte hverandre mens min hund fortsatt er valp.

Da trenger jeg bare å bekymre meg over kaninene mine i fremtiden da :ler:

Forresten, hvordan bør jeg trene opp hunden til bilturer? Fem minutter først, så litt lenger, så enda lengre? Det blir jo ikke bare lengre bilturer på flere timer, men også små turer til sentrum og andre steder.

Og renslighets-treningen blir ikke skadet av å reise? :)

Maser jeg :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder går i all hovedsak greit sammen, men som med oss mennesker kan det være noen kjemien stemmer dårlig for.

Biltreninga (ikke alle hunder trenger egentlig trening her, de tar det uten problemer) går som du sier, gradvis. Det gjelder å se litt an på hunden.

Når det gjelder renslighetstreninga så kan du oppleve noe som føles som tilbakeskritt. Valpen vil gjerne tisse der den føler seg trygg (en av grunnene til at de tisser inne og ikke ute) noe som kan bety at den tisser ute hos deg, men inne hos familien. Dette kan få noen til å tro at reisinga "har ødelagt", men for valpens utvikling betyr det nada. Skal du nordover i jula kan også kulde og snø være ekstra grunn til å tisse inne.

Det er også verd å huske på at renslighetstrening i all hovedsak IKKE handler om at valpen sliter med å forstå hvor du vil at den skal tisse, men at den fysisk ikke klarer å holde seg.

Som sagt, den første jula må de du er på besøk hos være forberedt på at uhell kan skje.

Og du, ta gjerne kontakt med raseklubben og avlsrådet. En god oppdretter gir deg veldig mye gratis. Mase mer her må du også gjerne gjøre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...