Gå til innhold

Hvilken hund bør vi velge når vi har katter?


Bluespirit

Anbefalte innlegg

Vi lurer litt på å få oss hund, men spørsmålet er hvordan rase bør vi velge når vi har to katter?

Kattene er 5 år gamle og har alltid vært "sjefen" i huset. Har heller ikke hatt dem sammen med andre dyr før. Ønsker en hund som ikke er alt for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Spiller ingen rolle hva slags hund i forhold til kattene.

Du må jo nesten finne ut hva slags hund du vil ha, hvilke egenskaper, aktivitetsnivå, hvor mye tid du vil bruke på pelsstell, turer, trening etc.

Alle hunder kan gå bra med katter, men hunder er igjen individer og reagerer derfor forskjellig, men det enkleste er jo selvfölgelig da å innföre en valp inn i det nye huset med katter

Min hund (dobermann) er oppvokst med katt og brydde seg egentlig aldri om katten. Nå er det 3 år siden vi hadde katt, og hun jager alt som ligner på katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi lurer litt på å få oss hund, men spørsmålet er hvordan rase bør vi velge når vi har to katter?

Kattene er 5 år gamle og har alltid vært "sjefen" i huset. Har heller ikke hatt dem sammen med andre dyr før. Ønsker en hund som ikke er alt for stor.

Sier som hun over at rasen spiller mindre rolle i denne saken.

Så lenge valpen blir introdusert for kattene rolig og forsiktig fra dag en, pleier det å gå greit.

Finn ut hvilken rase du ønsker med tanke på størrelse, aktivitet, og pelsstell. Du kan sjekke ut rasevelgeren på canis.no, og lese deg opp på de rasene du får til resultat. Ta den med en liten klype salt, men den er en god pekepinn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vil bare si at jeg har en yorkshire terrier, og hun og min yngste katt leker godt i sammen. min gammle katt har hun bare snusa litt på, men skjønner godt på hans kroppsspråk at han ikke vil leke med henne (gammel grinær katt ;).. så her har det gått glimmrende bra! min hun er veldig rolig, stresser aldri og hun bjeffer heller aldri. utrolig bra gemytt!!

pluss at hun går godt overens med alle slags dyr, hun har møtt alt fra andre hunder, høner, ender, katter osv. og hun bare snuser og respekterer de ved å snuse og rygge unna de, og heller observerer de på avstand.

det som er lurt når du får deg hund er så sossialisere den mest mulig med andre dyr (tidligs mulig), for da lærer de seg alle signaler for lek, alvor, og ta hensyn osvosv..

jeg tror kanskje min hund skjønner kattens uinteresse ved å kunne forstå og tolke signalene katten gir henne. pluss at hun viste underdominans med engang hun kom i hus.

min hund er hos min hjemmeværende mor med sin valp når jeg er på jobb, så hun lærer mye i denne "barnehagen" ;)

hun har blitt en super leke kammerat som leser dyrenes kroppspråk svært godt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har og veldig lyst på en hund (CC), men jeg har en skikklig hissig eie katt.. Freser og høgger etter alt på 4 bein.. (litt redd hun kanskje kunne funne på å høgge etter valpen) Er og redd hun kanskje vil mistrives om det kommer en hund i hus.

Noen som har erfaring med akkurat det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har både katt og hund. Golden retriever nå, men har også hatt schæfere før. Det går kjempefint. De vasker hverandre og drikker samtidig av vannskåla. :)

Katten var her først og den har alltid vært sjefen. Den siste schæferen vi hadde fikk nooen skarpe katteklør på snuta et par ganger, før han lærte at han måtte holde seg unna. Etterhvert ble de bestevenner.

Vi har også hatt besøk av mange ulike hunderaser her. Eneste jeg følte meg litt utrygg på var en eldre gordon setter, en typisk jakthund. Han ble helt paralysert da han så katten som lå i sofaen og så på han. Han var så oppspilt at han sto og skalv. Men det gikk også bra.

Katten har altså truffet veldig mange hunder, og det har alltid gått bra. Noen av hundene har nok fått et lite kloremerke på snuta men det tåler de. Husk å være rolig selv. Vårt stress smitter ofte over på dyra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet her er vel det at du har 2 sjefer i ditt hus, vil de godta å få inn en undersott?

Det er sjelden problemer å venne en hund til å godta katter, den er jo et flokkdyr, så husets flokk vil den normalt ikke ha noe problem med.

(andre derimot kan "spises")

Men voksne katter som skal godta en klossete valp, som da vil prøve å leke.

Eeee, den sitvasjonen er nok ikke fult så lett å få til. Pass godt i såfall på valpens øyne, er mange hundevalper som har fått ødelakt sine pga voksne katter som nekter å ha dette nye familiemedlemmet i nærheten. Har selv sett et slik tilfelle på nære hold, det så lite pent ut og valpen måtte bare avlives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...