Gå til innhold

Kjøpe hest


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Sjansen er stor for at jeg må kjøre langt for å finne hesten min....

Hva er viktig å spørre om, for å minske sjansen for bom-tur?

Hvor viktig er det med papirer på hesten? Hvorfor det?

Annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle hester må ha pass og vaksinasjonskort.

Det er lurt å ha en veterinær attest både for selgers og kjøpers del. Kjøper kan da finne det ut hvis selger forsøker å selge en syk hest. For sleger er det viktig som bevis på at hesten var frisk da den ble solgt, i tillfelle den blir syk / skadet hos kjøper, og kjøper prøver å heve kjøpet.

Se nøye på allmenntilstand og høver når du er der.

Du kan lese mer om høver og hvordan de bør være på nettet..

Lurt å prøveri / håndtere for å finne ut om du liker hesten og at den passer til det du skal bruke den til. Lurt å ha tenkt på det på forhånd...

Spør om sykdomshistorie, lynne, om den er redd for noe - om den er grei med vet. skoer / barfottrimmer, om den er lett å laste på henger...

bla bla bla...

Generelt syntes jeg ikke man skal kjøpe seg hest hvis man ikke har god nok råd og mye tid til å sette inn i hvordan den skal håndteres og hvordan den bør ha det for å trives...

Men så er det helt herlig også da :smilorange:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker.

Har mange års erfaring med hest, men har aldri kjøpt selv. Har dessuten vært utenfor hestemiliøet ca 10 år nå, så.... er litt rusten.

Har også googlet "kjøpe hest" og funnet en del tips.

Dette er jo en risikosport uansett. Hestehandel - er jo et begrep.

Skal ta meg god tid og prøve å unngå å gå i fella ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange som kjøper shest har stått igjen med svarteper pgs dårlige bein på hesten, derfro kan det være en ide å få hele jornalen til gjenomsyn + rønken av de mest utsatte ledd.

Nå har jeg kun erfaring med travere, men vil tro det er like mye ledd/beinproblmer på spranghester og galopphester også.

I en del tilfeller kan det også være lurt å få en annen du kjenner i hestens nærmiljø til å bli med en tur til dyrlegen for helsesjekk på dyret, om du ikke har muligheten til å reise så langt selv. Det fins mange seriøse eier, men jammen fines det de som er det rake motsatte også. Så har man da hørt dyrlegens egen ord, kan ikke en useriøs selger, snu på det som er sakt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjøpt og solgt mange hester. Mitt beste råd er å være litt kritisk, ikke boble over av begeistring over den første og beste hesten du ser på. Ta med en hestekynidg, uhildet person når du skal ut å prøve hesten. Ri evt kjør en tur med den når du er der, spør og grav om alt mulig, gjerne flere ganger og på flere forskjellige måter. Da kommer det lettere fram hvis det er noe selger prøver å skjule. Jeg har aldri røntget en hest før kjøp, bortsett fra en som var veldig dyr og som var røntget før han ble satt til salgs. Har aldri brent meg på det, faktisk. En veterinærattest er lite verdt, egentlig, hvis det ikke er en utfyldende salgsattest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...