Gå til innhold

Er det normalt


Gjest Bekymret

Anbefalte innlegg

Gjest Bekymret

Ok, skal prøve å forklare så godt jeg kan(selv om jeg kanskje ikke er så innmari flink til det). Jeg har en kastrert hannkatt på 5 år, jeg har også fått andre katter i ettertid som han har gått bra sammen med frem til nå. Men nå er han sint og kan angripe dem, noe jeg regnet med var for at han skulle vise at han var sjef.

Men for ca en uke siden så "løp" han på meg også, han lå å kosa på ett teppe å jeg skulle klappe han, og da satt han der. Fikk heldigvis bort han ganske fort.(han er ganske stor, tung og sterk + sta) Men ble jo veldig lei meg, for han har jo aldri gjort sånn mot meg før. og ikke etter heller da, utenom knurring.

Når han er inne liker han å ligge på badet(han vil ha mat der også), med døra lukket om dagen, der får han være ifred for andre katter og folk. Så her om dagen(noen dager etter dette "angrepet") så tenkte jeg at jeg skulle sjekke pelsen hans, og se litt på han og se om jeg kunne se noe unormalt.

Det første jeg så var at han hadde ganske lange klør på den ene labben, men kan ikke få meg til å huske om de alltid har vært så lange. For meg så de fryktelig lange ut. Så tenkte at kanskje han ble sint fordi det er plagsomt?

pelsen hans eller var kjempefin, begynner å bli litt "gråhåra" noen steder siden han er svart, det andre jeg la merke til var:

det var to små områder uten pels på magen hans, rundt der "mannepuppene"(Fikk noen andre til å se og de sa det var pattene hans.. Aldri kjent de før så..) hans er, det var iallefall ganske lite pels der, og en annen ting som jeg la merke til var at på disse pattene var det brune flekker, er dette isåfall normalt?

Jeg høres sikkert helt dum ut her jeg sitter, å stiller disse spm(som sikkert er helt normalt), men jeg er bekymret for katten min, og er redd det skal være noe galt med han, er jo så glad i han.. :sukk:

Så håper noen iallefall tar seg tid til å svare på mine dumme spørsmål. Har foresten lært at om man ikke spør så får man ikke svar. Hehe..

Vi skal foresten til dyrlegen om ikke lenge, men kan være greit å høre litt så dyrlegen ikke tror jeg er helt på bærtur... :sjenert:

Ha en fin dag videre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror det er lurt av deg å be en veterinær om å se på ham. Ikke sikkert det er noe galt, men slik du beskriver det får jeg mistanke om at han har vondt et eller annet sted. Det kan det være lurt å få en veterinær til å sjekke ut. Håper alt er i orden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, du må nok til dyrlegen. Bedre med en tur for mye enn en for lite. Mine katter oppfører seg slik hvis de har fått en skade. Klørne skal vel også være ganske jevnt slitt så kanskje han har en skade i poten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Alt det du beskriver om utseende på pattene hans er ihvertfall helt normalt. Hvis han er utekatt er mest sannsynlig klørne hans helt normalt slitt og. Hvis du ikke har studert klørne hans så grundig før, så kan man gått få et lite "sjokk" når man ser hvor lange de egentlig er.

Vanskelig å si hva som gjør at han plutselig er blitt litt aggressiv, men det kan jo rett og slett bare være at det er litt for mye "styr" med andre katter o.s.v etter hans smak. Hvis han er mye ute, kan det jo være et eller annet som plager han ute der og. Eller det kan være at han bare vil være ifred og sove og hvile alene. Disse kastrerte hannene kan jo bli noen skikkelige særinger vet du, og alle dyr forandrer seg med alderen.

Men jeg ville i alle tilfelle tatt han med til dyrlegen for en sjekk for sikkerhetsskyld. Få en helsjekk, og tenner er spesielt viktig å få sjekket! Har de tannpine kan de bli gruelig irriterte.

Lykke til med pus!

Aurora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på resten her. Høres ut som om pus kan ha vondt et sted. Jeg ville nok tatt en tur til veterinær.

Han er for ung til å plutselig begynne med så sær atferd. Men noe knuffing, som til tider kan se ganske brutal ut, er helt normalt med flere katter. De må ha et hierarki seg imellom, og blir aldri ferdig med å diskutere rangrekkefølgen. Men det at han plutselig angrep deg er litt mer bekyrmingsfullt, om han ikke har gjort det før.

Klørne er ganske lange, ja. Jeg har alltid klippet klørne på kattene selv for at de ikke skal bli for lange. Du kan jo forsøke å klippe, da må du bruke klosaks fra dyrebutikk og være helt sikker på at du ikke treffer nervene. Det høres ikke ut som om det er noe i veien med pattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bekymret

Hei..

Takk for alle svar :)

Han skal til dyrlegen til sjekk om ikke så lenge(har time), så da finner jeg vell ut mer. Og da kan jeg ta opp absolutt alt jeg lurer på.. :)

De siste dagene har han vært mye gladere, men fremdeles veldig mye fresing mot de andre kattene her. Men bare hvis dem kommer for nærme. Det er nok bare for å vise at han er sjefen.

Min mor sa også at han kunne være nervøs, men det trengte ikke å komme fra oss her hjemme.

Finner jeg ut at noen i nabolaget har vært slemme med han blir jeg sint :kjefte: .

Husker når jeg var liten at noen unger drev å kasta stein etter gamlepus slik at han ble nervøs, redd og til slutt så ble han borte :sukk:

Har også lagt merke til at han blir av og til tyngre for hver ganger han kommer hjem, så kanskje han har en reservefamilie ett sted? :snurt:

det med at han blir tyngre + at han kom hjem UTEN halsbåndet sitt får en jo til å begynne til å lure. Han var jo vant til det, og han skulle ikke greid å fått det av seg. De andre har jo fortsatt sine.. Hm.. Og hvis noen har fjernet halsbåndet(sto navn og nr inni det) så er det jo ganske frekt.. :kjefte:

Men siden jeg bare antar dette så får jeg bare "tro" han fikk det av seg selv. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...