Gå til innhold

Hva skal jeg gjøre?


Gjest chocco

Anbefalte innlegg

Jeg har en Cavalier king charles spaniel gutt på litt over året. Han bjeffer uten stopp når han hilser på andre hunder. Hva kommer det av? Tips til hva jeg kan gjøre for å stoppe dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjøp deg et bjeffebånd.

Det fungerer slik at hver gang han bjeffer mot noe du ikke vil at han skal bjeffe mot, så får han en stråle med vann (og sirton/andre ting)

Legg også til et strengt & bestem nei

Man kan også bruke en sprayflaske med vann (men tungvindt å ta med på tur)

håper det funker ;) Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_stinus_*
Jeg har en Cavalier king charles spaniel gutt på litt over året. Han bjeffer uten stopp når han hilser på andre hunder. Hva kommer det av? Tips til hva jeg kan gjøre for å stoppe dette?

Hei!

jeg kan forstå din frustrasjon utrolig godt! har hatt akkuratt samme problem med min

chihuahua gutt, faktisk også litt over året. Å mitt tips er å tilkalle en eventuell "hunde-psykolog".. det var helt fantastisk å bli kjent med "baby" (min hund) på denne måten.. å nå er han en drøm! ingen bjeffing eller tegn på usikkerhet når vi er ute, eller får besøk i heimen! anbefales på det sterkeste!

klem, Stinus*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Cavalier king charles spaniel gutt på litt over året. Han bjeffer uten stopp når han hilser på andre hunder. Hva kommer det av? Tips til hva jeg kan gjøre for å stoppe dette?

bjeffing er en del av hundens kommunikasjons apparat. når han møter andre hunder skal han formidle at han enten er irritert, glad, prøver å vise seg eller lignende.. man kan som regelt høre forskjell på bjeffingen dems hvis man lytter godt.

du kan, prøv å lag en lyd med munnen.. feks et ekorn lyd eller en slik lyd når man prøver å få hesten i gang til å ri.. eller hva som helst annet.

finn en lyd du er komfortabel med!

bruk denne lyden sammen med ordet "nei" i et mørkt tonefall i førsten...

mange kjøper slike "klikke! leker, som gir fra seg en klikke lyd som man kan bruke når hunden har lystret. alltså blir brukt som en possitiv lyd. men man kan like gjerne lage slike lyder, hunden vil forstå like godt...

lag gjerne en slik " possitiv" lyd også når han har lystret... så han får høre også denne god lyden..

hunder assosierer mørkt tonefall med noe negativt og lyst tonefall som noe possitivt.. og ved at du lager en spessiell lyd sammen med ordet nei, kan det hende du etterhvert kan spare deg energien ved å si ordet nei (kanskje/kanskje ikke).

for hunden vil assosiere den lyden du lager med nei.. bruk den lyden på alt den ikke får lov til, så vil hunden skjønne at denne lyden du lager betyr nei..

de lærer fortere slike lyder og assosiasjoner med dette enn ord eieren sier.. og vi mennesker har en tendens til å menneskeliggjøre dyrene så mye at vi snakker til hunden som om den skulle forstått alt vi sier, slik at det bare blir utydelig hva vi vil signalisere hunden.. feks "nei! slutt med det! jeg orker ikke at du skal bjeffe sånn..!" også har vi en tendens til å bruke hundens navn i forbindelse med nei, noe som får hunden til å assosiere navnet sitt med noe negativt, og ikke som lystring når han hører navnet sitt..

så kanskje etterhvert trenger du bare lage denne enkle lyden.

bare et lite tips :)

eller så kan du rose hunden din så fort den stopper å bjeffe, evnt før han starter med det.. så kanskje han forstår at dette.

husker jeg så et program hvor de snudde på hælen og gikk i en annen rettning så fort hunden begynte å bjeffe når han så en annen hund. så skjønte hunden at han fikk aldri hilse på andre så lenge han bjeffet..

mange muligheter, ingen fasit svar på dette her :)

bare å prøve deg frem og se hva som fungerer på deg og din hund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cavaliereieren

Er det hannhunder han bjeffer på?? det har seg nemelig slik at jeg også har en hanne av Cavalier King Charles spaniel, jeg har ikke problem med bjeffing, derimot bjeffer andres hannbikkjer på ham når vi er ute! så kanskje han bjeffer på andre hannbikkjer? det er nå når de er voksne at de mirakuløst ikke går sammen med andre hanner lenger! Jeg merker det veldig godt med min hund... de hannvalpene han lekte med som liten er potta sure på ham nå. Men jeg har også en veldig dominant hannhund... vet ikke det har noe å si...? kanskje du kan ringe oppdretteren din å spørre hva han/hun ville gjort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...