Gå til innhold

Dyrlegen ga dyret mitt feil medisin


Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Åhh fy faen hadde det vært mitt dyr hadde jeg blitt DRITTSUR!!

Du måå klage! Man kan ikke finne seg i at en dyrlege forgifter et dyr, det er helt uakseptabelt! Uansett utfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et kjapt søk på penicillin og marsvin og det dukker opp drøssevis med linker der det står at det skal de ikke ha, særlig der virkestoffet er amoxillin.

"Tarmfloraen er spesielt ømfintlig, penicillin kan ta livet av marsvinet ved å forstyrre balansen i de mikrobielle forhold i tarmen"

"FARE: Penicillin-baserte medisiner (som amoxicillin)

er gift for marsvin. Vær sikker på at veterinæren vet

hvilke medisiner han skal skrive ut til ditt marsvin."

"Viste du forresten at penicillin

kan gjøre at jeg dør? Så sørg for at

veterinæren gir meg noe annet."

Og sist, men ikke minst fra veterinærkatalogen:

Noroclav vet. Norbrook Antibiotikum. ATCvet-nr.: QJ01C R02

TABLETTER 40 mg/10 mg og 200 mg/50 mg: Hver tablett inneh.: Amoksicillintrihydrat tilsv. amoksicillin 40 mg

Kontraindikasjoner:

Kjent hypersensitivitet for penicillin eller andre betalaktamantibiotika. Skal ikke brukes til kanin, marsvin eller hamster.

http://www.veterinarkatalogen.no/veterinar...rook_90273.html

I rest my case.

Endret av la Flaca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StockDama

Blir trist av dette jeg =/

Har ikke noe konstruktivt å komme med. Men klag, du kan ikke bare la dyrelegen komme unna med dette så lett..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Viste du forresten at penicillin

kan gjøre at jeg dør? Så sørg for at

veterinæren gir meg noe annet."

Oj, det er faktisk på brosjyren jeg oversatte. Jeg burde jo ha tenkte på det, men regnet med at dyrlegen viste hvilken somer farlige og hvilken som ikke er det.

Jeg har kun vært borti denne dyrlegen når det gjelder store dyr, men det er på en klinikk så man får den som er inne, og man regner jo med at man har den kunnskapen som trengs om dyret som blir behandlet.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Utfra det som blir skrevet her synes jeg absolutt du skal klage. Om ikke annet oppnår du kanskje at veterinæren (og klinikken) lærer dette. Det er en kjent sak at marsvin ikke tåler visse typer antibiotika. Selv om jeg også mener at det til en viss grad er lov å feile som dyrlege, synes jeg en veterinær som åpenbart ikke har smådyr som felt til daglig, burde dobbeltsjekke hvilke preparater h*n skriver ut til disse ettersom man faktisk lærer i løpet av studiet at ikke alle dyr tåler alle virkestoffer, og dette med marsvin og penicillin er såpass velkjent at jeg synes det burde ringt en bjelle hos vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Dersom dyrlegen har fulgt rettningslinjene til klinikken han jobber ved så kommer du ingen vei med å klage, slik er det faktisk bare.

Feilmedisinering er så absolutt klagegrunnlag. Feilmedisinering bør det reageres på, gjerne for å skape forebyggende effekt.

Det kan være at marsvinet ikke døde som følge av feilmedisinering, det vil kun en obduksjon vise. Til tross for dette er feilmedisinering en handling som det bør klages på. Dette både som preventiv virkning og statestikk. Det skal ikke praktiseres uforsvarlig legehjelp til hverken mennesker eller dyr.

Når det gjelder feilmedisinering av mennesker, uavhengig av om feilen er foretatt av sykepleiere eller leger, så er det et trist faktum at helsepersonell ofte unnlater å rapportere feilmedisineringen. Helsepersonell har plikt til å rapportere feilmedisinering, slik at unnlatelse i slike tilfeller er svært alvorlig. Derfor er det viktig å klage på feilmedisinering når dette skjer.

Endret av Bobeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Hei!

Så forferdelig trist for deg! Du har min dypeste medfølelse! Hvor er marsvinet ditt nå? Jeg vil som en annen nevnte her, anbefale deg på det STERKESTE å få det obdusert, og da hos en annen dyrlege! Dette kan gjøres i lang tid etter marsvinet er dødt. Hvor lang tid vet jeg dog ikke.

Jeg gjorde det med katten min etter det jeg mistenkte var feilbehandling. Blir for lang historie å ta nå, men jeg fikk rett. Om du får rett eller ikke, så får du iallefall visshet, og fred for din egen del! Dette er tanker en kan slite med lenge i ettertid, så det er en god "investering" å foreta en obduksjon!

Hilsen Aurora

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det to mnd siden marsvinet mitt døde og han er godt begravet i hagen så blir dårlig med å sende han til vetrinærhøyskolen nå..

etter en kjap ringerundt til andre klinikker virker det som om fåtallet av de vet at penicil er giftig for marsvin.. ;)

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Anonym_*

Det var leit det med dyret ditt : ( jeg har et marsvin selv og en kn : ) Lotte og Nala < 33 :danse:

OG jeg elsker dem !! :rødme:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Nå er det to mnd siden marsvinet mitt døde og han er godt begravet i hagen så blir dårlig med å sende han til vetrinærhøyskolen nå..

etter en kjap ringerundt til andre klinikker virker det som om fåtallet av de vet at penicil er giftig for marsvin.. ;)

Klag gjerne til fylkesveterinæren likevel. Dessverre så hender det at slike klager må til for å endre en rutine, eller gjøre veterinærene oppmerksomme på at penicillin er giftig for marsvin. Dersom det er slik at et fåtall av klinikkene er kalr over dette, tror jeg det vil være svært lurt at du retter deres oppmerksomhet mot penicillin og marsvin.

Du trenger egentlig ikke marsvinets døde kropp for å bevise feilmedisineringen Du kan be om utskrift at marsvinets pasientjournal, der skal det være beskrevet hvilket middel som marsvinet skulle behandles med. Du kan klage inn saken på dette grunnlaget. Det er aldri for sent å klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_Linda_*

Klag!:\ Og oppsøk "smådyrklinikk" neste gang, om det blir noe.

Tror man burde finne ut hva som er galt med seg selv på egenhånd, og-så oppsøke lege. Virker sånn nå for tiden synes jeg:\

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...