Gå til innhold

Dyrlegen ga dyret mitt feil medisin


Gjest

Anbefalte innlegg

Fy, nå er jeg faktisk litt sint, både på meg selv og dyrlegen.

Jeg lå og tenkte litt før jeg la meg og kom til å tenke på at en del penicillin typer er faktisk giftige for marsvin. Men ettersom alle dyrleger jeg har vært hos før, inkludert hos disse (men ikke denne dyrlegen) har jo vist det før.

Så våkner jeg nå rett og slett med den tanken at hva om den medisinen jeg fikk ikke var egna for marsvinet og etter et kjap søk oppdager jeg at imacillin har amoxicillin i seg. Amoxicillin har høy % for diarè (han har hatt problemer med å bæsje og diare er ikke bra for marsvin) og fører som oftest til døden. Og fy så sint jeg er. De burde da vite slik. Og jeg er super sur på meg selv får å ikke sjekke det.

Det betyr at hadde jeg oppdaget det her på torsdagen så kunne faktisk Pondus vært i livet. Han har mer eller mindre blitt forgifta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Å FY! Svarte deg nettopp på helseforumet i den tro det var en katt.

Men jeg kikket på felleskatalogen, og det stemmer at det er ren Amoxicillin. Jeg kjenner ikke til dette hos marsvin, men meld det inn. Vil anta det er mattilsynet eller fylkesvetrinæren som skal ha klagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nesten litt sint på meg også for å ikke sjekke etter, men når dyret er sykt så blir man gjerne fortvilet og stoler på dyrlegen. Fy altså.

Dette er hvertfall siste gang jeg bruker denne dyrlegen. Forrige gang gikk knuttene opp når han kastrerte hannkatten min. :sur: Hvorfor i alle dager ansetter de vetrinærer som ikke vet sånt. Etter et kjapt søk på google så får man jo opp flere sider om at penicilin er giftig for marsvin, de som har gått på skole burde da vite det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Igjen, KLAG!

Eneste grunnen til at dårlige dyrleger (og for den slags skyld menneskeleger) får fortsette er at for få klager. Og når det er snakk om en så ekstrem feil som dette så bør det klages inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, KLAG!

Eneste grunnen til at dårlige dyrleger (og for den slags skyld menneskeleger) får fortsette er at for få klager. Og når det er snakk om en så ekstrem feil som dette så bør det klages inn.

Jeg får vel kanskje gjøre det. Jeg skjønner ikke hvordan dyreklinikken tør å la mannen som normalt driver med hester og store dyr holde på med slike må skjøre dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er menneskelig og feile, det skjønner jeg. Men nå har jeg opplevd feil ved han hver gang jeg har vært der. Forrige gang kastrerte han den ene katten min, vi måtte opp igjen på kvelden siden han ikke hadde greid å knyte knuten skikkelig. Og kastrering gjør de ganske ofte.

Og det er fortsatt synd når det er en såpass stor feil at den tar livet av noen, og at det heller ikke blir oppdaget. Men verste med det hele er vel at dyreklinikken sier at nei da, man kan gi den medisinen så lenge han ikke får diare. I utlandet ville aldri en veterinær funnet på å gi et marsvin denne medisinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Men verste med det hele er vel at dyreklinikken sier at nei da, man kan gi den medisinen så lenge han ikke får diare. I utlandet ville aldri en veterinær funnet på å gi et marsvin denne medisinen.

Da har du faktisk ikke noe klage grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brima

Fikk marsvinet ditt diaré av denne medisinen?

Du bør absolutt klage, for neste gang kan det være en annens marsvin, katt eller hund som får feil behandling av denne veterinæren.

Desverre er det alt for mange som ikke tør klage, eller vil klage osv., og dette fører til at veterinærer får fortsette med det de driver med og flere dyr kan bli skadet/dø. Dette gjelder det meste: Vi er generelt for dårlig tilå klage til de man bør klage til.

Ta en telefon til dyreklinikken, prat med sjefen der og si at du vurderer å sende inn en skriftlig klage til Statens Dyrehelsetilsyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har du faktisk ikke noe klage grunnlag.

Så å gi de giftig medisin er ikke klagegrunnlag? At en dyreklinikk sier nei man kan jo gi dem det, mens et kjapt søk på nettet viser at pencillin i alle former er giftig for marsvin og må under ingen omstendigheter gis det er ikke bra nok? For å ikke glemme at om de først får det i seg så skal de faktisk ha motgift med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest vet

Det er alment kjent, eller burde iallfall være alment kjent at marsvin ikke tåler penicillin. Det burde enhver veterinær sørge for å vite før han/hun behandler marsvin. Ta kontakt med veterinæren det gjelder og legg fram saken for han. Hvis han ikke legger seg flat, burde du ta dette videre.

Sting kan gå opp, det kan du ikke klandre veterinæren for. Det hender at sting går opp for meget erfarne smådyrsveterinærer også. Foressten så er det rart at det var sting etter kastreringen av hannkatten. Man pleier ikke å sy kastrasjonssår på katt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk marsvinet ditt diaré av denne medisinen?

Han hadde forstoppelse og fikk medisiner for dette, men det går tregt så om han evt hadde diare ville derfor ikke bli oppdaget. Og leser man på utenlandske sider så er *ekle detaljer for de som ikke vil lese* det at det kommer klebrig slim ut av rompa hans *ekle delen er over nå* et tegn på at noe er galt. Når jeg ringte til dyrlegen på lørdag og spurte om det fikk jeg bare beskjed om at nei da, det gjorde ikke noe det, bare følg med på han så går nok alt bra. Mens det faktisk er en av bivirkningene av pencillinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er alment kjent, eller burde iallfall være alment kjent at marsvin ikke tåler penicillin. Det burde enhver veterinær sørge for å vite før han/hun behandler marsvin. Ta kontakt med veterinæren det gjelder og legg fram saken for han. Hvis han ikke legger seg flat, burde du ta dette videre.

Sting kan gå opp, det kan du ikke klandre veterinæren for. Det hender at sting går opp for meget erfarne smådyrsveterinærer også. Foressten så er det rart at det var sting etter kastreringen av hannkatten. Man pleier ikke å sy kastrasjonssår på katt.

Det var ikke sydd. Men normalt så knyter de vel blodåren og sædlederen om jeg ikke tar helt feil nå, og disse, verken av de, var knytt skikkelig og dermed blødde pusen mye og måtte inn igjen for å fikses på.

Jeg snakket med kontoret i sta og hun som satt der skulle ringe dyrlegen og høre med. Når de ringte meg opp igjen fikk jeg beskjed om at nei da, det gikk så bra siden det var så lite baytril igjen så han turte ikke gi meg resept på det i tilfelle de ikke hadde det. Så han gir seg nok ikke nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Så å gi de giftig medisin er ikke klagegrunnlag? At en dyreklinikk sier nei man kan jo gi dem det, mens et kjapt søk på nettet viser at pencillin i alle former er giftig for marsvin og må under ingen omstendigheter gis det er ikke bra nok? For å ikke glemme at om de først får det i seg så skal de faktisk ha motgift med en gang.

Dersom dyrlegen har fulgt rettningslinjene til klinikken han jobber ved så kommer du ingen vei med å klage, slik er det faktisk bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Han hadde forstoppelse og fikk medisiner for dette, men det går tregt så om han evt hadde diare ville derfor ikke bli oppdaget. Og leser man på utenlandske sider så er *ekle detaljer for de som ikke vil lese* det at det kommer klebrig slim ut av rompa hans *ekle delen er over nå* et tegn på at noe er galt. Når jeg ringte til dyrlegen på lørdag og spurte om det fikk jeg bare beskjed om at nei da, det gjorde ikke noe det, bare følg med på han så går nok alt bra. Mens det faktisk er en av bivirkningene av pencillinen.

Hallo! det høres ut som om marsvinet ditt døde av sprukket tram som følge av forstoppelse. Mest sannsynlig så gjorde ikke antibiotikane noe fra eller til. Om marsvinet skulle reddes så hadde det krevd en operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis dyrleger kan gi giftig medisin til dyrene og så komme unna med det så må jeg si jeg er forskrekket over hvordan dyrlegen kan oppføre seg her til lands. Når tilogmed andre dyreklinikker sier at nei, marsvin skal ikke pencilin så lurer man jo litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dyrlegen har fulgt rettningslinjene til klinikken han jobber ved så kommer du ingen vei med å klage, slik er det faktisk bare.

Selvfølgelig kan man klage! Retningslinjer eller ikke - hvis det er normalt å forgifte smådyr på klinikken, så er det definitivt klagegrunnlag.

Føler med deg, ts! Det er alltid vondt å miste et dyr.

:klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest _Hufsa_

Syntes absolutt du skal klage ja!

Hva med å sende marsvinet til obduksjon der du kan få påvist dødsårsaken?

Hvis det da kommer fram at dødsårsaken er grunnet feilbehandling så vil forhåpentligvis dyrlegen ta dette til etteretning.

Jeg syntes det er helt sjokkerende at veterinæren har gitt en medisin som er giftig. Hvis veterinærens kompetanse ligger hos stordyr og ikke smådyr som marsvin så syntes jeg det rett og slett har vært uansvarlig av denne veterinæren å behandle dyret ditt. Veterinæren burde heller ha sendt deg videre til en veterinær som har mer erfaring og større peiling på smådyr.

Og for all del; ikke klandre deg selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig trist og jeg skjønner at du er rasende forbannet AnnChristin.. det ville jeg også vært.

Nå er det jo menneskelig å feile som noen har påpekt, og til med leger gjør jo det. Det finnes ganske mange mennesker som dør etter legetabber og feilmedisinering. Vi hører sjeldent om det.

Skremmende, all den tid man har en overdreven tiltro til legestanden og sikkert også veterinærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...