Gå til innhold

Overtro: kniver i kryss under sofaen?


Gjest Deception

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Før brukte man å legge kniver i kryss eller en sølvmynt som man hadde gjort korsets tegn over under vogga til nyfødte, fordi nyfødte ble sett på som særlig sårbare overfor overnaturlige krefter. Er sikkert noe av samme tankegangen som ligger bak om noen du kjenner har kniver i kryss under sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception

Takk for svar! :) Ikke at jeg skjønner så mye, men jeg er jo en ekte skeptiker, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Deception
Jeg ville nå kalt det tegn på dumskap..

:hoho: Dét slo meg også, men jeg var allikevel nysgjerrig nok til å forsøke å finne ut hva vedkommende trodde det skulle hjelpe mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal ikke så langt tilbake i tid og generasjoen før overtroen står sterkt i livet - avhengig av landsdel også faktisk. Sølv og stål er metaller som underjordiske, tusser, huldrer og skrømt skyr - og korsets tegn enda mer. Min oldefar la alltid en stålkniv i maltet når han brygget - så ikke de underjordiske skulle tukle og ødelegge ølet hans. Det ble gaulet hver gang vaskevannet ble tømt ut, så de underjordiske fikk en advarsel og kunne unngå å bli våte. Måtte for alt i verden ikke være stygge med de - da kom ulykkene som perler på en snor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...