Gå til innhold

Hva om Judas ikke hadde forådd Jesus


Gjest Eugene Onegin

Anbefalte innlegg

Gjest Eugene Onegin

La oss si at Judas aldri hadde forådd Jesus slik at Jesus ikke ble hengt på Korset. Hvor mange i dag ville da ha trodd at Jesus var Guds sønn?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest StoreSky

Jeg tror jesus ville blitt hengt på korset uansett, Jesus hadde mange tilhengere allerede da, så tror ikke det ville blitt så mye forandred med/uten Judas.

Ville muligens ikke hatt påske/kr. himmelsfartsdag da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han gjorde jo ikke det. Det han faktisk gjorde var jo å etterfølge en "ordre" fra jesus, og dermed ofre seg selv han også...

På den tiden var det hauger av menn/profeter som gjorde mirakler. Jesus skilte seg ikke ut i mengden i det hele tatt. tvert imot faktisk. Det er ettermælet og særlig det at han døde og stod opp igjen som har gjort utbredelsen mulig. Den skøt jo ikke fart før hundre ++ år etter hans død heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jesus ville blitt hengt på korset uansett, Jesus hadde mange tilhengere allerede da, så tror ikke det ville blitt så mye forandred med/uten Judas.

Ville muligens ikke hatt påske/kr. himmelsfartsdag da..

Da var det jo helt bortkastet av Judas å ødelegge sitt eget liv på den måten. Det gikk jo skikkelig dårlig med ham etter forræderiet. Og så kunne han bare ha latt være ...

hmmmm :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at Judas aldri hadde forådd Jesus slik at Jesus ikke ble hengt på Korset. Hvor mange i dag ville da ha trodd at Jesus var Guds sønn?.

Umulig å besvare slike tenk-om-dersom-hvis-dette-ikke-hadde-skjedd-spørsmål.

Men det er faktisk en gren av historieforskningen som jobber med slike problemstillinger. I full alvor. Har dog ikke hørt om forskerne her har jobbet med den problematikken du etterlyser. Kanksje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin
Umulig å besvare slike tenk-om-dersom-hvis-dette-ikke-hadde-skjedd-spørsmål.

Men det er faktisk en gren av historieforskningen som jobber med slike problemstillinger. I full alvor. Har dog ikke hørt om forskerne her har jobbet med den problematikken du etterlyser. Kanksje.

ja jeg vet det finnes historieforskere som jobber med den problemstillingen. Jeg har selv jobbet for en historiker som jobbet med dette problem.

Og det er mange svar i alle rettninger uansett hva man spør om når det gjelder hva om eller hva vist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ja jeg vet det finnes historieforskere som jobber med den problemstillingen. Jeg har selv jobbet for en historiker som jobbet med dette problem.

Kontrafaktisk historieforskning heter dette.

Hvis Judas ikke.... tja, Jesus kunne like gjerna ha dødd på korset for det. Han kunne ha meldt seg selv, blitt forrådt av en annen - mulighetene er legio. Det finnes mange mulige scenarier. Det interessante spørsmålet for en troende vil være "hva hvis Jesus ikke hadde dødd på korset og stått opp igjen?"

Det skriver Sigurd Osberg litt om i bloggen sin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontrafaktisk historieforskning heter dette.

Hvis Judas ikke.... tja, Jesus kunne like gjerna ha dødd på korset for det. Han kunne ha meldt seg selv, blitt forrådt av en annen - mulighetene er legio. Det finnes mange mulige scenarier. Det interessante spørsmålet for en troende vil være "hva hvis Jesus ikke hadde dødd på korset og stått opp igjen?"

Det skriver Sigurd Osberg litt om i bloggen sin.

Tatt i betraktning at det finnes kristendommer som ikke tror på oppstandelsen slik den er vanlig forstått, kan det jo være grunn til å tenke som så at vi allikevel hadde hatt en religion som heter kristendom. Så oppstandelsen bekymrer meg ikke særlig her :-) Det som er volder større problem er: hva om Jesus ikke ble korsfestet? Så vidt jeg vet er alle kristendommer enige i at Jesus ble henrettet. Selv om noen er uenige i måten dette skjedde på (død på kors eller på en staur).

Det er en stund siden jeg leste Osbergs blogg om dette, men mener å huske han la stor vekt på oppstandelsen som det viktigste for kristendommens væren. Kirkehistorien har altså bevist at han her tar feil. (Eller kanskje det er slik at Osberg forbeholder seg retten til å definere kirker som ikke tror på oppstandelsen, ut av kristendommen. Det er dessverre en del treenighetseologiske kirkesamfunn som mener de kan gjøre slike ting.)

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...