Gå til innhold

Ang. religion


Anbefalte innlegg

Tabris,

Jeg synes det er interessant at du mener det er å profanere selv om Lola83 ikke tilber kunstbildene.

Det er nettopp av denne grunn hun profanerer dem. Det andre anser som hellig blir brukt som profan kunst av andre. I mitt hode er det respektløst. Jeg hadde selv indiske guder og drømmefangere som pynt før, siden jeg var interessert i andre religioner og likte hva de uttrykte - men jeg har nå fjernet dem av respekt for andres religion og religiøse uttrykk.

Det er forskjell på naturelementer som fjell, vind og ild enn konkrete menneskeskapte ting som gudebilder og kors i mitt hode.

Men jeg finner det slett ikke overraskende at de fleste mener noe annet. Det er slik vårt postmoderne samfunn er - religion (blant mye annet) blir sekularisert og fragmentert, og hva individet vil gjøre er det sentrale og viktigste i de fleste sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke alle religioner har samme syn på profanering. I kristendommen er det veldig strikt mht ikke andre guder. Hinduismen er ikke slik.

Mitt møte med hinduer i India var veldig åpent. De ville gjerne ha meg med i tempelet for å be og ofre, selv om de godt visster at jeg ikke trodde på deres guder. De sa det ikke var så nøye. De var stolte over sin religion, og mente det måtte være fint for meg å delta. Mao ikke helt det samme synes som mange her har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag är väldigt enig i det Tabris skriver

Jeg personlig synes ikke at man skal ha andres gudebilder oppe fordi man synes det er pen kunst, like lite som jeg synes at man skal gå med et kristent kors fordi man synes det er pent hvis man ikke er kristen.

:Nikke:

Jeg synes bilder som har generelle religiøse motiver blir en ting, men avbildninger og symboler som brukes til tilbedelse - og som gjerne anses som hellige av utøverne - så synes jeg det vitner om respekt om man lar det være i fred og ikke profanisere hva andre ser på som hellig/bruker til hellige handlinger.

JAG skulle aldrig kunna hänga upp ett motiv på jesus, maria, eller ett kors i mitt hem. Inte heller andra symboler som jag associerar starkt med en (aktiv) religion. Jag vill kunna stå för det som smyckar mitt hem och mig. Jag skulle aldrig hänga på mig ett kors, en judestjärna eller liknande. För jag inte kan stå för vad symbolen står för och för att jag respekterar symbolens värde och betydelse för många andra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hindusimen er veldig åpen og jeg ser ikke bort fra at mange hinduer kanskje ikke hadde reagert så mye om man hang opp bilder av gudene deres som kunst. Det vet jeg ikke helt. Men det går mot mitt eget syn også, slik som Furstina skriver. Jeg vil ikke omgi meg religiøse symboler når jeg ikke bekjenner meg til den religionen. Både for å vise respekt ovenfor religionen det er snakk om, og for at jeg skal kunne stå for det jeg omgir meg med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg finner det slett ikke overraskende at de fleste mener noe annet. Det er slik vårt postmoderne samfunn er - religion (blant mye annet) blir sekularisert og fragmentert, og hva individet vil gjøre er det sentrale og viktigste i de fleste sammenhenger.

Nåja, dette er vel en generaliserende synsing som ikke holder. En av mine venner er fransiskanermunk og han har en stor samling afrikanske gudefigurer. Du vil vel ikke påstå at en fransiskanermunk er en sekularisert og fragmentert postmodernist?

Mon tro hva som finnes av verdifulle gudemasker og figurer i Vatikantets kjellere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

och om jag besöker någons hem där det hänger kors eller religiösa bilder tänker jag att de är kristna och att det stämmer överens med deras livsåskådning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nåja, dette er vel en generaliserende synsing som ikke holder. En av mine venner er fransiskanermunk og han har en stor samling afrikanske gudefigurer. Du vil vel ikke påstå at en fransiskanermunk er en sekularisert og fragmentert postmodernist?

Enkelteksempler fra andre kulturer betyr ikke at sekuarisering, fragmentering og individualisering ikke er kjennetegn på vårt postmoderne samfunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke omgi meg religiøse symboler når jeg ikke bekjenner meg til den religionen. Både for å vise respekt ovenfor religionen det er snakk om, og for at jeg skal kunne stå for det jeg omgir meg med.

Da er det nok mange steder her i verden du ikke bør besøke. Hva gjør du forresten hvis du bor på et hotell der det er religiøse symboler som hotellet har hengt opp som del av landets tradisjon. Det hender jo.

Og hvordan forholder du deg til symboler og hellige bøker? For noen er jo også bøker et religiøst symbol. Biblen og Koranen er jo hellige ting som godt kan være mer hellig en en figur. Går du i bokhandel?

Jeg tror du får meget vanskelig med å forholde deg til omgivelsene hvis du ikke vil omgi deg med religiøse symboler. Vår flagg har jo også religiøst symbol i seg. Mener du at folk som ikke er kristne skal la være å ha norsk flagg med korset i?

Noens land har religiøse symboler på pengene. Vil du nekte å bruke det landets penger?

Osv, osv, osv.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det nok mange steder her i verden du ikke bør besøke. Hva gjør du forresten hvis du bor på et hotell der det er religiøse symboler som hotellet har hengt opp som del av landets tradisjon. Det hender jo.

Og hvordan forholder du deg til symboler og hellige bøker? For noen er jo også bøker et religiøst symbol. Biblen og Koranen er jo hellige ting som godt kan være mer hellig en en figur. Går du i bokhandel?

Jeg tror du får meget vanskelig med å forholde deg til omgivelsene hvis du ikke vil omgi deg med religiøse symboler. Vår flagg har jo også religiøst symbol i seg. Mener du at folk som ikke er kristne skal la være å ha norsk flagg med korset i?

Noens land har religiøse symboler på pengene. Vil du nekte å bruke det landets penger?

Osv, osv, osv.

Du misforsto meg, så jeg skal omformulere det jeg skrev: Jeg vil ikke ha religiøse symboler som pynt eller kunst i mitt hjem. Enten har jeg religiøse symboler fordi de har en religiøs verdi for meg, eller så har jeg dem ikke i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelteksempler fra andre kulturer betyr ikke at sekuarisering, fragmentering og individualisering ikke er kjennetegn på vårt postmoderne samfunn.

Vi snakker bare om enkelttilfeller her. Vi snakker om hva hver enkelt av oss har av gudefigurer og hvordan vi forholder oss til dem. Du snakker bare om hvordan du selv forholder deg til dette og hva du selv synes.

Vatikanet er forresten ingen enkeltperson, og der er det ganske mange religiøse symboler lagret - også symboler fra andre religioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker bare om enkelttilfeller her. Vi snakker om hva hver enkelt av oss har av gudefigurer og hvordan vi forholder oss til dem. Du snakker bare om hvordan du selv forholder deg til dette og hva du selv synes.

Vatikanet er forresten ingen enkeltperson, og der er det ganske mange religiøse symboler lagret - også symboler fra andre religioner.

Det endrer fortsatt ikke det faktum at disse tingene er sentrale trekk i postmoderinismen. Når da mennesker som lever i en postmoderne kultur oppviser meninger og holdninger som stemmer overens med postmoderne trekk, så synes jeg ikke det er altfor drøyt å trekke den konklusjon at deres holdninger er typiske for det postmoderne samfunn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du misforsto meg, så jeg skal omformulere det jeg skrev: Jeg vil ikke ha religiøse symboler som pynt eller kunst i mitt hjem. Enten har jeg religiøse symboler fordi de har en religiøs verdi for meg, eller så har jeg dem ikke i det hele tatt.

OK, så er det altså bruken av symbolene du reagerer på. Du vil ikke ha dem som pynt eller kunst i hjemmet ditt. Da er jo ikke denne diskusjonen så veldig interessant, for vi har alle forskjellige meninger om hva vi vil bruke ting til i våre hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det endrer fortsatt ikke det faktum at disse tingene er sentrale trekk i postmoderinismen. Når da mennesker som lever i en postmoderne kultur oppviser meninger og holdninger som stemmer overens med postmoderne trekk, så synes jeg ikke det er altfor drøyt å trekke den konklusjon at deres holdninger er typiske for det postmoderne samfunn?

Vi snakker ikke om sentrale trekk ved postmodernismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

OK, så er det altså bruken av symbolene du reagerer på. Du vil ikke ha dem som pynt eller kunst i hjemmet ditt. Da er jo ikke denne diskusjonen så veldig interessant, for vi har alle forskjellige meninger om hva vi vil bruke ting til i våre hjem.

TS spurte hva andre synes om å ha indiske gudebilder som pynt når man tilhører en annen religion, og jeg - som alle andre - svarte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi snakker ikke om sentrale trekk ved postmodernismen.

Nei, men jeg trakk det inn for å forklare hvorfor jeg ikke var overrasket over at jeg var i mindretall i min mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, men jeg trakk det inn for å forklare hvorfor jeg ikke var overrasket over at jeg var i mindretall i min mening.

Men du er da også en del av postmodernismen :-)

He he :-)

OK. takk for praten. Det meste er vel sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men du er da også en del av postmodernismen :-)

He he :-)

OK. takk for praten. Det meste er vel sagt.

Det er jeg, men misliker sterkt en del av dens kjennetegn og har andre verdier på mange plan enn hva som er vanlig i det postmoderne samfunn.

Takk for praten til deg også. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...