Gå til innhold

kRISTEN ELLER IKKE?


Anbefalte innlegg

KAN KALLE SEG KISTEN HVIS MAN IKKE TROR PÅ GUD,MEN TROR PÅ HISTORIEN OM JESUS OG EN DEL SOM STÅR I BIBELEN.OG SYNS DET ER KOSELIG Å GÅ I KIRKA AV OG TIL......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

KAN KALLE SEG KISTEN HVIS MAN IKKE TROR PÅ GUD,MEN TROR PÅ HISTORIEN OM JESUS OG EN DEL SOM STÅR I BIBELEN.OG SYNS DET ER KOSELIG Å GÅ I KIRKA AV OG TIL......

Jada, det kan du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robin Hood
Jada, det kan du :)

om man ikke tror på Gud så kan man ikke kalle seg kristen. Tross alt en kristen skal tro på det trosbekjennelsen sier.

jeg tror på faderen den almektige og hans sønn Jesus Kristi og den hellige ånd.

tror man ikke på Gud faderen så kan man ikke kalle seg kristen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kristen er en som tror at Jesus er Guds sønn, og at han døde for menneskenes synder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er ikke dette litt ekskluderende, og hvem skal ha rett til å avgjøre hvem som kan kalle seg kristen eller ei?

Tvil er like mye en del av religion som tro, IMHO.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er ikke dette litt ekskluderende, og hvem skal ha rett til å avgjøre hvem som kan kalle seg kristen eller ei?

Tvil er like mye en del av religion som tro, IMHO.

Var det mitt innlegg du mente var ekskluderende?

Jeg sier ingenting om at det ikke er rom for tvil, prøvde bare å komme med en slags forklaring på hva en kristen er i én setning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KAN KALLE SEG KISTEN HVIS MAN IKKE TROR PÅ GUD,MEN TROR PÅ HISTORIEN OM JESUS OG EN DEL SOM STÅR I BIBELEN.OG SYNS DET ER KOSELIG Å GÅ I KIRKA AV OG TIL......

Ja, det kan du.

Om du kan kalle deg evangelisk-luthersk kristen, katolsk kristen, ortodoks kristen eller kristen tilhørende et trossamfunn som synes du ikke kan det, ja se det: det er en helt annen sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kristen er en som tror at Jesus er Guds sønn, og at han døde for menneskenes synder.

Jeg tror at Jesus er G-ds sønn, men ikke at han døde for menneskenes synder. Så da er jeg vel ikke en kristen, selv om jeg er ordinert til prest i en kristen unitarkirke og av kristne unitarprester i en kristen unitarmenighet.

Det var rart, det :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

om man ikke tror på Gud så kan man ikke kalle seg kristen. Tross alt en kristen skal tro på det trosbekjennelsen sier.

Nåja, kirker som har trosbekjennelser og dogmer sier vel at man skal tro med disse. De utgjør det som kalles "troen man tror med". "Troen man tror på" er derimot noe annet. Dette har med den gamle kirkelære om normert skrift og normerende skrift.

Jeg er forøvrig en kristen i en kirke som ikke har dogmer eller trosbekjennelser å forholde seg til. Denne kirken er like gammel som statskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robin Hood

Jeg er forøvrig en kristen i en kirke som ikke har dogmer eller trosbekjennelser å forholde seg til. Denne kirken er like gammel som statskirken.

når du sier statskirken mener du da siden Norge var et romersk katolsk land eller da refermasjonen kom og vi ble et lutteransk land. Siden om du mener fra Norge ble lutteransk så er ikke det så gammelt eller mener du fra når kristendommen ble grunnlagt for 2000 år siden. `?

uansett så er jeg uenig i at man kan kalle seg kristen når man ikke tror på Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

uansett så er jeg uenig i at man kan kalle seg kristen når man ikke tror på Gud.

Så får det være som det vil med det, og vi får slå oss til ro med at så lenge vi tror på G-d så er det det viktigste. Om du eller jeg eller andre mener vi kan kalle oss ditten eller datten spiller egentlig ingen rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

KAN KALLE SEG KISTEN HVIS MAN IKKE TROR PÅ GUD,MEN TROR PÅ HISTORIEN OM JESUS OG EN DEL SOM STÅR I BIBELEN.OG SYNS DET ER KOSELIG Å GÅ I KIRKA AV OG TIL......

Kall det hva du vil for min del. Hvorfor bryr du deg om det andre definerer? Din tro, ditt valg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kall det hva du vil for min del. Hvorfor bryr du deg om det andre definerer? Din tro, ditt valg

Ja,jeg gjør å det.Og selfølgelig er min tro mitt valg.har ikke sagt noe annet heller jeg.

Men Syns det er fin å høre andres meninger,selv om jeg har min egen...

Er ikke dette et diskusjonforum????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan man tro på historien om Jesus, men ikke tro på Gud? Nei vettuhva, skal man først være kristen får man være det 100% eller innse at man egentlig ikke er så kristen allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...