Gå til innhold

må man være døpt for å komfimeres?


Anbefalte innlegg

oki... da får de finne ut av det selv når de blir større.. Men da er jeg i hvertfall klar over at de må døpes i forkant hvis de vil ha komirmasjon i kirken...

Det er ikke alle prester som krever at barn skalvære døpt før de konfirmeres. Presten som holdt til i det lille bygdesamfunnet der jeg vokste opp mente at siden det var forledrene som tok avgjørelsen ved dåpen, så skulle ikke barn være tvunget til å ombestemme dette. Så han konfirmerte barn som ikke var døpt fordi han mente at valget barnet gjorde ved konfirmasjon var et like sterkt valg om gud som dåpen ville vært for foreldrene.

Så det finnes et fåtall prester som har et annet syn på dåp og konfirmasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ordet "konfirmere" betyr jo bekreftelse, og selv om det er brukt i kirkelige handlinger har jo ikke kirken monopol på det. Når det er sagt, så kan man jo liksågodt kalle humanistisk konfirmasjon for ungsomsfest el lign.

Jeg er selv konfirmert borgelig (som det het den gang for 15 år siden :overrasket: ) og angrer slett ikke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robin Hood

og det som må nevnes er at før 1736 var det ingen som konfimerte seg siden konfirmasjon kom først i 1736. Om jeg ikke tar helt feil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle prester som krever at barn skalvære døpt før de konfirmeres. Presten som holdt til i det lille bygdesamfunnet der jeg vokste opp mente at siden det var forledrene som tok avgjørelsen ved dåpen, så skulle ikke barn være tvunget til å ombestemme dette. Så han konfirmerte barn som ikke var døpt fordi han mente at valget barnet gjorde ved konfirmasjon var et like sterkt valg om gud som dåpen ville vært for foreldrene.

Så det finnes et fåtall prester som har et annet syn på dåp og konfirmasjon.

Hvis dette gjelder en prest i Den norske kirke, da har vedkommende gjort noe ulovlig. De allmenne bestemmelsene fra Gudstjenesteboken som også er inkludert i Lovsamlingen til Den norske kirke, slår og har alltid slått klart fast at man må være døpt for å bli konfirmert.

Det kan godt være at prester i andre trossamfunn har andre lovbestemmelser å følge her. Var vedkommende prest i Den norske kirke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

og det som må nevnes er at før 1736 var det ingen som konfimerte seg siden konfirmasjon kom først i 1736. Om jeg ikke tar helt feil

Før 1700-tallet var det nok også konfirmasjon. Her er en grei link til mer info om konfirmasjon.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie er det kun konfirmasjon i kirken som gjelder. Det er tradisjon og slikt rokker man ikke ved

Vel, alt kan rokkes ved. Det gjelder bare at noen gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er helt ok å markere overgangen fra barn til "voksen" på en eller annen slags måte. Men det er helt feil å kalle det for konfirmasjon og spille på de samme strengene som den kristne tradisjonen. Det er sant at mange konfirmerer seg for å få penger og gaver, men jeg tror like mange gjør det fordi det er en tradisjon. Selv hadde jeg ikke så mange tanker rundt selve konfirmasjonen da jeg stod for seks år siden, men i dag er jeg veldig glad for at jeg valgte å stå i kirken. Selv om jeg ikke er den som løper ned kirken, så ser jeg likevel på meg selv som kristen. Jeg mener også at når man tar valget om å stå til borgelig "konfirmasjon", så sier man "nei takk" til det kirken har å tilby. Da trenger man heller ikke å gifte seg i kirken eller bli gravlagt på en kirkegård.

En liten digresjon, men hvis en ikke ønsker å få asken spredd utover havet, kommer en ikke utenom å bli gravlagt i vigslet jord. Så selv om en fravelger kristendommen, så kommer en ikke utenom å bli gravlagt på en kirkegård.

Når det gjelder bryllup, så vil ikke to mennesker som står utenfor statskirken få lov til å gifte seg i en kirke, men hvis en part er medlem i statskirken så kan bryllupet stå i kirken.

Endret av Bobeline
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette gjelder en prest i Den norske kirke, da har vedkommende gjort noe ulovlig. De allmenne bestemmelsene fra Gudstjenesteboken som også er inkludert i Lovsamlingen til Den norske kirke, slår og har alltid slått klart fast at man må være døpt for å bli konfirmert.

Det kan godt være at prester i andre trossamfunn har andre lovbestemmelser å følge her. Var vedkommende prest i Den norske kirke?

Det var en prest i Den norske kirke, men la meg legge til at dette var et lite samfunn som hadde litt andre tanker rundt emnet enn det som er "normalen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en prest i Den norske kirke, men la meg legge til at dette var et lite samfunn som hadde litt andre tanker rundt emnet enn det som er "normalen".

For en prest i Den norske kirke er det ikke samfunnets størrelse eller samfunnets egne meninger som er retningsgivende for læren. Det er Den norske kirkes egne lover og bekjennelse som er retningsgivende. En prest i Den norske kirke som med vitende og vilje - og at på til forsvarer - å konfirmere udøpte personer, har satt seg ut over den kirke vedkommende representerer. Slikt gjør man faktisk ikke.

Oppsiktsvekkende !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon, men hvis en ikke ønsker å få asken spredd utover havet, kommer en ikke utenom å bli gravlagt i vigslet jord. Så selv om en fravelger kristendommen, så kommer en ikke utenom å bli gravlagt på en kirkegård.

Dette er feil. Det ble for noen år siden vedtatt ny gravferdslov. Her er det mulig å søke fylkesmannen om askespredning i naturen uavhengig av om det er vigslet sted eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten digresjon, men hvis en ikke ønsker å få asken spredd utover havet, kommer en ikke utenom å bli gravlagt i vigslet jord. Så selv om en fravelger kristendommen, så kommer en ikke utenom å bli gravlagt på en kirkegård.

Når det gjelder bryllup, så vil ikke to mennesker som står utenfor statskirken få lov til å gifte seg i en kirke, men hvis en part er medlem i statskirken så kan bryllupet stå i kirken.

Jeg er fult klar over dette, men jeg synes likevel at det er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fult klar over dette, men jeg synes likevel at det er feil.

Ja, du har helt rett i at det er feil. Det er fullt mulig å bli gift i en kirkebygning som tilhører Den norske kirke selv om ingen av partene er medlem i kirken. Og finner du en statskirkeprest som vil vie dere hvis begge er utenfor kirken, da er det fullt mulig, det også. Reglene sier ikke at presten ikke har lov, men de sier at presten av egne samvittighetsgrunner kan nekte. Ikke alle prester synes det er nødvendig å nekte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

konfirmasjon burde forbys. Og la folk ta del i denne løgn er skammelig

Det er ganske komisk at noen mener at en valgfri og frivillig konfirmasjon skal forbys :hoho:

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robin Hood
Før 1700-tallet var det nok også konfirmasjon. Her er en grei link til mer info om konfirmasjon.

i Norge kom den i 1736 og det var først etter 1912 den ble frivillig. Det var nå det en religion historiker fortalte meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Elastica
I min familie er det kun konfirmasjon i kirken som gjelder. Det er tradisjon og slikt rokker man ikke ved

Så det har overhodet ingen betydning om man tror på gud eller ikke? Gud hjelpe meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...