Gå til innhold

Hvordan kan mennesker tro på en Gud


Gjest Eugene Onegin

Anbefalte innlegg

Gjest Eugene Onegin

Vi lever i 2007 burde ikke mennesker nå forstå at det ikke finnes noen Gud.

Vi lever jo ikke i middelalderen lenger. Nå synes jeg det er på tide at menneskene våkner opp. Og forstår at Gud ikke finnes. Det er jo bare folk totalt uten utannding og sosiale muligheter som tror at det finnes noen Gud bare fordi de ikke har noe annet og klenge seg til.

Kanskje på tide at folk forstår at Gud ikke eksisterer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Blondie65

Stemmer de FRP også disse "folk totalt uten utannding og sosiale muligheter" som du sikter til?

Jeg tror ikke på Gud selv. Det er et valg jeg har tatt ut fra de kjensgjerninger jeg mener finnes. Andre velger å tro på Gud fordi det er slik de er oppdratt og fordi det løser en del problemer for dem angående døden, fremtiden osv.

Mitt valg gjør ikke meg til et mer utdannet menneske enn andres valg, og det å se ned på andre pga deres valg mht religion er en svært nedlatende måte å være på. Riktignok får jeg fnatt og frysninger av enhver som prøver å stappe sin religion ned min hals (ved f.eks. å forkynne om helvete eller fordømme andre fordi de ikke lever "fromt" nok) men de aller fleste har et forhold til Gud som de ikke kunne drømme om å stappe i halsen på andre.

Skal du vinne noen over til din versjon av virkeligheten (hvorfor det egentlig - hva er det som er så bra med å ikke tro på Gud at du på død og liv må være nedlatende overfor dem som faktisk tror) så er det å stemple dine meningsmotstandere en svært dårlig taktikk. Ref. Frp debatten som har rast den siste uken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulva35

Til TS: At du kan skrive slike innlegg forteller mer om deg enn om de som faktisk tror på Gud, og de som ikke tror men som respekterer andre mennesker valg og tro.

Mennesker totalt uten Utdannelse :overrasket: Hvor søren tar du det fra da? Selv har jeg min barnetro, jeg tror på Gud og jeg tror at Jesus er vår frelser. Jeg har utdannelse så det holder, jeg har Iq så det holder og betrakter meg selv som et oppegående menneske, men respekt for andre menneskers livsyn og valg :)

Jeg trenger ikke gå i kirken og jeg gjør det kun ved barndåp, bryllup og begravelse. Jeg trenger ikke gå i kirken for å føle nærhet til Gud.

Jeg er et helt vanlig menneske og er ingen "mørkemannkristen". Men mye kan man ta fra meg, men troen kan INGEN ta fra meg.

Du viser en total forakt for mennesker som det bare er til å riste på hodet av, og håpe at du en dag skjønner det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres "burde ikke mennesker nå forstå at det ikke finnes noen Gud" like håpløst ut som at "alle må tro på Gud, hvis ikke er de ikke verdt noe og brenner i helvete". Hva med å finne ut hvorfor folk har den troen de har og respektere det. Å dømme folk kommer man ihvertfall ikke langt med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan forklarer du til en mor som har mistet et barn at det finnes ikke noe Gud?

Hvordan forklarer du til en mor som har mistet et barn at det finnes en Gud?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin
Hvordan forklarer du til en mor som har mistet et barn at det finnes en Gud?

Det er da ingen vits å forklare noe. Siden Gud ikke eksisterer så er det ikke noe poeng å forklare det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor spør du da? Det er jo ikke for at du ønsker å vite (utdanne deg selv). Da kan man trekke konklusjonen at det er bare folk som ikke ønsker å utdanne seg selv om ikke tror på Gud.

Fokl tror på så mye rart. I så vil jeg gjerne komme på besøk i din verden der det kun er de som tror på Gud som er uten utdanning og sosiale muligheter. I så fall burde du si at alle som tror er uten utdanning og sosiale muligheter. Og hva/hvem sitter man igjen med da?

Sånn, da har jeg tenkt å svare deg med en hel masse stillhet etter dette, hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg trenger svar, vanskelig å leve uten, og tror svarene ligger i fortiden, i menneskenes historie, hvor ca 6000 år av de er skrevet noe ned, bibelen ble min frelse og og ser et bilde i puslespillet som fyller tomrommet om hvem vi er, og hvorfor vi er.

Sånn jeg ser det nå, så digger vi ungdommer og mange fler, musikk. Og favorittmusikken som vi kanskje har på en cd, den legger vi inn på pcen, så på mp3-spilleren, og du har den kanskje på en ekstern harddisk, kommer det en venn som ikke har den sangen du har og liker den, så kopierer han den til sin enhet.

Sånn mener jeg skriftene har beholdt sin originalitet, og Gud har velsignet dem før de kom på papir, for oss til visdom og frelse. Han lot sine profetier bli oppfylt, men som tvilende og løgnaktige mennesker som vi er har vi vanskeligheter med å tro på dem. Vi skal alltid menneskeliggjøre dem som for eksempel at Jesus gikk på isen i en sjø med høye bølger.

Jeg lytter gjerne på de som forteller at Gud ikke finnes, for skulle det være sannheten, så ville sannheten pirret tomrommet i livet hvor sannheten skal ha sin plass. Men dette vil være kunnskap som ikke er liv, men ord for de døde. Nå har Gud åpnet vei igjen for livets tre, gjennom frelsen som Jesus gav.

Håper en dag djevelen gir meg opp fordi jeg har kommet så nærme Gud at jeg ikke lenger kan forføres inn i djevelens gjerninger.

Sånn er livet mitt til dags dato, og den forståelse jeg har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin
Sånn, da har jeg tenkt å svare deg med en hel masse stillhet etter dette, hehe...

fint du hadde jo uansett ikke noe fornuftig å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da ingen vits å forklare noe. Siden Gud ikke eksisterer så er det ikke noe poeng å forklare det

Der tar du feil. Ingen kan vite om Gud eksisterer eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin
Der tar du feil. Ingen kan vite om Gud eksisterer eller ikke.

Dåren vet ikke, den smarte vet jeg vet at Gud ikke finnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dåren vet ikke, den smarte vet jeg vet at Gud ikke finnes

Ah, det nivået. Da trekker jeg meg fra debatten. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der tar du feil. Ingen kan vite om Gud eksisterer eller ikke.

Men du maksimerer sannsynligheten for gudens eksistens ved å definere den minst mulig. Jo mer religionen antropomorfiserer den, jo flere indikasjoner har du på at bildet er skapt av mennesker. Mennesket setter begrensninger for sin gud.

Rent statistisk vil en gitt gud ha like stor sannsynlighet for å eksistere som en annen gitt gud (gitt at vi ikke har bevis for noen av dem), men ser du på gud som noe uspesifisert - og noe annet enn hva vi erfarer her i vår verden - vil løsningsrommet for den definisjonen romme alle de andre.

Samtidig som du definerer guden for mye, jo større sannsynlighet er det for å finne motsigelser, som svekker et spesifikt gudebilde. F.eks. er vi alle oppdratt til å tro at den kristne gud er allvitende og allmektig. Samtidig var Abrahams Gud ganske så menneskelig da han måtte ta seg en tur til Gomorra for å sjekke om stå var så ille som ryktene skulle ha det til:

Så sa Herren: «Sannelig, det lyder høye klagerop over Sodoma og Gomorra; deres synder er overmåte store. 21 Nå vil jeg gå ned og se om de har båret seg så ille at som det høres etter den klagen over dem som er nådd opp til meg; og har de ikke det, vil jeg vite det.»
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin
Men du maksimerer sannsynligheten for gudens eksistens

Man kan ikke maksimere sannyligheter for Guds eksistens når Gud ikke eksisterer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65

Vet du Eugene Onegin, når du ikke er villig til å argumentere for ditt syn, så kan man nesten bli fristet til å tro at du kun er ute etter å provosere de som mener noe annet enn deg.

Jeg har ingen problemer med å argumentere for hvorfor jeg ikke tror på Gud. Andre argumenterer hvorfor de tror på Gud. Noen ganger - også i denne tråden - kommer det følelsesmessige utblåsninger om hvorfor man må tro/ikke tro for det er det eneste rette. Du har selv meldt deg inn i denne siste kategorien ved dine utsagn.

På det nivået gidder jeg ikke å diskutere ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ikke maksimere sannyligheter for Guds eksistens når Gud ikke eksisterer

Som sagt, det kommer an på hvordan du definerer gud. Hvis du definerer gud som naturen, kan du ikke hevde at gud ikke eksisterer. Eller jeg antar at du kan det, men kan du ikke heller gjøre det på snikk-snakk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin
men kan du ikke heller gjøre det på snikk-snakk?

Denne såkalte Gud er jo med i religion, så da må vel denne såkalte Gud skrives om her inne på religion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin
Vet du Eugene Onegin, når du ikke er villig til å argumentere for ditt syn, ...

Det er da ikke noe poeng å argumentere når jeg har rett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...