Gå til innhold

Hva er egentlig rett?


Angelfairy

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hva er egentlig rett religion? og hvorfor tror dere kristne på gud og jesus? HVa godt har de gjort mot denne verdnen?

Det er vel vi som ikke har gjort det så greit for oss selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva som egentlig er rett religion, er å spørre om hvilken farge som er finest av rød eller blå. Altså, vil du få forskjellige svar ettersom hvem du spør.

Gud og Jesus selv har da gjørt lite vondt mot verden, det er mennesker som har gjort det i deres navn (eller religions navn generellt) som har stellt det fint til for oss

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Annonse

Det er da ingen som vet hvilken religion som er rett, og man tror som regel ikke fordi guden man tror på eller profeten i ens religion nødvendigvis har gjort så mye for denne verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin

Jeg tror egentlig ikke at noen religion er rett. Jeg tror at det finnes sannheter i alle religioner. Og det er om man greier og finne disse sannhetene og vist man greier og forende disse sannhetene fra alle religioner og forstå dem da tror jeg at man finner sannheten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig rett religion?

Kanskje det har mer for seg å spørre hva som er rett bruk av religion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin
Kanskje det har mer for seg å spørre hva som er rett bruk av religion?

jeg tror det mer for å spørre. Hvorfor er akkurat din religion den riktige ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVa godt har de gjort mot denne verdnen?

Godt spørsmål. Jeg var religiøs før, ikke kristen, men religiøs. annså alle religioner for å være avarter av det samme. Joda, jeg hadde ondskpens problem i bakhodet, men avfeide det. Og så, da jeg opplevde en tragdie på nært hold, da mamma fikk en hissig og svært dødelig kreftform, mistet jeg troen. Kreft er lidelse. Og jeg mistet troen på gud, nettopp på grunn av ondskapens problem. Hva er så ondskapens problem? Jo: Hvis gud ikke vet at ondskapen eksisterer er han ikke allvitende. Hvis gud vet at ondskapen eksisterer men ikke kan hindre den, er han ikke allmektig. Hvis gud vet at ondskapen eksisterer og kan hindre den men ikke ønsker det, er han ikke god.

I slike sammenhenger referer man ofte til den frie vilje. Den frie viljen gir menneskene muligheten til å velge onde handlinger istedenfor gode, og ansvaret for disse handlingene ligger hos mennesket. Men problemstinningen fungerer ikke. Mennesket har ingen fri vilje hvis gud er allvitende. Dessuten er det meningsløst å snakke om å handle i konflikt med ett allmektig vesens ønsker.

Det kan ikke finnes noen hindringer for den allmektige, ingenting som hindrer guds vilje. Vi må derfor formode at verdens tillstand er akkurat slik som gud vil at den skal være.

Hvis gud er allmektig og vil at ting skal være annerledes kan ingenting være ett hinder for dette, ikke engang menneskets frie vilje. Og hvis gud er allvitende skapte han mennesket med full kunnskap om menneskets alle tenkbare handlinger, og derfor må vi formode at gud ønsker onde handlinger.

Kriminelle handlinger blir begått av mennesker som gud har skapt, og dem som blir utsatt for dette er uskyldige offer som ikke kan holdes ansvarlige. Vi må derfor anta at det finnes uskyldige offer fordi gud ønsker uskyldige offer.

Hvis en allmektig gud ikke vil ha uskyldige offer kan det ikke eksistere noen uskyldige offer, og gud fremstår derfor som ett umoralsk og ondt vesen med kosmiske dimensjoner.

Det er underlig at ett sånt vesen kan kalles godhjertet. Ett vanlig svar på dette er at gud belønner de gode og straffer de onde i ett liv etter døden, og på denne måten skaper rettferdighet. Men ifølge bibelen havner alle som ikke tror på Gud i helvete, og i så fall straffer gud også gode mennesker, for det finnes gode mennesker som ikke tror på gud.

Og hvis all urettferdighet skal rettes til i ett annet liv har ikke guds godhet noen mening i vårt nåværende liv. Og selv om vi ser bort fra disse problemene er den frie viljen fortsatt ett utillstrekkelig argument fordi det kun gjelder konsekvensene av menneskets handlinger.

Det finnes sykdommer og naturkatastrofer som menneskene ikke har kontroll over. Hvis gud har skapt verden har gud også skapt sykdommer og naturkatastrofer, og han må derfor ta ansvar for dette. Hvis gud er allmektig og styrer verden er det gud som bestemmer att folk skal dø av sykdommer, ulykker, jordskjelv og oversvømmelser.

Endret av Pax
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg tror det mer for å spørre. Hvorfor er akkurat din religion den riktige ?

Jeg tilhører kristenunitarismen, men unitarismen gjør ikke krav på å være den eneste som har de rette svarene og den eneste som er den riktige. Som unitarer er vi mer opptatt av mangfoldet og mener at hver enkelt selv kan velge den religionen som vedkommende mener er den riktige for seg. Vi har aldri vært tilhengere av å fortelle hva som er den riktige religionen for andre. Derfor er kristenunitarismen noe så uvanlig som en ikke-misjonerende kristen religion. Men vi stiller allikevel et krav til alle religoner, og det er at religionene skal formidle et moralsk godt budskap. Og vi skiller mellom hva religionen formidler og hvordan religionen brukes av mennesker.

Men som sagt, unitarismen er ikke nødvendigvis den riktige religionen for alle. Den er den riktige religionen for unitarer og alle andre som vil tilhøre denne religionen.

Endret av Pastor Knut
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eugene Onegin

da må jeg si at unitarismen høres ut som en svært fornuftig religion.

Selv om min viten om den er lik 0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enig. :sol:

Denne linken forklarer litt om kristenunitarene her i landet. Det som står her er en presentasjon av hva kristenunitarene selv mener - ikke hva alle andre må mene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror egentlig ikke at en religion nødvendigvis er mer rett enn en annen. Jeg kaller meg selv kristen, men andre kristne vil nødvendigvis ikke kalle meg det. Har ofte hørt at jeg er "for lite kristen", med tanke på at jeg er ganske radikal i en del spørsmål, samtidig som jeg er ganske åpen for andre religioner eller livssyn.

Jeg tror på en kraft større enn oss selv, som da gjerne kan kalles Gud om man vil. Samtidig tror jeg på vitenskapen og hva den har kommet fram til. Grunnen til at jeg derfor tror på denne kraften, eller Gud, er fordi jeg tror noen eller noe må ha startet det hele, the Big Bang eller hva man nå vil kalle det. Men jeg skal ikke si at min tro er den eneste rette. Ei heller si at jeg er bombesikker på at det er korrekt, men det virker mest riktig for meg. Jeg kaller meg kristen, men så kan man spørre seg hvorfor. For mitt vedkommende handler det vel mye om at jeg bekjenner meg til noe av den kristne tankegangen om f. eks nestekjærlighet og det humane aspektet, selv om samtidig som jeg er svært kritisk til f. eks Bibelen og en del av dens lære. Ja, jeg tror på Jesus, men nødvendigvis ikke slik han framstilles som i Bibelen. Og jeg vil ikke si med sikkerhet at han er Guds sønn, men jeg tror at han ofret seg for menneskene på et vis.

Min tro gjør meg ikke til noe bedre menneske enn andre mennesker, men den gjør meg til meg. Selv er jeg veldig fascinert av andre religioner, deriblant buddhismen og dens lære. Jeg ser det ikke som noe rett og galt å søke inspirasjon, jeg tror det er noe jeg i såfall vil vokse på. Jeg er selv oppvokst i en ikke-religiøs familie og jeg ser veldig klart deres tankegang også, og på mange måter har jeg også fått en del av mitt livssyn derifra.

Jeg tror at religion er noe personlig, derfor vil jeg heller ikke si at min tro er det rette eller at noen andres tro er feil. For meg er det ihvertfall ikke slik det fungerer. Man ser jo gjennom historien hva som har skjedd når man har fulgt religion til det fanatiske, som har forårsaket kriger og store blodbad. Det er ikke noe jeg vil eller ønsker å forsvare. Det er derfor jeg også understreker at min tro er personlig, for jeg er selv svært skeptisk til f. eks misjonering av egen tro. Jeg mener at man må få lov til å bestemme hva som er rett for en selv.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_RPM_*
Godt spørsmål. Jeg var religiøs før, ikke kristen, men religiøs. annså alle religioner for å være avarter av det samme. Joda, jeg hadde ondskpens problem i bakhodet, men avfeide det. Og så, da jeg opplevde en tragdie på nært hold, da mamma fikk en hissig og svært dødelig kreftform, mistet jeg troen. Kreft er lidelse. Og jeg mistet troen på gud, nettopp på grunn av ondskapens problem. Hva er så ondskapens problem? Jo: Hvis gud ikke vet at ondskapen eksisterer er han ikke allvitende. Hvis gud vet at ondskapen eksisterer men ikke kan hindre den, er han ikke allmektig. Hvis gud vet at ondskapen eksisterer og kan hindre den men ikke ønsker det, er han ikke god.

I slike sammenhenger referer man ofte til den frie vilje. Den frie viljen gir menneskene muligheten til å velge onde handlinger istedenfor gode, og ansvaret for disse handlingene ligger hos mennesket. Men problemstinningen fungerer ikke. Mennesket har ingen fri vilje hvis gud er allvitende. Dessuten er det meningsløst å snakke om å handle i konflikt med ett allmektig vesens ønsker.

Det kan ikke finnes noen hindringer for den allmektige, ingenting som hindrer guds vilje. Vi må derfor formode at verdens tillstand er akkurat slik som gud vil at den skal være.

Hvis gud er allmektig og vil at ting skal være annerledes kan ingenting være ett hinder for dette, ikke engang menneskets frie vilje. Og hvis gud er allvitende skapte han mennesket med full kunnskap om menneskets alle tenkbare handlinger, og derfor må vi formode at gud ønsker onde handlinger.

Kriminelle handlinger blir begått av mennesker som gud har skapt, og dem som blir utsatt for dette er uskyldige offer som ikke kan holdes ansvarlige. Vi må derfor anta at det finnes uskyldige offer fordi gud ønsker uskyldige offer.

Hvis en allmektig gud ikke vil ha uskyldige offer kan det ikke eksistere noen uskyldige offer, og gud fremstår derfor som ett umoralsk og ondt vesen med kosmiske dimensjoner.

Det er underlig at ett sånt vesen kan kalles godhjertet. Ett vanlig svar på dette er at gud belønner de gode og straffer de onde i ett liv etter døden, og på denne måten skaper rettferdighet. Men ifølge bibelen havner alle som ikke tror på Gud i helvete, og i så fall straffer gud også gode mennesker, for det finnes gode mennesker som ikke tror på gud.

Og hvis all urettferdighet skal rettes til i ett annet liv har ikke guds godhet noen mening i vårt nåværende liv. Og selv om vi ser bort fra disse problemene er den frie viljen fortsatt ett utillstrekkelig argument fordi det kun gjelder konsekvensene av menneskets handlinger.

Det finnes sykdommer og naturkatastrofer som menneskene ikke har kontroll over. Hvis gud har skapt verden har gud også skapt sykdommer og naturkatastrofer, og han må derfor ta ansvar for dette. Hvis gud er allmektig og styrer verden er det gud som bestemmer att folk skal dø av sykdommer, ulykker, jordskjelv og oversvømmelser.

Du sier det som jeg selv sier utifra at jeg bare har dette livet, men det har jeg ikke utifra det jeg tror. Vi er barn av Adam og Evas handlinger som bar på den frie viljen, et valg var å spise av treet som Gud sa du skal visselig dø om du eter frukten av det. Det valget ble tatt ved forlokkelse av sånn jeg fårstår det en fallen engel som også har fri vilje, men deres valg ble å tjene Gud eller heve seg over Gud, en fallen engel valgte å heve seg over Gud, og kastet ut av Guds bosted, djevelen valgte da jorden til sitt sted å hærske. Den store hat mot Gud ble planlagt ved å ta det han skapte i sitt bilde til også å gjøre opprør mot Gud, oss.

Fikser ikke Gud problemene som finnes i verden som vi selv uskyldig født inn i helvete for noen, må vi fikse det selv, noe vi hater siden vi er så dumme som vi er, og ikke noen form løsning heller siden vi kjenner det onde i oss virker sterkere i dem som utfører fysisk og psykisk ondt mot andre. Se tilbake og døm Gud som ikke kan dømmes av noen som er under Ham, en maktsyk Gud som ikke vi vil ha noe med. Derfor har vi rett til å ikke tro på noen god Gud om bibelen skulle beskrive en Messias i samme skikkelse som oss si at vi er tilgitt, og fokuser på det så vil dere se kjærlighet. Men ondskapen for oss til å glemme like raskt som vi blir tilgitt, og så blir vi tilgitt igjen, i tilgivelse vil kjærlighet vokse, men det kan jeg gjøre uten å tro på Gud, for da rettferdiggjør jeg meg selv, en surdeig du ikke merker før du er gjennomsyret av dine egne gjerninger du bærer stolthet av.

Derfor ser vi ikke noen løsning på å lege ondskapen vi egentlig ikke vil volde oss selv, men selv der har djevelen funnet innpass ved våre kjødelige lyster.

Løsningen jeg fant var å ydmyke meg under en Gud som er tilgivende, det er Han som gir meg liv, og det i overflod, djevelen ønsker å stoppe det, for dess mer vi kommer nærmere Gud, dess mer vil vi forstå og smitte en syk verden med kjærlighet som ikke kommer fra oss selv, men fra Gud.

Den som ikke tror på Gud må Vasaegod få lov til det, likeså for jeg lov til å tro, men ikke fordi jeg må, men valget ble tatt.

Nå er jeg voksen og ikke barn lenger, vi har mange av oss mennesker foreldre som styrer sine barn fordi de må styres og stelles med, men når vi er voksne da styrer vi oss selv, lytter og lærer av andre, prøver og feiler, utnytter og blir utnyttet noe liker vi noe liker vi ikke, og noe begynner vi å like, ja i den dur går vi fra lærdom til lærdom, men siden jeg nå tror verdens visdom er lett å bli brukt ondt, har jeg nå funnet Gud som er vanskelig å bruke ondt. Jesu godhet fikk meg til å virkelig se, vanskelig å forklare, men en nøkkel ble meg gitt til å tro i det jeg ba Gud om det, men utifra andre fakta er det noen som ber, men får ikke likevel, men de lever til å fortsatt skrive om det.

Dette med naturkatastrofer og sykdommer må jeg gjøre kort siden innlegget ble langt, jo ondere verden blir, jo mer minner Gud oss på at vi er dødelige. Og om det ses utifra noens øyne som urettferdig av Gud, så vil de bare forstå dette livet som brått skal ta slutt, det er slutt på oljen i lampen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...