Gå til innhold

Når frisk fra depresjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har fått en depresjon og syns det tar lang tid å komme tilbake til noe som ligner et normalt liv.

Men hvordan blir man friskmeldt? Har på følelsen at lege og psykolog syns jeg er syk uansett hvor mye bedre jeg synes jeg blir...

Anonymous poster hash: 033ed...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei.

Jeg har fått en depresjon og syns det tar lang tid å komme tilbake til noe som ligner et normalt liv.

Men hvordan blir man friskmeldt? Har på følelsen at lege og psykolog syns jeg er syk uansett hvor mye bedre jeg synes jeg blir...

Anonymous poster hash: 033ed...cba

Hør på fagfolk.

Anonymous poster hash: 033ed...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hva du legger i "frisk".

Jeg har hatt en bipolar depresjon nå i høst, og både psykiater og fastlege er helt enige om at jeg må være sykemeldt en stund etter at jeg blir bedre. Jeg har svinget veldig, i en lang periode, der jeg noen dager har følt meg helt super, og andre dager orker ingenting. Jeg tåler også mye mindre belastning enn før, før jeg blir sliten og må hvile. Nå er jeg veldig mye bedre, og klarer veldig mye, så lenge jeg styrer det selv.

Jeg trodde først at jeg skulle få sykemelding en liten uke eller to, for å komme meg på beina igjen - men nå har jeg vært sykemeldt i tre måneder. Jeg vet at jeg kunne jobbet litt nå, men behandlerene er klare på at jeg skal ta ting veldig gradvis, og ikke pushe for mye nå i starten. Da er det bedre at jeg er stabilt bra en periode før jeg begynner med ytre belastning, slik som jobben er - da jeg ikke kan sette meg ned og hvile når det passer for meg. Jeg har også tatt tre eksamener nå i høst, på høyskolen, og det har satt meg litt tilbake.

Jeg vet at man behandler en bipolar depresjon og en unipolar depresjon litt ulikt - sistenevnte kan man pushe på litt ekstra, og prøve selv om en egentlig ikke orker. En bipolar depresjon skal man ta litt mer forsiktig, og ikke presse på, da man kan bli dårligere av det. Det er i alle fall det min psykiater har sagt til meg.

Du må bare høre på behandlerene dine, og ikke stresse med å bli frisk. Frisk blir du, men du må legge fra deg "flink pike-syndromet" og bare tenke på deg selv. Du kan jo være med på morsomme ting, dersom du har overskudd, selv om du er sykemeldt. :) God bedring!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spørs jo hva du legger i "frisk".

Jeg har hatt en bipolar depresjon nå i høst, og både psykiater og fastlege er helt enige om at jeg må være sykemeldt en stund etter at jeg blir bedre. Jeg har svinget veldig, i en lang periode, der jeg noen dager har følt meg helt super, og andre dager orker ingenting. Jeg tåler også mye mindre belastning enn før, før jeg blir sliten og må hvile. Nå er jeg veldig mye bedre, og klarer veldig mye, så lenge jeg styrer det selv.

Jeg trodde først at jeg skulle få sykemelding en liten uke eller to, for å komme meg på beina igjen - men nå har jeg vært sykemeldt i tre måneder. Jeg vet at jeg kunne jobbet litt nå, men behandlerene er klare på at jeg skal ta ting veldig gradvis, og ikke pushe for mye nå i starten. Da er det bedre at jeg er stabilt bra en periode før jeg begynner med ytre belastning, slik som jobben er - da jeg ikke kan sette meg ned og hvile når det passer for meg. Jeg har også tatt tre eksamener nå i høst, på høyskolen, og det har satt meg litt tilbake.

Jeg vet at man behandler en bipolar depresjon og en unipolar depresjon litt ulikt - sistenevnte kan man pushe på litt ekstra, og prøve selv om en egentlig ikke orker. En bipolar depresjon skal man ta litt mer forsiktig, og ikke presse på, da man kan bli dårligere av det. Det er i alle fall det min psykiater har sagt til meg.

Du må bare høre på behandlerene dine, og ikke stresse med å bli frisk. Frisk blir du, men du må legge fra deg "flink pike-syndromet" og bare tenke på deg selv. Du kan jo være med på morsomme ting, dersom du har overskudd, selv om du er sykemeldt. :) God bedring!

Det føles jo ganske feil å være sykemeldt og ha det bra nok til å kunne kose seg! Mulig jeg må lære litt nytt om hvordan jeg virker før jeg kommer tilbake til jobb ja.

Anonymous poster hash: 033ed...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det føles jo ganske feil å være sykemeldt og ha det bra nok til å kunne kose seg! Mulig jeg må lære litt nytt om hvordan jeg virker før jeg kommer tilbake til jobb ja.

Anonymous poster hash: 033ed...cba

Det der følte jeg veldig på i starten også. Men da hadde jeg jo egentlig ikke overskudd i det hele tatt. Etter som tiden går, så må man jo faktisk kunne gjøre enkelte ting som man vanligvis ville gjort - fordi det faktisk kan bidra til at du føler deg bedre. Ingen blir frisk av å sitte i sofaen og synes synd på seg selv. ;)

Jeg går ikke på byen, for det gir meg null overskudd - alt for mange mennesker (det blir jeg sliten av), sent oppe (det skal jeg unngå) og generelt mye stress. Men feks var jeg med på lucia-feiring i barnehagen til nevøene mine, jeg kan ta med meg eldste nevøen på kino, og jeg har fått gjort masse rydding og sortering i hjemmet. Det er sånt som jeg føler meg bedre av - og som gir meg energi. Men jeg må som sagt styre det selv. Jeg legger ikke planer som gjør at jeg blir stressa. For stress skal jeg unngå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det der følte jeg veldig på i starten også. Men da hadde jeg jo egentlig ikke overskudd i det hele tatt. Etter som tiden går, så må man jo faktisk kunne gjøre enkelte ting som man vanligvis ville gjort - fordi det faktisk kan bidra til at du føler deg bedre. Ingen blir frisk av å sitte i sofaen og synes synd på seg selv. ;)

Jeg mener ikke at du sitter og synes synd på deg selv altså - men det er jo ofte det man føler at samfunnet vil at man skal. Man skal liksom bare sitte i et mørkt og dunkelt rom og gjøre ingenting så lenge man er sykemeldt. Klarer man mer enn det, så klarer man å jobbe også.. :rolleyes:

Jeg har kun fått støtte og forståelse for min situasjon. Min arbeidsgiver mener det er viktigere at jeg faktisk klarer å fullføre høyskolen nå - er ferdig til våren - og heller være sykemeldt fra jobben. Vi har en veldig god dialog. Planen er å starte opp i gradert stilling etter nyttår. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor lenge har du hatt det? Kanskje du bare er i en god periode?

Og du burde gå i terapi om du ikke gjør det.



Anonymous poster hash: 8de74...c3c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler på akkurat det samme, og lege og psykolog mener det samme som dine også.. <tror de er redd for at en skal få foretre tilbakefall, for jo lenger en er "stabil" jo mindre er faren for å bli syk igjen.. Men utrsolig frustrerende og kjedelig til tider å bare gå hjemme, føles meningsløst..

Que_pasa, hvordan gikk det å ta eksamener og å lese med depresjon? Selv slet/sliter jeg veldig med konsentrasjonen, men har veldig lyst å prøve å ta noen eksamener..Tips?



Anonymous poster hash: e82ea...b6c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føler på akkurat det samme, og lege og psykolog mener det samme som dine også.. <tror de er redd for at en skal få foretre tilbakefall, for jo lenger en er "stabil" jo mindre er faren for å bli syk igjen.. Men utrsolig frustrerende og kjedelig til tider å bare gå hjemme, føles meningsløst..

Que_pasa, hvordan gikk det å ta eksamener og å lese med depresjon? Selv slet/sliter jeg veldig med konsentrasjonen, men har veldig lyst å prøve å ta noen eksamener..Tips?

Anonymous poster hash: e82ea...b6c

For to måneder siden hadde det ikke gått. Vi har heldigvis kun hatt gruppeoppgaver i høst, som arbeidkrav, og jeg må innrømme at jeg ikke fikk med meg noe av det vi skrev i den oppgaven. Jeg skrev ca. en side, med teori fra en bok, men jeg skjønte ikke sammenhengen i det jeg skrev...

Nå i desember har jeg vært mye bedre, og konsentrasjonen er på et nivå som gjør at jeg klarer å få med meg mye mer enn tidligere. Fortsatt ikke helt topp, men på et akseptabelt nivå. Jeg fikk tilrettelegging på eksamen, fikk sitte på et rom med få andre studenter, skrive alt på pc, og fikk utvidet tid, slik at jeg hadde tid til å ta en del pauser. Brukte ikke all tiden, da jeg ble veldig rastløs når jeg mente jeg hadde skrevet nok. Har fått karakter på to av eksamenene, og har bestått begge. Det var målet i år - å bestå. Den siste er jeg veldig usikker på, for jeg følte at jeg skrev mye vas.

Jeg ville ikke gjort det om jeg ikke måtte, for det er veldig stressende. Men nå er jeg siste året på en bachelor, og det ville vært et veldig nederlag for meg å slutte nå.

Om du skal ta eksamener nå så ville jeg satset på å pugge. Les, skriv notater, lag modeller osv, og les disse til du føler de sitter. Lag deg oppgaver som du prøver å jobbe med og svare på. Lag deg spørsmål om definisjoner som er viktige i faget, og pugg.

Jeg gjorde ikke det, men hadde jeg orket dette, så ville jeg nok fått kjempegod karakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge har du hatt det? Kanskje du bare er i en god periode?

Og du burde gå i terapi om du ikke gjør det.

Anonymous poster hash: 8de74...c3c

Jeg har sannsynligvis hatt en depresjon siden mars, begynte på antidepressiver i sommer og hos psykolog i september.

Ts

Anonymous poster hash: 033ed...cba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...